Tips voor oppas?

19-09-2011 22:23 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spannend: heb net onze beoogde oppas gemaild om concrete afspraken te maken. We willen 1x per maand oppas: 5 x naar de schouwburg dit jaar en verder weer eens samen sporten. Ze kent ons zoontje (1,5 jr) van vrijwilligerswerk, maar heeft hem al weer een poosje niet gezien.

Ze heeft een MBO opleiding met allerlei stages op kinderdagverblijven gevolgd en doet nu HBO maatschappelijk werk geloof ik. Dus het is geen buurmeisje van 16. Ze wil 5 euro per uur. Dit leek me wel ok: bij het NIBUD wordt wel een avondtarief genoemd dat goedkoper is, maar ze heeft dus aardig wat ervaring. Bovendien heb ik haar gevraagd of ze misschien een keer per maand zelf (onbetaald) wat contact met ons zoontje wil hebben wanneer het haar uitkomt (een keertje langskomen, meewandelen met de honden uitlaten o.f.d.) zodat hij haar wel blijft herkennen. Als ze alleen oppast als hij slaapt, merkt hij namelijk nog niets van haar. Dan hoeft ze dus niet in haar eentje op hem te passen maar hij is nogal eenkennig, dus hij moet haar wel af en toe zien, anders is het voor hem een drama, denk ik. Ze zou afgelopen half jaar bij wijze van stage wekelijks een uurtje met hem doorbrengen, maar toen moest hij zo wennen dat dat ons bijna niet ontlastte; we zaten er dus steeds bij. Hij wordt nu langzaam zelfstandiger en ze is een ontzettende lieverd.

Wie kan mij bijpraten wat de do's en don't met een oppas zijn? Hoeveel zakken chips moet je voor ze kopen en moet je ook nog geld voor een pizza geven?
Het gaat mi ook om verantwoordelijkheden, anders zou de stratenmaker wel een ton verdienen ipv een arts, toch. En het werkt 2kanten op. Onze oppas hangt niet languit op de bank maar onderneemt leuke dingen met onze dochter, stopt haar in bad en bed, haalt haar op uit het kdv indien nodig, stofzuigt als ze per ongeluk iets vies gemaakt heeft etc.

If you pay peanuts you get monkeys.
Computer says nooooo
Zal je zeggen: ik vind ook 6,- weinig zelfs, het is dat zij zelf met "5 a 5,5 euro" kwam toen we afspraken maakten. Ze is donderdag jarig en komt vrijdag weer oppassen, straks ga ik dus een leuk kadootje kopen. En dan geen pak merci van 2,99 dus. :-b
Computer says nooooo
Het minimumloon per uur voor een 20-jarige is 5,09. Dat is dus bruto en daarvoor moet gewerkt worden.

Als iemand zwart, onder het genot van een frisje, een chipje én zijn favoriete tv serie 5 euro betaald krijgt, vind ik dat niet weinig.
Misschien ligt t ook aan waar je woont; mijn jonge tiener dochters krijgen nu al 5 euro per uur voor 's avonds oppassen. Mij lijkt t ook wat weinig voor een ouder iemand maar kennelijk is ze er content mee. Wat idd niet kan is haar vragen om onbetaald extra langs te komen. Gouden regel; als jij wilt dat ze komt betaal je haar, als ze t spontaan doet dan niet (denk aan een verjaardag bijvoorbeeld).
Kastanjez: ik vind het werk dat onze oppas verricht dus meer waard dan het minimumloon. Ze is vele malen energieker en ondernemender dan de gemiddelde onderuitgezakte en verveelde cassiere en studeert (wo).

Misschien iets met die apen en die pinda's ook, ik heb zelf als student/tiener ook altijd een stapje harder gelopen en werd daarvoor beloond. Nu als volwassene ook. Het is maar wat je gewend bent, denk ik
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 20 september 2011 @ 09:21:

Kastanjez: ik vind het werk dat onze oppas verricht dus meer waard dan het minimumloon. Ze is vele malen energieker en ondernemender dan de gemiddelde onderuitgezakte en verveelde cassiere en studeert (wo).

Misschien iets met die apen en die pinda's ook, ik heb zelf als student/tiener ook altijd een stapje harder gelopen en werd daarvoor beloond. Nu als volwassene ook. Het is maar wat je gewend bent, denk ik Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik wou het er alleen even neerzetten voor er weer een hele discussie ontstaat over wat je een oppas nou wel of niet zou moeten betalen per uur. Ik vind als je zwart een bedrag betaalt, gelijk aan het bruto minimumloon, je in ieder geval niet krenterig bezig bent, helemaal niet als je echt moet sparen om zo een avondje uit te kunnen.
Ok dan denk dat ik nogal beinvloed wordt door het gratis langs komen.
Computer says nooooo
Onze oppas vraagt 3,50 per uur. Is een meisje van net 16. Ze kwam zelf met dit bedrag, maar als ze meer had gevraagd had ze het net zo makkelijk gekregen. Ik rond de bedragen dus ook altijd royaal naar boven af, zorg dat er lekkere dingen in huis zijn en haar vriendje mag ook altijd langskomen. Ik heb trouwens geen alcohol in huis voor ze!

Voor wat betreft wennen: wij hebben haar eerst een paar keer overdag laten komen, uiteraard betaald! En haar gewoon met zoon laten spelen terwijl wij dan even weg gingen, maar wel in de buurt waren. De eerste keer dat ze kwam is ze een uurtje geweest en was ik erbij. Onze zoon vindt lang niet iedereen leuk, maar hij is helemaal gek op haar.

Wat ik wel een heel fijn idee vind is dat ze tegenover ons woont, en haar moeder wacht altijd op haar tot ze thuis is. Dus als er echt iets gebeurt loopt ze zo naar haar moeder toe.

Als je jouw oppas en jouw kind wilt laten wennen, laat haar dan inderdaad (betaald) eerder komen en mee eten, zoals anderen al voorstelden.
quote:summer73 schreef op 20 september 2011 @ 09:31:

Ok dan denk dat ik nogal beinvloed wordt door het gratis langs komen.Dat zou ik niet eens dúrven vragen denk ik! Of het moet zijn voor het verjaardagpartijtje van ons kind, maar dan als gast
quote:summer73 schreef op 20 september 2011 @ 09:03:

If you pay peanuts you get monkeys.

Helemaal mee eens.
Ga in therapie!
Ik heb altijd oppas via via gehad en dat waren allemaal leuke meiden. Ik liet ze komen voor een kennismakingsgesprek op een tijdstip dat MacMini wakker was. En dan keek ik vooral hoe ze op elkaar reageerden (van anderen wist ik al dat ze een goede oppas was). En dat gaat altijd goed. En ik vertelde ook dat we weggingen en dat zij dan kwam oppassen.

Nu woon ik ergens anders en hebben we een buurmeisje en haar broertje. Net zo gedaan, MacMini is inmiddels ouder, maar 1x kennismaken is wat hem betreft genoeg.

Vaker langskomen is gezellig hoor, maar niet noodzakelijk, ze is de oppas. En inderdaad, laat haar mee eten voordat jullie weggaan.
quote:summer73 schreef op 20 september 2011 @ 09:21:

Misschien iets met die apen en die pinda's ook, ik heb zelf als student/tiener ook altijd een stapje harder gelopen en werd daarvoor beloond. Nu als volwassene ook. Het is maar wat je gewend bent, denk ik

Dan zal jouw oppas klaarblijkelijk meer/andere taken hebben dan de gemiddelde oppas. Ik kan alleen maar spreken in het verleden, maar toen mijn kids oppas hadden, lagen ze al in bed als wij vertrokken en hadden de oppassers een avondje "paradise". De kinderen werden zelden of nooit wakker en de oppassers lagen languit tv te kijken.

Ik denk dat je bovendien verschillende uren moet hanteren tussen overdag en 's avonds. Zo betaalde ik mijn oppas ook niet door tijdens nachtelijke uren. Ze kreeg betaald vanaf het moment dat wij vertrokken, tot 00.00 uur.

Indien je overdag een oppas moet hebben, die moet voeden, verkleden, onderhouden, spelen, voorlezen is dat een heel ander verhaal....
Eens met bovenstaande reacties. Ook een goede tip om inderdaad eerder te verschijnen op de avond zelf.

Maar waar ik me wel een beetje over verbaasde is het volgende. Je schrijft "Oppas hoeft dus niet mijn honden uit te laten, maar een keertje mee te wandelen als ik dat met mijn zoontje doe, of meedoen met iets anders simpels." Je zegt eerder ook al dat je zoontje eenkennig is en dat jullie er destijds altijd bij waren.

Tja, dan kan hij nooit wennen lijkt me. Hij is dus nog nooit alleen geweest met haar. Wat je aan extra tijd ook besteedt aan je oppas, laat haar in ieder geval ook eens echt alléén met je kind. Dan is het ook minder eng voor hem als hij bvb. wakker zou worden en enkel de oppas treft.
quote:molly74 schreef op 20 september 2011 @ 16:50:

Maar waar ik me wel een beetje over verbaasde is het volgende. Je schrijft "Oppas hoeft dus niet mijn honden uit te laten, maar een keertje mee te wandelen als ik dat met mijn zoontje doe, of meedoen met iets anders simpels." Je zegt eerder ook al dat je zoontje eenkennig is en dat jullie er destijds altijd bij waren.

Tja, dan kan hij nooit wennen lijkt me. Hij is dus nog nooit alleen geweest met haar. Wat je aan extra tijd ook besteedt aan je oppas, laat haar in ieder geval ook eens echt alléén met je kind. Dan is het ook minder eng voor hem als hij bvb. wakker zou worden en enkel de oppas treft.

Je hebt gelijk, maar ik had het idee dat ik haar al helemaaaal niet kan vragen om echt solo op te trekken met mijn zoontje als ik daar niets tegenover zet, vandaar dan het idee dat ze er in ieder geval bij is. Meer zou ik zelf al niet durven vragen. Ik vind jullie reacties heel goed. Ik denk als ze het gesprek er over aangaat (ze is zo bescheiden dus het is wel lastig om uit haar te trekken wat ze belangrijk vind), dat ik haar nu misschien anders zou vragen om een keertje te komen eten ofzo als ze dat leuker zou vinden. En inderdaad wat vroeger (betaald) beginnen voor wij weg zijn.

Ze is niet veel alleen geweest met mijn zoontje: hij moest in die tijd ook nog ontzettend wennen aan het kinderdagverblijf en het heeft echt lang gekost voordat hij aan de leidsters was gewend. Zij zat met hem op schoot een boekje te lezen terwijl mijn man af en toe de keuken inliep, dat was zo ongeveer het bereikte resultaat. Dus nu er zo'n lange vakantie tussen geweest is, vrees ik dat we relatief weinig hebben opgebouwd. Aan de andere kant trok hij een week geleden ook leuk met mijn moeder op toen we daar samen logeerden en dat was ook echt voor het eerst (die ziet hij c.a. 1x per maand). Kon ik eindelijk lekker uitgebreid douchen terwijl zij samen door de tuin scharrelden.

Zit ik met nog iets... We hebben geen tv. Zelf kijk ik soms via mijn laptop (serie downloaden, uitzending gemist of DVD), maar je computer is best persoonlijk. Hoe goed van vertrouwen ik ook wil zijn, als ze per ongeluk een virus binnenhaalt ofzo, ben ik wel flink de pineut. Ik zat er aan te denken om een soort "gast" account voor haar aan te maken zodat ze wel dvd's kan kijken maar misschien niet kan internetten ofzo. Hoe vinden jullie dat?
Een ander aan je pc laten zitten zou ik ook niet snel doen. Staan ook vraag brieven in e.d. Wat accounts aanmaken betreft kan ik geen advies geven, geen idee hoe dat allemaal werkt.

Heeft ze zelf geen laptop? Beetje student heeft dat wel.

Wat betreft je zoontje: ik ken jou natuurlijk niet en je kind ook niet, maar zou het kunnen zijn dat je wat overbeschermend reageert? Want natuurlijk zal een kind huilen als hij zijn moeder uit het oog verliest, dat doen de meeste kinderen op een bepaalde leeftijd wel volgens mij. Je ziet dan de moeder bij het weggaan nog vijf keer terugkomen, om zijn traantjes te drogen, om lieve woordjes te zeggen. Waardoor het kind dus 'gewonnen' heeft. Terwijl als de moeder eenmaal de straat uit is gereden, het kind vaak al weer vrolijk speelt.

Dat is even doorbijten, maar wel het beste, anders zal hij een blijvend gevoel van 'onveiligheid' krijgen. Tenminste, zo kijk ik ertegenaan.
Hele logische vraag hoor, maar dankzij de lieve begeleiding op het KDV werd het wel duidelijk dat dit niet de categorie was "ff huilen tot mama weg is". Hij begon ook pas met 9 maanden; is heel anders dan wanneer een uk van 3 maanden begint. Eenkennigheid was volop bezig en we zijn echt minstens 2 maanden bezig geweest om hem op zijn gemak te laten voelen op het kdv (2 dagen per week). We hebben er zelfs een aantal keer de hele ochtend bij op de grond gezeten in het begin, en dat was echt in samenspraak met de leidsters en niet omdat we moeite hadden om hem los te laten.

Hij bijft zich ontwikkelen en het kdv vindt hij nu echt leuk, dus vandaar dat ik hoop dat het nu wat vlotter gaat. Het is echt een jongetje dat in zijn eigen tempo moet ontdooien. Nog steeds als we bij opa en oma op bezoek gaan, zit hij minstens een uur op schoot voordat hij anderen toelaat om met hem te spelen. Als hij zelf het tempo mag bepalen, komt hij uiteindelijk altijd wel los en hoeven we hem niet van ons af te duwen, maar je moet dus niet aan hem gaan trekken.
Ok helder. :-)

Weet je ook hoe dat komt, dat hij zo in zichzelf is? Hooggevoelig kindje misschien? Of pa en ma ook zo van nature? Absoluut geen kritiek overigens, ben gewoon nieuwsgierig.
Das een heel ander onderwerp, maar je ziet het toch wel als je mijn andere post gaat doorsnuffelen. Ik heb zelf deze zomer de diagnose asperger gekregen, en dat is hartstikke erfelijk, dus natuurlijk denk ik er soms wel aan of hij dat ook heeft. Is nu nog helemaal niets over te zeggen en hij doet het eigenlijk wel heel erg goed verder, dus ik wil er ook niet bij voorbaat van uit gaan. Het kan echt ook gewoon karakter zijn. Hij heeft verder helemaal geen problemen. Integendeel eigenlijk: hij weet mensen best goed voor zich te winnen als ze hem proberen te helpen dus hij heeft echt veel fans op het KDV.

Sinds kort is er een nieuw meisje dat even oud is dat erg moet wennen. Ze spreekt ook nog geen nederlands. Het leuke is dat hij nu uit de rol van het onzekere jongetje stapt en haar met alles probeer te helpen. Hij geedt zijn beker sap aan haar als ze moet huilen, ze worden samen op een slaapkamertje gelegd en dan gaat hij demonstratief lief en ontspannen liggen om te laten zien hoe fijn het is om te slapen etc. Nu kijken hoe het in andere situaties gaat...
quote:oepserdepoeps schreef op 20 september 2011 @ 21:30:

Das een heel ander onderwerp, maar je ziet het toch wel als je mijn andere post gaat doorsnuffelen. Ik heb zelf deze zomer de diagnose asperger gekregen, en dat is hartstikke erfelijk, dus natuurlijk denk ik er soms wel aan of hij dat ook heeft. Is nu nog helemaal niets over te zeggen en hij doet het eigenlijk wel heel erg goed verder, dus ik wil er ook niet bij voorbaat van uit gaan. Het kan echt ook gewoon karakter zijn. Hij heeft verder helemaal geen problemen. Integendeel eigenlijk: hij weet mensen best goed voor zich te winnen als ze hem proberen te helpen dus hij heeft echt veel fans op het KDV.

Sinds kort is er een nieuw meisje dat even oud is dat erg moet wennen. Ze spreekt ook nog geen nederlands. Het leuke is dat hij nu uit de rol van het onzekere jongetje stapt en haar met alles probeer te helpen. Hij geedt zijn beker sap aan haar als ze moet huilen, ze worden samen op een slaapkamertje gelegd en dan gaat hij demonstratief lief en ontspannen liggen om te laten zien hoe fijn het is om te slapen etc. Nu kijken hoe het in andere situaties gaat...Wat een mooi stukje tekst! Het toverde een glimlach op mijn gezicht. :-) Dan komt het vast wel goed met 'm, zeker omdat mama dingen herkent, of dat nu wel of niet dezelfde oorzaak heeft.
Lief!
Ga in therapie!
quote:Bergje65 schreef op 20 september 2011 @ 16:42:

[...]

Dan zal jouw oppas klaarblijkelijk meer/andere taken hebben dan de gemiddelde oppas.

Ik denk dat je bovendien verschillende uren moet hanteren tussen overdag en 's avonds. Zo betaalde ik mijn oppas ook niet door tijdens nachtelijke uren. Ze kreeg betaald vanaf het moment dat wij vertrokken, tot 00.00 uur.

Indien je overdag een oppas moet hebben, die moet voeden, verkleden, onderhouden, spelen, voorlezen is dat een heel ander verhaal....Klopt, ik heb een oppas voor beide invullingen zoals door jou geschetst. (dat vertel ik ook eerder maar ik realiseer me dat alles doorspitten onbegonnen werk is ). Zo'n beetje 50/50 verdeeld. Binnenkort komt ze weer, ze speelt dan eerst een paar uurtjes met summini, warmt dan eerder door mij gekookt eten op en maakt daar nog een salade bij, stopt summini in bed en bad en als ze dan mazzel heeft, kan ze nog 2 uurtjes languit op de bank ... Ik prijs me dus echt gelukkig met deze superoppas!
Computer says nooooo
Ik zit me nu opeens te bedenken dat ik zelf als oppas altijd per avond betaald kreeg, i.p.v. per uur. Doet iemand dat ook nog? Of is het altijd per uur?

Ik kreeg geloof ik 10 Euro. Waren ze langer weg, dus ver na middernacht, dan was het 15 Euro. Hier werd dat 'goed betaald' genoemd, wat ik ook geloofde. Maar als ik dit topic nog eens nalees, dan denk ik er anders over.

Oh, en ik heb tot twee jaar geleden nog aan oppassen gedaan, toen was ik 34.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven