Tablet voor 7 jarige

17-07-2012 07:50 168 berichten
Binnenkort wordt 1 van mijn dochtertjes 7, ik overweeg haar een tablet voor haar verjaardag te geven, is dat wel iets voor een kind van die leeftijd? Kan je veel van die "apps" vinden die kinderen op die leeftijd leuk vinden? Het lijkt me ook leuk om kinderboeken te kunnen downloaden, maar volgens mij kan je bijna geen epub bestanden van kinderboeken op internet vinden?
Wel grappig trouwens dat iemand het hier over een konijntje had. Mijn dochter heeft vorig jaar een ds voor haar verjaardag gehad en dit jaar krijgt ze dus een konijntje, maar beetje konijnenhok is duurder dan een ds.

Al denk ik dat de ouders overal een (waarde)oordeel aan hangen en niet de kinderen, die zijn toch wel blij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zaterdag jarige dochter van bijna 8 wilde dit jaar ook een tablet.

Ze krijgt er geen.

En niet om al die redenen die hier staan, maar omdat zij iedere tablet vergelijkt met mamma's iPad. Ze wil dezelfde apps erop kunnen zetten, bijvorbeeld. En aangezien ze geen iPad krijgt, voorzag ik een grote teleurstelling bij een andere tablet. Niet vanwege de prijs, maar vanwege de apps.

Overigens heb je ook goedkopere tablets, dus dat gezeur om de prijs snap ik niet zo. Ik kreeg vroeger, net als veel van mijn vriendinnen, een nieuwe fiets voor mijn verjaardag... nou, dat was duurder dan sommige tablets, hoor. En ik ben er niet slechter of verwender van geworden.

En dat binnen zitten en niets meer doen.... Mijn kinderen hebben een spuughekel aan boswandelingen. Stom, saai, vervelend, en suf vinden ze dat. Of eigenlijk "vonden ze dat". Wat nu ik op de iPad een app heb gezet met vogelopnames, vragen ze zelf of we naar het bos gaan. Dan nemen we de iPad mee, en kijken we welke vogels reageren op de lokroep. De vogels die we daardoor als live gehoord hebben, noteren ze.

Dus net als met zoveel dingen, is het maar net hoe je een tablet gebruikt. En of je over jouw eigen vooroordelen heen durft te kijken.
Wat wilde ik nou toch typen?
De digitale ontwikkelingen gaan toch wel door. Het heeft geen enkele zin om daar tegen te zijn en daarnaast hoeft het heus niet zo zwart-wit te zijn. Alsof een kind met een tablet nooit buitenspeelt en eentje zonder altijd.
quote:mimsey schreef op 17 juli 2012 @ 09:09:

Ze krijgt er geen.

En niet om al die redenen die hier staan, maar omdat zij iedere tablet vergelijkt met mamma's iPad. Ze wil dezelfde apps erop kunnen zetten, bijvorbeeld. En aangezien ze geen iPad krijgt, voorzag ik een grote teleurstelling bij een andere tablet. Niet vanwege de prijs, maar vanwege de apps.

Overigens heb je ook goedkopere tablets, dus dat gezeur om de prijs snap ik niet zo. Ik kreeg vroeger, net als veel van mijn vriendinnen, een nieuwe fiets voor mijn verjaardag... nou, dat was duurder dan sommige tablets, hoor. En ik ben er niet slechter of verwender van geworden.

En dat binnen zitten en niets meer doen.... Mijn kinderen hebben een spuughekel aan boswandelingen. Stom, saai, vervelend, en suf vinden ze dat. Of eigenlijk "vonden ze dat". Wat nu ik op de iPad een app heb gezet met vogelopnames, vragen ze zelf of we naar het bos gaan. Dan nemen we de iPad mee, en kijken we welke vogels reageren op de lokroep. De vogels die we daardoor als live gehoord hebben, noteren ze.

Dus net als met zoveel dingen, is het maar net hoe je een tablet gebruikt. En of je over jouw eigen vooroordelen heen durft te kijken.Ohww dat vind ik leuk Mims met die vogelopnames! Kind wordt 6 in oktober dus dat wordt een iPad.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:louisavuitton schreef op 17 juli 2012 @ 09:05:

En dat bedoel ik dus: vroeger waren ouders strenger dan nu en stelden duidelijkere regels op! Ouders van nu zijn veel lakser en meegaander.

dat bedoel ik ook: Ouders van tegenwoordig (althans: heel veel) willen meer vrienden zijn met hun kinderen en durven geen regels meer te stellen.

Toevallig was er gisteren een vriendin, die nu moet leren wat haar grenzen zijn...want haar zoon (15) heeft al in de jeugdgevangenis gezeten en zit nu in een gesloten just. jeugdinrichting, omdat ZIJ geen grenzen stelde.

En dat hebben kinderen toch echt nodig...
quote:geen televisie op je kamer voor je zestiende was daar één van bijvoorbeeld. En dan ook nog alleen met dvdspeler en zonder zenders.Hier moet ik om glimlachen, dat je dat blijkbaar als voorbeeld van soberheid gebruikt. Zo zie je hoe de grenzen steeds verschuiven. Bij mij was het: geen televisie op je kamer. Punt. Eén tv in huis is genoeg. En een eigen videorecorder (dvd-speler was er nog niet) zou helemaal het toppunt van belachelijke luxe zijn geweest.
quote:En dat binnen zitten en niets meer doen.... Mijn kinderen hebben een spuughekel aan boswandelingen. Stom, saai, vervelend, en suf vinden ze dat. Of eigenlijk "vonden ze dat". Wat nu ik op de iPad een app heb gezet met vogelopnames, vragen ze zelf of we naar het bos gaan. Dan nemen we de iPad mee, en kijken we welke vogels reageren op de lokroep. De vogels die we daardoor als live gehoord hebben, noteren ze.Wat tof! Hoe heet die app?
Ja Nammma, dat zei mijn overgrootoma ook over de manier waarop mijn oma opvoedde. Mijn oma over de manier waarop mijn moeder opvoedde. En mijn moeder nu over mijn manier. Oh nee, mijn moeder vindt mij te streng, zucht...

Net als met de muziek van de jongere generatie, dat is ook altijd herrie en vroeger was het beter.

Volgens mij lag het hoogtepunt van de anti-autoritaire opvoeding, het toonbeeld van geen grenzen stellen, echt in eind jaren zestig/begin zeventig. Je weet wel, dat was vroeger, toen alles beter was en de regels strenger. Kuch...
Sjongejonge zeg. Ik denk dat onze overgrootouders op precies dezelfde manier over onze grootouders spraken. En vroeger was er ook een jeugd van tegenwoordig.

Namma: het is de schuld van je vriendin dat haar kind is ontspoort? Weet zij dat jij dat vind?
Precies mimsey
"Vogels in Nederland", Missy_acy
Vroeger was alles beter.... Denk dat dát komt omdat je, als je kind bent nog onbevangen in het leven staat. Dat is van en voor alle generaties.

Denk dat je moet afwegen of het iets toevoegt.

Er zijn legio boeken, kleurplaten, apps te downloaden. En natuurlijk is een tablet een leuk speledingetje. Vind ik zelf ook.

Kan me uuuuuuuuuren amuseren. Vind het ook verslavend, op een of andere manier.

Ik ben ook nog een beetje ouderwets waarschijnlijk, maar waarom boeken downloaden als je ook naar de bieb kunt?

Vind 7 eigenlijk wat jong. Zou liever zien dat kind met ontwikkelingsmateriaal bezig is, en buiten spelen, klimmen, klauteren, ravotten en spelletjes aan tafel, kleurplaten kleuren, verven, knutselen. Gewoon ook om motoriek te stimuleren, en omdat ze de rest van hun leven nog achter/voor/op de computer kunnen zitten/hangen/liggen.

Dat is onvermijdelijk, zeker bij jeugd die zo in groep 7/8 zitten, en inderdaad vertrouwd moeten raken met computers ivm studie enzo.

Maar goed, dat is mijn gevoel en mening..
In mijn jeugd, hadden we niks. We speelden met stenen en aten speelgoed want dat was het enige wat onze ouders betaald kregen van de speelgoed fabriek en wij waren BLIJ! Nou, niet ons broertje, een bal plastic bleef zitten en voetballen eten is niemands favoriet.

Serieus: Ehh een tablet kopen als alleen het kind die zou gebruiken (dus niet voor het gezin) vind ik een beetje zonde van het geld, kinderen op die leeftijd zijn nog steeds niet zo voorzichtig met hun spullen als een volwassene, in het algemeen. Maar zo te lezen hebben jullie geld teveel dus doe wat je niet laten kan zou ik zeggen.

PS: ik wil een pony voor mijn verjaardag
Nee lollipop, ik overdrijf niet, en nee, ze hebben geen tablet nodig, en ook geen lcd TV op hun kamer ( zonder antenne aansluiting voor de jongsten overigens), wel met mediaplayer, en ook geen nintendo. Maar wat is nodig? Het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk.

Jij en ik hebben ook geen TV nodig, en geen laptop met internet, geen auto en ook geen kast vol kleren. We zouden het prima overleven zonder dat alles, maar moeten we dat dan ook allemaal maar niet willen hebben omdat we het "niet nodig" hebben?
quote:mimsey schreef op 17 juli 2012 @ 09:09:

Ze krijgt er geen.

Dus net als met zoveel dingen, is het maar net hoe je een tablet gebruikt. En of je over jouw eigen vooroordelen heen durft te kijken.Welke App???
ik blijf het trouwens nog steeds een beter cadeau vinden dan huisdieren voor jonge kinderen (wat ik ook al in dit topic lees).
Totaal offtopic: Ha! Mims! Betrapt! Stiekem echt druk aan het forummen hier even niet anders. Kind plat en straks op pad. Nu even lezen

Ik heb hier twee cadeaukinderen - 10&11. Ze zullen een eigen tablet het einde vinden. Om 'm daarna te vergeten. Zoals ik het nu zie is alles even het einde en daarna 'gewoon'. En dan kunnen ze ook hele dagen buiten prutten en doen. Of binnen met de lego spelen. Of met de kapla. Of met... Met wat net 'in' is.

Ik zou zeggen: als het dit jaar binnen het budget past en ze wilt 'm heeeeeel graag (en ze zou niet teleurgesteld zijn omdat het geen iPad is), zie ik niet zo goed waarom niet. De verhoudingen trekken wel weer recht...
Alleen ben je sneller, samen kom je verder!
quote:fru1t3lla schreef op 17 juli 2012 @ 09:36:

In mijn jeugd, hadden we niks. We speelden met stenen en aten speelgoed want dat was het enige wat onze ouders betaald kregen van de speelgoed fabriek en wij waren BLIJ! Nou, niet ons broertje, een bal plastic bleef zitten en voetballen eten is niemands favoriet.

Dan hadden jullie nog geluk. Wij aten stenen.

En je gaat mij niet wijsmaken dat dat kind van 7 gedoemd is tot galg en rad als ze een tablet krijgt voor haar verjaardag, daar is wel wat meer voor nodig dan een exorbitant cadeautje. Mijn bloedjes hebben allebei zo'n mininoteboekje, maar ze spelen gewoon buiten en moeten gewoon op tijd naar bed en hun bordje leegeten en hun kamer opruimen. Het één sluit het ander niet uit, zegmaar.
Zou niet mijn keuze zijn maar vind het ook weer niet heel gek in deze tijd. Mijn zoon wilde een DS voor zijn verjaardag. Door geld op te halen kon hij hem zelf kopen en hebben wij een geheugenkaartje en spelletje aan hem gegeven voor erbij. Vond dat wel een mooie oplossing
quote:groentsoep2 schreef op 17 juli 2012 @ 09:42:

[...]

Dan hadden jullie nog geluk. Wij aten stenen.

En je gaat mij niet wijsmaken dat dat kind van 7 gedoemd is tot galg en rad als ze een tablet krijgt voor haar verjaardag, daar is wel wat meer voor nodig dan een exorbitant cadeautje. Mijn bloedjes hebben allebei zo'n mininoteboekje, maar ze spelen gewoon buiten en moeten gewoon op tijd naar bed en hun bordje leegeten en hun kamer opruimen. Het één sluit het ander niet uit, zegmaar.

.

En yup.. Ik zou het pas problematisch vinden wanneer de kinderen zomaar krijgen waar ze om zeuren zonder de waarde te leren (of er op hun manier voor te werken). Wanneer ze dure prul gaan verwachten en eisen omdat ze altijd krijgen wat ze willen heb je pas een groot probleem, maar dat lees ik hier nog niet.
Stel nou hé... Mini-netniet is een jaar of 30, heeft een ipad en komt via via op een vrouwen forum terecht. En dan wordt er een topic geopend "waar speelde jij vroeger mee?"

Zou ze dan ook smurfensnot schrijven? Of sillyputty? Of the treehouse? Of kleurdozen? En zulks soort "kleine dingen"

(alhoewel, the treehouse was ook een rib uit mijn ouders lijf)

Zou ze helmaal verrukt raken als ze terugkijkt?

Of zou het zijn, mam ga me op mijn 7e een tablet, en daar heb ik heel veel mee gespeelt. De rest weet ik eigenlijk niet meer...

Jij kunt je dochter natuurlijk het beste inschatten. En als zij de kleine dingen in het leven waardeert en net zo heerlijk giegelt en speelt met klei als met de ipad/tablet, dan zou ik ook sneller geneigd zijn om haar een tablet, weliswaar met regels, te geven.

Waarde maakt niet uit, waardering telt...
quote:secondhandsuus schreef op 17 juli 2012 @ 09:49:

Stel nou hé... Mini-netniet is een jaar of 30, heeft een ipad en komt via via op een vrouwen forum terecht. En dan wordt er een topic geopend "waar speelde jij vroeger mee?"

Zou ze dan ook smurfensnot schrijven? Of sillyputty? Of the treehouse? Of kleurdozen? En zulks soort "kleine dingen"

(alhoewel, the treehouse was ook een rib uit mijn ouders lijf)

Zou ze helmaal verrukt raken als ze terugkijkt?

Of zou het zijn, mam ga me op mijn 7e een tablet, en daar heb ik heel veel mee gespeelt. De rest weet ik eigenlijk niet meer...

Jij kunt je dochter natuurlijk het beste inschatten. En als zij de kleine dingen in het leven waardeert en net zo heerlijk giegelt en speelt met klei als met de ipad/tablet, dan zou ik ook sneller geneigd zijn om haar een tablet, weliswaar met regels, te geven.

Waarde maakt niet uit, waardering telt...Eerlijk is eerlijk, ik heb ook nooit met die dingen gespeeld die je aanhaalt
quote:fru1t3lla schreef op 17 juli 2012 @ 09:51:

[...]

Eerlijk is eerlijk, ik heb ook nooit met die dingen gespeeld die je aanhaalt

Maar maar! Arme jij! Ik denk dat ik een fru1t3lla-foundation ga oprichten...

Je bent zeker niet van de jaren 70?
quote:secondhandsuus schreef op 17 juli 2012 @ 09:53:

[...]

Maar maar! Arme jij! Ik denk dat ik een fru1t3lla-foundation ga oprichten...

Je bent zeker niet van de jaren 70?

Yaaaay speelgoed

Nee, van de jaren 80 pas Dus lego was hier grote favoriet, en houten blokken (Ook gewone klei en van die fimo klei)
Ik denk niet dat mijn dochter die in oktober 7 wordt een tablet krijgt. Wij hebben zelf geen tablet en daardoor leeft het niet echt bij haar.

Ze heeft vorig jaar een DSi gekregen van de hele familie, want dat vind ik een veel te duur cadeau om alleen van ons te krijgen. Gelukkig hoef ik er geen regels bij te geven, ze speelt er niet dagelijks mee.

Wat mij wel opvalt als leerkracht is dat kinderen steeds minder speelgoed krijgen voor hun verjaardag of voor Sinterklaas. Steeds meer tablets, mp4 spelers, spelcomputers en tv's. En dat steeds jonger. Ze spelen dan ook steeds minder met speelgoed. Ik zie steeds meer kinderen van 7 of 8 jaar die niet kunnen spelen, dat doen ze te weinig. Ze zijn met techniek heel handig, maar bijvoorbeeld een stuk minder creatief en ze vervelen zich ook sneller.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven