Tiener & school

11-11-2025 13:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Advies gevraagd..

Onze tiener (14.5) is vorig jaar net-aan overgegaan naar de derde klas. Waar hij vorig jaar nog wel redelijk meekwam, haalt hij dit jaar alleen maar (zware) onvoldoendes. Ook houding en gedrag krijgen onvoldoende, dit wordt op school apart benoemd op zijn rapport. Thuis is zijn kamer ontploft, we moeten hem regelmatig van zijn telefoon afsleuren, alle vrije tijd gaat naar zijn vriendinnetje en zijn volledige geld gaat op in de supermarkt. Kortom: een vrij normale puber.

Achter de ouderschermen maken we ons wel druk, maar naar hem toe proberen we relaxed blijven. Hij weet dat we het prima vinden als hij blijft zitten en laten zijn schoolprestaties aan hem. We helpen met plannen, herinneren hem regelmatig aan zaken en hij weet dat hij altijd extra hulp kan vragen. Hierdoor blijft nu de verbinding goed en is hij ook naar ons toe overwegend lief en relaxed. Dit is hoe we het dit jaar aanpakken, het jaar hiervoor hebben we geprobeerd met heel veel hulp en micromanagen het huiswerk/leerwerk beter te krijgen maar dat leverde een chagrijnig kind en nog chagrijnige ouders op.

Maar nu hij met een heel slecht rapport thuiskomt, denken we toch, moeten we hier ook consequenties aan verbinden? Laptop van de kamer, minder tijd met vriendin/vrienden, huiswerkklas, bijles? Of moeten we het blijvend loslaten en vertrouwen op het moment dat zijn intrinsieke motivatie aan gaat staan?
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar kan wel mijn ervaring delen
Zoon van 14, wordt er vaak uitgestuurd, huiswerk niet af, nakomen, grote mond, de hele mikmak. Cijfers zijn ook meestal slecht.

Hebben hulp gehad van een maatschappelijk werker maar daar wil hij niet meer heen.

Probeer het hier thuis wel met name door positieve beloning. Uitspreken als hij wel een keer een goed cijfer heeft. En kleine doelen stellen. Zoon heeft al een officiële waarschuwing gehad, stap 1 is hier nu dat hij er voor probeert te zorgen dat hij dan direct luistert en geen weerwoord heeft.

Zijn vader is juist heel streng, merk dat dat averechts werkt. Hij luistert nog steeds niet en vertelt zijn vader niks wat hem bezig houdt of dwars zit.

Kun je wel een beetje praten met je zoon?

Aanvulling; zoon heeft overigens al een hele tijd geen privileges meer, zijn broer gaat wel eens in de avond naar vrienden, hij mag al maanden niet in de avond van huis. Niet dat dat helpt, maar wil niet dat hij ook nog buiten gaat zwerven en overlast veroorzaakt.
La_Galette schreef:
11-11-2025 19:56
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar kan wel mijn ervaring delen
Zoon van 14, wordt er vaak uitgestuurd, huiswerk niet af, nakomen, grote mond, de hele mikmak. Cijfers zijn ook meestal slecht.

Hebben hulp gehad van een maatschappelijk werker maar daar wil hij niet meer heen.

Probeer het hier thuis wel met name door positieve beloning. Uitspreken als hij wel een keer een goed cijfer heeft. En kleine doelen stellen. Zoon heeft al een officiële waarschuwing gehad, stap 1 is hier nu dat hij er voor probeert te zorgen dat hij dan direct luistert en geen weerwoord heeft.

Zijn vader is juist heel streng, merk dat dat averechts werkt. Hij luistert nog steeds niet en vertelt zijn vader niks wat hem bezig houdt of dwars zit.

Kun je wel een beetje praten met je zoon?

Aanvulling; zoon heeft overigens al een hele tijd geen privileges meer, zijn broer gaat wel eens in de avond naar vrienden, hij mag al maanden niet in de avond van huis. Niet dat dat helpt, maar wil niet dat hij ook nog buiten gaat zwerven en overlast veroorzaakt.
Nou deze ervaring helpt ook al. Niet fijn dat je de mijne deelt natuurlijk 😉Hebben jullie zelf tips gehad van maatschappelijk werk? Zelf geloof ik niet dat op deze leeftijd veel binnenkomt, dus zoiets zie ik weinig effect hebben als ze niet zelf willen.

Praten gaat gelukkig heel goed, de verbinding is heel sterk dus dat is fijn.

Jullie hangen er dus de consequentie aan om niet af te spreken met vrienden? Heb ik over nagedacht maar denk niet dat hij daarvan echt opknapt of met school aan de slag gaat maar twijfel dus wel of consequentieloos de oplossing is.
Ik zou met hem in gesprek gaan en aangeven dat je geschrokken bent van zijn rapport en zijn gedrag. Hem vragen hoe hij dit zelf ziet en hoe hij denkt dat dit opgelost kan worden. Hij zou wat mij betreft zelf met een plan mogen komen maar als dit niet het gewenste effect heeft, geen veranderingen in gedrag en cijfers dat er dan consequenties aan verbonden zitten. Ontspanning na school vind ik belangrijk maar dan zou hij wat mij betreft na het eten aan schoolwerk mogen en niet meer mogen afspreken in de avond en bij het leren telefoon beneden. Dus als hij slim is maakt hij zelf een goed plan en houdt hij zich eraan zodat hij het allemaal zelf in de hand heeft.
Is afstromen nog een optie? Of zit hij al wat onder zijn niveau?
Of alsnog terug naar de tweede klas?

Zittenblijven is geen ramp, soms juist wel goed, maar een heel jaar niets doen omdat het toch al niet meer te halen is lijkt mij niet bevorderlijk
Het is zoals het is
Consequenties / straf is één benadering.
Een andere kan zijn: Bij ouder worden krijg je méér vrijheden - zoals telefoons, later opblijven, laat naar vrienden gaan.
Dat proberen we uit. Als het niet goed gaat ben je nog niet toe aan die vrijheid. Dat is geen straf maar iets waar je nog niet mee om kunt gaan.

Ja héél rot dat het voelt als straf en je hebt een zwaar leven. Maar we hebben het geprobeerd en je hebt duidelijk laten zien dat je er nog niet mee om kon gaan.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Nanouk schreef:
11-11-2025 20:41
Ik zou met hem in gesprek gaan en aangeven dat je geschrokken bent van zijn rapport en zijn gedrag. Hem vragen hoe hij dit zelf ziet en hoe hij denkt dat dit opgelost kan worden. Hij zou wat mij betreft zelf met een plan mogen komen maar als dit niet het gewenste effect heeft, geen veranderingen in gedrag en cijfers dat er dan consequenties aan verbonden zitten. Ontspanning na school vind ik belangrijk maar dan zou hij wat mij betreft na het eten aan schoolwerk mogen en niet meer mogen afspreken in de avond en bij het leren telefoon beneden. Dus als hij slim is maakt hij zelf een goed plan en houdt hij zich eraan zodat hij het allemaal zelf in de hand heeft.
Dit gesprek hebben we de vorige 2 rapporten gevoerd, met dus weinig resultaat. Telefoon is beneden, maar laptop niet dus dat zou kunnen als consequentie. Afspreken in de avond idem.
Youk79 schreef:
11-11-2025 20:46
Is afstromen nog een optie? Of zit hij al wat onder zijn niveau?
Of alsnog terug naar de tweede klas?

Zittenblijven is geen ramp, soms juist wel goed, maar een heel jaar niets doen omdat het toch al niet meer te halen is lijkt mij niet bevorderlijk
Terug naar de tweede nu niet, afstromen kan nog maar dan zou hij wel echt onder niveau komen.

Denk dat hij met deze lijst niet meer iets kan ophalen, dus de drijfveer moet dan worden om op dit niveau/school te blijven.
KooktMetKnoflook schreef:
11-11-2025 20:46
Consequenties / straf is één benadering.
Een andere kan zijn: Bij ouder worden krijg je méér vrijheden - zoals telefoons, later opblijven, laat naar vrienden gaan.
Dat proberen we uit. Als het niet goed gaat ben je nog niet toe aan die vrijheid. Dat is geen straf maar iets waar je nog niet mee om kunt gaan.

Ja héél rot dat het voelt als straf en je hebt een zwaar leven. Maar we hebben het geprobeerd en je hebt duidelijk laten zien dat je er nog niet mee om kon gaan.
Eens, we proberen ook vrijheid te geven waar hij het aankan. Maar meer tijd thuis resulteert niet in werken aan school. Hij zou in een lege kamer met schoolwerk liever een uur uit het raam staren dan iets gaan doen ben ik bang.
savornie schreef:
11-11-2025 20:53
Dit gesprek hebben we de vorige 2 rapporten gevoerd, met dus weinig resultaat. Telefoon is beneden, maar laptop niet dus dat zou kunnen als consequentie. Afspreken in de avond idem.
Als er de vorige keren geen consequentie aan zat is het wel logisch dat er de keren erna niks veranderd is. Want leuk dat gezeur van je ouders maar lekker belangrijk er gebeurt toch niks zou mijn puber gedacht hebben.
Dus dit zou de laatste kans zijn om het zelf te verbeteren en anders lekker beneden je huiswerk maken als de laptop nodig is.
En niet meer naar vrienden in de avond.
savornie schreef:
11-11-2025 20:55
Terug naar de tweede nu niet, afstromen kan nog maar dan zou hij wel echt onder niveau komen.

Denk dat hij met deze lijst niet meer iets kan ophalen, dus de drijfveer moet dan worden om op dit niveau/school te blijven.
Dat gesprek zou je met hem aan kunnen gaan. Misschien geeft dat de benodigde motivatie.
En soms werkt onder niveau werken wel. Dan lukt het zonder iets te doen, komt er een diploma, en kan hij echt wat gaan leren als hij daar over een paar jaar wel aan toe is.
Welk niveau doet hij nu?
Het is zoals het is
Youk79 schreef:
11-11-2025 21:00
Dat gesprek zou je met hem aan kunnen gaan. Misschien geeft dat de benodigde motivatie.
En soms werkt onder niveau werken wel. Dan lukt het zonder iets te doen, komt er een diploma, en kan hij echt wat gaan leren als hij daar over een paar jaar wel aan toe is.
Welk niveau doet hij nu?
Havo, dus genoeg ruimte nog. Zou afstromen ook prima vinden, maar hij heeft dan denk ik nog steeds moeite met de meer technische vakken (nu 1en en 2en).. dus daar zal hij denk ik op de mavo nog steeds voor moeten werken.
savornie schreef:
11-11-2025 20:34
Nou deze ervaring helpt ook al. Niet fijn dat je de mijne deelt natuurlijk 😉Hebben jullie zelf tips gehad van maatschappelijk werk? Zelf geloof ik niet dat op deze leeftijd veel binnenkomt, dus zoiets zie ik weinig effect hebben als ze niet zelf willen.

Praten gaat gelukkig heel goed, de verbinding is heel sterk dus dat is fijn.

Jullie hangen er dus de consequentie aan om niet af te spreken met vrienden? Heb ik over nagedacht maar denk niet dat hij daarvan echt opknapt of met school aan de slag gaat maar twijfel dus wel of consequentieloos de oplossing is.
Maatschappelijk werk kwam hij zelf mee. Althans, hij gaf aan het wel eens fijn te vinden om met iemand te praten die niet zo dichtbij staat. Hij heeft wel wat praktische tips gehad hoe hij bv kan zorgen dat hij niet helemaal de pan uit flipt als hij er uit wordt gestuurd, maar dat is in de praktijk heel lastig voor hem.

Hij mag wel met vrienden afspreken hoor, dat vind ik juist heel belangrijk. Maar hij wil hangen met een groepje fatbikers dat de boei vernielt en vuurwerk afsteekt. Daar pas ik voor.
savornie schreef:
11-11-2025 21:04
Havo, dus genoeg ruimte nog. Zou afstromen ook prima vinden, maar hij heeft dan denk ik nog steeds moeite met de meer technische vakken (nu 1en en 2en).. dus daar zal hij denk ik op de mavo nog steeds voor moeten werken.
Kan zijn dat dat meevalt. Het niveau is echt lager. Plus in de derde al niet meer alle vakken en zelfs wiskunde laten vallen is een optie.
Ik zou het in ieder geval niet meteen afschrijven als optie
Het is zoals het is
Ik vind het ook lastig. Een doel wil nog weleens helpen om het vol te houden. Dus: weet hij wat hij hierna wil gaan doen? Zijn er vakken op school die hij juist heel leuk/makkelijk vindt?
Si abra la puerta hay lobos.
Wij hebben dit ook gehad. 3 jaar lang was het praten, sleuren, boos worden etc. Niks hielp. Wel steeds net over. Leerjaar 4 gezegd dat we het nu thuis gezellig gingen houden en dat het nu van hem uit moest komen. Was examenjaar en ook gezegd dat zakken helemaal prima was. En echt consequent nergens meer achteraan gezeten. Slecht rapport? Helemaal prima. Magister van mijn telefoon afgegooid dus kon het ook niet meer volgen en hij is geslaagd en zit nu op mbo wat hij helemaal leuk vindt en doet het goed. Mijn advies dus, hou het thuis gezellig, gooi magister van je telefoon en je ziet wel waar het schip strandt. Uiteindelijk komt het wel goed.
Hier spreekt een oud vo-docent.

Betekent een overgang naar vmbo TL echt een andere school? Lijkt mij gezien zijn cijfers namelijk wel de beste optie.

Als je zegt dat hij serieus 1en en 2en haalt in 3 Havo en het al niet meer kan ophalen, dan heeft hij gewoon echt geen Havo niveau. Ja, als je je woordjes niet leert en geen verslagen inlevert, kun je af en toe een zware onvoldoende halen. Heel veel is echter gewoon algemene vaardigheden en/of gewoon te halen door enigszins op te letten. En havo 3 is geen moeilijk jaar. Dan ga je in 4 compleet onderuit. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kind in 3 Havo er in november al zo slecht voorstond…..

Dus al met al: kind lijkt zowel niet de motivatie als het niveau te hebben. De vraag is in hoeverre sociaal nu een rol speelt. Van 3 havo naar 4tl kan waarschijnlijk niet ivm PTA toetsen in klas 3. Dus overstap is eigenlijk nu of niet.
Wat harkjes zegt. De eerste 3 jaar zouden redelijk simpel moeten verlopen. Vanaf de 4e klas wordt het harder werken. Dit is tricky.
Daar komt bij: als hij naar vmbo overstapt kan hij alsnog in 6 jaar totaal havo halen als hij echt wil: 4 jaar vmbo en 2 jaar havo. Wil hij niet met havo verder, dan heeft hij in elk geval een vmbo-diploma. Blijven zitten levert in het beste geval ook een havodiploma op in 6 jaar, maar in het ergste geval heeft hij helemaal niets.
(Hoewel, je kunt met een overgangsbewijs naar 4 havo wel naar mbo doorstromen - dat kan nog plan b zijn.)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven