studiedagen/vrij op school

03-09-2010 21:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kinderen, waarvan er twee op de basisschool zitten. (groep 3 en 5)

Door omstandigheden zitten ze allebei op een andere basisschool.

De oudste is in maart vorig jaar overgestapt.

Die eerste maanden dat hij daar zat viel het mij al op dat hij nooit een dag vrij had voor studiedag oid.

Nu voor het nieuwe schooljaar even goed beidde schoolkalenders met elkaar vergeleken, en het valt mij op dat de school van de jongste enorm veel extra vrij dagen heeft in de vorm van studiedagen e.d

Terwijl het schooljaar amper is begonnen is zij maandag alweer een dag vrij, over twee weken weer een dag (alleen voor de onderbouw)

En de volgende maand ook weer (hele school) naast de hersftvakantie. November weer twee, december weer één (naast de feestdagen) en ga zo maar door. Elke keer op een maandag of vrijdag.

(nieuwe) school van de oudste heeft echt beduidend minder studie dagen, tot nu toe lijkt het erop dat de eerste in januari is, en dat ook nog op de woensdag, dus halve dag.

Verder hebben ze een gelijk aantal schooluren enz.

Ik kijk hier best wel van op...

Wat bepaalt of een school veel of weinig studiedagen heeft?

Is een school daar vrij in?

En welke van deze twee scholen is 'normaal' bezig?
quote:plukjepulk schreef op 04 september 2010 @ 08:30:

[...]

Nou nou, voordat je iemand verdenkt van kritiek, moet je wel eerst even goed de inhoud van de vorige posts lezen!!

Jij gaat er nu vanuit dat ik het teveel studie dagen vind, terwijl ik het juist sneu vind voor de oudste dat hij nooit eens een dagje vrij heeft. (leek mij wel gezellig zo nu en dan even een dagje één op één met zoon of dochter)

Daarnaast heb ik ook al vermeld dat echte studiedagen ook belangrijk zijn.

En ik mag mij toch wel afvragen waar dat verschil nu inzit?

Dat mag je je van mij zeker afvragen, het was misschien niet helemaal duidelijk maar ik bedoelde jouw posts niet. Ik doelde meer op de posts waar gesproken werd over heikneuter op de heidagen, oid. (ik moet eerlijk zeggen dat ik nu even niet meer terug heb gelezen, dus dat ik het niet precies meer weet).

Ik kan me trouwens voorstellen dat bij een Leonardo school ook rekening wordt gehouden met de wat grotere behoefte aan structuur en veiligheid van sommige HB kinderen en dat er daarom alleen een minimum aan studiedagen is. Maar geen idee of dat echt waar is, ik zit meer aan de compleet andere kant van het spectrum (waar leerlingen vaak ook meer behoefte hebben aan structuur en veiligheid en wij dus ook slechts 2 dagen inruimen voor studiedagen en de rest van de expertisebevordering in onze eigen tijd doen).
quote:Verkademeisje schreef op 04 september 2010 @ 08:46:

Oh, en dit vond ik nog op de site van de rijksoverheid, misschien belangrijk om mee te nemen als je vraagt om de urenverdeling:

Vijfdaagse schoolweek op de basisschool

Voor de groepen 3 tot en met 8 geldt een vijfdaagse schoolweek. Basisscholen mogen maximaal zeven keer per jaar een vierdaagse schoolweek inroosteren. Dit is boven op de weken die al vierdaags zijn vanwege een algemene feestdag waarop de school is gesloten. Scholen moeten deze vierdaagse lesweken vooraf in de schoolgids aangeven. Voor leerlingen uit groep 1 en 2 van de basisschool is de vijfdaagse schoolweek niet verplicht. Beetje late reactie, maar als ik dit stukje lees, dan kan het toch nog nooit dat er bij ons op school 8! studiedagen zijn. Zie ik nu iets over het hoofd ofzo?
Verkademeisje ik geloof je direct hoor maar heb toch even bij mijn buurvrouw (leerkracht onderbouw, parttime) en een goede vriendin (bureau openbaar onderwijs) en die zeggen dat adv nog wel bestaat en dat compensatieuren ook nog bestaan. Vond het al zo gek want toen ik zelf in het onderwijs zat was het er ook nog en ik ben er net een jaar uit. Maar goed ik denk dat je met dit soort vragen beter gewoon naar de school kan gaan.

@littlemissvixen dank je! Haha onder een cv dat had ik zelf nou nooit bedacht!
Erger u niet, verwonder u slechts!
On topic:

Vraag het eens na, ik begrijp je verbazing heel goed. Kan me ook voorstellen dat je het voor jouw kind dat minder vrij is een beetje sneu vindt. Gewoon navragen dus, dan weet je meteen hoe het zit!

Off topic:

ADV bestaat gewoon nog, óók voor leerkrachten in de onderbouw... Je hebt binnen de stichting waar ik werk alleen recht om ADV op te nemen bij een WTF (werktijdfactor) van 1 (fulltime-baan). Die 1 staat voor het aantal uren dat je op jaarbasis maakt. Toen ik fulltime werkte maakte ik als leerkracht van groep 3 evenveel uren als mijn collega's in groep 6-7 en 8. Het zou dus heel raar zijn wanneer je als onderbouwleerkracht géén ADV zou krijgen terwijl je evenveel werkt als je collega's in de bovenbouw.

Misschien verschilt het per stichting/ samenwerkingsverband maar het is zeker niet landelijk zo bepaald...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven