tv voor baby's - ja of nee?

01-05-2009 22:41 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal

Mijn dik 10 maanden oude dochter heeft nog nooit tv gekeken. Nu begreep ik van een vriendin dat haar dochter van dezelfde leeftijd Teletubbies heel leuk vindt. Ze "parkeert" haar dochter tijdens het koken dus af en toe een kwartiertje voor de tv met een Teletubbies dvd. Dat leek mij toch wel erg handig (etenstijd is ook vaak jengeluurtje want dan is ze moe) dus ik heb net op Marktplaats een paar Teletubbies en Baby Einstein DVD's gekocht.

Hoe staat jullie tegenover televisie voor zulke jonge kinderen? Kijken jullie jonge kinderen al wel eens tv?
Ja hoor, Baby Einstein vond ze geweldig rond die leeftijd, en vanaf 18 maanden ongeveer teletubbies. En nu met 3,5 jaar nog steeds Teletubbies en Dora, Zandkasteel en Pieter Post

Niets mis mee hoor. Zolang ze geen vierkante oogjes krijgen...kwartiertje kunnen ze best hebben hoor.
Tja, mijn voorkeur gaat er niet naar uit, maar ik ben ook niet principeel anti-tv voor kleintjes. En inderdaad tijdens het koken (of poetsen of een belangrijk telefoontje) staat af en toe de tv aan, met een leuk dvd'tje er in. Dit is met name voor de oudste (bijna 3), maar de jongste (van 1), kijkt dan vrolijk mee.

kinderen tevreden en ik kan rustig koken......

Daar tegen staat dan wel dat ik voor de rest zo min mogelijk tv aan heb.
Ik laat dochter (13 maanden) zo nu en dan naar sesamstraat kijken. Tijdens het koken idd. Ze vindt alleen de liedjes leuk, volgens mij ;)
.
Mijn zoontje van 7 maanden vindt tv kijken geweldig.

Niet te lang natuurlijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Goh, jullie reacties verbazen met echt, aangezien dit forum toch vol zit met borstvoedende, draagdoekende, "geen suiker voor zijn 4e" verantwoorde mammies

Maar fijn dat jullie de babies ook gewoon tv laten kijken, hoef ik me iig niet schuldig te voelen!
Baby Einstein vond ze hier ruk, dus die is weggeven. Maar Teletubbies? Ja!

Vooral toen nr twee er net was, onder het voeden.

Andere moeder van de creche wilde weten hoe ik bepaalde dingen met twee kinderen deed, zij kreeg vier maanden na mij een tweede. Vooral het aspect voeden vond ze lastig, want dan ging de oudste klieren. Ik zei toen dat ik dan de tv aanzette, of een dvd. Ja, nee dat kan niet: Pietje mag pas vanaf 1700 tv kijken.

Tja. Soms kun je het jezelf ook moeilijk maken.
Hier vind zoon (13 maanden) de teletubbies helemaal leuk. Hij kijkt volgens mij vanaf dat ie een maand of 8 was.
The time is now
Mijn dochter (16 maanden) vond tv ook snel te druk. Eigenlijk net als bij Qwertu, af en toe een filmpje op youtube (vooral om te peilen hoe ze het vond). Vanaf dat ze 12-13 maanden was begon ze het opeens leuk te vinden. Vooral de Teletubbies. Wij hebben geloof ik 3 dvd's daarvan, maar vaak staat 'dansen' op, vindt ze geweldig. Ze kijkt een kwartier tot een half uur als ik aan het koken ben, maar niet elke dag, want als ze niet zo moe is en zich nog prima vermaakt, ga ik niet de tv aanzetten (die staat sowieso verder nooit aan overdag). Dus zo'n 3 a 4 keer per week een half uurtje.

Geweldig die reactie trouwens als ik vraag of ze Teletubbies wil kijken: ze rent naar de kamer, pakt haar bankje (zo'n fauteuiltje) en installeert zich voor de tv .
Mijn 10 maanden oude zoon heeft veel interesse voor Sesamstraat waar mijn twee-jarige zoon nu pas interesse in krijgt. Mijn jongste zit echt te kraaien van plezier als er gezongen wordt. Dat vindt mijn oudste weer bijna net zo leuk, hahaha!
.
Ik denk er niet over na. Tv staat hier eigenlijk de hele dag aan. En weet je wat de grote verrassing is? Kinderen talen er niet naar! Die spelen liever buiten of ze gaan kleuren.

Ook de baby ligt hier regelmatig voor de tv. Vindt ze namelijk leuk. En ik denk dan... als baby kun je al zo weinig, alleen maar op je rug liggen en om je heen kijken. Laat ze dan lekker naar de teletubbies kijken. Al vindt de 'onze' voetballen leuker.
Dochter van 2 kijkt sinds ze een maand of 5 is regelmatig naar Bumba of Teletubbies, verder kijkt ze 's morgens wel eens naar Sesamstraat. Als ik 's avonds ga koken zet ik Babytv aan, dat vind de jongste (5 maanden) ook wel leuk, het is niet zo druk als andere kinderzenders, maar ik laat ze niet te lang kijken.
Mijn kinderen hebben tv heel lang niet leuk gevonden. Jammer hoor, want dat betekende dat ik ze dus de hele dag bezig moest houden. Zelf spelen was namelijk ook al niet hun ding.

Pas rond de anderhalf jaar zijn ze wat interesse gaan tonen, maar ook nu nog geen spoor van verslaving. Ondanks mijn verwoede pogingen
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
.
.
quote:qwertu schreef op 01 mei 2009 @ 23:08:

[...]

Hahaha, hier hetzelfde! Eerst een verbaasde ja? (zo van: dat kan niet waar zijn dat je me dát nu aanbiedt) en daarna een enthousiaste JAAAAA!!! LAA-LAA!!! PO!!!

Ik gebruik het niet alleen tijdens het koken, maar ook om haar na het buitenspelen of vanaf de creche weer binnen te krijgen. En nog bij een paar meer dingen die anders drama worden. Zo, val ik even door de mand.

Ja, geweldig hè! Het lijkt wel of ik dochter geen groter plezier kan doen... best erg eigenlijk, maar zó leuk! Met verschonen heeft ze vaak een Teletubbie poppetje vast en zing ik voor haar. Zij 'zingt' dan mee: ze zegt lala, po en oh oh! Zo grappig.

Wij hebben echt alleen de tv aan voor het avondeten. En ook wel als ze ziek is (niet vaak gelukkig) of als ik zelf niet lekker ben en zo min mogelijk gezeur aan mijn kop wil (ook niet vaak gelukkig).
Waarom hebben mensen de hele dag de tv aan staan eigenlijk? Je kijkt toch niet de hele tijd neem ik aan? Dan kan de tv toch uit? Of denk ik nu te simpel ofzo .
quote:SnoopySnoopy schreef op 01 mei 2009 @ 23:16:

Waarom hebben mensen de hele dag de tv aan staan eigenlijk? Je kijkt toch niet de hele tijd neem ik aan? Dan kan de tv toch uit? Of denk ik nu te simpel ofzo .Waarom zou je 'm de hele dag uitlaten?
haha, geweldig dat jullie dames zo verliefd zijn op de Teletubbies!

En hele dag tv aan.... hier dus niet. Ik snap ook niet waarom. Alleen 's avonds en dan nog niet eens elke dag. Alleen als er echt iets is dat ik wil zien (film, nieuws, leuke serie). Overdag liever gewoon een cd of de radio. Of gewoon stilte, ook prima! Ik ben toch wel van mening dat de tv niet echt stimulerend is tot zelf doen of zelf nadenken en daarom wil ik mijn kind er maar beperkt aan blootstellen.
Ik ben van mening dat alles waar je moeilijk over doet ook moeilijk wordt. Als jij heel erg ingewikkelde richtlijnen aanhoudt wat betreft tv kijken, dan kom je dus in ingewikkelde situaties terecht.

Kind leeft dan in de verondersteling dat de tv een verschrikkelijk magisch, onbereikbaar fenomeen is. Worden ze 18, gaan op kamers en wat doen ze dan? Tv kijken, want dat mocht thuis nooit!
Nou Floor, dat is nogal kort door de bocht! Wat je eigenlijk wil zeggen is dus dat we de tv maar de hele dag aan moeten laten staan, zodat het geen magisch en onbereikbaar ding wordt, en ze er op hun 18e niet de hele dag naar willen kijken?
quote:elska schreef op 01 mei 2009 @ 23:59:

Nou Floor, dat is nogal kort door de bocht! Wat je eigenlijk wil zeggen is dus dat we de tv maar de hele dag aan moeten laten staan, zodat het geen magisch en onbereikbaar ding wordt, en ze er op hun 18e niet de hele dag naar willen kijken?Yep, dat zeg ik! En als ze dat wel willen als ze 18 zijn, dan heb ik daar helemaal niks meer over te zeggen.
Tja, ik snap best dat het even handig kan zijn voor een kwartiertje als je gaat koken en je kind moe en jengelig is. Maar ik ben verder van mening dat een kind zich normaal gesproken overdag prima zelf kan vermaken met de dingen om zich heen. Bij mij zal de tv dus zeker niet vaak aanstaan..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven