Stuitligging, tips voor draaien anders dan uitwendige versie

21-08-2008 21:53 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben 34 weken zwanger en mijn kindje ligt in een onvolkomen stuit. Nu wil de verloskundige het kindje deze week gaan draaien.

Voor mijn gevoel is dat nog erg vroeg in de zwangerschap.

Eigenlijk ben ik op zoek naar andere manieren of tips om het kindje te laten draaien. Ik sta voor alles open.

Kunnen jullie me op weg helpen?

Groetjes Ioni
In week 35 of zo lag mijn kind ook in stuit, maar heeft zichzelf nog gewoon omgedraaid in de week erna. Ik heb me toen ook georiënteerd op alternatieven naast de gebruikelijke versie bij de gynaecoloog. Mijn haptonome zei toen dat zij ook nog wel iets kon doen, maar die afspraak met haar kon toen helaas niet doorgaan omdat we toen een liggingsecho kregen.

Op internet lees je vooral nare verhalen over draaipogingen, maar het gaat volgens mij veel vaker wel dan niet goed. Ik zat er zelf ook niet op te wachten, overigens, en was erg blij dat kindlief nog goed is gaan liggen. In stuit kun je ook nog gewoon bevallen, maar ik weet niet precies of dat met een onvolkomen stuit ook kan.

En volgens mij liggen heel veel kindjes pas op het eind goed en maak je je nu misschien wel druk om niets. Overigens heeft dat voor mij wel een functie gehad, want ik was tot dat moment alleen maar voorbereid op een probleemloze thuisbevalling. Toen tot me doordrong dat een stuitligging geen probleemloze thuisbevalling zou worden, maar in ieder geval in het ziekenhuis zou plaatsvinden en misschien zelfs een keizersnede zou worden ben ik me daar pas mee bezig gaan houden. Kon daarom mijn uiteindelijk medische ziekenhuisbevalling veel makkelijker accepteren en een plekje geven dan wanneer ik het stuitverhaal niet zou hebben meegemaakt.

Hoe het ook afloopt, ik wens je een mooie bevalling en een prachtig kind toe.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hoi Ioni,

mijn zoontje is tussen week 36 en 37 in een stuit gaan liggen met 1 been omhoog en 1 in mijn bekken (weet niet meer of dit nou de volkomen of onvolkomen ligging was). De gyn. zei met 37.6 wkn dat hij 'm niet kon draaien en dat ik maar moest nadenken over een keizersnee of gewone bevalling.

Ik ben toen met 38.2 gaan zwemmen en heb in het warme water mijn buik nog eens extra groot gemaakt zodat ik in feite meer ruimte in mijn buik maakte en toeval of niet, de dag erna lag hij goed!

Misschien lekker gaan zwemmen dus?Succes!
quote:fleurtje schreef op 22 augustus 2008 @ 12:27:

Bovendien is er een nieuw beleid: verloskundigen moeten tegenwoordig proberen te draaien, om zo het aantal keizersnedes terug te dringen en dat staat me tegen.

Een nieuw beleid? Nog nooit van een nieuw beleid gehoord?

Ik doe als vk ook draaiingen, maar wel onder echo-toezicht (niet om de baby mooi in beeld te krijgen, maar echt wel met een functie), in het ziekenhuis en nadat een gyn risico's heeft uitgesloten. Overigens deel ik de mening dat sommige kinderen niet voor niets in stuit liggen. En als ik óf de moeder dat idee heeft, dan gaat het al niet door.

Niemand (gyn of vk) mag zomaar een draaiing doen en ik zou het ook nooit vertrouwen als dat zomaar ff gedaan werd op een spreekuurtje als een stuit geconstateerd wordt. Maar als het goed gecontroleerd wordt vantevoren en tijdens, en er niets geforceerd wordt, zijn de risico's kleiner dan een stuitbevalling of keizersnee.
Wat kan die reden dan zijn Blumpke? En hoe denk jij dat het komt dat er steeds meer keizersnedes zijn?
Dat nieuwe beleid is er al een tijdje hoor. Mijn dochter is inmiddels anderhalf, maar mijn verloskundige vertelde destijds dat ze eerst zelf een poging moesten doen om te draaien; daar kregen ze dan een beloning voor. Idd, om het aantal keizersnedes terug te dringen. Dat was ook de reden waarom de gynaecoloog in het ziekenhuis tegen een keizersnee was. De verloskundige heeft trouwens geen poging ondernomen, ze zag het niet zitten.
Luna, gelukkig dat je verloskundige het niet zomaar deed.

Een beloning voor een draaiing?? Ook daar heb ik nog nooit van gehoord. En wat als het niet lukt? Krijgt ze dan niets? Misschien iets dat regio afhankelijk is. Hier gaat het gelukkig niet zo.

Nippo, ik denk dat sommige kinderen zo liggen, omdat bijvoorbeeld de navelstreng te kort is, doordat er misschien iets in het bekken niet helemaal optimaal is, en waarschijnlijk ook een aantal dingen waar wij nooit zomaar achter kunnen komen.

Naar mijn idee weten zwangeren als ze naar hun gevoel luisteren vaak heel goed hoe het zit (uiteraard kan dit niet in alle gevallen, maar net als zwangeren die hun baby wel voelen bewegen, maar het toch anders vinden voelen dan normaal, daar blijkt toch vaak iets achter te zitten)

En waarom meer keizersnedes? Omdat er een tijd geleden een Canadees onderzoek is geweest waaruit bleek dat keizersnedes beter waren dan stuitbevallingen. Na een paar jaar bleek het onderzoek te rammelen aan alle kanten. Maar inmiddels zijn er genoeg artsen die niet meer bekwaam zijn in vaginale stuitbevallingen. En in de verloskunde is bekwaam bevoegd (en dus niet bekwaam, niet bevoegd).
anoniem_3928 wijzigde dit bericht op 22-08-2008 19:31
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik heb een stuitligging gehad (en succesvol door de gyn laten draaien) Ik kreeg van een vk het advies in bad te gaan liggen op mijn knieen en dan zo ver mogelijk naar voren gaan hangen en je buik groot maken. Het heeft mij niet geholpen, maar wie weet helpt het jou wel. Ik vond het overigens ook een prettige houding voor mijn rug aan het einde van de zwangerschap, lekker even goed uitrekken.

Het draaien op zich ging onder goede controle in het ziekenhuis. Eerste een pil met weenremmers, toen 30 min aan de monitor, toen draaipoging, fijn was anders, maar super pijnlijk vond ik het ook niet, en toen nog 30 min aan de monitor. Had er achteraf een goed gevoel over. Dit is overigens met 36 weken gedaan. Dit zou ideaal zijn omdat er nog wat ruimte zou zijn om te draaien, na 37 weken zouden de kindjes te groot zijn geloof ik....eennuuhh ik kreeg de beste draaier van het ziekenhuis, er schijnt vaak 1 gyn in het ziekenhuis de beste draaier te zijn, je kunt daar natuurlijk altijd naar vragen! Succes!
Net als bij littlemissy is mijn kindje ook gedraaid tijdens het zwemmen. Ik had ineens veel pijn in buik en misselijk,ik dacht eerst dat ik ging bevallen maar de volgende dag bleek kindje gedraaid te zijn.
Ik ben vanochtend bij de echoscopiste geweest. Ze kon geen reden vinden waarom het kindje in een stuit lag. Wel had ik twee stukken placenta. Dat schijnt vaak voor te komen.

Ze nam mijn twijfels heel serieus. Ik vroeg aan haar ook of bij het draaien de navelstreng om het nekje kon komen. En ja, dat kan dus ook (bij mij niet meer dan bij een ander hoor). Maar als dat zo is, draaien ze het direct terug. Zij zou in mijn geval de draaipoging toch gewoon doen.

De echoscopiste had nog de optie om het draaien iets uit te stellen en met de moxa te beginnen maandag.

Tsja, ik weet het gewoon nog steeds niet. Ik ben bang voor de risico's van de draaing en ik vind het niet fijn dat de draaipoging in het echocentrum gebeurt en niet in het ziekenhuis. Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen, maar mijn verstand zegt dat ik niet te bezorgd moet zijn.
lastig hoor ioni. Succes met maken van je keuze.

Ik moet maandag weer voor controle, mocht vk dan nog gouden tip hebben kom ik nog wel even melden. En ga morgen misschien mijn benen maar eens in de lucht gooien.
Ioni, ondanks dat ik een grote voorstander van draaien ben, zou ik toch naar je gevoel luisteren.
Bij mij mislukte de draaipoging helaas. Daarna ben ik nog bij de osteopaat geweest (via de yogajuf). Die deed ook iets met drukpunten waardoor er meer ruimte in mijn baarmoeder moest komen. Het kindje zou dan binnen 48 uur moeten draaien. Het heeft daarna heel heel veel gerommeld, maar helaas is ze niet meer gaan draaien.

Het succespercentage schijnt bij die behandeling wel hoog te zijn. Dus misschien kun je dat ook nog proberen.

Succes!
ik zou nooit laten draaien, ik heb zelf heel erg het gevoel als het kind in en stuit ligt, ligt het niet voor niks zo. Daarnaast heb ik hele slechte ervaringen met draaien. (niet zelf, maar 2 vriendinnen).
Ik denk dat ik het ook niet buiten het ziekenhuis zou doen. Maar onder begeleiding van een gynaecoloog aan het infuus in het ziekenhuis lijken me de risico's kleiner dan die van een stuitbevalling of keizersnede.

Ioni, kan je geen doorverwijzing voor het ziekenhuis vragen?
Niet alles gelezen dus misschien een dubbelop-tip maar toen mijn kleine in stuit lag vertelde mijn fysio dat ik dagelijks 2 keer 10 minuten in de volgende houding moest gaan liggen:

Op je knieën gaan zitten. Je armen rond je hoofd vouwen en voorover buigen, dit ligt het prettigst met zo'n "worstkussen" onder je oksels en borst/kin. Dan je kont een beetje verder in de lucht steken... Het is wel zwaar voor je schouders, maar daar wen je wel aan.

Of het hier aan gelegen heeft of niet, mijn kleine ligt nu keurig in hoofdligging (en hopelijk niet te lang meer, ben de uitgerekende datum al ruim voorbij *zucht* )
Ik heb vanmiddag al eventjes met mijn kont omhoog gezeten hahaha. Gelukkig lachte mijn vriend me niet uit toen hij de slaapkamer binnenkwam.

Ik geloof dat ik steeds meer de kant op ga dat ik de draaipoging in ieder geval deze week nog niet wil.

En bij het echocentrum doen ze de draaipoging misschien wel onder echotoezicht en ze volgen het hartje, maar dat vind ik schijnzekerheden. Als er iets gebeurt, kunnen ze het vaststellen, maar ze kunnen er niet bij.

Nippo: een verwijzing naar het ZH zou inderdaad schelen. Ik weet niet of het me zou doen besluiten het toch te doen. Maandag maar eens bespreken of dat mogelijk is. Jij mag dus nog ongeveer twee weken afwachten??
ioni, doe het niet als je er niet zelf 100% achterstaat, en als je het doet, doe het dan alleen in het ziekenhuis.
blumpke, ik kan me trouwens heel goed herinneren dat een tijdje geleden (volgens mij een jaar of 1 1/2) de kranten vol stonden over draaipogingen en keizersneden en dat verloskundigen vaker moesten draaien om zo het aantal keizersnedes te reduceren. Ik weet dit echt heel zeker omdat ik me er toen zo over opwond nadat een draaipoging bij een vriendin enorm mis is gegaan.
Toen ik het foldertje over die draaipoging las, vroeg ik me al af met welk belang het geschreven was. Toen wist ik nog niets van wat hier geschreven werd over het doel keizersnedes te reduceren etc.

Arwen: mag ik vragen welke ervaringen jouw vriendinnen hebben met die pogingen? Wat was er zo vervelend of wat ging er mis?
ioni, ik wil je niet al te ongerust maken met mijn ervaringen, en zal je de details besparen, maar na deze 2 pogingen in mijn directe omgeving zal ik zelf nooit meer kiezen voor draaien en ben ik erg overtuigd van het feit dat een kind zelf kiest hoe die het lekkerste ligt of kan liggen (beetje simpel gezegd). Het gaat vaak goed zo'n draaipoging, maar zeker als je zelf al twijfelt en gespannen bent, is het best een ingreep. doe het in elk geval in het ziekenhuis. Ik vind het lastig om te reageren om dit onderwerp omdat ik er zo'n slecht gevoel bij heb en niet wil paniekzaaien, maar je vroeg echt om ervaringen, en dan zijn positieve ervaringen fijn, maar ik wil je toch ook mijn ervaringen vertellen. Sterkte met wat je ook beslist.
Arwen, ik heb er niets van meegekregen? Maar slechte zaak!

Het is bij wet verboden om dat zomaar te doen. (dus zonder opleiding, controle van baby etc)

Overigens heb ik gelukkig alleen goede ervaringen met draaiingen (of ze nou lukten of niet).

Ik merk wel dat over het algemeen bevallingen en draaiingen vaak enge, slechte verhalen oproepen en bijv alcoholgebruik en roken vaak vergoedelijkt wordt. Terwijl het in de praktijk andersom is. Ik verbaas me daar steeds weer over.
blumpke, kan heel goed dat dat nieuws door de kranten maar heel beperkt is weergegeven hoor en dat belangrijke zaken als opleiding etc weggelaten worden en alleen geschreven wordt, verloskundigen moeten meer draaien. In elk geval ging het erover dat vanuit verzekeringen meer druk kwam op draaipogingen hetzij door verloskundigen hetzij door gyneacologen om het aantal keizersneden te verminderen. En ik weet echt dat het botte pech is dat uigerekend de twee draaipogingen die ik ken in mijn omgeving mis gegaan zijn, als die goed waren gegaan had ik een heel ander beeld gehad. Weet je wat het is met bijv roken en drinken (waar ik ook absoluut geen voorstander van ben hoor) als er dan wat gebeurt, is dat nooit direct terug te linken aan dat glaasje wijn of die sigaret, want het feit dat de baby kleiner is of vaker ziek of wat dan ook, wie zegt dat dat anders ook niet zo was geweest, terwijl bijv bij draaipogingen of bevallingen de dingen die misgaan direct te linken zijn aan die gebeurtenis en dus veel meer blijven hangen. Maar je hebt absoluut gelijk, je schreef ook een keer over dat niemand vraagt naar onderzoeken over rauwmelkse kaas, maar dat onderzoeken over alcohol gebruik vaak weggewoven worden onder het mom van, ach ja, in frankrijk drinken ze ook, mijn moeder dronk ook en wat kan het kwaad.
Ioni, volgens mij buitelt mijn baby nog de hele dag vrolijk rond (het is natuurlijk ook de derde en ik heb voldoende vruchtwater). Ik ga er dus van uit dat hij vanzelf nog wel draait. Maar verder sta ik sowieso onder controle van de gyn, en ze zijn hier in alle opzichten heel voorzichtig. Als ze bijvoorbeeld twijfelen of een stuitbevalling wel kan, maken ze een MRI om te beoordelen of het gaat passen. Als zij me adviseren om een draaipoging te doen (die dan dus sowieso op de afdeling gebeurt), en bij mislukken een vaginale stuitbevalling, dan vertrouw ik op dat advies.
Ik heb zelf een draaiing gedaan bij 38 weken (van dwarsligging) en ik vond het vréselijk. Het is wel gelukt, maar ik zou het nooit weer doen.

Je kunt ook kiezen voor zgn. Moxa-therapie. Tussen de 33 en 36 weken zwangerschap schijnt de kans op succes iets van 75% te zijn. Google maar even. Je kunt vanaf 33 weken beginnen. Het lijkt ms. wat zweverig, maar baadt 't niet....

Succes !
What matters most is how you see yourself
Hoi Arwen,

Ik blijf toch geinteresseerd in de details, ze zouden voor mij het verschil kunnen maken voor mijn beslissing. Ik zou toch graag de ervaringen van je vriendinnen willen weten, als het voor jou verder geen bezwaar is.

Jane, mag ik ook aan jou vragen wat dan precies zo vreselijk was dat je het nooit weer zou doen?

Dan kan ik ook na die verhalen bekijken of dat aanvaardbare of onaanvaardbare risico's voor mij zijn.

De moxa ga ik sowieso doen en ik stel de afspraak voor de draaipoging deze week in ieder geval uit. Dat is me echt te snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven