tandenpoets horror bij dochter van 1,5 jaar

11-01-2009 19:24 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ze nog maar 2 tandjes had ging het nog wel. Maar nu heeft ze haar mondje helemaal vol met tandjes en kiesjes en mag ik absoluut niet meer poetsen. Hoe doen jullie dat? Haar zelf maar wat laten prutsen? Of in een wurggreep tanden rossen?
La Vie en Rose, bedoelde er meer mee dat ik sowieso niet van het 'dwingen' ben, omdat dat vaak alleen maar averechts werkt. Mijn dochtertje wijst na de laatste voeding al meteen naar de tandenborstels die klaarliggen op de verwarming, omdat ze het zo leuk vindt om te poetsen. En dat wil ik graag zo houden. Dus als het even kan niet onder dwang.

Een poepluier verschonen probeer ik leuker te maken, maar dat lukt blijkaar niet echt

Ik verdacht je er al van tandarts te zijn trouwens . Toch niet dus .
er is een verschil tussen gezag hebben en dwingen.

kleine kinderen die ergens een 'drama' van maken, krijgen te veel ruimte. Zo simpel is het. Als jij gezag hebt, is er ook geen drama, kind accepteert dan dat wat jij zegt, gebeurt.
Ja, hèhè, dat je niets onder dwang doet als je kind al wijst naar de tandenborstel en er plezier in heeft! Pff, hoe logisch kan het zijn.

Maar stel nou...dat ze over een paar maandjes gaat krijsen als een speenvarken, zodra je met de tandelborstel in haar lekkere bekkie komt? Wat dan?
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
RosieRo... inderdaad. Vooral niet 'bijna ook gaan janken' omdat je kind zo hysterisch doet. Gewoon rustig blijven, duidelijk en kordaat. JIJ doet wat JIJ goed acht. Want JIJ bent de mama, dus JIJ weet het beter dan smurfie van 1 1/5. It's simple!

En geloof me, ik ben echt geen bruut. Nee, ik ben een vreselijk emotioneel monster zelfs, wat bij elke piep, bij wijze van, in janken kan uitbarsten... maar ben in sommige dingen heel erg standvastig. Zo ook met poetsen!

Trouwens, ik poets mijn zoontje met de kiddie borstel van Oral B. Electrisch dus.. Ook als volwassenen: (maar dan met de gewone) iets anders wil je niet! Heerlijk fris en fruitig! En zó schoon...je voelt het verschil!

Gatver... misschien is een carriëre in den tandenbusiness toch écht wat voor mij.
Wat poepluiers betreft; godver.. die moet ik de laatste tijd echt onder dwang doen hoor!

Nee, hij is nog niet zindelijk en zo snel als dochterlief destijds (dochterlief?, zeg ik dit echt??) issie niet.

Zoon vindt het heeeerlijk om in zijn poepluier rond te dwarrelen. Het liefst, volgens mij, uren lang! (Dat is een gok, want hij heeft het nooit langer dan een kwartier kunnen rekken, stinky stanky) Maar, het bekende 'stiekum-in-een-hoekie-mijn-drolletje-draaien' is hier aan de orde van de dag.

Dus: in de houdgreep. Gaat steeds moeilijker overigens, hij is vreselijk sterk, nu al.

Poepluier verschonen moet! 'Stoute mama!'
quote:La Vie en Rose schreef op 11 januari 2009 @ 21:21:

Dus: in de houdgreep. Gaat steeds moeilijker overigens, hij is vreselijk sterk, nu al.

Ik vraag me toch echt af hoe je dat doet hoor. Zwiepje poetst nu zelf goed en laat zich ook goed napoetsen maar vroeger niet natuurlijk. Hoort ook bij de leeftijd. De houdgreep is echt zinloos hoor, kaken op elkaar is kaken op elkaar. Dan moet je je kind echt ontzettende pijn doen om daar een borstel tussen te wurmen. Dus mijn vraag: hoe doe je dat in hemelsnaam zonder je kind pijn te doen?
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2009 @ 21:56:

[...]

Ik vraag me toch echt af hoe je dat doet hoor. Zwiepje poetst nu zelf goed en laat zich ook goed napoetsen maar vroeger niet natuurlijk. Hoort ook bij de leeftijd. De houdgreep is echt zinloos hoor, kaken op elkaar is kaken op elkaar. Dan moet je je kind echt ontzettende pijn doen om daar een borstel tussen te wurmen. Dus mijn vraag: hoe doe je dat in hemelsnaam zonder je kind pijn te doen?Eén keer op het kaakscharnier duwen en wedden dat ie volgende keer z'n mond wel opendoet. Ja, dat doet pijn. Eventjes. Soms is 'wie niet horen wil moet maar voelen' geen drama hoor.
Zwieber; in deze context had ik het over de luier verschonen...sorry!
Houdgreep is helemaal niet zinloos, want ze zetten het op een krijsen. Mondjes wagenwijd open dus.. Prima, helemaal goed!
En gelukkig heb ik nooit op een kaakscharnier hoeven drukken, dat gaat me nou net wat te ver.
quote:__justme__ schreef op 11 januari 2009 @ 22:02:

[...]

Eén keer op het kaakscharnier duwen en wedden dat ie volgende keer z'n mond wel opendoet. Ja, dat doet pijn. Eventjes. Soms is 'wie niet horen wil moet maar voelen' geen drama hoor.Ik vat hem ff niet? Duwen op het kaakscharnier? Hoe doe je dit? Van buitenaf? Ik zie het niet voor me, zag je kind al met zijn hoofd onder zo'n scharnier op de werkbank bevestigd, ik geloof niet dat je dat bedoeld....
quote:La Vie en Rose schreef op 11 januari 2009 @ 22:05:

Houdgreep is helemaal niet zinloos, want ze zetten het op een krijsen. Mondjes wagenwijd open dus.. Prima, helemaal goed!Tja, als ze krijsen helpt het maar dat deed die van mij nou net niet.
Geloof me, Zwieber, als je dan tijdens het janken even onder de oksels kriebelt, dan gaat geheid het bekkie open.!
neusje dichtknijpen doen ze op guantanamo bay ook.
quote:La Vie en Rose schreef op 11 januari 2009 @ 22:10:

Geloof me, Zwieber, als je dan tijdens het janken even onder de oksels kriebelt, dan gaat geheid het bekkie open.!Volgens mij komt die van mij gewoon van een andere planeet. Maar goed, het is ook bijna nooit een drama geweest gelukkig, dat scheelt ook.
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 22:11:

neusje dichtknijpen doen ze op guantanamo bay ook.Wel met heavy metal muziek op de achtergrond hoor!
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2009 @ 22:12:

[...]

Wel met heavy metal muziek op de achtergrond hoor!en als je dan tijdens het waterboarden shampoo in het water doet, zijn de haartjes ook weer schoon!
Hahaha,.. dus hij houdt z'n kaakjes stijf dicht, no matter what? Best knap! Dan, zou ik zeggen, alleen maar de voortandjes poetsen, want poesten zallie! (zalze)

Oehhh, heerlijk wreed bennik hè?
RosieRo, ik ben het niet helemaal eens wat het gezag en teveel ruimte betreft, tenminste, niet bij mijn dochter (net 1). Het is voor haar heel duidelijk hoe en wanneer dingen gebeuren, maar dat betekent echt niet dat ze er geen drama van maakt. Zo is ze altijd al geweest trouwens. En zo geldt dat voor wel meer kinderen.

La Vie en Rose, een paar maanden terug hadden wij ook drama's met tandenpoetsen, toen ik heb ik dus minder gepoetst. Ik schreef eerder al dat ik misschien over een half jaar er anders tegenaan kijk . Maar ik zou eerst dan maar wat minder poetsen, wel telkens proberen en het leuk houden. En als het te lang zou duren zou ik het wel onder dwang gaan doen.

Poepluier verschonen lukt hier gelukkig meestal best aardig (al vindt ze het echt niet leuk en probeert met haar handen in haar kruis te slaan en zich om te draaien), zo te lezen kan ik me verheugen op de toekomst .

En ik heb een hekel aan electrisch poetsen trouwens .
Zwieb, breng je zoon of dochter eens hier... gaat me zeker lukken, I know for sure !
quote:Zwieber schreef op 11 januari 2009 @ 22:07:

[...]

Ik vat hem ff niet? Duwen op het kaakscharnier? Hoe doe je dit? Van buitenaf? Ik zie het niet voor me, zag je kind al met zijn hoofd onder zo'n scharnier op de werkbank bevestigd, ik geloof niet dat je dat bedoeld....

Haha, dat is dan weer wat bruut.

Gewoon hand onder de kin, duim op het linkse scharnier, wijsvinger aan de rechterkant (onder de jukbeenderen, daar waar de kaken scharnieren), lichte druk uitoefenen en klaar. Probeer maar bij jezelf. Het doet geen pijn, maar is wel een onprettig gevoel.

Neus dicht is ook een goeie.
Jeetje, probeert zich een voorstelling te maken hoe je een spartelend kind vasthoudt met een tandenborstel in één hand, met de andere hand de kaakscharnieren bewerkt om vervolgens in een vloeiende beweging eens lekker onder de oksels te kietelen. Oh ja, dan niet vergeten om supersnel nog even een tandenborstel in de mond te proppen waarop vervolgens keihard gebeten wordt dus poetsen lukt nog niet...

Dat lukt mij dus allemaal niet en daarom gaan we vrolijk verder met allerlei liedjes en omdat dat misschien twee seconden lukt gaan we over tot een stevige houdgreep en worden met heel veel geluk een paar voortanden gepoetst.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:SnoopySnoopy schreef op 11 januari 2009 @ 22:15:

proberen en het leuk houden. Waarom moet alles leuk zijn tegenwoordig? Sommige dingen moeten gewoon. Punt.
Oh hij poetst nu perfect hoor, dus bewaar de martelpraktijken maar voor een ander kind. Alleen vroeger was het heeeeeeeel soms zo dat hij echt niet wilde. Maar eigenlijk heb ik nooit problemen ermee gehad. Ik ben niet zo moeilijk en dan is hij ook meestal wel relaxed. (plus, hij vindt de tandpasta overheerlijk:) )
sja, ik weet niet hoor, maar ik heb mijn kinderen gewoon ouderwetsch zo opgevoed dat ze doen wat ik zeg.

Het komt niet bij ze op om drama te schoppen, en als ze al mieren over tandenpoetsen dan is een strenge blik en een ferm: 'en NU is het klaar, mond OPEN!' genoeg.

Dat bedoel ik dus met ruimte geven, dat slappe gedoe en alles moet 'leuk' zijn en hij 'wil' niet dit of dat, een kidn van anderhalf hoort nog helegaar geen idee te hebben dat hij iets anders dan zijn ouders wil.

streng zijn is ook liefde geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven