tandenpoets horror bij dochter van 1,5 jaar

11-01-2009 19:24 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ze nog maar 2 tandjes had ging het nog wel. Maar nu heeft ze haar mondje helemaal vol met tandjes en kiesjes en mag ik absoluut niet meer poetsen. Hoe doen jullie dat? Haar zelf maar wat laten prutsen? Of in een wurggreep tanden rossen?
Beide.

Eerst zelluf doen, daarna even naborstelen.
Afleiden met overdreven leuk liedjes zingen:

'Tandjes poetsen is gezond, goed voor de tanden en goed voor de mond. Goed voor de tandjes van kleine.. (naam).. Goed voor de tandjes van grote mama. Tandjes poetsen is gezond, goed voor de tandjes en goed voor de mond!'

Teletubbie tandpasta kopen en zeggen dat Lala en Tinky Winky daar ook mee poetsen.

En als dat niet helpt, helaas toch maar in de wurggreep. Want het is gewoon heel erg belangrijk.

Is een fase, gaat vanzelf over. Zoontje van bijna 3 heeft een tijdje ook hysterisch gedaan, maar toch moest het. Goed of kwaadschiks...

Nu is het geen probleem meer.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
is het structureel of kan ze kiezen krijgen?

Zoon heeft ook van die fases. Vaak als hij kiezen krijgt. Dan mag ik gewoon niet in de buurt komen met een tandenborstel dus dan laat ik hem prutsen. Wanneer hij geen last heeft prutsen we meestal samen een eind weg. Dan poetst hij weer een stuk van mijn tanden, dan ik die van hem.
bij mijn broertje was het ook zo, maar als hij het heeft gedaan mogen wij het ook gewoon doen.
Niet alles is zo makkelijk als het lijkt.
Het mag echt NOOIT!!! Ze wil het gewoon niet hebben en gaat enorm krijsen. We zingen inderdaad liedjes, ze mag onze tanden poetsen. Eerst laten we haar prutsen en dan proberen we zelf nog een keer na te poetsen, maar dat wil ze niet. Hoe erg is het om niet zo goed te poetsen?
Mijn dochter (net 1) heeft ook een periode gehad dat ze niet wilde. Ik bleef het elke avond proberen en wilde ze niet, dan niet. Na verloop van tijd wilde ze het wel weer.

Ze mag hier altijd eerst zelf poetsen met een eigen tandenborstel, dan kom ik erbij met een tandenborstel, dat doe ik al lachend en dan zeg ik dat ik haar tanden ga kietelen. Ze ligt helemaal in een deuk dan, heel handig, want dan kan ik goed bij haar tanden .

Mocht ze weer een fase krijgen dat ze niet wil, dan wil ik haar niet dwingen, maar juist proberen het leuk te maken. Als die fase langer dan een maand duurt toch maar af en toe onder dwang, maar niet elke dag, dan krijgen ze er zo'n afkeer van...
Af en toe niet zo goed poetsen is niet erg. Maar structureel niet goed poesten wel.

Het moet gewoon een duidelijke routine zijn, twee keer per dag, op een vast moment. Op een gegeven moment wordt dat vanzelf duidelijk...en echt, dat hysterische gedoe gaat over.

Ik ben mijn moeder heel erg dankbaar dat zij mij het belang van het goed poetsen heeft meegegeven. Zij was daar erg straight en duidelijk in, ik moest áltijd poetsen, ook al had ik daar soms geen zin in.

En zie hier, 30 jaar en nog nooit een gaatje.

Wat ik soms om me heen zie, vooral de laatste tijd, kleine kindjes met vieze plaktandjes, soms zelf zwart van het wegrotten (!). Het is om te huilen gewoon!! Ik heb soms het gevoel dat ouders echt niet snappen hoe belangrijk het is. Een slecht melkgebit heeft ook gevolgen voor het 'grote mensen' gebit!
Hier nog zo'n lieve dochter van 2 jaar bij wie we alles al geprobeerd hebben maar niks helpt!!!

Ze wil het alleen zelf doen!

Dus poetsen we nu maar 2x per dag onder het motto alle kleine beetjes helpen!
Laat ze het wel toe als jullie aan de tandenborstel zitten als ze zelf prutst? Vaak poets ik dan ook zo'n beetje haar tanden, voor het geval het poetsen daarna haast niet gaat.

En tja, hoe erg het is, ik heb geen idee. Een collegaatje van me had de tanden van haar zoontje tot 2 jaar nooit gepoetst en die had met 4 jaar een paar gaatjes. Maar als ze elke dag wat tandpasta (en dus fluoride) in haar mond krijgt zal het niet zo'n vaart lopen misschien.
Snoopy.... met 4 jaar een paar gaatjes is al teveel hoor. Ik weet niet.. maar ik ben daar faliekant tegen. Dit is gewoon te voorkomen!

Dan maar met de houdgreep.
misschien een tandenborstel met een muziekje er in?

Of als ik jou tanden mag poetsen mag jij die van mij poetsen??
Om een voorbeeld te geven; in mijn (ex) schoonfamilie zitten twee beeldschone kindjes waarvan de ouders het niet zo nauw nemen met tandenpoetsen. Geen zin, en de kindjes willen niet.

Maar vooral lekker laten snoepen!

Gevolg: heeeel veel gaatjes, en zelfs zwarte rot kiesjes. Het ziet er niet uit gewoon! Los van het feit dat het zo ongelooflijk slecht is! Ze zullen later kans hebben op een veel zwakker gebit.

Ik vind het echt een schande dat sommige ouders het zo ver laten komen.
La Vie en Rose, 2 keer poetsen hoeft pas vanaf 2 jaar. En bij hele kleine kindjes kun je duidelijk zijn wat je wil, ze snappen niet dat het voor hun eigen bestwil is... routine of niet, zin of niet, als ze iets niet willen, willen ze het gewoon niet .

En zwarte tandjes kan ook komen doordat een kindje erop gevallen is. Maar er zullen ook best kinderen zijn met rottende tandjes, helaas...
jij bent toch de baas, kom nou!

Dan wil madame het maar niet, kleine kinderen hebben niks te willen. in de houdgreep dan maar, niet goedschiks, dan kwaadschiks.hoe meer theater met liedjes etc jij er van maakt, hoe meer jij soebat, des te meer macht geef je haar in handen.

zorg dat je niet in een machtsstrijd komt, kondig aan dat je gaat tandenpoetsen en doe dit resoluut, zonder smeken en/of preken.

aan drama gewoon geen aandacht geven.
quote:La Vie en Rose schreef op 11 januari 2009 @ 19:44:

Snoopy.... met 4 jaar een paar gaatjes is al teveel hoor. Ik weet niet.. maar ik ben daar faliekant tegen. Dit is gewoon te voorkomen!

Dan maar met de houdgreep.

Er is wel een groot verschil tussen helemaal niet poetsen en wel poetsen, maar niet altijd even goed.

Dochter krijgt hier trouwens om de 3 uur wat te eten en te drinken en dat wil ik zo houden. Geen gesnaai dus tussendoor, eventueel aan het eind van de dag eerder wat te drinken (omdat ze dan wel goed drinkt en de rest van de dag niet zo).
quote:RosieRo schreef op 11 januari 2009 @ 19:51:

jij bent toch de baas, kom nou!

Snoopy, toen mijn zoontje nog wat jonger was, heb ik er ook niet écht dramatisch moeilijk om gedaan. Ik begon te poetsen sinds hij één tandje had. Niet dwangmatig 2 x per dag. Maar gewoon, leuk..wat aanrommelen.

Nu heeft hij een heel gebit, en dan moet het gewoon. Vanaf dat je 2 1/2 bent moet je ook naar de tandarts. Rond de periode van het dochtertje van TO heeft hij ook zo'n periode gehad dat het niet meer mocht. Hysterisch gewoon, krijsen, schreeuwen, de hele mikmak. Ja sorry, maar ik ben daar gewoon heel rustig onder en totaal niet van onder de indruk. Ik ben de mama en ik weet wat goed voor je is. Dus we doen wat IK zeg. Schreeuw dan maar lekker. Als mijn pedagogische tafereeltjes van het zingen en afleiden en gezellig Tinky Winky-en niet meer helpen, dan ga ik gewoon over tot de houtgreep. Heel simpel, en effectief.

En natuurlijk snappen die kleine frummels niet dat het niet voor hun eigen belang is, maar dat snappen ze ook niet bij al de andere dingen, zoals goed eten, lekker gaan slapen of hun poepluier verschonen.
Bij de Action verkopen ze kindertandenborstels met discolampjes er in, vinden kinderen heel leuk!
Wat ook nog wel eens wil werken is ze het idd eerst zelluf laten doen en daarna zogenaamd alleen even kijken voor de grap wat ze heeft gegeten die dag Zorgt bij mijn oppaskindjes altijd voor veel lol.
Gewoon poetsen met die handel.

Desnoods onder het gezang van een leuk liedje, desnoods in de houdgreep.

Hier is het ook niet altijd feest (dochter 1,5), maar het moet.

Tuurlijk krijgt ze 'afkeer', volgens mij doet elk kind er alles aan om maar niet te hoeven poetsen. Pech, het is gewoon belangrijk!

LavieenRose, ik wilde ook zeggen dat 2x per dag idd pas hoeft vanaf 2 jaar en verder ben ik het niet zo met je eens wat je stelt over gaatjes... Toen ik 6 was had ik ook gaatjes. M'n ouders poetsten zich wezenloos, altijd gedaan, maar ik had gewoon niet genoeg glazuur om mijn eigen tanden goed te beschermen. (zoiets in ieder geval) Het ligt dus niet altijd aan de ouders. (maar ik had dus niet van die gele plak tanden en m'n kiezen lieten ook niet los)

Muchaatje, ik denk dat je hoop moet putten uit het feit dat dit een fase is. Het wordt echt beter! (tis een dooddoener en je hebt er nu niks aan, maar toch...)
quote:La Vie en Rose schreef op 11 januari 2009 @ 19:57:

En natuurlijk snappen die kleine frummels niet dat het niet voor hun eigen belang is, maar dat snappen ze ook niet bij al de andere dingen, zoals goed eten, lekker gaan slapen of hun poepluier verschonen.

Maar bij goed eten en lekker gaan slapen dwing je het toch ook niet, dat werkt alleen maar averechts (heb vooral wat het (niet) eten betreft veel ervaring ). Zo doe ik het dus ook met tandenpoetsen.

Maar misschien als ze over een half jaar er een drama van maakt om het drama maken (is nogal een dramaqueen) dat ik er dan anders over denk. Maar dan kan je al een hoop meer uitleggen.

Brengt me trouwens op een idee: als jullie mogen poetsen, mag ze zelf een boekje om voor te lezen uitkiezen, als jullie niet mogen poetsen, doen jullie dat. Ik weet niet of het werkt hoor, is maar een idee .
Het ligt niet áltijd aan de ouders nee, laulau. Niet altijd nee.

Want je hebt verschillende gebitten, de wat zwakkere en de wat sterkere. Dat is gewoon zo..

Maar dit neemt niet weg dat dit een excuus is. 'Ja, mijn dochter heeft een zwak gebit, kan ze niets aan doen...weinig glazuur..'

Hey, why take the chance? Poetsen moet.

En tegenwoordig hebben ze leuke middeltjes, zoals het aanbrengen van een extra beschermlaagje op lieve kleine melkkiesjes. Dat hadden ze destijds nog niet.

Trouwens, wat ook vreselijk funest is voor een kindergebit, is om ze melkflesjes, of erger, Yogi Yogi of andere troep flesjes mee te geven in bed. En de kindjes daar de hele nacht lekker aan laten lurken... Zó slecht!!
Snoopy, grappig dat je 'poepluier verschonen' nou net niet meeneemt in je vetgedrukte lettertjes

Nee, dat doe je ook niet onder dwang toch? lol

Het waren maar lukrake voorbeelden hoor.
Oh trouwens, ik ben zelf geen tandarts of tandartsassistente hoor

Zou dat daarentegen best leuk hebben gevonden..daar niet van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven