TOG, waaraan te besteden?

16-10-2008 12:44 44 berichten
Hallo allemaal,

ik ben bezig om de TOG via de SVB aan te vragen. Mijn zoon heeft autisme en ADHD en ik had al vaker gehoord dat ik er zeker recht op zal hebben. Hartstikke fijn dat het bestaat, en een extra zakcent is natuurlijk mooi meegenomen. Nu vraag ik mij af, waaraan jullie dit extra bedrag besteden?

De PGB-aanvraag is in behandeling, en dat geld is voor opvang, of vakanties, dus een duidelijke bestemming.

Mijn zoon maakt uit boosheid nogal eens dingen stuk, zoals zijn net nieuw aangeschafte bril...of het computerscherm op school.

Ben benieuwd waar jullie dat geld aan besteden, voor mij is dit helemaal nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, Wij krijgen een PGB. Zoontje heeft enorm veel verzorging nodig (zal jullie niet verder lastig ermee vallen, maar even kort: 24-uurssondevoeding, minstens 6 keer per dag bloedprikken op suikerwaardes, 3 keer per dag spuit, 3 keer per dag 3 medicatie etc). Hij is nu 8 maanden oud.

Wij hebben ervoor gekozen om het PGB te gebruiken om mij salaris te betalen. Wij durven onze zoon niet naar opvang te brengen omdat het echt zo'n giga verantwoordelijkheid is...

Ik heb mijn baan opgezegd (nou ja, onbetaald verlof in overleg met mijn werkgever) en krijg dus nu van mijn zoon (via mijn man) geld van het PGB.

Je krijgt dan wel geen toeslagen etc en je moet rekening met belasting en bv ziekte en pensioen houden.

Ik begrijp nooit zo goed waarom die keuze niet vaker wordt gemaakt. Ik weet zeker dat ik minder verdiende als dat ik kwijt was aan bijvoorbeeld een medisch kinderdagverblijf of kinderthuiszorg. Later zoek ik wel weer (ander) werk.

De TOG is een relatief laag bedrag. Maar zo gauw wij op de site kijken of we daarvoor toch in aanmerking komen vallen we al bij de eerste vraag af.

Immers...onze zoon is niet gehandicapt...heeft alleen (^*&^%(%^(werkende alvleesklier die voor enorm veel problemen zorgt.

Ben trouwens benieuwd of alles zo blijft qua PGB TOG etc. Regering wil flink gaan bezuinigen en dat moet ook wel als je 2 miljard aan banken moet gaan uitlenen (zuur lachje).
nellebelletje wijzigde dit bericht op 16-10-2008 14:20
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Toch aanvragen nellebelletje! Je kind heeft een ziekte waardoor hij niet functioneert zoals het zou moeten, en je maakt extra kosten. Grote kans dat je wel in aanmerking komt.

Vraag anders iemand van MEE of ze je willen helpen met de aanvraag.
O ja...voor TO: TOG kun je ook bijvoorbeeld uitgeven aan zwemlessen...daar hoef je dan ook geen btw - als ik het goed heb - over te betalen etc.

Succes met je zoon.
Mijn zoon heeft ADD met meervoudig tic-syndroom.

En wij hebben met behulp van de stichting MEE een aanvraag ingestuurd voor een PGB.

is toegekend heb de formulieren ingevuld en weggestuurd en wacht nu tot ik het eerste geld binnenkrijg.

ondertussen is de zorgmap binnen en moet ik een afspraak maken met de consulente van de MEE die aan mij is toegewezen.

Ik wil het geld voorlopig gaan gebruiken voor PMT dat is psycho motorische therapie bij kinderen,

en door middel van spel,schrijven enz. wordt er geprobeerd om mijn zoon weerbaarder te maken ,zijn gevoelens/driftbuien kan uiten en controleren en hopelijk heeft het ook baat om zijn inslaapproblemen op te lossen.

Verder ga ik nog eens hard nadenken wat ik er nog meer mee wil gaan doen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Hoi allemaal,

Ik heb altijd begrepen dat je pas TOG krijgt als je kind 6 jaar of ouder is.

Ik krijg TOG voor mijn kind die ADHD en ODD heeft.

Wij besteden het aan de zwemlessen extra kleding ect.

Ik hoop dat je het krijgt toegewezen Jules.

IK heb het vele mensen in mijn omgeving die ook een kind met beperking hebben aangeraden om het aan te vragen.

De meeste hebben het gewoon gekregen.

Groetjes Marie.
Ik krijg TOG voor mijn zoon, sinds hij 4 jaar is. Hij is autistisch, met daarbij een verstandelijke beperking en een taalachterstand. Dit betekend dat hij 1 op 1-begeleiding nodig heeft bij alles. We hebben de TOG dan ook zonder problemen gekregen.

De TOG besteden wij aan xtra's voor zoonlief... dure computerspelletjes omdat hij niet met gewoon speelgoed speelt. Daarnaast hebben we ook een nieuwe bank gekocht omdat hij de oude door zware stuiterbuien compleet gesloopt had :-).

PGB's heb ik me nog niet aangewaagd... pff te veel moeite en geen idee waar ik het voor moet gebruiken. We doen alles vrolijk zelf.
wij krijgen TOG voor onze dochter met ASS. We besteden het onder andere de muziekschool. Ze zit op het zangkoor daar omdat zingen goed is voor haar spraakontwikkeling. Op school krijgt ze al logopedie. Wij hebben hiernaast voor een zangkoor gekozen omdat het èn goed is èn leuk is.

Verder besteden we het aan een extraatje op z'n tijd (even 1-op-1 wat leuks doen), ontwikkelingsmateriaal en informatie (boeken/cursussen) over autisme. Je kunt de TOG bv ook gebruiken om lid te worden van een belangen/patiëntenvereniging.
Julus, ik struikelde bij mijn oudste ook over de vragenlijst. Wat jij zegt, het dekt de lading niet. Ik maak ook extra kosten ivm de adhd van Mootje. Idd dingen die sneller stuk gaan, dure dingen, maar ook zijn kleding bijvoorbeeld.

Maar veel dingen kan hij zelf, dus die vragenlijst helpt ons niet verder. Of ik vind dat hij het 'zelf genoeg' kan terwijl we er feitelijk wel steeds bij moeten zijn eigenlijk.
en vergeet persaldo punt nl niet! belangenvereniging voor budgethouders! en je kunt altijd naar MEE voor advies of verwijzing.
en inderdaad kijk heel erg uit voor malafide pgb bureautjes die je verschrikkelijk kunnen oplichten!de wijzigingen in de AWBZ zorg die met prinsjesdag zijn gepresenteerd, zullen volgend jaar ingaan. PGB of ZIN voor activerende begeleiding wordt dan geloof ik niet meer zo snel gegeven vanuit 't CIZ. Succes allemaal!
TOG is vanaf 2 jaar.

Dat aan jezelf uitbetalen doen wij hier ook. Ik ben ook mijn baan kwijt, en mijn man heeft maanden deeltijd moeten werken. Zijn gemiste inkomsten heeft hij zodoende gecompenseert, en ik krijg een kleine leftover zodat ik officieel volgens de belastingdienst in loondienst ben, want zo geldt dat nml, en daardoor kunnen wij in aanmerking komen voor de tegemoedkoming kinderopvang. We hebben nml 3 kinderen, en met onze dochter van bijna 11 die kanker heeft zitten we los van de acute opnames, minimaal 4 dagen of dagdelen in het ziekenhuis voor chemo therapie e.d.

Je moet soms creatief zijn om de dingen voor mekaar te krijgen en de endjes aan elkaar te kunnen knopen. Want het is allemaal niet niks. Maar al doende leert men wel hoor.

TOG is trouwens niet alleen voor gehandicapte kinderen. Wij hebben het zonder moeite gekregen en onze dochter heeft leukemie.
quote:meave schreef op 16 oktober 2008 @ 18:26:

Julus, ik struikelde bij mijn oudste ook over de vragenlijst. Wat jij zegt, het dekt de lading niet. Ik maak ook extra kosten ivm de adhd van Mootje. Idd dingen die sneller stuk gaan, dure dingen, maar ook zijn kleding bijvoorbeeld.

Maar veel dingen kan hij zelf, dus die vragenlijst helpt ons niet verder. Of ik vind dat hij het 'zelf genoeg' kan terwijl we er feitelijk wel steeds bij moeten zijn eigenlijk.

Als je er steeds bij moet blijven, kan hij het dus niet zelfstandig.

Mijn dochter van 6 kan zichzelf best aankleden, maar alleen als ik steeds controleer of ze niet wordt afgeleid door speelgoed, haar trui niet binnenstebuiten aandoet etc etc. En zo is het veel dingen: eten, tas inpakken, fietsen. Op zich probleempjes die veel ouders van jonge kinderen tegenkomen dacht ik, maar bij haar moet ik gewoon 10 x meer controleren en aansporen dan bij mijn 4-jarige zoon. Conclusie: zij kan zich niet zelfstandig aankleden.
Wij hebben wel de TOG voor onze zoon maar het gaat op de grote hoop. We doen er af en toe wat leuke dingen van met hem. Of ik een PGB ga aanvragen, weet ik nog niet. We zouden het wel krijgen gok ik (zoon heeft PDD-NOS/ADD) maar ik weet eigenlijk niet waar we het aan zouden moeten uitgeven. Logeerweekends hoeven niet en als we echt omhoog zitten, gaat hij even naar mijn ouders (die op een steenworp afstand wonen). Hij volgt nu via een naschoolse activiteit een weerbaarheidstraining (10 x voor 25 ¤). Ik neem aan dat je goed moet motiveren waarom je het nodig hebt? Misschien over 2 jaar ofzo, als hij naar de brugklas gaat. Ik wil wel heel graag huiswerkbegeleiding voor hem inkopen dan denk ik.
Iedereen: wat erg wat jullie kinderen allemaal moeten meemaken.

Maar Zoyla: Heel veel sterkte voor jullie! Heb je wel vaker voorbij zien komen op het forum, maar wist eigenlijk niet wat er aan de hand was. Ik weet dat je er niks aan hebt, maar ik zal aan je denken.
Nellebelletje, wat een lieve reactie van je. Meestal mekkeren mensen over het waarom jij extra geld krijgt en zij niet. Onnodig om te zeggen dat ik liever een dochter zonder ASS (autisme spectrum stoornis, voor de leken) had dan die paar rotcenten.

Maar aan de andere kant geniet zij met volle teugen van het leven. Heerlijk om te zien hoe zij kan opgaan in haar eigen ding en hoe knuffelig ze ondanks haar autisme is.

De maatschappij vraagt echter aan haar om zich aan te passen, terwijl zij -wat mij betreft- perfect is. Niks mis mee, houden zo! zou ik willen zeggen, maar om mee te draaien in het leven moet zij toch dingen leren die voor de meeste kinderen vanzelfsprekend zijn, en voor haar niet
Wij hebben een anntal jaren TOG voor onze zoon gehad. Je wordt idd thuis gescreend en hun beslissen of je in aanmerking komt. Dus gewoon aanvragen. Goed dat ze het jullie aanraden om dit te doen. Ik hoorde zelf pas van PGB toen we het niet meer nodig hadden. Baalde hier flink van. Onze zoon heeft 3 jaar lang intensieve thuiszorg gehad ( wat ik altijd met liefde gedaan heb). Ik heb mijn baan toen op moeten geven en het werd financiel best moeilijk. Niemand heeft mij er toen op geatendeerd dat er PGB was. Je wordt niet gelukkig van geld, maar je kunt daardoor wel een zorg minder hebben. Gelukkig gaat met onze zoon nu alles goed (afkloppen) en hebben we geen TOG of PGB meer nodig. Bij ons ging alles dus op aan de dagelijkse dingen.
Nelletje, je kind hoeft niet persé gehandicapt te zijn, het gaat erom dat als een kind veel zorg nodig heeft en hij is het grootste gedeelte van de week thuis, dan heb je er recht op. je kunt het aanvragen vanaf het derde jaar. Wij hebben het net aangevraagd, en wij hadden op alle punten een ja, terwijl onze zoon niet gehandicapt is. Maar wij moeten wel medische handelingen verrichten zoals medicatie en noodmedicatie toedienen, en we moeten hem constant in het oog houden (ook als hij slaapt, met een camera). We hebben net de hele rataplan opgestuurd met brieven erbij van onze artsen en we hebben een brief terug dat het in behandeling is. Ons ventje wordt in januari 3 dus zijn we er mooi op tijd bij. Onze artsen zeiden dat we het zeker krijgen (gezien de slechte prognose van de ziekte).

en @ Julus; Wat wij met het geld doen; eigenlijk sparen wij zowel kinderbijslag als straks de TOG op, en we halen geld van zijn spaarrekening als we iets groots kopen (zoals laatst een bedje, en zijn camerabewaking was stuk, dus dan kan er meteen een nieuwe komen). Voor de rest laten we het staan voor de toekomst, want je weet nooit hoe het loopt in de gezondheidszorg. Als er door economische crisis ineens van alles niet meer wordt vergoed dan hebben we wat achter de hand. Of als we ineens speciaal voor hem wat moeten verbouwen en het wordt niet helemaal gedekt, dan heb je nog wat.

Waar ik wel onwijs van baal soms is de onduidelijkheid van het CIZ. Wij hebben 6 dagdelen zorg in natura bij het medisch kinderdagverblijf (3 dagen) en dan hebben we recht op een logeeradres 1 weekend per maand, maar dat hebben we nog nooit gebruikt. Toen we dat toegewezen kregen ging de nacht-epilepsie over en zie ik de noodzaak niet van het logeeradres.

Maar nu heb ik dus ook nog los daarvan 5.9 uur ondersteunende zorg. Dan komt er een verpleegkundige die de zorg overneemt van mij en met zoon gaat spelen etc. Van die 5.9 uur krijg ik maar 5 uur, want afgerond naar beneden. Maar nu mag ik van het CIZ daar ook nog maar 85% van opmaken, anders krijgt het zorgbureau een boete. Zo suf vind ik dit. En dat staat nergens opgeschreven. Geef dan in de indicatie het fysieke aantal uren aan, en rommel er daar verder niet meer mee. Veel duidelijker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nelletje, dit is de tog wizard, dan kun je kijken of je er voor in aanmerking komt (nu nog niet want kindje is te jong) maar dan weet je het vast.

link! klik hier
De medische voorwaarden zijn:

* Het kind heeft een lichamelijke, verstandelijke of geestelijke ziekte of stoornis

* De ziekte of stoornis zal langere tijd duren

* Het kind vraagt aanzienlijk meer verzorging en toezicht dan een gezond kind.

Dat wil zeggen dat extra zorg nodig is voor:

* lichaamshygiëne

* zindelijkheid

* eten en drinken

* mobiliteit

* medische verzorging

* gedrag

* communicatie

* alleen thuis zijn

* begeleiding buitenshuis

* bezighouden en handreikingen.

U kunt alleen TOG krijgen als u op meerdere onderdelen extra tijd besteedt.

Beoordeling van de handicap

De beoordeling van de handicap gebeurt door ClientFirst. De medisch deskundigen van ClientFirst baseren zich daarbij zoveel mogelijk op de gegevens die u schriftelijk aanlevert. ClientFirst brengt advies uit aan de SVB. De SVB beslist uiteindelijk over uw aanvraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven