Tips over babyvoeding

16-03-2011 20:50 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is nu ruim 4 maanden en we zijn net begonnen met het geven van af en toe een fruithapje. Tot nu toe nog gewoon een Olvarit potje + 4 maanden, maar ik wil gaan beginnen met varieren, dus zelf fruithapjes en groentehapjes maken.

Het is allemaal nog heel nieuw voor ons, dus ik zou het leuk vinden om tips en leuke combinaties van jullie te horen.

Bijvoorbeeld:

- ze eet nu nog maar 5 hapjes uit een fruitpotje. Maar op het potje staat dat het maar 24 uur houdbaar is. Gooien jullie het dan de volgende dag weg? Zonde, want er is dan nog driekwart over. Kun je dit ook invriezen bijvoorbeeld?

- En hoe vriezen jullie hapjes in? Heb wel eens gelezen over ijsblokjes of kleine bakjes van de drogist.

- en geven jullie het fruithapje koud uit de koelkast?
Ik heb eigenlijk nooit potjes gegeven, gewoon begonnen met vers, en invriezen in ijsblokbakjes.

Leuke tips haalde ik uit de 'Opperdepop' van Albert Heijn, is echt een aanrader
Kijk eens op het Rapley topic.
4 maanden is wel vroeg voor bijvoeding....
Inderdaad het boek Opperdepop van de AH en op de website www.keukenkikker.nl kun je veel leuke hapjes en recepten vinden.
ja, hier ook zo goed als alles uit het boek van albert hein gedaan.

Wel een goede staafmixer nodig, als ze zo heel klein zijn is ieder klein klontje genoeg om te gaan kokhalzen.

dus als je denkt dat het fijn genoeg is: nog zeker 2 minuten hiern doorgaan met mixeren. Als ze oude worden kan je het langzaamaan wat grover laten.

Fruithapjes maakte ik altijd vers, blijft in de vriezer niks van over.

Maar gewoon zelf een stuk fruit eten en daar dan 1/4-1/2 van fijnmaken met de staafmixer: gaat prima.

Groentehapjes deed ik eerst in ijsblokjesbak, als de hapjes groter werden in de oude potjes voor invriezen van afgekolfde melk van avent ( doorzichtige potjes met blauwe deksel, 1 set ong 20 euro)
quote:_Barbabella_ schreef op 16 maart 2011 @ 20:55:

4 maanden is wel vroeg voor bijvoeding....

Je dacht; ik gooi hem er nog even in?

*wist zich in te houden*
@barbabella, ja beetje ouderwets om al op 4 mnd te beginnen,maargoed.
Fruithapje, wij begonnen met groentehapjes en pas na een half jaar, is dat weer anders tegenwoordig?

Potje hadden we hooguit in huis voor noodgevallen, handig in de tas. Inderdaad hele stapels kleine bakjes in de diepvries, nog leuk werkje ook, zondagmiddag prutjes maken en invriezen.
quote:Jorina schreef op 16 maart 2011 @ 20:58:

[...]

Je dacht; ik gooi hem er nog even in?

*wist zich in te houden*ja, als jij het niet doet!
nooit gepureerd en kind leeft ook nog, dus pureren is geen must.

Ik hield als leidraad wat dochter al mocht eten de lijst van borstvoeding.com aan.

(dus hier bijv. pas kiwi vanaf dat ze 1 jaar is).

En ik gaf haar meestal een stukje fruit en wat ze niet op at at ik daarna op.
Wij hebben nooit potjes gegeven, maar alles zelf vers gemaakt. In het begin at dochter zo weinig dat ik van één appel minimaal drie porties maakte. Een vers gemaakt portie gebruikte ik één keer. Als er wat over was, at ik of de hond de rest op. Ik bewaarde een vers gemaakte portie maximaal 24 uur in de koelkast, of vroor het in. Ik zweer bij het advies van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/eerstehapjes.aspx
Geen potjes. Gewoon zelf groenten en fruit pureren. Is helemaal niet zo moeilijk.
@germanwings: het gaat om een baby van 4 mnd!

Aan de andere kant: jij hebt het over rapley. Dan gaat er ook niks in eerder dad dat ze er aan toe zijn, ook wat voor te zeggen..
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2011 @ 20:59:

Fruithapje, wij begonnen met groentehapjes en pas na een half jaar, is dat weer anders tegenwoordig?

Potje hadden we hooguit in huis voor noodgevallen, handig in de tas. Inderdaad hele stapels kleine bakjes in de diepvries, nog leuk werkje ook, zondagmiddag prutjes maken en invriezen.Advies is bij WHO nog steeds 6 maanden, je bent dus nog up to date
leuke tips, bedankt.

We geven nu nog maar een paar keer per week een fruithapje en bouwen dit heel langzaam op. Groentehapje geven we nog niet, dus dat komt over een paar weken wel eens, maar ik ben me vast een beetje aan het inlezen in dit onderwerp.

Als jullie fruit pureren,moet er dan ook iets van water bij of sap? Of gewoon alleen het fruit pureren?
quote:Jorina schreef op 16 maart 2011 @ 21:12:

[...]

Advies is bij WHO nog steeds 6 maanden, je bent dus nog up to date

Thanx voel me op slag tien jaar jonger!

En eerst groente en dan pas fruit??
was ook bij ons het advies (nog niet zo heel lang geleden) eerst groente en dan fruit
Hier geen potjes!

Bij fruit pureren gebruikte ik geen sap, er zit genoeg vocht in fruit. Nu ze wat ouder is doe ik wat verse sinaasappelsap door de geprakte banaan, maar ook omdat ze steeds verkouden is en ik dan denk dat ze wat extra vitamientjes krijgt

Ik ben trouwens begonnen met gepureerde groenten, om haar niet gelijk aan zoet te laten wennen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
quote:kittepit schreef op 16 maart 2011 @ 21:10:

@germanwings: het gaat om een baby van 4 mnd!

Aan de andere kant: jij hebt het over rapley. Dan gaat er ook niks in eerder dad dat ze er aan toe zijn, ook wat voor te zeggen..wij hebben idd gerapleyed en dan eet je kind sowieso pas als het er zelf aan toe is (en dat is meestal niet met 4 maand)
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2011 @ 21:15:

[...]

Thanx voel me op slag tien jaar jonger!

En eerst groente en dan pas fruit??

Daar zijn, net als 10 jaar geleden, de meningen over verdeeld

Wij zijn begonnen met fruit. Volgens mij is niet echt aangetoond dat een baby een heel uitgesproken voorkeur voor zoet krijgt als je niet met groente begint.
Rapley kun je pas veilig doen met kind van zes mnd!
om nog even TO te helpen en niet in de discussie te verzanden over wat nou tegenwoordig het advies is:

Bij pureren met de staafmixer komt er erg veel vocht uit het fruit. Soms moet je zelfs wat vocht weg laten lopen om het niet te vloeibaar te hebben ( bv bij peer). Dus zeker niks erbij mengen.

en ik kan het toch niet laten: mijn kindjes kregen pas na ruim 6 mnd hun eerste hapje, wel gepureerd, maar liet hun zelf de lepel bedienen om toch "vrijwillige"opname te hebben, rapley boeiend principe, maar ik durfde het niet...
Lekker koken voor je baby- Sharon nog Iets

Maar als je baby van vier maanden wil bijvoeden, hou t dan basic. Dus geen wilde combi's en pas op met banaan. Peer is een goede starter, net als broccoli.
Hoi Famke!

Ik maak ook alles zelf vanaf het begin. Ben met 4 1/2 maand begonnen met groente. Had gehoord dat je beter eerst met groente kon beginnen. Heb gewoon paar worteltjes en een aardappel gekookt en daarna in de staafmixer. Heb toen een klein beetje gegeven en een klein beetje bewaard voor de volgende dag. (er wordt geadviseerd een aantal dagen hetzelfde te geven, zodat je kunt kijken of ze allergisch zijn) Ik heb de rest trouwens in ijskoblokjes ingevroren.

Ongeveer een week later heb ik het eerste fruithapje gegeven. Banaan gepureerd. Dit ook ingevroren, maar dat vond ik niet zo handig. Fruit maak ik sindsdien vers.

Met 5 maanden (dus 2 weken na het eerste hapje) ben ik gestopt met pureren. Gewoon een keer een banaan geprakt en dat ging er prima in. Nu prak ik haar eten gewoon heel fijn. Ze is nu trouwens 6 maanden. Maar bijv. peer en mandarijn geef ik haar in kleine stukjes. En ze eet nu ook broodkorstjes. Volgens mij kun je dus best snel over naar het prakken van eten. Maar dat moet je misschien bij je eigen kindje een beetje aanvoelen.

Ik vries nu ook niet meer in ijskoblokjes in, maar gewoon in kleine bakjes (kun je overal kopen) Ook een leuke site: www.keukenkikker.nl Staan allerlei recepten op voor kleine kindjes. Ik heb er wel al wat aan gehad!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven