Tepelkloven en kolfen? Advies alsjeblieft!

02-11-2008 20:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er vast info over tepelkloven moet staan in een van de vele topics, maar ik heb nu niet de luxe om de tijd te nemen die uitgebreid te gaan nalezen. Bij de dus excuses voor (eventuele) herhaling van mijn vraag.

Ik ben sinds 6 dagen moeder en het borstvoeden ging tot nu toe hartstikke goed tot mijn opluchting, maar sinds gisteren heb ik een behoorlijke kloof die goed pijn doet! Met mijn Avent-handkolf kolf ik nu dus mijn r.borst af, maar bij het vaccuumzuigen van de tepel zie ik dat de kloof steeds 'uit elkaar' getrokken wordt. Ik vraag me dus af hoe die kloof kan genezen als er alsnog steeds aan getrokken wordt door de kolf? Het kolfen doet geen pijn, maar ik ben bang dat ik met kolfen nooit zoveel eruit kan krijgen als dat mijn dochter doet, en dat daardoor de melkproductie terugloopt...

Ik geef nu steeds één voeding uit de borst en de volgende voeding kolf ik af uit de kloof-borst, maar het kost erg veel moeite om er genoeg eruit te krijgen. Ik word er een beetje onzeker van...

Ik smeer na elke voeding en kolfen ruim lanolinecreme, maar wat kan ik nog meer doen? Ik wil ondanks de pijn wel doorzetten, maar kan aan niemand advies vragen (woon in het buitenland) dus ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren danwel moed inspreken!
Als je dochter goéd aanhapt, is het volgens mij beter om je dochter zelf te laten drinken ipv kolven.

Gefeliciteerd met je meisje!
Superletje, kun je een lactatiekundige o.i.d. raadplegen?

Kloven kun je krijgen van verkeerd aanleggen, verkeerd kolven, niet goed passende kolfstukken en spruw.

Omdat je nog maar net borstvoeding geeft, is een beetje pijn normaal en zelfs een kloof kan erbij horen, maar dat neemt niet weg dat het ook kan liggen aan iets wat mis gaat en dat het in dat geval zaak is om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Wat je sowieso kunt doen ter genezing: smeer na het voeden / kolven een druppeltje melk op je tepels. Dit bevordert het herstel. Laat je tepels daarna aan de lucht drogen (en smeer er eventueel daarna lanoline op).

Als je spruw vermoedt, dan moet je dit trouwens juist níet toepassen.

Hier vind je informatie over borstvoedingshoudingen en aanleggen. Let erop als je aanlegt, dat je dochter haar mond goed openspert (echt wagenwijd), lipjes naar buiten gekruld en haar tongetje over de onderkaak. Als ze haar mond wagenwijd open hebt, schuif jij -háp- haar hoofdje richting borst. Bij de hap die je dochter neemt, is de bedoeling dat ze zo veel mogelijk tepel en tepelhof in haar mond neemt. Eventueel kun je haar daarbij helpen, door met je vingers evenwijding aan haar lippen net achter je tepelhof je borst wat samen te drukken ("hamburgerhap").

Na het voeden moet je tepel mooi rond zijn. Is dat niet zo en zitten er bijvoorbeeld tutjes aan de zijkant, dan hapt je dochter niet goed aan. Vraag in dat geval hulp aan een borstvoedingsdeskundige om de aanlegtechniek te verbeteren.

Voor het kolven is het van belang dat het borstschild goed past. Op de site van Medela vind je handige tips, onder andere over het goed aanmeten van het borstschild. Ik bleek een maatje kleiner nodig te hebben, waarna mijn kloven als sneeuw voor de zon verdwenen.

Verder is het bij kolven belangrijk dat je niet te hard vacuum trekt. De laagste stand waarin je wel opbrengst hebt, is de juiste stand. Je tepel moet precies in het midden van het borstschild getrokken worden. Je hoort geen pijn te hebben bij het kolven.

Op het borstvoedingsforum vind je veel informatie over voeden, kolven en mogelijke problemen die daarbij op kunnen treden. Bovendien kun je ook op dit forum je vraag stellen: hier lezen contactpersonen van de VBN mee die je -indien nodig- van deskundig advies kunnen voorzien.

Verder is er nog zoiets als een gelpad die je aan kunt brengen op je tepel, wat helpt bij het herstel van de kloof. Ik weet alleen zo snel niet meer waar je die kunt krijgen. Misschien dat iemand anders dat weet?

Wat ik zelf doe, is bij pijnlijke tepels katoenen (wasbare) zoogcompressen gebruiken in plaats van papieren, omdat de papieren bij mij toch wat weke tepels opleveren. Sowieso is het raadzaam om je zoogcompressen regelmatig te verwisselen. Natte tepels worden week en daardoor krijg je sneller kloven. Ook daarom is het goed ze aan de lucht te laten drogen.

Hiervoor bestaan overigens speciale borstschelpen, zoals die van Avent die ervoor zorgen dat je tepels ook in je kleding met de lucht in contact blijven. Maar eerst maar eens kijken hoe snel dit overgaat en of zo'n borstschelp nodig is.

Voor het hart onder de riem: je bent niet alleen. Ik kamp met een hardnekkige candida-infectie, waardoor een tepel totaal uitgedroogd is en ik een kloof volledig rondom mijn tepel heb. En ja, dat doet godsgruwelijk veel pijn. Gelukkig gaat het normaal gesproken ook gewoon over, zeker als je de tepel in kwestie even kunt ontzien. Ik voed inmiddels langer dan een jaar en kan je vertellen dat deze mate van kloven en tepelpijn niet standaard zijn.

Heel veel sterkte ermee en heel veel beterschap!
Sarah, ik vind het ook juist prettiger om mijn tepels te ontzien door te kolven. Zo lang je niet alleen maar kolft aan die borst (dat verhoogt de kans op borstontsteking en stimuleert bovendien de productie te weinig) kan het in ieder geval geen kwaad om te kolven. Tenzij het kolven juist problemen geeft, dan kun je beter je dochter laten drinken.
Hoi superletje

Laat een lactatiedeskundige meekijken of je dochtertje goed hapt! En kijk of er geen rare glans of witte stipjes op de tepel zitten, dan is het misschien spruw en heb je medicijnen nodig.

Verder na het drinken een druppel moedermelk laten zitten, over de kloof smeren en door de lucht laten drogen.

Bij mij hielp bepanthen zalf veel beter dan lanoline, die zalf trekt heel snel in en lanoline blijft vet. Van bepanthen moet je dus niet de creme maar de zalf hebben. Ik kreeg die tip van de kraamhulp en bepanthen heeft mij van veel beginnende kloofjes afgeholpen. Als ze dat niet verkopen in jouw land laat het opsturen!

Veel sterkte ermee! Ik heb ondanks de eerste pijnen en spruw doorgezet, en bijna 2.5 jaar gevoed. In het begin hebben veel Bv mama's deze problemen, jullie moeten allebei wennen aan het drinken, komt helemaal goed, als jullie de slag te pakken hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bepanthen heb ik in het begin inderdaad ook veel gebruikt! Zalf inderdaad en geen creme. En niet te dik smeren, want dan worden je tepels er week van en vergroot je het probleem eerder dan je het oplost.
Bedankt voor jullie reacties alvast! Ik meen dat ze echt goed hapt, ze heeft de hele tepelhof in haar mondje dat wijd openstaat. De tweede-vierde dag deden de eerste 10 zuigjes stekende pijn en dan zakte het af en deed het geen pijn meer. Ik was juist zo blij dat alles zo goed ging!

Witte stipjes zie ik niet op mijn tepel of haar mondje maar zal dat in de gaten houden.

Een lactatiekundige zou ik hier niet weten, in het ziekenhuis waar ik bevallen ben trokken ze erg hard aan mijn tepel en propten die in de mond van mijn baby, niet echt een subtiele en prettige manier van aanleggen. Ik heb het vervolgens zelf op mijn gemak onder de knie gekregen.

Maar wat ik vroeg over het kolfen van een gekloofde tepel: hoe kan de kloof helen als hij door het vaccuum uit elkaar wordt getrokken?

Ik heb het gevoel dat door dit gedoe mijn melkproductie terugloopt, kan dat al na 1,5 dag?
Ik gebruikte bephanten en dat hielp goed.

Ik zou de eerste paar dagen niet kolven en je baby zoveel mogelijk aanleggen en laten drinken, dan komt de melkproductie goed op gaan. Na elke voeding je tepel insmeren met bepanthen en dan moet het na 1 of 2 dagen al een stuk beter gaan.

Ik heb zelf bij de eerste veel te lang doorgelopen met zere tepels en bleek een schimmel te hebben. Kreeg zalf van de dokter en was er toen zo vanaf. Ik heb nu een baby van ruim 3 maanden, mijn derde kind en ze hebben allemaal borstvoeding gehad.

Succes en nog gefeliciteerd met je baby
Teruglopen kan op zich wel na anderhalve dag superletje, vooral omdat je alleen kolft. Ik zou voor de zekerheid toch proberen je dochter af en toe aan te leggen, dat is beter dan alleen kolven als het gaat. Hoe kolf je? De eerste weken kreeg ik (voor fulltime kolven, Kruimel dronk nog niet zelf) het advies om 7 minuten te kolven, dan borst wisselen, daar weer 7 minuten, dan terug wisselen en daar 5 minuten, weer wisselen en andere borst 5 minuten, en dan weer allebei om de beurt 3 minuten. De eerste tijd wordt de borstvoeding nog behoorlijk opgebouwd en zo stimuleer je de productie goed. Ik vind het sowieso erg vroeg om nu al maar 1 borst per keer te geven. Voor je productie is het beter als je 2 borsten geeft per voeding. Overigens: het is absoluut geen ramp als het iets is terug gelopen. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Als je dochter honger krijgt komt ze vanzelf vaker en wordt je productie weer opgekrikt.

Overigens vond ik de Avent handkolf al snel te hard vacuum zuigen, terwijl ik electrisch meestal op het hoogste vacuum kolf. Misschien dat je eens een andere (electrische) kolf kunt proberen en zo kunt experimenteren of het vacuum niet minder sterk kan? Verder hier niet zo veel tips over kloven (gelukkig in de 15 maanden dat ik nu voed nooit gehad) maar wel pijnlijke tepels in het begin, en kans op kloven en daarbij hielp inderdaad de bepanthen erg goed!
Ik had ook een kloof aan 1 borst en vroeg me ook af hoe dat kon genezen. Steeds als zoon dronk aan die borst werd hij week voor mijn gevoel. De verloskundige verzekerde me toen dat hij wel zou genezen, alleen zou dat wel een week of misschien 2 weken duren. Hoe lang het precies duurde weet ik niet meer, maar minder dan 2 weken iig.

Ik deed eerst ook Bepanthen smeren maar daar ben ik toch mee gestopt (ik vergat het....). Wat ik deed was

* 1 borst per keer voeden, zodat de andere borst een uur of 6 de tijd kreeg om te herstellen.

* zoon wel zelf laten drinken, maar een andere houding zoeken. Als ik me goed herinner (want jee, het is 2,5 maand geleden en ik weet het al niet eens meer. Hopelijk geeft je dat ook hoop, het komt goed en dan ben je het zo weer vergeten ) zorgde ik ervoor dat het onderkaakje niet op de plek zat waar de kloof zat.

* ik droeg katoenen hemdjes zodat er geen synthetische kleding tegen de kloof aan kwam, dat deed meer pijn.

* ik smeerde een drupje melk op de tepel na het voeden

* ik liet de tepel heel goed drogen aan de lucht voordat ik er weer kleding overheen deed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het gaat over, en eerder dan je denkt!

En ik zou die borst niet kolven persoonlijk, maar toch zelf voeden, evt in een andere houding wat ik al schreef. Ik denk zelf dat dat beter is, dat die kloof dan toch minder opengetrokken wordt dan met kolven.
quote:Lika schreef op 02 november 2008 @ 22:32:

Ik vind het sowieso erg vroeg om nu al maar 1 borst per keer te geven. Voor je productie is het beter als je 2 borsten geeft per voeding.

Ik heb mijn beide zoons eigenlijk vanaf het begin 1 borst per keer gegeven (1e zoon volgens mij vanaf 2 weken, 2e zoon al vanaf de kraamweek). Omdat ik kloven had en ik het echt niet trok om om de 3 uur mijn borsten te martelen. Mijn borsten pasten zich hier heel snel op aan, ik heb zelf nooit productieproblemen gehad. Niet dat dat dan voor iedereen moet gelden maar het kan dus wel gewoon goed gaan.
Ja, je productie kan al na 1,5 dag teruglopen. Even in de gaten houden, misschien dat je toch beter je dochter wat vaker aan kunt leggen dan. Je kunt gerust voor het voeden een pijnstiller nemen, om ervoor te zorgen dat de pijn wat gedempt wordt. Gewoon paracetamol. Dat neemt de pijn niet helemaal weg, maar misschien wel voldoende om niet te verkrampen.

Het openscheuren van de kloof kun je niet helemaal voorkomen, maar het scheelt als je met beleid kolft of voedt. Met name bij het kolven moet je opletten dat je echt het meest minimale vacuum gebruikt wat nodig is om melk te laten toeschieten en uiteraard moet je vóór het kolven even goed lanoline gebruiken, zodat je huid soepel is voor je er druk op zet.

Op de site van Jack Newman staan als het goed is filmpjes over goed aanleggen. Wellicht dat je er iets aan hebt als je daar eens naar kijkt.

Het is niet te voorkomen dat er druk op de kloofjes blijft komen. Het scheelt in ieder geval al als je mogelijke oorzaken uitsluit (kijk met name op www.borstvoeding.com en stel je vraag anders eens op www.borstvoedingsforum.nl), zodat er niet onnodig druk komt te staan op een punt waar helemaal geen druk hóórt te staan.

Wellicht kun je via een internationale borstvoedingsorganisatie, zoals La Leche League aan het adres van een hulpverlener bij jou in de buurt komen.

Sterkte!
Een borst per keer voeden kan inderdaad prima. Als je dochter daar verzadigd van is dus natuurlijk. Scheelt toch weer een voeding extra.

Weet niemand wat meer over de gelpads? Iemand hier had me die tip gegeven. Ik heb ze zelf uiteindelijk niet gebruikt, omdat ik spruw bleek te hebben, maar ik heb iemand anders er ook al over gehoord dat het zo goed had geholpen...
Heb je al geprobeerd de baby in een andere houding te voeden? Dat kan soms helpen omdat de tepel dan anders in de mond ligt. Ik weet niet hoe je voedt, maar de rugbyhouding wordt door veel vrouwen als heel prettig ervaren.

Als het kolven moeilijk gaat (dat je denkt dat er minder uit komt), dan kun je een handdoek goed warm maken en tijdens het kolven rond je borst doen, warmte stimuleert.

Bij het kraamcentrum waar ik werk gebruiken we altijd Lansinoh creme, is ook een vettige creme, die ook goed genezend werkt.

Je mag me een berichtje sturen, dan stuur ik je een proefmonstertje toe.

Overigens kun je rustig 1 borst per keer voeden om de andere tepel rust te gunnen, maar je zult echt wel moeten kolven. De meeste kolven hebben een extra hulpstuk voor op de borst om de kolf groter te maken.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een tepelhoedje gebruiken, de meeste babys hebben dit vrij snel door. Let er dan wel op dat je maat L neemt, daarvoor zul je even naar een speciaalzaak moeten, in de drogist is het allemaal 1 maat.

Als ik hoor dat je tepel ook met kolven kapot gaat, denk ik dat ze groot zijn, en dan heb je dus zowel van kolfhulpstuk als van tepelhoedje de Largeversie nodig.

Verder niet aan velletjes trekken, moedermelk op laten drogen op je tepel, eventueel wat smeren en geen compressen, die maken je huid alleen maar weker.
Pearle, dat advies kreeg ik ook in eerste instantie, om een large borstschild te gebruiken (tepelhoedje was nog niet aan de orde toen, omdat ik fulltime kolfde). In plaats van minder werden de kloven bij mij daardoor juist alleen maar erger. Uiteindelijk bleek dat ik juist een kleiner borstschild nodig had en ook een klein formaat tepelhoedje.

In mijn eerste berichtje heb ik een link geplaatst naar de site van Medela, over het aanmeten van de juiste maat borstschild. Voor tepelhoedjes van Medela wordt dezelfde maatvoering aangehouden. Ik kon op basis van de (duidelijke!) tekeningen op de site zelf al zien dat ik small nodig had (maar ja, dacht dat de lactatiekundige het wel beter zou weten... niet dus ).

Ik zou je dus aanraden, Superletje, om even op die site te kijken, in ieder geval voor de juiste maat borstschild.

Met een tepelhoedje voeden zou ik niet zomaar doen. Het gevaar daarvan is dat je dochter slordiger aan gaat happen en bovendien wordt bij het gebruik van een tepelhoedje je borst niet zo goed geleegd als zonder. Ik zou eerst alle andere tips opvolgen en pas in allerlaatste instantie een tepelhoedje gaan gebruiken.

Mocht je ervoor kiezen om het tepelhoedje te gaan gebruiken, zorg er dan voor dat je goed op blijft letten dat je netjes aan laat happen, alsof er geen tepelhoedje tussen zit. Met een tepelhoedje wordt de zuigreflex van een baby beter gestimuleerd, dus je dochter hoeft minder te doen om toch melk te krijgen. Als je weer van het tepelhoedje af wil, kan het zijn dat haar drinktechniek juist verslechterd is, waardoor je juist sneller kloven krijgt. (Dat was uiteindelijk bij mijn dochter het geval.)
quote:qwertu schreef op 02 november 2008 @ 22:53:

Een borst per keer voeden kan inderdaad prima. Als je dochter daar verzadigd van is dus natuurlijk. Scheelt toch weer een voeding extra.

Weet niemand wat meer over de gelpads? Iemand hier had me die tip gegeven. Ik heb ze zelf uiteindelijk niet gebruikt, omdat ik spruw bleek te hebben, maar ik heb iemand anders er ook al over gehoord dat het zo goed had geholpen...

Dat was ik misschien met de gelpads! Ik heb mother mates gebruikt in de kraamweek, echt super! De bloedende kloven droogden dan niet op met harde korstjes die bij het voeden weer open gingen, maar bleven zacht. Niet te zacht, maar gewoon soepel. Deed wel nog steeds pijn, ook al zag je al snel niet veel meer. Maar het genas wel goed. Ik was binnen een week van de bloedende kloven af. Je kan ze ook in de koelkast leggen, het is heerlijk om ze dan na een voeding op je borsten te 'plakken', verdooft een beetje.

Ik heb dochter altijd maar 1 borst per voeding gegeven, ik had altijd genoeg melk en dochter dronk/drinkt gewoon super, in de kraamweek was ze altijd binnen een kwartier klaar en een maand later met 5 minuten. Ze groeide ook super. Sinds een paar maanden (ze is nu 10 maanden) geef ik allebei de borsten bij de laatste voeding, maar dat kan ik me wel voorstellen om de nacht door te komen en lekker slaapdronken te worden. En mijn productie is nu met 3 voedingen op een dag natuurlijk een stuk minder.
Superletje: allereerst gefeliciteer met je kindje!

Ook hier ervaring met kloven... mede door verkeerd aan laten leggen van zoon door het ziekenhuis.

Wat bij mij heeft geholpen (na alle tegenstrijdige adviezen van kraamhulp en vk) is de lactatiekundige. Een geschenk uit de hemel. Ze kwam langs, observeerde, gaf instructie en de kloven waren binnen een dag al een stuk minder pijnlijk! (na de instructie ben ik m'n zoon ook gewoon 'live' gaan voeden, ipv kolven. Met een regeldagje ertussen zat ik snel weer op productie!)

De lactatiekundige gaf mij ook de tip om MotherMates te gebruiken (zie bericht SnoopySnoopy). Geweldige dingen! Te bestellen bij de apotheek, lactatiekundige of via het internet.

Hoop dat de kloven snel minder worden! Succes! En geniet van je kindje!
Hier ook kloof-ervaring, helaas.

Met kolven genas het bij mij wel enigszins. Of de kloof dan uit elkaar werd getrokken weet ik niet, eigenlijk. Ik kolfde, smeerde er dan wat moedermelk op en liet het aan de lucht drogen. Maar het ging toch niet helemaal weg.

Uiteindelijk bleek het hier toch spruw te zijn (niet gek, want enorm verminderde weerstand na de bevalling en 2 antibioticakuren vanwege blaasontsteking) en zodra ik de spruw serieus ging behandelen verdwenen de kloven als sneeuw voor de zon. En ter info, van de hele spruw was werkelijk niets te zien, niets in het mondje van Minismollie en niets aan mijn tepels. Ik wist pas na 3 dagen miconazol smeren (op advies van de lactatiekundige trouwens) dat het spruw was omdat ze meteen weg waren.

Q, wellicht, met zo'n hardnekkige candida-infectieis het zinvol om iets aan je voeding te doen? En dan denk ik met name aan weerstandsverhogende voedingssupplementen?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Bij mijn oudeste dochter had ik last van enorme kloven, scheuren zeg maar... Ik had een behoorlijke melkproductie en de zoogkompressen die ik droeg waren steeds binnen mum van tijd doorweekt. Ook smeerde ik na elke voeding bepanten zalf...

Achteraf denk ik dat mijn tepels niet de kans kregen om te drogen en steeds maar vochtig bleven, hierdoor konden de kloven niet helen. Ook door de creme bleven ze zacht.

Nu ben ik net bevallen van een zoon, en heb ik van te voren tepelbeschermers gekocht, ik heb ze dag en nacht in mijn bh. Het zijn een soort plastic cupjes met gaatjes aan de bovenkant, van medela. Hierdoor komt er constant lucht bij en de melk die ik lek wordt er in opgevangen. Moet er alleen wel elke keer als ik buk rekening mee houden, want de melk stroomt er dan uit...

Ook smeer ik nu geen creme meer en het gaat hartstikke goed.

Succes
quote:Supersmollie1 schreef op 03 november 2008 @ 11:08:

Q, wellicht, met zo'n hardnekkige candida-infectieis het zinvol om iets aan je voeding te doen? En dan denk ik met name aan weerstandsverhogende voedingssupplementen?

Mijn specialist heeft liever dat ik dat niet doe.

Overigens had Qtie dezelfde schimmel eerst in haar mondje en daarna op haar billen: ontzéttend hardnekkig, ik geloof dat ik twee weken met miconazol gesmeerd heb en daar doorheen verergerde het gewoon. Net op het moment dat de huisarts vond dat we ermee naar de dermatoloog moesten, ging het vurige eraf.

Bij mij is het een beetje hetzelfde verhaal. Ik heb 'm van haar gekregen en ook ik raak er maar moeilijk vanaf. Zit nu aan de laatste dagen van een kuur diflucan en gebruik er in de staart daarvan gentiaan violet overheen en voor het eerst leek het vandaag een beetje beter te gaan. De scheuren sprongen er niet meteen in toen ik er al naar keek, zeg maar.
Mag je helemaal niets slikken? Volgens mij heb jij sowieso al een verhoogde behoefte, en nu helemaal.
Letje gefeliciteerd hoor, Turkije woonde je toch?

Je kunt denk ik het beste even de kolf laten staan nu en je kindje aan beide borsten laten drinken en als het geen twee borsten drinkt gewoon 1 borst aanbieden.

En gewoon vaak aanbieden indien ze hongerig is.

Borstvoeding geven wordt onderschat, het is helemaal niet zo makkelijk als het lijkt maar na een maand of wat zal het zeker beter gaan.

Laat je niet beinvloeden door buiten af.
Ik mag het wel, maar mijn specialist vindt het in mijn geval niet verstandig.
quote:qwertu schreef op 03 november 2008 @ 14:33:

Ik mag het wel, maar mijn specialist vindt het in mijn geval niet verstandig. Hmmmm, tsja,... specialisten,... ik zou hierover wel eens een boompje op willen zetten.
De eerste heb ik 14 maanden gevoed en toen een half jaar daarna (na het stoppen met de BV dus) onze tweede dochter kwam heb ik toch weer flinke tepelkloven gekregen.

Zo erg dat de kraamvezorgster en de verloskundige ervan schrokken omdat het bloed er uit stroomde als ze aanhapte, ze leek wel dracula.

Dat was ook rond een week oud en een week later was het alweer over

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven