Stuitligging, tips voor draaien anders dan uitwendige versie

21-08-2008 21:53 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 34 weken zwanger en mijn kindje ligt in een onvolkomen stuit. Nu wil de verloskundige het kindje deze week gaan draaien.

Voor mijn gevoel is dat nog erg vroeg in de zwangerschap.

Eigenlijk ben ik op zoek naar andere manieren of tips om het kindje te laten draaien. Ik sta voor alles open.

Kunnen jullie me op weg helpen?

Groetjes Ioni
Ioni, ik vind dat ook wel vroeg eigenlijk. Het kan namelijk altijd nog zo zijn dat het kindje zich uit zichzelf draait. Mijn oudste was onvolkomen stuitligging. Omdat er in die tijd geen echo's werden gemaakt werd dit pas duidelijk tijdens de bevalling. Toch is ze op natuurlijke wijze geboren en is het een hele makkelijke bevalling geweest. Ik begon om drie uur 's nachts en om twe minuten voor half tien was ze er. Dat is redelijk snel voor een eerste.

Als je het trouwens niet eens bent met je verloskundige raad ik je aan een second opinion aan te vragen. Kan nooit kwaad. Misschien eens een gesprek met je huisarts ?
Misschien is dit interessant voor je:

http://www.stuitlig.nl/behandeling.php

Ik ken iig één succesverhaal waarbij de baby is gedraaid door deze methode.
The time is now
Volgens mijn zwangerschapsyogalerares (mmm, leuk woord voor galgje ):

Ga op je rug liggen, benen optrekken, bekken zo hoog mogelijk optrekken, iemand een hoop kussens e.d. eronder laten leggen en zo een minuut of 10 blijven liggen (wel erg vermoeiend).

Hoop dat je 'm snapt?
Mijn kleine ligt ook in stuit. Ik ben volgende week 36 weken en wordt dan doorgestuurd naar de gyn voor echo en evt draaien. Vk zei dat ze bij eerste kinderen dit vaak bij 34 doen maar bij tweede nog even wachten omdat die door uitgerekte baarmoeder meer ruimte hebben om nog te draaien. Dus klinkt niet gek met 34 weken.

Ik wilde maandag ook eens aan vk vragen over die accupunctuur.
Ik vind 34 wkn ook erg vroeg. Ik doe het bij 1e kindjes pas vanaf 36 en 2e of latere pas bij 38 als het even kan (die mogelijkheid is er natuurlijk niet altijd).

Alternatieven zijn inderdaad accupunctuur en moxa. Dit laatste is een soort wierooksigaartje dat aangestoken wordt en op een drukpunt op je voet gezet wordt. Het is een bewezen, maar wat de exacte werking is, is onbekend.

Oh sorry Banba, ik zie nu je link pas
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 22-08-2008 00:47
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Mijn baby ligt ook in een stuit (ben nu ruim 34 weken) maar de gynaecoloog kijkt het nog even aan. Het is ook mijn derde kindje en het is niet ingedaald, dus er zou nog ruimte moeten zijn. Hier is het zo dat versiepogingen in het ziekenhuis gebeuren, waarbij vrouwen op de afdeling komen en eerst aan een infuus met weeenremmers en spierverslappers gaan. Ik dacht dat zo'n 50% van de versiepogingen succesvol was.

Over die moxa heb ik wel eens gelezen, daar is in 2005 een overzichtsstudie over verschenen (voor de liefhebbers: Cochrane Database Syst Rev. 2005 Apr 18;(2):CD003928). De conclusie daarvan was dat er geen aanleiding was om het te adviseren. Het zou een effect kunnen hebben, maar er zijn betere studies nodig en ook meer inzicht in de veiligheid. Ik zou het dus geen bewezen methode noemen, daarvoor is nog te veel onduidelijk.

Het is opvallend dat de eerder gegeven link de oude studie uit 1998 als beste studie noemt, want daar is wetenschappelijk nogal wat op af te dingen. Zo wisten de vrouwen uiteraard of ze de therapie hadden gekregen of niet, en dat ze daarna meer bewegingen voelden als ze de therapie hadden gehad is dus nietszeggend. De grote onafhankelijke overzichtsstudie uit 2005 is dan weer niet genoemd. Niet zo gek, want de eigenaar van deze site verdient natuurlijk zijn geld met het uitvoeren van deze therapie. Banba stelt dat ze een succesverhaal kent, maar die baby was misschien ook wel gedraaid zonder de behandeling. Juist om dat soort dingen uit te sluiten is er goed onderzoek nodig.
quote:Banba schreef op 21 augustus 2008 @ 22:00:

Misschien is dit interessant voor je:

http://www.stuitlig.nl/behandeling.php

Ik ken iig één succesverhaal waarbij de baby is gedraaid door deze methode.hi, bij het mei 2008 groepje zijn er twee geweest waarvan de baby's in een stuit lagen, allebei deze therapie gedaan, en allebei de baby's zijn gedraaid. Kan ook toeval zijn, maar ik denk dat het zeker de moeite waard is om je hier eens in te verdiepen. Succes!!
Je hóeft dat draaien trouwens niet te laten doen. Ik zou er iig níet voor kiezen.
Waarom niet? Als het nodig is, ga ik het denk ik wel proberen. En anders een vaginale stuitbevalling; een keizersnede bij voorbaat zou ik niet snel doen.
quote:nippo schreef op 22 augustus 2008 @ 10:31:

Waarom niet? Als het nodig is, ga ik het denk ik wel proberen. En anders een vaginale stuitbevalling; een keizersnede bij voorbaat zou ik niet snel doen.

Mijn dochter lag ook in een onvolkomen stuit en ik heb ook direct gezegd: geen draaipogingen. In de eerste plaats zit er altijd een zeker risico aan, in de tweede plaats is er misschien wel een heel goede reden dat het zo lag en in de derde plaats was de kans dat ze de baby gedraaid konden krijgen heel klein.

Gyneacoloog was daar ook direct heel duidelijk over (hoofdje lag rechts onder mijn ribben, billen voor de uitgang, voetjes in mijn linkerzij) en raadde het ook af.

Terwijl verloskundige in eerste instantie nogal van de 'draaikerk' was.

Hier dan ook een geplande keizersnee en als het nog een keer voor mocht komen (wat niet zo zal zijn), zou ik het weer precies hetzelfde doen!
quote:nippo schreef op 22 augustus 2008 @ 10:31:

Waarom niet? Als het nodig is, ga ik het denk ik wel proberen. En anders een vaginale stuitbevalling; een keizersnede bij voorbaat zou ik niet snel doen.Ik zou dan wel voor de keizersnee kiezen. Babies schijnen na het draaien nogal eens terug te draaien en bovendien schijnt het ook nogal pijnlijk te zijn.
@Pauline, mijn dochter lag net zo. De meeste tijd dan, want zelfs met 40 weken draaide ze nog rustig om(en weer terug). De gynaecoloog wilde uitwendig draaien, maar daar zag ik het nut absoluut niet van in. Als ze het zelf nog kon zou ze bij wijze van spreken du moment dat ik het ziekenhuis uitliep weer terug kunnen draaien. Een keizersnee wilde hij in principe niet doen, ze was mijn vierde kindje dus een stuitbevalling zou een fluitje van een cent zijn. Hij was behoorlijk pissig dat ik dat beslist niet wilde, maar ze lag gewoon erg beroerd en ik vond het risico te groot dat ze tijdens de bevalling in moeilijkheden zou raken. Het werd dus een (spoed)keizersnee en dat was maar goed ook, want ze lag inmiddels helemaal dwars, ze had er nooit uitgekund.
Als de gyn het af zou raden, zou ik het ook niet doen. Dat het pijnlijk is maakt me niet uit, en in mijn geval zou het dus in het ziekenhuis gebeuren met ondersteuning van medicatie. Het risico lijkt me dan ook zeer beperkt, zeker als het alternatief een keizersnede is die ook een zeker risico heeft. Als de vk het gewoon zelf in haar praktijk zou doen, zou ik het misschien ook niet aandurven.

Als het kan voor wat betreft de ligging en de grootte van het kind, zou ik toch voor een vaginale bevalling kiezen. Een keizersnede kan altijd nog.
Pauline65: mijn kindje ligt ook zo. Waarom is een draaipoging in deze houding niet haalbaar?

Fleur: waarom zou jij niet kiezen voor een draaipoging? Ik wil misschien ook liever niet dat ze ingrijpen, maar kan niet zo goed uitleggen waarom.

Ik vind eigenlijk dat ik niet zo goed ben voorgelicht. Ik was op een gewone controle en dit traject werd erg snel ingezet.
Ioni, om de redenen die ik net schreef: babies willen nog weleens net zo hard terugdraaien en het lijkt me niet héél lekker voelen. Bovendien is er een nieuw beleid: verloskundigen moeten tegenwoordig proberen te draaien, om zo het aantal keizersnedes terug te dringen en dat staat me tegen.
Een vriendin van me is een aantal uur zo ongeveer ondersteboven op de bank gaan hangen, dus benen over de leuning de lucht in, je buik en bekken omhoog en je lichaam meer naar beneden. Dat heeft bij haar geholpen. Dit lijkt me geen kwaad kunnen, want als de baby dan draait draait ie uit zichzelf (met een goede kans natuurlijk ook dat-ie weer terugdraait helaas).

Moxa heb ik zelf voor iets heel anders gedaan en hoewel ik natuurlijk niet kan zeggen of het echt iets gedaan heeft, aangezien ik niet tegelijkertijd kon uitzoeken hoe het verder ging als ik geen moxa deed, vond ik het wel lekker en prettig. Lijkt me iets dat je wel kan proberen. Als het niet fijn is of je krijgt het idee dat het voor jouw lijf of de baby niet goed is zeg je toch ho stop. Mijn ervaring met moxa en acupunctuur is dat je dat heel snel doorhebt, je voelt de energieen gaan en als iets niet lekker zit kun je dat prima aangeven.
Dank je wel voor je uitleg Fleur. Zo denk ik eigenlijk ook.

Hoewel ik verder heel tevreden over mijn verloskundigenpraktijk ben en er veel vertrouwen in heb, vond ik dit wel erg snel gaan. Sowieso bel ik ze maandag nog even voor een gesprek over mijn twijfels. Maar ik weet te weinig over eventuele alternatieven. Mijn verloskundige zei dat er eigenlijk geen enkel risico is.
Dat ondersteboven hangen ga ik dit weekend dan maar eens uitproberen. Ik zie mezelf al bezig. Maar ach, kan geen kwaad toch..........
34 weken vind ik ook vroeg ja.

Mijn zoontje heeft ook lang in stuit gelegen en heeft zich spontaan gekeerd begin week 37 (!) en in week 39 kwam hij ter wereld op volkomen natuurlijke wijze.

Ze zijn soms al eigenzinnig , al van in de baarmoeder.
Ioni, er is wel degelijk een risico want de placenta kan scheuren en er wordt (werd?) ook alleen gedraaid onder 'echo-toezicht'.

Een verloskundige zomaar wat laten duwen en trekken zou ik NEVER NOOIT laten doen.

Een draaipoging bij een volkomen stuit is wat makkelijker omdat de baby dan je bekken als 'springplank' kan gebruiken en op die manier met wat hulp kan koppeltjeduikelen.

In mijn geval zat ze als het ware en daarnaast was het een behoorlijke baby volgens inschatting gynaecoloog (bij geboorte 3570 gram dus niet echt extreem), dus dan is het sowieso geen doen.
quote:Pauline65 schreef op 22 augustus 2008 @ 13:34:

Ioni, er is wel degelijk een risico want de placenta kan scheuren en er wordt (werd?) ook alleen gedraaid onder 'echo-toezicht'.

Een verloskundige zomaar wat laten duwen en trekken zou ik NEVER NOOIT laten doen.

Een draaipoging bij een volkomen stuit is wat makkelijker omdat de baby dan je bekken als 'springplank' kan gebruiken en op die manier met wat hulp kan koppeltjeduikelen.

In mijn geval zat ze als het ware en daarnaast was het een behoorlijke baby volgens inschatting gynaecoloog (bij geboorte 3570 gram dus niet echt extreem), dus dan is het sowieso geen doen.

Mij was het toen afgeraden. En dat echo toezicht zegt niet veel omdat je kindje zo groot is dat ze gewoon niet zoveel kunnen zien op een echo.

Kindje nummer 2 was bij mij ook stuit en het blijkt dus dat er waarschijnlijk een reden was dat kindjes in stuit liggen bij mij. Beide kindjes hebben zelf geprobeerd te draaien en dat lukte niet dus wilde zowiezo geen geduw en getrek hebben. Hier in Engeland doen ze een draaipoging zowiezo in de operatie kamer zodat ze bij de minste problemen meteen een keizersnee kunnen doen. Zou ik dus bij 34 weken niet doen, kindje is dan nog veel te klein en bovendien kan het nog lekker terug buitelen...
Dat schreef ik inderdaad ook in mijn eerste post: er kan ook een heel goede reden zijn dat een kind zo ligt.

Mijn exemplaar heeft nooit 'normaal' gelegen, ze lag eerst letterlijk overdwars en met een week of 32 ging mevrouw lekker 'zitten' (dat was al een 'gesodemieter' in mijn buik, laat staan daarna nog eens draaien).
Bij mij, eerste kindje, zouden ze ook pas gaan draaien bij 36 weken. En toen is ze nog uit zich zelf gedraaid bij 35 weken. Ik zou het wel proberen te laten draaien want een keizersnee is ook niets. Ze was trouwens ruim 8 pond bij geboorte.
Ik zou sowieso niet voor een draaipoging kiezen, ik las (ik dacht hier op het forum) vorig jaar een verhaal dat een kindje was overleden tijdens een draaipoging. Dan maar óf een stuitbevalling (als het volgens de gyn kan qua grootte en ligging) óf een geplande keizersnee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven