Stuitligging bij 35.5 week

05-11-2009 19:58 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vanochtend bij controle VK blijkt onze baby nog steeds in een stuit te liggen. De baby heeft deze voorkeur al gedurende de hele zwangerschap. We hebben afgewacht tot deze controle en het blijkt niet gedraaid. Helaas...

Volgende week naar gynaecoloog voor een gesprek over hoe nu verder.

Heeft iemand van jullie ervaring met het draaien van de baby? Is dit aan te raden of niet?

Nu moet ik erbij vertellen dat mijn buik de laatste 3 weken al behoorlijk gevoelig is, heel snel harde buiken en de baby heeft volgens de VK niet zo heel veel ruimte. Ik ben namelijk niet heel erg "dik" maar heb een bescheiden zwangere buik.

Hebben jullie tips?
Ik lees mee....ben 34,5 week zwanger en afgelopen maandag heeft onze kleine besloten de wereld eens van de andere kant te bekijken. Ze lag al vanaf week 22 continue met der koppie naar beneden en nu ineens ligt ze in een stuit.

Ik word eerder ingeleid dus de tijd begint echt te dringen!
Hoi Hannes en Riz,

Ik heb toevallig zelf pas een topic geopend over ervaringen met draaipogingen en moxatherapie, en Miriam1974 heeft een topic geopend over natuurlijke stuitbevallingen/keizersnedes, ik zal kijken of ik ze even omhoog kan halen zometeen.

Ik ben nu 37.5 weken zwanger van een stuitligger, moxatherapie heeft niet geholpen, draaipoging is geprobeerd maar niet geslaagd en ik ga nu voor een keizersnede, morgen wordt een datum geprikt.

Wat de draaipoging betreft: ik zou dat alleen doen als de gyn de kans van slagen als groot inschat. Mijn kindje lag al vanaf de 20 weken echo in stuit, ik heb een redelijk groot kind en weinig vruchtwater dus mijn kansen waren minimaal, maar ik wilde het persé toch proberen... Maar ik heb er spijt van! Ik ben niet kleinzerig maar het deed érg veel pijn. Ik moet wel toegeven dat ik het een stuk minder erg zou vinden als het gelukt was, denk ik.
Ik ben vooral heel bang voor t risico wat aan draaien kan zitten. Heb zulke engen dingen gehoord!

En t gaat al niet vanzelf bij ons, dus deze kleine MOET levend en gezond ter wereld komen, zonder risico's.
Ik ken je verhaal van je eigen topic Riz en kan me je angst goed voorstellen. En ik moet eerlijk zeggen; in jouw geval zou ik er niet voor kiezen.

De risico's zijn minimaal, maar ook ik heb na de draaipoging een tijdje in spanning gezeten aan de CTG omdat de hartslag van mijn kindje zich niet goed herstelde. En ik voelde me naderhand schuldig, want als ík al zoveel pijn had tijdens het draaien, hoe verschrikkelijk moet het voor het kindje dan wel niet geweest zijn?

Omdat er bij jou schijnbaar nog wel voldoende ruimte is (ze is tenslotte nu ook zelf gedraaid!), zou ik in jou geval zsm beginnen met moxatherapie. De slagingskans is wetenschappelijk bewezen even groot als bij een versie! Het lijkt misschien een beetje zweverig, maar baat het niet dan schaadt het niet, het is volkomen risicovrij en kan wellicht dus voorkomen dat je een stuitbevalling of keizersnede moet doorstaan (ook weer met méér risico's dan een normale bevalling).
Ik hoop dat de baby nog spontaan draait. Mijn ervaring is de volgende:

Kleine waarschuwing voor het geval kleintje toch nog draait. Dat gebeurde bij mij in week 35 of 36 of zo. 's Nachts dus en ik heb er niets van gemerkt (snap het nog niet trouwens!). Was de hele dag al wat beroerd, dat schijnt er mee te maken kunnen hebben. Dag erna voelde ik de kleine man dus ineens niet meer. Mocht met spoed bij vk komen. Die constateerde dat mannetje was gedraaid en lag bij te komen van zijn heftige avontuur. Pfff ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik hartslag hoorde.

(hoeft natuurlijk niet altijd zo te gaan maar dan weet je dat het kan, ik ben mij rot geschrokken)
Ik ben overigens bij iemand geweest die aan Bowen therapie deed. Paar kleine bewegingen waarvan ik niet verwachte dat dat draaiing in gang kon zetten (ik was tot veel in staat om baby te laten draaien zonder dat er een echte versiepoing aan te pas zou komen). Geen idee of het daardoor kwam, maar baby draaide dus wel.
Ik ben zelf ook bang voor de risico's voor de baby. Onze baby ligt eigenlijk al de hele zwangerschap in een veilig hoekje en ik vind het eigenlijk onnatuurlijk om het zo te laten draaien omdat ik dan vaginaal kan bevallen...

Ik kies dan liever voor de veiligheid van de baby en kies dan voor een keizersnede. Dit is wat mijn gevoel zegt.

Ik hoop natuurlijk wel op nog een spontane draai poging van de baby zelf.
Het andere topic heb ik ook omhoog gehaald (stuitligging: ervaring met moxatherapie/versie). Daar staan ook veel ervaringen met een draaipoging in; allemaal erg verschillend!
Tja Hanneslove, ze letten natuurlijk wel erg goed op je kindje als ze een versiepoging doen. Een keizersnede is ook niet ideaal, vooral niet voor jou. Een paar dagen in het ziekenhuis, risico van een operatie en consequenties voor een volgende zwangerschap.... Als de gyn je kind kan laten koppeltjeduikelen zou ik er voor gaan.
Riz,

In jouw geval zou ik er zeker niet voor kiezen. Ze doen een draaipoging niet voor niets onder strenge controles. Veiligheid voor alles!

Onze dochter lag ook in stuit en door te weinig vruchtwater en een hoge hartslag bij de baby is er eigenlijk nooit sprake geweest van draaien. Wel is gesproken over vaginaal of keizersnee. Ik heb bewust gekozen voor een keizersnee. Mijn dochter werd geschat op 4 pond en ik vond dat zij te weinig reservers zou hebben om een spannende stuitbevalling te ondergaan.
Ruim 4 jaar geleden is het alweer....Ik kan er nog niet bij dat ik niet eerder aan een draaipoging heb gedacht. De VK heeft er naast gezeten...Eigenlijk lag hij al die tijd al een in stuit. Ik voelde nog steeds zijn hoofdje boven in, maar de VK zei dat hij goed lag dus ja, die heeft er voor geleerd. Uit eindelijk kwam ik bij een VK met jaren ervaring die me naar de ziekenhuis stuurde voor een liggingsecho.Ik was toen al ruim 37 weken. En ja hij lag in stuit....Ik was er op voorbereid. Tja u vertelt mij niets nieuws dit idee heb ik altijd al gehad. En nu? Nou u kunt een versiepoging proberen. Lees: mijn buik was een skippybal, serieus geen grap. Mevrouw u heeft een klein kindje van nog geen 6 pond...Ik: ja tuurlijk. Gyn: u kunt gewoon vaginaal bevallen hoor. Ik: yeah rigt, lijkt me heerlijk. Dus hup na het weekend op naar de versie poging. Nou ik vond em 100% meevallen. Alleen jammer dat ik al zover heen was. Zou ik met 35 weken te horen hebben gekregen dat ie in stuit lag dan zou ik zeker kiezen voor een draaipoging! Zsm In mijn geval was het al te laat. Dus ja meteen na de draaipoging een datum gerpikt voor een keizersnee.( Echt mevrouw uw kindje zal een kleine 6 pond zijn, u kunt het best proberen...ja ja.) Als ik van te voren had geweten wat die hele keizersnee allemaal inhield en wat een ingreep het is, met een effect en nasleep! Nou dat viel me vies tegen! De ingreep ansich was bijna relaxed te noemen, maar ik heb echt maanden herstel nodig gehad. En ik was nog maar 23 dus ik dacht ik ben nog een jonge meid dus snel herstel. Maar goed iedereen is natuurlijk anders. Dit is hoe ik het heb ervaren. Dat ik de stuitbevalling niet heb gedaan was maar goed ook. De kleine man lag met zijn knietjes opgetrokken. En hij was ruim 8 pond!

Een stuitbevalling was voor mij geen optie. Mijn schoonzus heeft zuurstof gebrek bij de geboorte gehad en is daardoor verstandelijk gehandicapt geraakt. Mijn man stond er dus ook op voor een keizersnee te gaan.Iedereen moet uiteindelijk op zijn of haar gevoel af gaan. Ik ben blij dat ik die draaipoging heb gedaan. Voor mijn gevoel was dat mijn ik heb er alles aangedaan moment. Het stukje van zelf bevallen was me min of meer al afgenomen.

Ik kan alleen maar zeggen, volg je gevoel. Maar als ik in jou schoenen stond zou ik zsm een draaipoging regelen, voordat je baby er te groot voor is of te weinig ruimte heeft.
Mijn kleine man lag niet in een stuit maar overdwars!!!!!! Met 37 weken is hij gedraaid in het ziekenhuis. Fluitje van een cent, geen last van gehad. Een week later bij de controle bleek hij weer gedraaid te zijn. Wederom naar het ziekenhuis en daar aangekomen bleek hij alweer terug gedraaid. Ik heb dit niet gemerkt. De draaipoging zelf heb ik niet als vervelend ervaren. Na die tijd nog een uur aan de monitor om de baby te volgen en alles was goed.
quote:Elliot schreef op 05 november 2009 @ 21:04:

Tja Hanneslove, ze letten natuurlijk wel erg goed op je kindje als ze een versiepoging doen. Een keizersnede is ook niet ideaal, vooral niet voor jou. Een paar dagen in het ziekenhuis, risico van een operatie en consequenties voor een volgende zwangerschap.... Als de gyn je kind kan laten koppeltjeduikelen zou ik er voor gaan.

Mijn dochter kreeg een hartstilstand tijdens de draaipoging. Is uiteindelijk goed gekomen, ze is nu 5 en geweldig, maar om nou te stellen je kind laten koppeltjeduiken minder gevaarlijk is dan een keizersnede.... dat is niet waar.

En zo'n ks valt best mee
Heel toevallig misschien, maar ik heb drie voorbeelden draaipogingen in mijn directe omgeving gezien, en alle drie horror bevallingen. Dus voor mij echt nooit, maar dan ook nooit een draaipoging. (en dat verhaal van tilalia versterkt mijn gevoel alleen maar). Ik denk heel simpel, als een kind lekker ligt in stuit, zal het daar wel een reden voor hebben.
Arwen; hoe kan het dat de draaipogingen in jouw omgeving ook alledrie horrorbevallingen werden? Dat is toeval neem ik aan? Of is het een tikfout en bedoel je dat de draaipogingen door alledrie als horror werden ervaren?
Ze is gedraaid!!!!! IK voelde haar vanmorgen ook niet genoeg naar mn zin...en dus heb ik een uur aan de CTG gelegen. Alles was in orde gelukkig, en bij de echo bleek dat ze gewoon weer met der koppie naar beneden lag!

Ik ben echt zo blij! Nu maar hopen dat ze snel indaalt en t koppeltje duikelen maar laat voor wat het is!

Dus Esmee, heel herkenbaar!!
wow riz, wat fijn. Het allerbeste scenario.

Vivaveelfree, het is ongetwijfeld toeval, maar het waren echt horror bevallingen, en niet in de zin van het duurde lang en veel pijn, maar echt drama's. Ik ga niet precies vertellen hoe en wat, maar ik zal nooit, maar dan ook nooit zelf een draaipoging laten doen.
Waren het ook keizersnedes?

Pff, je geeft me niet veel hoop hoor, ik vond de draaipoging al horror genoeg maar als me nu ook nog eenzelfde bevalling te wachten staat...?

Wat fijn Riz!!
viva, laten we maar houden op rottige toeval, het gaat natuurlijk heel vaak wel goed, anders werd er niet meer gedraaid. En als elke draaipoging zou eindigen in een drama, was dat ook wel bekend en zouden gyneacologen veel sneller een keizersnede aanraden bij een stuit. Dus het gaat ongetwijfeld gewoon heel vaak wel goed! ga daar maar van uit. En als het goed gaat, is dit natuurlijk wel te preferen boven een keizersnede, dat is ook niet risicoloos.
en viva, sorry, ik had alleen openings post gelezen en reageerde daarop, ik had niet gelezen dat jij al een poging achter de rug had, anders had ik mijn posting niet neer gezet. Laat je niet gek maken door mijn posting, dat is gewoon echt puur toeval.

he shit, normaal lees ik altijd alles, maar net nu niet.
Riz wat fijn zeg!

Ik hoop dat je niet al te ongerust was toen je haar niet meer voelde. Heb je het draaien eigenlijk gevoeld? Ik vind het nog steeds zo raar dat ik dat zo ver in de zwangerschap niet bewust heb gemerkt.

Voor de kleine dame: Heel snel met je koppetje naar beneden jij en lekker blijven liggen tot het tijd is om er uit te komen
Esmee, echt bewust heb ik het niet gevoeld volgens mij. Het is of vannacht of vanmorgen tijdens de CTG gebeurd. Beide keren had ik ledematen uit mn zij steken.

Blijkbaar heeft ze nog genoeg ruimte....Ben dan ook wel een beetje bang dat ze maandag weer is gedraaid. Maar goed, we zien wel. Ben nu vooral echt heel blij!

Ik weet ook niet of het normaal is dat ze met 34.5 week nog zo makkelijk draaien, zonder dat je echt merkt.
Riz, wat fijn dat ze gedraaid is!! voor je kleine meid.

Mijn Timini ligt nu, met 35w5d, ook nog steeds in stuit. Woensdag naar de gynaecoloog, morgenavond alsnog beginnen met moxa (het kan nog nét). We hebben ons al ingesteld op een ks (aan onze lijven ook géén stuitbevalling) en versies lijken me ook niet zo plezierig. Dus baat het moxa-gebeuren niet, zijn we net zo ver als ik deze week al was in mijn denkproces.
Ten eerste Riz: wat ontzettend fijn dat die van jou gedraaid is! Ik heb hier en daar gelezen wat jou is overkomen. Ik kan me voorstellen dat het voor jou ontzettend spannend is. Heel veel succes met de laatste paar weken. Dikke

Ik heb niet alles gelezen, maar bij deze mijn verhaal.

Die van ons lag ook in stuit. Wij hebben een draaipoging gedaan. Belangrijk daarbij is dat je je goed kunt ontspannen. Man zat aan het voeteneind van het bed en hield mijn voeten vast. Ik heb de hele poging mijn ogen dicht gehad. Ik wilde niet zien wat ze deden. Op een gegeven moment hadden ze dochter overdwars. En dat was geen fijn gevoel. Ik steunde en kreunde wat en toen liet gyn1 los en schoot dochter weer terug. Mijn baarmoeder verkrampte hierna en daardoor was er geen ruimte meer om te draaien.

Na de poging heb ik nog een tijdje aan het CTG gelegen om de hartslag in de gaten te houden. Dochter maakte het goed.

Ik heb nog een paar dagen 'last' gehad van mijn buik. Een soort spierpijn.

Daarna zijn we nog bij de ostheopaat geweest (schrijf je dat zo?) Die heeft m.b.v. drukpunten ruimte proberen te maken in mijn buik, zodat het kindje zou kunnen draaien. Het zou dan geloof ik binnen 36 uur moeten gebeuren. Die mevrouw had een slagingspercentage van 80% Helaas hoorde ik tot de 20% waarbij het mislukte.

Uiteindelijk ben ik vaginaal bevallen in het ziekenhuis en dat is mij goed bevallen. Zie ook eens de andere topics. (tip; zoek via google op stuitbevalling en vivaforum) Als je het niet kunt vinden, typ ik mijn verhaal nog wel eens voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven