Tips: combineren gezin en werk

15-02-2020 16:05 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april ga ik weer werken. Ik wil voor de beeldvorming even weten hoe het allemaal loopt bij forummers die een gezin hebben en werken. Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar ik vind het allemaal wel spannend. Vooral dat zoon naar de kdv gaat.

Onze situatie
Ik ga 4 dagen werken en vriend ook. We hebben voor 3 dagen kdv, woensdag ben ik thuis en vader is de vrijdag thuis.
Ik begin om 07:00 met werken dus vriend brengt zoon naar de kdv en ik haal zoon op rond 16:30.
1x per week komt er een schoonmaakster langs.

Vergeet ik nog verder iets?
Westerpaviljoen schreef:
15-02-2020 16:38
Dat heeft die van mij nog nooit gedaan.....
Zit je naar complimentjes te hengelen?? Een keer per topic horen dat je een modelkind hebt is toch wel genoeg? ;-)
Mevrouw75 schreef:
15-02-2020 19:34
Oh ja, de gedeelde agenda! Die was ik even vergeten, maar hier werkt hij ook heel goed. We hebben ook de afspraak: de agenda is leidend, dus als je vergeet iets in de agenda te zetten en de ander heeft dan wat, dan heb je pech.
Haha ja inderdaad die harde afspraak hebben wij ook. Vooral man moest daar erg aan wennen. Dus die heeft wel eens wat aan z'n neus voorbij moeten laten gaan. Alleen als hij iets voor werk vergeten was deed ik wel coulant uiteraard. Maar avondje weg met vrienden terwijl ik dienst had of zelf al wat had gepland en hij niet in agenda had gezet, jammer. Inmiddels gebeurt het niet meer.
Overigens moet je er rekening mee houden dat baby in 't begin wel vaak ziek zal zijn op het kdv. Althans dat is mijn ervaring met 2 kinderen. Zowel zoon als dochter waren de eerste maanden vaak ziek. Soms kon oma oppassen, soms nam ik vrij. Vooral dochter (die al voeding problemen had) liet ik ziek niet graag achter bij oma. Wilde dan toch zelf voor haar zorgen. Gelukkig heb ik de luxe dat ik thuis kan werken en dus evt in het weekend wat verloren uren kon inhalen. Man kan lastiger vrij krijgen maar die probeert wat hij kan. Dat ziek zijn (ernst en frequentie) wordt na verloop van tijd minder een probleem. Ze worden minder vaak ziek en minder heftig. Is mijn ervaring dan weer he. Heb me overigens laten vertellen dat kindjes die geen kdv oid bezoeken zo vaak ziek worden bij start basisschool. Dus een keer zul je het krijgen ;)
Alle reacties Link kopieren
Even de OP gelezen, goed geregeld! Wij hebben twee kinderen. Man werkt 5 dagen en ik 4. Geen boodschappen bezorgdienst helaas, doen ze hier niet. En schoonmaker..tja ik vind het eerlijk gezegd zonde van het geld :P

Mijn man heeft sinds kort een baan, is net klaar met zijn opleiding. Ik vind het best druk. Mijn man zou ook wel vier dagen willen werken maar dat zit er eerst niet in. Lijkt mij wel ideaal, dat man ook één dag thuis is met de kinderen. Dus tja zoals ik het zie heb je het goed voor elkaar, eerlijk verdeeld ook wel.

Oh ja en je zal je misschien wel een beetje druk maken of het goed komt. Ja dat komt het. Wel druk maar heerlijk om ook weer de sociale contacten van je werk te hebben :) vond ik tenminste.
Ik werk momenteel drie dagen (1 dag betaald ouderschapsverlof)
Man werkt vijf dagen (zzp' er in de bouw)

Dochter 1 en straks ook nummer twee gaan di-woe-vrij naar het kdv. Bewust gekozen voor woe-vrij ivm de drukte op de snelweg (veel mensen zijn vrij op woe en/of vrijdag)

Ik heb een uur reistijd enkele reis, man is afhankelijk vanwaar de klus is. Ik ben afhankelijk van mijn rooster (mbo onderwijs, elke tien weken een ander rooster.

Halen en brengen wisselt dus per tien weken. Ziek/zwak/misselijk regelt mijn man vrijwel altijd ivm reistijd. Oma vangt dan negen van de tien keer op.

Schoonmaker twee uur per week voor de bovenverdieping. Boodschappen worden grotendeels bezorgd. Punt van aandacht is koken, gruwelijke hekel aan, wij allebei en vooruit koken vind ik lastig, kan soms om 4 uur 's middags niet eens bedenken wat ik wil eten...

Tip: op tijd ophalen van het KDV voorkomt hier gejengel. Eten (cracker, rauwkost) erin, even spelen, avond eten, badderen en dan rond 19:00 uur erin. Vaak daarna nog gezamelijk even snel door het huis (stofzuigen, dweilen, wc, aanrecht, kookplaat) of de taken verdelen. Man de kinderen, ik het huishouden.
Marnamai schreef:
15-02-2020 16:24
Is er een vangnet op maandag-dinsdag-donderdag voor als kind ziek opstaat of de avond voordien ineens 39 graden koorts heeft en dus niet naar KDV kan?

Calimiteitenverlof voor de acute opvang en kortdurend zorgverlof voor het ziek zijn zelf, hebben pa en ma beiden bepaald aantal uren
( ongeveer 10 werkdagen per jaar) recht op.

Mocht kind langer ziek zijn heb je langdurend zorgverlof.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
15-02-2020 19:51
Zit je naar complimentjes te hengelen?? Een keer per topic horen dat je een modelkind hebt is toch wel genoeg? ;-)
Nee echt niet, was oprechte verbazing.
Ik ben nu enkele weken weer begonnen. Onze dochter gaat 2 dagen naar kdv en 1 dag hebben we opa en oma als oppas. Ik werk 3 dagen dankzij regelingen in onze cao, en kan dit nog 2 jaar blijven doen dankzij oa ouderschapsverlof, zonder dat ik mijn 0.8 contact verlies. Man werkt 5 dagen.

Ik heb het geluk dat ik dichtbij werk woon. Dat scheelt in vroeg op moeten staan. Toch maak ik mijn lunch voor op werk de dag van tevoren en leg kleding klaar. Ik zweer bij goede planning en veel van tevoren doen waar dat kan. Mijn man brengt en haalt baby naar kdv omdat hij de auto heeft. Dat zorgt ervoor dat ik het koken aan het afronden ben als hij thuis komt met baby. Dat zorgt voor rust in de tent. Wij doen alles zelf in het huishouden, ook de boodschappen. Als het financieel uit kon zou ik zeker een schoonmaak willen haha! De boodschappen doen we eens in de week, we maken een weekmenu. Ik kook bepaalde gerechten vast op vrije dagen. Huishouden doen we op vrije dagen zoveel mogelijk. En ja, sommige dingen maken we wat minder vaak schoon. Prioriteiten stellen! Dan maar wat minder vaak de ramen zemen, zolang de plee maar niet stinkt ;)

Wij hadden goede afspraken gemaakt wie wat doet. Zo heb ik altijd nacht- en ochtenddienst en doet mijn man de avond met baby. Ik ga vroeg op bed zodat ik de nacht en ochtend kan opvangen. Ook qua wegbrengen/halen kdv, achterwacht etc. besproken. Kdv goed inlichten wie ze moeten bellen bij ziekte. In ons geval man, ik kan niet opnemen op werk. Toch belden ze mij in het begin, hebben ze gauw afgeleerd! Qua ritme plannen van dit soort zaken, dat kun je het beste doen als het bijna zover is en je een beetje het ritme van je kind weet. Dat verandert nog zo snel de eerste maanden. Er zijn al veel goede tips gegeven verder, maar nog 1 ding dat wij vergeten waren: plan tijd voor elkaar, als het kan zonder kind. Uit eten, bios, samen naar de wellness. Zonder oppas kind op bed en Netflix avond met hapjes. Vergeet niet dat je ook nog partners bent!
Alle reacties Link kopieren
Dreuzel84 schreef:
15-02-2020 20:24
. En schoonmaker..tja ik vind het eerlijk gezegd zonde van het geld :P
mijn hulp is 1 van de allerlaatste 'dingen' waar ik ooit op bezuinig.
Het is zo fijn, na een dag werken thuis komen in een fris, opgeruimd huis. Geeft zoveel rus, scheelt zoveel irritaties
Dreuzel84 schreef:
15-02-2020 20:24
Even de OP gelezen, goed geregeld! Wij hebben twee kinderen. Man werkt 5 dagen en ik 4. Geen boodschappen bezorgdienst helaas, doen ze hier niet. En schoonmaker..tja ik vind het eerlijk gezegd zonde van het geld :P

Mijn man heeft sinds kort een baan, is net klaar met zijn opleiding. Ik vind het best druk. Mijn man zou ook wel vier dagen willen werken maar dat zit er eerst niet in. Lijkt mij wel ideaal, dat man ook één dag thuis is met de kinderen. Dus tja zoals ik het zie heb je het goed voor elkaar, eerlijk verdeeld ook wel.

Oh ja en je zal je misschien wel een beetje druk maken of het goed komt. Ja dat komt het. Wel druk maar heerlijk om ook weer de sociale contacten van je werk te hebben :) vond ik tenminste.

Het is maar waar je zin in hebt. Ik betaal liever 200x een schoonmaker dan dat ik nieuwe kleding koop of op vakantie kan.
Nu heb ik voor beiden het geld niet maar anders had ik het wel geweten.
lilalinda schreef:
15-02-2020 21:43
mijn hulp is 1 van de allerlaatste 'dingen' waar ik ooit op bezuinig.
Het is zo fijn, na een dag werken thuis komen in een fris, opgeruimd huis. Geeft zoveel rus, scheelt zoveel irritaties
Hier ook! Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook spannend.

Wij zijn in de afgelopen 5 jaar (de oudste is nu 5) allebei minder en anders gaan werken en de opvang/oppas is ook veranderd. Je hebt het gewoon goed geregeld, nu is het afwachten wat jullie er alledrie van vinden. Evalueer af en toe met elkaar hoe het gaat en waar je misschien dingen kunt veranderen, zodat jullie het alledrie zo relaxed en leuk mogelijk hebben.

Ik vind het bijvoorbeeld fijn om soms even in huis aan te rommelen in mijn eentje en ik houd van koken (man ook wel), man vindt het leuk om boodschappen te doen en langs de winkels te gaan, die neemt dan het lijstje en kleuter, peuter & baby mee. Vinden ze altijd hartstikke gezellig. Win-win ;)
Voor de mensen die hun schoonmaker niet willen missen, wat laat je zo'n iemand doen? Ik woon in een appartement, daarbij is het schoonmaakwerk nog te overzien met 1 kind en 2 volwassenen. Ik kan me voorstellen dat in een gezinswoning met meerdere verdiepingen dat anders ligt. Maar wat doet hij/zij dan en hoe vaak? Ik ben nogal pietje precies met de was en de badkamer schoonmaken. Maar stoffen, afnemen, ramen zemen zou ik 100% uit handen kunnen geven, alleen dat is niet echt een wekelijkse klus. Of kun je ook eens in de 2 weken afspreken?
Maak in het weekend met een staafmixer eenvoudig groenten/fruithapjes en vries die in. Ik gebruikte de glazen potjes van de kant-en-klare fruithapjes hiervoor.
Iedere ochtend eentje in de koelkast om eind vd middag te kunnen gebruiken en op het aanrecht om eerder te kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
16-02-2020 08:55
Voor de mensen die hun schoonmaker niet willen missen, wat laat je zo'n iemand doen? Ik woon in een appartement, daarbij is het schoonmaakwerk nog te overzien met 1 kind en 2 volwassenen. Ik kan me voorstellen dat in een gezinswoning met meerdere verdiepingen dat anders ligt. Maar wat doet hij/zij dan en hoe vaak? Ik ben nogal pietje precies met de was en de badkamer schoonmaken. Maar stoffen, afnemen, ramen zemen zou ik 100% uit handen kunnen geven, alleen dat is niet echt een wekelijkse klus. Of kun je ook eens in de 2 weken afspreken?
Ja hoor, dat heb ik al jaren. Eens in de twee weken was meer dan genoeg, aangezien ik vrij weinig thuis was en dus ook niet veel vies maakte. Inmiddels een kind, en nu ga ik misschien wel vragen of ze iedere week kan komen. Zelf meer thuis en een kind van 1 maakt een hoop meer vies 😁.
Alle reacties Link kopieren
Wat makkelijk is, is dat zoon gewoon de eerste maanden de fles krijgt. Dan hebben we genoeg tijd om te koken en erin te komen.

Ik heb met vriend erover gehad, dat hij bereikbaar moet kunnen zijn, voor als kind ziek wordt. Ik kan niet zo snel weg van mijn werk en vriend kan makkelijk thuis werken. Ik zal bij de kdv ook aangeven dat ze papa als eerst bellen.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
16-02-2020 08:55
Voor de mensen die hun schoonmaker niet willen missen, wat laat je zo'n iemand doen? Ik woon in een appartement, daarbij is het schoonmaakwerk nog te overzien met 1 kind en 2 volwassenen. Ik kan me voorstellen dat in een gezinswoning met meerdere verdiepingen dat anders ligt. Maar wat doet hij/zij dan en hoe vaak? Ik ben nogal pietje precies met de was en de badkamer schoonmaken. Maar stoffen, afnemen, ramen zemen zou ik 100% uit handen kunnen geven, alleen dat is niet echt een wekelijkse klus. Of kun je ook eens in de 2 weken afspreken?
Wekelijks:
Stofzuigen, dweilen, afstoffen. Hele huis (Ook de trap)
Wekelijks de wc, keuken, badkamer
En dan nog een grote klus extra: ramen lappen, tegels ontvallen, keukenkastjes soppen oid
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
16-02-2020 10:17
Wat makkelijk is, is dat zoon gewoon de eerste maanden de fles krijgt. Dan hebben we genoeg tijd om te koken en erin te komen.

Ik heb met vriend erover gehad, dat hij bereikbaar moet kunnen zijn, voor als kind ziek wordt. Ik kan niet zo snel weg van mijn werk en vriend kan makkelijk thuis werken. Ik zal bij de kdv ook aangeven dat ze papa als eerst bellen.
Ik heb geen ervaring met puur flesvoeden, maar wat maakt dat makkelijker dan borstvoeding? Ook met flesvoeding blijven baby's toch op dezelfde momenten en steeds weer opnieuw regelend vragen om een voeding?
Violet-Nebula schreef:
16-02-2020 08:55
Voor de mensen die hun schoonmaker niet willen missen, wat laat je zo'n iemand doen? Ik woon in een appartement, daarbij is het schoonmaakwerk nog te overzien met 1 kind en 2 volwassenen. Ik kan me voorstellen dat in een gezinswoning met meerdere verdiepingen dat anders ligt. Maar wat doet hij/zij dan en hoe vaak? Ik ben nogal pietje precies met de was en de badkamer schoonmaken. Maar stoffen, afnemen, ramen zemen zou ik 100% uit handen kunnen geven, alleen dat is niet echt een wekelijkse klus. Of kun je ook eens in de 2 weken afspreken?
Hier een groot huis met vijf slaapkamers en twee badkamers. Onze schoonmaakster komt wekelijks twee uur en doet de bovenverdieping. Dus twee badkamers, twee wc's grondig en de slaapkamers stofzuigen, stoffen en dweilen.

Beneden verdieping, ramen, keuken ed doe ik zelf.
Tia.Dalma schreef:
16-02-2020 11:04
Ik heb geen ervaring met puur flesvoeden, maar wat maakt dat makkelijker dan borstvoeding? Ook met flesvoeding blijven baby's toch op dezelfde momenten en steeds weer opnieuw regelend vragen om een voeding?
Vader kan de fles geven of oma! Vind ik toch wel gemakkelijk hoor! Niet afhankelijk van mij of dat ik eerst zou moeten kolven. Als we visite hebben bijvoorbeeld en ik sta te koken geeft visite lekker de fles!
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
16-02-2020 11:04
Ik heb geen ervaring met puur flesvoeden, maar wat maakt dat makkelijker dan borstvoeding? Ook met flesvoeding blijven baby's toch op dezelfde momenten en steeds weer opnieuw regelend vragen om een voeding?
Sowieso kunnen beide ouders dat geven, dat scheelt al. En in mijn ervaring gaat het ook sneller. Fles maken kost me nog geen minuut, kind heeft nog nooit meer dan een minuut of 7-8 over een fles gedaan. Dus per voeding was ik minder dan 10 minuten kwijt. Dat geldt niet voor iedereen, maar met borstvoeding duurt het volgens mij meestal (veel) langer.
Alle reacties Link kopieren
En ik denk ook dat TO bedoelt dat zoon de eerste maanden nog geen eten hoeft, dus dat ze niet snel eten op tafel hoeven te hebben voor een hongerig kind, maar meteen een fles kunnen geven. Dus niet ‘fles ipv borst’, maar ‘alleen melk ipv vast voedsel’.
Alle reacties Link kopieren
O, vandaar. Hier gaan koken en schoonmaken gelijk op thuis. Dus maakte het niet uit dat ik degene was die met een Timini aangeklonken op de bank zat.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-02-2020 11:15
En ik denk ook dat TO bedoelt dat zoon de eerste maanden nog geen eten hoeft, dus dat ze niet snel eten op tafel hoeven te hebben voor een hongerig kind, maar meteen een fles kunnen geven. Dus niet ‘fles ipv borst’, maar ‘alleen melk ipv vast voedsel’.
Dan snap ik 'm, ja, precies. Dat aparte hapjes maken de eerste tijd was wel even een logistiek uitvind-dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
16-02-2020 11:16
Dan snap ik 'm, ja, precies. Dat aparte hapjes maken de eerste tijd was wel even een logistiek uitvind-dingetje.
Ik vind juist het ‘met de pot meeeten’ logistiek lastiger.aparte hapjes kun je gewoon invriezen of in bakjes bewaren. Die had ik binnen twee minuten op tafel. Maar het normale eten duurt echt wat langer, en is lastiger als kind honger heeft.
Mijn, vast niet verantwoorde maar wel effectieve, oplossing is op weg naar huis vast een cracker te geven. Dan heeft ze trek maar niet écht honger, en gaat alles net wat makkelijker. En gezien het dunne gupje dat ik heb, kan ze het makkelijk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven