Tegelijk zwanger met zus, wie ook? en hoe ga je er mee om?

24-06-2009 20:50 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ruim 5 maanden zwanger van de eerste en gelukkig alles goed en wel. Sinds een paar weken weet ik dat mijn zusje ook zwanger is (ook van de eerste). Natuurlijk ben ik super blij voor haar en vind ik het helemaal geweldig dat we samen zwanger zijn. Het leek me heel erg leuk om samen lekker te tutten, babykleertjes te kopen, kamertje kijken etc.etc.

Alleen merk dat ik nu toch een beetje begin te twijfelen. Ze is (voor mijn gevoel) heel erg bezig met vergelijken. Ik heb een kinderwagen, zij heeft weer een duurdere want beter volgens haar. Wij hebben nu eenmaal het geld niet om alles het nieuwste van het nieuwste te kopen (en dat is ook helemaal niet erg vind ik), maar toch merk ik dat het me stoort dat zij wél alles nieuw en duur koopt en vervolgens de vergelijking trekt. En dan wel in de zin dat haar spullen toch echt wel beter zijn voor de baby. Ik word hier erg onzeker van en vind dit best vervelend. Zeker omdat ik denk, als de kindjes er eenmaal zijn, dan hoop ik toch echt dat ze stopt met vergelijken. Ik moet er niet aan denken dat als mijn kindje er zo is en die van haar ook, dat ze bij alles commentaar levert.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan? En zijn er mensen die ook tegelijk zwanger zijn geweest met zus of schoonzus? Hoe verliep dit bij jullie? En zijn er ook mensen die net als hun zus een kindje hebben waar bijv. een jaar tussen zit? Hoe gaan jullie daarmee om?

Positieve verhalen zijn ook meer dan welkom, misschien dat wij er uiteindelijk ook nog een mooie tijd van kunnen maken!
Ikzelf niet maar mijn schoonzus wel.

Zij heeft 2 oudere zussen die tweeling zijn en alle drie waren ze tegelijk zwanger.

Zat wel steeds 3 maanden verschil tussen.

Geloof dat het bij hun wel goed ging. Veel steun aan elkaar gehad.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb geen ervaring, maar volgens mij wordt het vergelijken alleen maar erger.

Kan die van jou nog niet kruipen? De mijne doet dat al lang!

Slaapt die van jou nou nog niet door? De mijne doet dat al lang!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik zou me overigens als ik jou was niet te veel aantrekken van wat je zusje zegt en doet.

Jij bent zwanger en doet het op jouw manier, zij op de hare
Frankly my dear, I don"t give a damn
bespreek met met je zus, leg haar uit dat jij je aan haar gedrag stoort. ik neem aan dat zij weet dat jullie het geld er niet voor hebben om alles nieuw te kopen?

maar jij stoort je ook aan haar stop hier mee, zij hebben het geld wel en dat moet je haar ook gunnen. dat zij vervolgens gaat vergelijken is natuurlijk niet fijn.
Mijn zus was een maand eerder zwanger dan mij en tijdens de zwangerschap weinig van dit soort dingen want het was haar tweede dus zij had alles al.

Maar toen de kleintjes er eenmaal waren begon bij mij de onzekerheid.

Ik gaf BV en mijn kind groeide best langzaam en huilde veel.

Zij gaf flesvoeding en haar kind sliep door en was een beer.

Ik ben toen uit onzekerheid gestopt met BV maar achteraf gezien was ik gewoon te onzeker.

Advies, trek je er niks van aan, hoe moeilijk ook, straks kan haar kindje eerder staan, eerder praten, heeft eerder tandjes, slaapt eerder door, neem het gewoon met een korrel zout en laat je niet op de kast jagen.
Mijn zus was 6 maanden zwanger toen ik in verwachting raakte. Ze reageerde eerst heel naar, een beetje boos. Alsof ik de aandacht van haar probeerde te stelen ofzo... Mijn zus en haar man hebben ook meer geld dan mijn man en ik, en zij hebben dus ook duurdere spullen. Wij maken hier geen probleem van, ook niet als zij meldt dat (bijvoorbeeld) hun babykamermeubeltjes 1200 euro kostten. Wij hebben ze bij de Ikea gekocht en zijn erg blij met hoe ons kamertje eruit ziet!

Inmiddels is de dochter van mijn zus 3 maanden oud en ben ik ruim 6 maanden zwanger, ook van een meisje. Nu vindt mijn zus het wel leuk en wil ze veel met me kletsen over de zwangerschap en hoe ik de dingen ervaar etc.

Mijn tip is dus om de vergelijkende kant van je zus gewoon te negeren, glimlach en knik als ze weer vertelt hoe veel iets gekost heeft. Geniet er verder van dat jullie allebei voor het eerst iets meemaken en daar met elkaar lekker over kunnen kletsen! Nu ligt het begin nog vers in jouw geheugen en kun je je zus goed advies geven.

En sterkte met alles natuurlijk, ik weet dat het ook een rotgevoel kan geven.
anoniem_75177 wijzigde dit bericht op 24-06-2009 20:59
Reden: Beetje onbeleefd...
% gewijzigd
Hoi!

Ik heb het ook meegemaakt, en hoe...

Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik 2 maanden later uitgerekend dan mijn ene schoonzus en 2 maanden eerder dan mijn andere schoonzus.

En nu ben ik bijna uitgerekend van mijn tweede kindje en is mijn zus 2 weken geleden bevallen.

Ik ben dus met al mijn (schoon)zussen tegelijk zwanger geweest, verdeeld over 2 zwangerschappen.

En wij zijn alle 4 echt TOTAAL andere ouderparen, met TOTAAL andere ideeën en normen en waarden wat betreft opvoeding en verzorging. Grappig genoeg heeft iedereeen wel heel leuke en vrolijke kinderen, dus blijkbaar werkt elke manier.

Voor ons is de truc om

1) Vertrouwen te hebben in je eigen plan en mening, en daar ook achter te willen staan

2) Respect te hebben voor de plannen en meningen van een ander

3) Daar niet al te inhoudelijk over te discussiëren.

Mijn schoonzus was ook meer van het 'alles nieuw, dat is fijn voor de baby' dan ik. En ze hecht ook veel meer aan regelmaat dan ik. Ik denk dan: 'als dat voor jou het fijnst voelt, moet jij dat vooral zo doen. Dat zegt niets over hoe ik het moet doen. Ik doe namelijk wat voor mij het fijnst voelt en dat is dan het best voor mijn baby'.

Als een (schoon)zus een ongenuanceerde opmerking maakt over iets wat zij beter vindt voor de baby, terwijl ik het anders voel, ga ik ook niet inhoudelijk in discussie en zeg ik 'zoals wij het doen voelt voor mij beter. Maar ik snap het als jij het anders wilt doen'.

Als iedereen dat een beetje in oog houdt, en je ook lekker om elkaars verschillen kan lachen, is er geen probleem. En is het juist ook héél leuk om de komst en groei van je kinderen samen te kunnen delen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zou ff wachten tot bij jullie allebei de hormonen weer zijn bedaard

Dus kijk over een jaartje eens hoe jij je dan voelt bij haar opmerkingen (als ze die dan nog maakt tenminste)
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
-dubbel-
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Misschien is zij juist een beetje onzeker omdat jij bijvoorbeeld al wat verder bent en probeert ze het op die manier te compenseren? Of misschien voelt ze zich juist onzeker over haar duurdere aankopen, omdat ze bij jou ziet dat het met minder ook prima kan en ze diep vanbinnen weet dat ze die dure spullen vooral koopt omdat ze dat zelf zo leuk vindt, en probeert ze zichzelf op deze manier te overschreeuwen?

Als het echt heel irritant wordt zou ik er wel een keertje over proberen te praten. Het is prima dat zij die duurdere spullen koopt, maar ze hoeft jou niet het gevoel te geven dat je je baby tekort doet, of ze dat nou meent of niet
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Probeer te genieten van je eigen zwangerschap en straks van jouw kindje. Leuk dat je kindje een neefje of nichtje zal krijgen van dezelfde leeftijd. Praat er over met je zusje, communicatie is toch heel belangrijk!! Ieder doet het op zijn of haar manier. En dat vergelijken is heel vervelend, ieder kind heeft zijn of haar eigen ontwikkeling, het zegt allemaal zo weinig. Wat zusenzo al zegt, straks kan het kindje van je zus iets eerder dan jouw kindje en andersom, dat houd je toch. En dat zul je ook wel merken op het consultatiebureau bijvoorbeeld, zitten ook moeders die tegen elkaar opbieden, ontzettend vervelend is dat, en het maakt sommige vrouwen heel onzeker. Niet nodig. Ik was bijvoorbeeld zelf een vlotterik die voor 9 maanden kon lopen, maar ik ben geen marathonloper geworden.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Bedankt voor de reacties al!

En die hormonen, hahaha, die zullen vast en zeker wel meespelen. Merk dat ik van manlief ook een stuk minder kan hebben zo nu en dan

Inderdaad misschien is het het beste om het gewoon te negeren. Moet zeggen dat ik dat tot nu toe ook heb gedaan. Ben nog nooit ergens op in gegaan, maar het knaagt toch een beetje. Zou goed kunnen trouwens dat ze zelf inderdaad ook gewoon onzeker is en dit probeert te compenseren door middel van de aankopen.

Overigens gun ik haar echt alles, de dure spullen zijn voor mijn geen probleem. merk alleen dat ik het vervelend vind, dat ik er een vervelend geveol van krijg als zij het telkens zo benoemt. Dan denk ik ook van kom op stel je niet aan, waarom moet je je daar nu onzeker door voelen. Maar toch komt het telkens weer terug.
Misschien los van de zwangerschappen, maar is zij misschien op meer vlakken zo, heel erg op materiële zaken?Dat jij daar heel anders in staat?
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Zelf geen ervaring, maar heb een paar jaar geleden wel 2 schoonzussen gehad die tegelijk zwanger waren. Beetje hetzelfde verhaal eigenlijk: eerst leuk! Baby praatjes, kleertjes kopen en toen.. tsja, kwamen er wat irritaties bij de dames.

De een was niet misselijk, de ander wel. De een had een duidelijke zwangerschapsbuik, de ander veel minder. De een kochteen bugaboo, de ander een 2ehands merk-loos ding.. De een was de ander continu aan het "overtreffen". Volgens mij heeft mijn schoonzusje (die niet aan het rellen was) haar daarop aangesproken, waarna het vervolgens minder werd. Weet niet precies het fijne ervan (gelukkig, gheghe). Nu zijn de kindjes inmiddels bijna 2 en nog regelmatig hoor ik: ohhhh slaapt ie soms nog niet door, nou die van mij wel hoor. ohhhh moeite met eten, mijne eet álles!

Als ik jou was zou ik er gewoon over praten met je zusje. Het zou zonde zijn als je zwangerschap hierdoor minder leuk wordt. Iedereen doet het op zijn eigen manier!
quote:Broedkippetje schreef op 24 juni 2009 @ 20:58:

Hoi!

Ik heb het ook meegemaakt, en hoe...

Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik 2 maanden later uitgerekend dan mijn ene schoonzus en 2 maanden eerder dan mijn andere schoonzus.

En nu ben ik bijna uitgerekend van mijn tweede kindje en is mijn zus 2 weken geleden bevallen.

Ik ben dus met al mijn (schoon)zussen tegelijk zwanger geweest, verdeeld over 2 zwangerschappen.

En wij zijn alle 4 echt TOTAAL andere ouderparen, met TOTAAL andere ideeën en normen en waarden wat betreft opvoeding en verzorging. Grappig genoeg heeft iedereeen wel heel leuke en vrolijke kinderen, dus blijkbaar werkt elke manier.

Of nature is sterker dan de nurture

Voor ons is de truc om

1) Vertrouwen te hebben in je eigen plan en mening, en daar ook achter te willen staan

2) Respect te hebben voor de plannen en meningen van een ander

3) Daar niet al te inhoudelijk over te discussiëren.

Mijn schoonzus was ook meer van het 'alles nieuw, dat is fijn voor de baby' dan ik. En ze hecht ook veel meer aan regelmaat dan ik. Ik denk dan: 'als dat voor jou het fijnst voelt, moet jij dat vooral zo doen. Dat zegt niets over hoe ik het moet doen. Ik doe namelijk wat voor mij het fijnst voelt en dat is dan het best voor mijn baby'.

Als een (schoon)zus een ongenuanceerde opmerking maakt over iets wat zij beter vindt voor de baby, terwijl ik het anders voel, ga ik ook niet inhoudelijk in discussie en zeg ik 'zoals wij het doen voelt voor mij beter. Maar ik snap het als jij het anders wilt doen'.

Als iedereen dat een beetje in oog houdt, en je ook lekker om elkaars verschillen kan lachen, is er geen probleem. En is het juist ook héél leuk om de komst en groei van je kinderen samen te kunnen delen.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
.
Heel herkenbaar, helaas geen tips, alleen proberen je er niks van aan te trekken maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Jij gaat straks als eerste bevallen dus ben jij de 'ervaringsdeskundige' misschien wil ze straks alles van je weten!

Schoonzus en ik waren tegelijk zwanger, allebei van een meisje bevallen, ze schelen 3 weken.

Het was mijn tweede dus onzeker was ik niet gelukkig maar de meisjes zijn wel veel vergeleken in het begin vooral door schoonmoeder.

Gelukkig wonen we niet bij elkaar in de buurt en zien elkaar niet zoveel dat scheelt haha (ik mag schoonzus niet zo)

De meiden zijn zo totaal anders dat vergelijken ook wel moeilijk is.
Ik was tegelijk zwanger met schoonzus, al was ik zes maanden verder. Onze band was al niet goed, daaraan is niks veranderd tijdens de zwangerschap. Ik vind haar hooguit nog dommer dan ze al was. Maar verder...
Lullige is alleen wel dat de rest van de familie de twee kinderen, allebei meisjes, toch gaat vergelijken en dan komt die van ons er beduidend beter uit. Voor schoonzus vind ik dat niet zielig, maar voor mijn nichtje wel.
Nou, ik ben zelf net zwanger en mijn zus is ongeveer een maandje verder (ik weet wel van haar dat ze zwanger is, zij nog niet van mij). Maar ik hoop niet dat het zo gaat worden als hier soms beschreven, kan me dat eigenlijk ook nauwelijks voorstellen.

Ik verheug me er eigenlijk alleen maar op het haar te kunnen zeggen en het er daarna samen over te kunnen hebben. We zullen wel andere keuze's maken qua baby-uitzet, maar dat is toch prima? Smaken verschillen nu eenmaal.
germanwings dat klopt hoor, ik zou het ook superleuk vinden om samen met mijn zusje zwanger te zijn. Maar dat komt omdat we een hele goede band hebben. Dat is met schoonzus anders hahadus dat scheelt wel.

Maar vergelijken doe je toch volgensmij wel. Dat doe je ook al van willekeurige kinderen van dezelfde leeftijd. (ik tenminste wel )
Mijn zusje en ik waren ook tegelijk zwanger, ik van de tweede en zij van de eerste. Ik vond het bijzonder en heb altijd mijn best gedaan niet teveel mijn mening op te dringen, wat volgens mij redelijk gelukt is (blijf toch de oudere zuster, hahahaha)

Trek je niks aan van haar zus, haar gedrag is juist een teken van onzekerheid. Geniet van jullie groeiende buiken en vergeen niet om foto's samen te maken!

Succes met je zwangerschap.
Hier een mening van de andere kant...ik heb het dan wel niet gehad tijdens mijn zwangerschap, maar wel tijdens het kopen en aankleden van mijn huis.

Wij gingen verhuizen en mijn zus toevallig ook.

Na verloop van tijd kreeg ik een telefoontje van mijn oma die erg boos was omdat wij alles deden om mijn zus de troef af te steken en zij dat niet kon doen...

echter..... dit was helemaal het geval niet!!! Wij kochten de spullen die wij mooi vonden, en ja, we hebben meer geld om te besteden en daarom kochten wij een nieuwe flatscreen ipv de breedbeeld nogmaals in de woonkamer te zetten, en nog meer van dat soort dingen.

Goed, wat ik dus bedoel te zeggen: misschien is dit echt niet de insteek van je zus... ze geeft misschien wel bij alles aan dat het zoooo duur is.. maar dit is m.i, niet bedoeld om je te laen zien wij zij wel kan betalen en jij niet... maar meer om jouw sympathie daar in te vinden... van : nou he,.. duur allemaal.

Mede door eerder genoemd voorval durf ik nooit meer over geld of over iets nieuws te praten als mijn familie in de buurt is, terwijl het echt nooit mijn bedoeling is geweest om iemand de lof af te steken!!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ik zou het wel bespreekbaar maken omdat ik lees dat je je er toch aan ergert, zou zonde zijn. en inderdaad (aanstaande) moeders zijn een KEI in vergelijken, dus wie weet wordt het alleen maar erger en dan krijg je zon sneeuwbal effect. De volgende keer als ze vergelijkt zou ik gewoon iets zeggen in de trant van: het valt me op dat jij vaak de babyspullen met de mijne vergelijkt en ik krijg dan soms het gevoel dat je die van mij niet goed vind ofzo, daar word ik dan wel onzeker van. Door het bij jezelf te houden en je kwetsbaarheid aan te geven hoeft zij zich niet aangevallen te voelen, maak je je boodschap wel duidelijk en wie weet komt er een open en eerlijk gesprek uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven