Taalgegruik 8-jarigen; hoe er mee om te gaan

07-09-2009 22:57 43 berichten
Hallo dames/moeders, niet nieuw hier maar wel op deze pijler.. Ik zit met iets behoorlijk in mijn maag en dat is het taalgebruik van mijn zoon (8 jaar) zijn toch wel beste vriendje.

Bij, wat om het even welke vrije tijd ze samen hebben, zoeken ze elkaar op. Dat gaat tot op zekere hoogte echter prima maar…Natuurlijk een maar….het vriendje van zoonlief komt alleen nog maar met sexuele uitspraken. En dan bedoel ik niet in het algemeen maar echt speciefiek gerichte uitspraken.

Zoals: vriendje zegt: ik weet waar je je pik voor gebruikt, ik weet wat een vibrator is en hoe je die gebruikt…..?????? En dat voor een 8-jarige……?????

Ik vind het niet normaal voor deze leeftijd. Nog een voorbeeld: gaat vriendje midden op het strand liggen met armen en benen gespreid en laat vervolgens een, zelfgevonden tak, over zijn kruis heen en weer glijden, met bijbehorende kreungeluiden…..

Begrijp me niet verkeerd, in deze tijd met alles wat op tv en alles te zien is, krijgen die makkers meer mee dan in ‘mijn’ tijd. Zo preuts ben ik heus niet.

Dit vind ik echter te ver gaan. Ik vind het zo niet horen bij een 8-jarige. Ook als vriendje bij ons komt spelen zijn de eerste woorden die ik hoor: kut, lul, neuken, piemel, ik ga je likken…..

Ja, je kunt zeggen….maak je niet druk, is ontwikkeling….hoort erbij. Sorry. Ik vind van niet, niet nog op deze leeftijd.

Tuurlijk snap ik ook wel dat de kids van tegenwoordig meer horen en lezen dan ‘wij’ toen. Is het nu echt zo raar dat ik dit niet normaal vind, dat ze gewoon lekker moeten lol maken (buiten) spelen?

Gelukkig merk ik dat zoonlief er na 5 minuten een beetje flauw van wordt en verder doorduwt om gewoon te spelen op de trampoline of wat dan ook.

Wat er mee speelt….het vriendje als ventje zelf vind ik echt een schat. Op het moment dat ie bij ons binnenkomt krijg ik een dikke knuffel en kus. Ik mag hem zeer zeker heel graag en ik wil daarom ook het contact met zoonlief niet in de weg staan.

Alleen dat taalgebruik…..ik heb er echt moeite mee. En echt, ik kan vragen of ie weet wat zijn uitspraken betekenen…..ja, dat weet ie dus

Aangezien ik niet geheel weet hoe het bij hem thuis er aan toe gaat, wil ik het toch aankaarten, op een geheel normale manier, niks verwijtend of wat dan ook, wat hij doet/zegt als hij bij ons aan het spelen is.

Wie heeft dit nog meer meegemaakt en hoe is dit afgelopen/opgelost?
Goed, taalgeGEGruik moet uiteraard taal GEBruik zijn....sorry
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat ook niet acceptabel vinden denk ik. Mijn zoon is 7, en een vriendje van hem heeft ook heel kort zo'n periode gehad. Zoon had daar echter zelf geen zin in, en ze hebben een poosje niet bij elkaar gespeeld omdat zoon dat zelf afhield. Maar in geval van een beste vriend... Moeilijk.

Ik zou er denk ik een luchtig gesprekje met een van de ouders over aan proberen te gaan. Aangeven dat dat taalgebruik en gedrag me is opgevallen, en dat zoon daar nog helemaal niet zo mee bezig is maar dat dat waarschijnlijk best nog wel zal komen. Vragen of de andere ouder dat al is opgevallen, het verschil daarin tussen die twee kinderen. Uiteindelijk aangeven dat ik liever heb dat zoon met dat soort dingen komt als hij er zelf aan toe is en dat dat nu overduidelijk nog niet het geval is. En dan dat als reden aangrijpen om de andere ouder te vragen of die misschien hun kind kan vragen om in bijzijn van zoon niet zulke woorden te gebruiken.

Ik denk dat je op die manier geen beschuldiging uit of oordeel velt over de opvoeding van het ander kind, maar alleen spreekt over de verschillen in ontwikkeling en jouw wensen over waar je zoon aan blootgesteld wordt.

Maar ik zou wel met lood in de schoenen en trillende handen aan zo'n gesprek beginnen, dat wel
Iets anders
Ik zou niet alleen m'n vraagtekens plaatsen bij z'n taalgebruik maar vooral bij waar en hoe hij al die kennis heeft opgedaan.
Kun je er niet gewoon iets van zeggen tegen vriendje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dit is een manier van mijn franse oppasmoeder; hem een vuilniszak geven en zeggen dat hij 5 minuten ( en dat is best lang) alle vieze woorden doe hij kent mag zeggen ( dus in de vuilniszak) Daarna knoop je hem dicht en gaat ie in de prullenbak en wil jij geen enkel vies woord meer horen in huis.

Zelf nog nooit uitgeprobeerd maar ik vond het op zich wel een creatief idee.

Misschien werkt het bij hem ook omdat hij dus eerst he-le-maal los kan gaan En daarna is het dan dus over met de vieze woorden in jouw huis.
quote:_lente_ schreef op 07 september 2009 @ 23:15:

Dit is een manier van mijn franse oppasmoeder; hem een vuilniszak geven en zeggen dat hij 5 minuten ( en dat is best lang) alle vieze woorden doe hij kent mag zeggen ( dus in de vuilniszak) Daarna knoop je hem dicht en gaat ie in de prullenbak en wil jij geen enkel vies woord meer horen in huis.

Zelf nog nooit uitgeprobeerd maar ik vond het op zich wel een creatief idee.

Misschien werkt het bij hem ook omdat hij dus eerst he-le-maal los kan gaan En daarna is het dan dus over met de vieze woorden in jouw huis.Wow! Die is creatief!!! Ik ga 'm onthouden, en misschien ooit wel uitproberen... Ik vind 'm echt heel goed!!!
Iets anders
Ja grappig he? Zij zei dat het heel goed werkte. Bij haar was het 10 minuten, en dat was zo lang dat het kind echt niets meer kon verzinnen na 5 minuten. En na een paar keer was het dus gewoon over.

Ik onthou hem ook voor als mijn dochter ooit die kant op wil gaan
die houden we erin, briljant!

Dibbes, ik heb ook een achtjarige die ik met zijn vriendjes regelmatig dingen hoor zeggen die ikzelf niet eens hardop durf uit te spreken (bij wijze van spreken dan he)

Kan ook geen goede tip geven maar vind het ook heel erg lastig om er wat van te zeggen, Ik ga de vuilniszak pakken (waar ik dan het liefst dat vriendje in stop).
Wie het laatst lacht................. heeft de grap niet begrepen.
Eh, als vriendjes hier iets doen wat ik niet prettig vind (van lawaai maken tot schelden tot smerig eten tot te veel troep maken) dan zeg ik daar iets van. En als het nodig is op strenge toon. Ik zou gewoon iets zeggen als: hier in huis wil ik die woorden niet. En elke keer als hij het doet herhalen, en als het je echt te gortig wordt vriendelijk vertellen dat als hij nog een keer zo'n woord zegt dat hij dan helaas naar huis moet.

Ik ga me toch niet in mijn eigen huis aan het gedrag van andermans kind zitten ergeren, daar heb ik eigen kinderen voor gekregen.
Het vuilniszakken trucje zou kunnen werken voor jouw kind. Maar ik ben bang dat het niet werkt voor vriendje. Op dat moment misschien (of ze gaan er met zijn 2en nog harder om lachen) maar vriendje krijgt weer nieuwe input en zoon dus ook.

Ik zou het (denk ik) als volgt doen. Ik zou 2x pen en 2x papier erbij pakken, jongetjes aan de keukentafel en alle gore woorden die ze kennen mogen ze opschrijven. Help ze maar hoor, maak het maar over de top, staan ze nog raar te kijken!

Daarna vertel je ze dat ze 10 minuten lang alle woorden die erop staan eindeloos mogen herhalen.

En dan wil je ze in jouw huis in jouw bijzijn ( dus ook strand, bos, tuin, winkel etc) nooit meer horen!

Hoor je toch weer een verboden woord, dan kun je refereren aan de lijst.

Ben het helemaal met miss mara eens, in mijn huis geen woorden die ik niet wil horen!
Haasje (en anderen): waarom zou je kinderen gedrag dat je afkeurt zo intensief laten beoefenen? Ik zeg ook wel eens: roep het nou maar voor de laatste keer en dan nooit meer, maar da's nog weer wat anders dan lekker onder toezicht van moe vieze woorden schrijven en roepen.

Ik zeg trouwens wel eens: die woorden zijn verboden thuis (en in de klas), die zeg je maar ergens anders.
Met mijn kinden zou ik het zo doen miss mara (zoals jij beschrijft) maar ik begrijp aan de OP dat het niet om een incidenteel woord gaat. Het gaat om hele gesprekken, met gebaren en alles erbij.

Dan moet je óf de hele middag de kinderen boos toeroepen óf het vriendje de toegang tot je huis weigeren (wat ik trouwens met liefde zou doen als geen enkel gesprekje hielp)

Ik probeerde dus te bedenken hoe je dit structureel op zou kunnen lossen op een redelijk kindvriendelijke manier. En daarbij, als ze bv bij elke "piemel" van hun een boze reactie van jou krijgen, word het woord alleen maar leuker en giecheliger.

Als ze het 10 minuten eindeloos mogen roepen gaat de lol er héél gauw vanaf.

Heb je er even heel veel aandacht aan besteed en dan is het voor altijd klaar.

En door de lijst kan je refereren bij evt herhalingen.
Enne miss mara waar mogen ze die woorden dan wél zeggen in jouw optiek??

Ik wil op straat dit taalgebruik ook niet! Nou heb je daar niet zo heel veel invloed op maar door dit foefje heb je een kansje dat ze zelf beu worden van dit soort woorden en ook op straat misschien niet de behoefte hebben om dit taalgebruik te bezigen. (tenminste, dat zou ik hopen)
Bij mij en mijn broer heeft dit ook gewerkt, elke dag mochten we tien minuten vreselijk schelden. Twee dagen leuk, daarna was de lol er af...

Maar dit is een probleem van een andere orde. Voor een achtjarige vind ik hem toch wel erg 'voorlijk' om het maar zo te zeggen. Heeft hij toevallig een ouder broertje van een jaar of twaalf? Maar dan nog, ik denk dat je hem best wel duidelijk mag maken dat dat soort taalgebruik en die handelingen/gebaren niet gewenst zijn in jouw bijzijn. Ik zou zelf eerst het gesprek met het ventje zelf aangaan, en ook meteen duidelijk maken dat als hij in zijn gedrag volhardt, je het gesprek met zijn ouders aan zal gaan.
Om een kort verhaal lang te maken...
Haha...die methode lijkt op die van van ex-schoonvader. Mijn ex-man moest inderdaad een keer 10 min. G...mme zeggen, na 5 min. was hij het zat....

Ook met stiekem snoepen: Hij móest de hele koektrommel leegeten...het heeft wel gewerkt!
Mijn zoon is ook acht jaar en best wel bijdehand. Toch weet hij echt niet wat een viberator is of wat neuken mou precies is. En zinnen als: "ik ga je likken" vind ik echt abnormaal!

Wat zegt zijn mmoeder ervan? Hoe komt hij aan die woorden? Van de TV? Hoe kan het dat hij zo laat nog TV kijkt?

Ik vind het zorgelijk gedrag en echt niet onschuldig! Er kan zelfs wel sprake zijn van seksueel misbruik.

Sorry maar ik sta echt met mijn oren te klapperen!
O nog even goed je openingspost gelezen dat je een manier vraagt om het bespreekbaar te maken bij moeder. Tsja ik zou het gewoon zeggen zonder er doekjes om te winden. Vragen hoe hij aan dit taalgebruik komt. Dat zou ik echt willen weten!
Nog even wat: dit is dus ook de reden dat mijn kind nooit een tv op zijn kamer krijgt!
Ik snap het wel hoor haasje, maar het is toch niet haar zoon maar het kind dat een probleem heeft met zijn taalgebruik en dat zou ik niet zelf gaan oplossen maar idd bij de moeder neerleggen. Ik vind het ook vrij shocking.

En je vraagt: waar mogen ze die woorden wel zeggen? Nou, ik maak me geen enkele illusie dat mijn zoon nooit van zijn leven meer pik zal zeggen of 'erger'. Maar hij moet leren dat dat taal van de straat is zeg maar, van het schoolplein oid, en niet in de klas/in huis thuishoort. Net als in je neus vreten/aan je geslachtsdelen zitten: enjoy, maar dan niet waar anderen bij zijn, zeg maar.

Denken jullie dat er echt kinderen zijn die na vermaningen van hun ouders nooit meer dit soort taal gebruiken?
Ik zou het zeker niet in mijn huis accepteren, dat jochie is pas 8 jaar. Ook zou ik het met zijn moeder bespreken en met je zoon.

Mijn zoon is 9 maar ik denk dat ie achter z'n oren krabt met wat zijn vriendje aan het doen is, als verbaal en fysiek zo (sexueel) over the top doet.

Mijn zoon is dan ook wel weer erg naief maar ik denk niet dat hij het stoer zou vinden, ik denk eerder dat hij zich zou schamen.
Ik vind het ook best zorgelijk hoor, dat zo'n jong kind dat soort dingen roept. Als hij bijvoorbeeld een oudere broer/zus heeft al weer wat minder.

Je zou het in een luchtig gesprekje met de ouders kunnen aankaarten. Zoiets van: "Wij hebben een kinderslot op onze PC gedaan want...bla bla.

In ieder geval veel succes er mee!
Ik vind dit geen normaal gedrag. Ik zou als ik jou was het vriendje aanspreken op zijn taal en gedrag, maar ook zijn ouders. En dit heeft niet echt met ontwikkeling te maken, maar met normen en waarden.
Ik heb op ook nog even gelezen en je vraagt oa inderdaad advies over het gesprek met de ouders.

Het lijkt mij heel zinnig om dit gesprek aan te gaan, ik hoop dat jouw relatie met de moeder een beetje oké is. Anders word het nog best lastig.

Ik zou -denk ik- gewoon zeggen: jouw zoon gebruikt dit en dat taalgebruik bij ons thuis, wat vind je daarvan, doet hij dat thuis ook, waar zou het uit voort kunnen komen en wat ga je eraan doen.

Misschien zit moeder er ook wel onwijs mee en is ze erg blij dat iemand het eindelijk eens bespreekbaar maakt!
Wat fijn zeg al die reacties tot nu, bedankt daarvoor.

Ja, ik heb het al heel vaak tegen het vriendje gezegd dat ik dat niet meer wil horen. Dat doet ie dan thuis maar. Mijn huis, mijn regels. De laatste keer heb ik ook gezegd dat als ik nog 1x iets in die trant hoor, dat ie dan naar huis kan gaan. Toen was het voor de rest van de middag stil.

Het voelt alleen niet prettig om daar steeds iets van te moeten zeggen, idd het politieagent idee.

Ik weet een heel klein beetje van de (thuis)situatie. Zijn moeder is hertrouwd. Zijn biologische vader ziet hij 1x in de twee weken en dan is het hek van de dam. Hij mag daar kennelijk gaan slapen wanneer ie wil, ook al is dat bijv. tegen 24.00 uur. Wie weet wat ie dan allemaal op TV ziet of op de computer.

Dit is wat ik wel eens van zijn stiefvader heb gehoord.

Een gesprek aangaan wil ik zeker doen, idd op de manier zoals geopperd is, vragen of het herkenbaar is etc. Mocht dat verkeerd uitpakken dan kan ik altijd nog (voor mezelf) bepalen dat bij het 1e verkeerde woord, het vriendje naar huis gaat. Zoon en vriendje kunnen nl. echt ontzettend leuk spelen verder samen.

Makkelijk vind ik het zeker niet, enige zenuwen zal ik gerust hebben .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven