Traject van diagnostiek

22-11-2019 11:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een topic hier geplaatst over de moeilijke start van mijn zoontje op school.
Na de zomer is hij op een hele fijne school gekomen. Speciaal onderwijs met hulpverlening. Deze school is wel maar voor een jaar, waarin goed naar hem wordt gekeken en op basis van wat ze zien hoe hij is en wat hij nodig heeft geven ze advies welke school het beste voor hem is.

Nu krijgen ze niet echt grip op hem qua gedrag, in de zin van het begrijpen. Ze krijgen niet duidelijk wat er in zijn hoofdje omgaat, naast dingen die ze wel zien, is er ook nog veel onvoorspelbaar gedrag.

Daarom is hun advies om toch diagnostiek te laten doen. Hier staan we zeker voor open en hebben we ook toegezegd van de week.

Plan is dat er nu eerst een oriënterend gesprek is en aan de hand daarvan beslissen we definitief.

Mijn vraag is niet of we dit nu wel of niet moeten doen. Maar ben vooral benieuwd naar ervaringen en of ik rekening moet houden met dingen.
Ter info mijn zoontje is 4,5 nu.
wie gaat die diagnostiek doen ?
Alle reacties Link kopieren
Is diagnostiek een meer diepgravend onderzoek naar wat er met jullie zoontje aan de hand is?
En wat is de reden dat je twijfelt of dat wel een goed idee is?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wie precies qua functie weet ik nog niet. Maar ze hebben een organisatie geadviseerd wat een onderdeel is van de universiteit hier in de omgeving, waar diagnostiek wordt gedaan voor kinderen met gedragsproblemen en/of ontwikkelingsproblemen.
Als ik op de site kijk staat dat er een psycholoog of een pedagoog (Of misschien wel beiden) bij wordt betrokken.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-11-2019 12:03
Is diagnostiek een meer diepgravend onderzoek naar wat er met jullie zoontje aan de hand is?
En wat is de reden dat je twijfelt of dat wel een goed idee is?
Dat heb ik dan misschien niet goed omschreven. Ik twijfel helemaal niet hoor, sta er juist heel erg open voor. Alles om hem te helpen, waardoor hij op de juiste plek naar school kan gaan.

Wil vooral weten of ik met dingen rekening moet houden. Of dat er tips en adviezen zijn.

En ja, zoals ik heb begrepen is het om te kijken of er meer aan de hand is, iets onderliggends, het zogezegde etiketje wat hier vaak wordt gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan school gaat aangeven wat het proces is?

meestal komt er een orthopedagoog , psycholoog en/of psychiater aan te pas.Observaties, testjes dat soort dingen..
Alle reacties Link kopieren
Met een zeer jong kind verloopt het in mijn ervaring vaak zo:

ouders worden uitgenodigd voor een intake, daarna een afspraak met kind voor een (spel) observatie met en zonder jullie. Wellicht dat ze ook nog op school komen observeren. Aan de hand hiervan volgt een gesprek waarin weer wordt besproken wat de bevindingen zijn en of jullie dit herkennen. Aan de hand hiervan kan het dan nog nodig zijn om verder onderzoek te doen. Dan valt een IQ onderzoek wellicht maar tegenwoordig zijn ze hier spaarzaam mee zeker bij een kind van 4,5. Maar het kan wel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral kiezen voor een erkende jeugd-ggz-instelling en niet voor een vrijgevestigde psycholoog of orthopedagoog.
In een grotere instelling hebben ze vaak veel meer mogelijkheden om breder te kijken.

Edit: ah, dat is dus de bedoeling. Lijkt me een goed idee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie informatie.

Poldervrouw, school zal daar zeker meer info over kunnen geven en anders zal dat wel gebeuren in het oriënterend gesprek. Maar was vooral benieuwd naar de ervaring als ouders en of die in dat proces tegen dingen aanliepen of dat je ergens rekening mee moet houden. Misschien ben ik ook nog wat te snel met mijn vraag en moet ik het vooral gewoon ervaren.

Enn, observeren is op school al heel veel gedaan, in zijn klas lopen standaard 2 pedagogisch medewerkers rond, die juist inspelen op het stukje gedrag. Maar goed kan me voorstellen dat degene die vanuit de nieuwe organisatie met hem bezig gaat hem ook daar wil zien.
Mijn ervaring met (eenmalige) observaties is niet heel goed. Maar het staat dan niet op zich, maar het is een extra observatie bij de rest, dus dat is alleen maar positief.
Alle reacties Link kopieren
Meestal is het: veel vragenlijsten invullen, er wordt een ontwikkelingsanamnese gemaakt, dus een vraaggesprek over de ontwikkeling vanaf de zwangerschap, je krijgt vragen over je familie en je eigen jeugd. Het kind wordt een aantal keer geobserveerd in een spelsituatie, vaak komen ze ook thuis observeren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-11-2019 13:03
Meestal is het: veel vragenlijsten invullen, er wordt een ontwikkelingsanamnese gemaakt, dus een vraaggesprek over de ontwikkeling vanaf de zwangerschap, je krijgt vragen over je familie en je eigen jeugd. Het kind wordt een aantal keer geobserveerd in een spelsituatie, vaak komen ze ook thuis observeren.
aDit is ook mijn ervaring. Er wordt veel gevraagd van jullie als ouders. Er wordt gekeken naar hoe hij omgaat met leeftijdsgenoten, hoe hij zelfstandig taakjes uitvoert, hoe hij zich gedraagt waar ouders wel en niet bij zijn. En spelobservaties ook erg veel.
Alle reacties Link kopieren
Ohja en het observeren wat je schrijft, zijn het pedagogisch medewerkers? Die observeren namelijk totaal anders dan een speltherapeut.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons - kind met oa een syndroom - was het idd een onderzoek door de orthopedagoog en de psycholoog en psychiater. Kind was de eerste keer 3. Liep enorm achter in ontwikkeling, Motorisch was alles extreem laat (lopen 2 jaar en 7 maanden) nog weinig interesse in communicatie, fladderen, etc.

Door middel van spelletjes doen worden allerlei verschillende vaardigheden getest en geobserveerd. Zoon vond dat allemaal heel leuk.

Wat ik verwachtte en wat niet bleek te kloppen is dat je kind dat op alle vlakken ongeveer hetzelfde scoort. Onze zoon is nu 7, bijna 8 en praat nu sinds een half jaar in 2-3 woord zinnen en nog heel onverstaanbaar maar telt ook tot 100 want enorme interesse in getallen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
22-11-2019 13:00
Dank voor jullie informatie.

Enn, observeren is op school al heel veel gedaan, in zijn klas lopen standaard 2 pedagogisch medewerkers rond, die juist inspelen op het stukje gedrag.
De professionals die nu worden ingeschakeld observeren systematisch en gericht op bepaalde gedragsaspecten. Dit is een geheel ander vakgebied.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde ervaringen: observaties school en thuis, aantal gesprekken met ons, psychologisch (ontwikkelings)onderzoek, vragenlijsten,
Psychiater.


Dochter heeft ook medisch diagnostisch traject doorlopen via HA naar kinderarts: chromosomenonderzoek, onderzoek stofwisselingsziekten en mri. Daarna klinisch geneticus: via bloedonderzoek uitsluiten voor de hand liggende syndromen. Daarna WES onderzoek en van daaruit diagnose. Wellicht dat ze die hoek ook willen onderzoeken?
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
22-11-2019 15:57
De professionals die nu worden ingeschakeld observeren systematisch en gericht op bepaalde gedragsaspecten. Dit is een geheel ander vakgebied.
Dat snap ik, ben er ook niet op tegen hoor.
Het is meer dat mijn ervaring dat er uit de eenmalige observaties die al op het kinderdagverblijf hebben plaatsgevonden niks uit kwam. Maar dit wordt een heel ander traject en twijfel ook niet aan hun expertise.
Alle reacties Link kopieren
Snoepzak dat heb ik wel gevraagd, maar in eerste instantie is het alleen neuro-psychologisch onderzoek, dus alleen psycholoog/psychiater/pedagoog. Indien nodig verwijzen ze door naar klinisch geneticus, maar eerlijk heb ik zelf niet het idee dat er een syndroom onderliggend is.
Alle reacties Link kopieren
Gaat een hoop gebeuren dus zo te lezen, dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

Hoe hebben jullie, snoepzak en boannan, al die gesprekken en vragenlijsten ervaren?
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
22-11-2019 17:55
Gaat een hoop gebeuren dus zo te lezen, dan weet ik een beetje waar ik rekening mee moet houden.

Hoe hebben jullie, snoepzak en boannan, al die gesprekken en vragenlijsten ervaren?
Als behoorlijk belastend voor je agenda (gelukkig hebben wij beiden erg flexibel werk), maar ook als heel grondig en professioneel. Heel fijn om.met mensen te praten met kennis van zaken. Uitslag hier nog niet gehad (erg recent)
Alle reacties Link kopieren
Die belasting voor de agenda was ik al bang voor. Gelukkig heb ik ook vrij flexibel werk, maar heb daar de afgelopen maanden ook al veel gebruik van gemaakt.
Het is al een behoorlijk intensieve tijd geweest het afgelopen jaar, maar hield er wel rekening mee dat dit traject nog zou komen.

Lastige is dat ik het voornamelijk alleen moet doen. Vader is wel betrokken en werkt wel mee, maar de verstandhouding is niet je van het, dus de (persoonlijke) gesprekken kosten nog meer energie omdat hij er dan bij zit.
Maar goed ik doe dat wel, alles om mijn zoontje te helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven