Tablet gebruik

23-10-2019 11:16 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er nu toch zat van.
Leg ik dat ding weg speelt mijn achtjarige urenlang met . Wat hij op de tablet doet is ook hartstikke leuk. Sommige dingen zijn ook leerzaam. Voor extra lezen (naast de boeken) zit hij er per week 2 x 30 min op om de oefeningen online te doen.
Tijdadvies van zo.n uur per dag is zo om. Maarja, wat dan? Zonder bij te houden komt hij aan 2 uur en als hij een lange dag thuis is, vakantie en opblijven (inclusief buitenspelen) gaat het wel tegen 3 uren.

Hoe lang zit jou (achtjarig) kind achter schermpjes?
Alle reacties Link kopieren
Waar komt dat tijdsadvies vandaan ?
lisbeth_salander wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:22
2.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je vindt dat je kind te lang er mee bezig is, dan leg je die tablet toch weg?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
En gewoon grenzen stellen en handhaven is niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Zet er family link op en je hebt een stuk meer controle.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hadden onbeperkt schermtijd.
Is totaal verkeerd met ze afgelopen.
Ik denk alleen niet dat er een oorzakelijk verband is tussen die twee dingen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Toen mijn kinderen 8 waren hadden ze 30 minuten schermtijd op schooldagen en 2x30 op woensdag en in het weekend.
Ik doe niet aan schermtijd.
Wij hebben family link, ze mogen er drie uur op maar zelf bepalen wanneer.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
23-10-2019 11:29
Ik doe niet aan schermtijd.
Ik ook niet. Spastisch gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf ook schermtijd? Ik niet hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hebben ook geen schermtijd. Ik vind het onzin.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen schermtijd.
Wel elke dag ook gewoon spelen en dat je gezellig doet als er bezoek is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik merk, en nou is mijn dochter pas 3. Is dat zolang ik er geen regels voor heb ze er eigenlijk ook nauwelijks naar omkijkt. Toen ik ineens vond dat ik een ontaarde moeder was en dacht ik ga regels stellen, wilde ze er de hele tijd op. Regels laten varen en nu wil ze niet meer.

Buiten dat is het volgens mij, zeker in vakanties, complete onzin. Zeker als hij ook educatieve dingen doet. Wat zou hij anders moeten doen volgens jou? Tv kijken? Knutselen? Buitenspelen. Ik neem aan dat hij dat ook gewoon nog doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, mede op advies van het Viva-forum, de schermtijd veel meer losgelaten. Ik roep nu af en toe ‘Ga eens even wat anders doen’ en dat werkt prima. Scheelt ons allemaal een heleboel frustratie ;)

Om antwoord te geven op je vraag: op een regenachtige dag zitten ze soms wel 4 uur op een tablet / de XBox. Op een andere dag geen minuut (bijvoorbeeld vandaag: de 10-jarige is met z’n vader naar Legoworld en de 13-jarige maakt een legpuzzel en doet z’n krantenwijk).
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg jeuk van het woord schermtijd en doe daar ook niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook niet aan schermtijd, en zou ik er wel aan doen, dan zou ik lezen op de tablet en oefeningen voor school in ieder geval niet meetellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als je het te veel vindt dan moet je grenzen instellen & zelf kan je bepalen waar die grens ligt. Voor mij is een belangrijke graadmeter: doen ze uit zichzelf ook wel eens wat anders? Hebben ze andere interesses? Vervelen ze zich als ze niet op de tablet/telefoon mogen?
Zolang ze daarnaast genoeg andere bezigheden hebben maakt het me niet zoveel uit of ze nu 1,2 of 3 uur per dag achter het scherm zitten.
Bij een kind wat graag en veel games speelt maar daarnaast ook voetbalt en op straat speelt met zijn vrienden en thuis met de lego gaat bouwen zou ik me er niet druk om maken als hij 3 uur per dag gemiddeld aan het gamen is. Bij een kind wat niks leuk vindt, alleen achter het scherm wil en verder maar hangt totdat hij weer mag gamen zou ik me wel zorgen maken en maatregelen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het op schooldagen - dan is hij iets voor 15u thuis - vanaf 17u op de iPad.
Nu tijdens de herfstvakantie mag hij wat langer. Tussen 12-12:30 en tussen 14-15u.
En dan ook weer van 17-19u.

Maar ik heb een verstandelijk beperkt en rolstoelgebonden kind. Gewoon even met een bal spelen of zelfstandig buiten spelen kan hij niet.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Verboden vruchten zijn het lekkerst. Maak van de tablet geen verboden vrucht!

Daar hebben je kinderen vooral later ook veel plezier van.

Oh en schermtijd, moet je bepalen, handhaven, bijhouden, consequenties aan verbinden etc. Je krijgt het er vooral zelf heel druk mee.
Schermtijd stel je gewoon in, en na de ingestelde tijd gaat je tablet op slot.

Zo simpel, als je zoiets belangrijk vindt
Andersom schreef:
23-10-2019 12:40
Verboden vruchten zijn het lekkerst. Maak van de tablet geen verboden vrucht!

Daar hebben je kinderen vooral later ook veel plezier van.

Oh en schermtijd, moet je bepalen, handhaven, bijhouden, consequenties aan verbinden etc. Je krijgt het er vooral zelf heel druk mee.

Ik heb het destijds juist ingesteld voor de duidelijkheid. Hetzelfde met snoep. Dat heeft hier juist ontzettend veel gezeur gescheeld. Bijhouden, handhaven en consequenties zijn dan juist niet nodig, want ze weten wat de bedoeling is. Ik heb het met genoeg dingen druk gehad, maar zeker niet met het handhaven van de schermtijd.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-10-2019 12:40
Verboden vruchten zijn het lekkerst. Maak van de tablet geen verboden vrucht!

Daar hebben je kinderen vooral later ook veel plezier van.

Oh en schermtijd, moet je bepalen, handhaven, bijhouden, consequenties aan verbinden etc. Je krijgt het er vooral zelf heel druk mee.
Nee hoor. Bij bijv alcohol blijkt verbieden veel effectiever dan loslaten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-10-2019 12:40
Verboden vruchten zijn het lekkerst. Maak van de tablet geen verboden vrucht!

Daar hebben je kinderen vooral later ook veel plezier van.

Oh en schermtijd, moet je bepalen, handhaven, bijhouden, consequenties aan verbinden etc. Je krijgt het er vooral zelf heel druk mee.
Daar heb je tegenwoordig apps voor. Ik gebruik familylink, normaal is 1,5 uur per dag tussen 7 en 18.30. Hier is het nu mooi weer en zijn ze net naar buiten gegaan. Maar als het prutweer was dan was die 1,5 uur wel eraf gehaald. Helemaal nu het vakantie is. We hadden ook een verjaardag en dan gaat de tijd er ook af. Maar met name mijn oudste heeft echt grenzen nodig, die zit het liefst alleen maar achter een scherm. Toen hij nog geen tablet had was het altijd TV. En nu nog, als de schermtijd om is, mag de televisie aan? Hij moet deze week ook nog wat voor school doen (hij heeft binnenkort een boekbespreking), maar dat gaat natuurlijk niet van zijn normale schermtijd.

Jongste zou beter met vrije schermtijd om kunnen gaan, maar dat vind ik dan weer niet eerlijk tegenover de oudste.

Mijn kinderen zijn trouwens 7 en 9
wilma36 wijzigde dit bericht op 23-10-2019 13:21
Reden: leeftijd kinderen
1.54% gewijzigd
Ik doe niet aan schermtijd ( peuter en kleuter). Als ik vind dat ze lang genoeg hebben gekeken, ga ik zelf met ze iets anders doen( spelletje, knutselen, naar buiten).
Of ik zet de minidisco van YouTube op de grote tv en we dansen met zijn allen mee... Baby haai .....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven