Tweede kindje: ik begon zo goed..

07-08-2017 18:20 526 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week zondag ben ik bevallen van onze tweede dochter. Na de geboorte van onze eerste heb ik een pnd gehad dus ben daar nu al tijdens de zwangerschap voor begeleidt bij de POP-Poli. Ik slik preventief antidepressiva. Aanvankelijk dacht ik: gaat goed, ik voel me zoveel beter dan toentertijd. Onze tweede leek een stuk rustiger dan onze oudste, die ook van meet af aan problemen had met de voedingen (veel gehannes met verschillende spenen/flessen omdat de melk uit haar mondhoeken spoot en ze zich voortdurend verslikte, ze kwam te weinig aan en had hevige reflux). Dat lijkt nu allemaal (nog) mee te vallen: ze drinkt haar flessen goed (niet helemaal leeg maar ze groeit goed en is al weer boven haar geboortegewicht) en lijkt over het algemeen wel wat tevredener.

Maar ik merk dat ik zelf toch weer ongelofelijk gespannen ben. Ze is nu 8 dagen oud en vannacht en vandaag zijn echt opeens veel onrustiger. Ik opende 2 dagen terug hier nog een topic dat ze 's nachts niet in haar eigen bedje wilde slapen maar wel bij mij/ons. Ik hou haar met liefde bij me maar dat werkt nu ook niet meer. Ze blijft onrustig. Ze overstrekt niet echt, niet zoals onze oudste deed (echt een plank) maar ligt wel te wurmen. Als ze dan al wegzakt en ik haar probeer weg te leggen (of dat nou in haar wieg is op onze kamer, of bij ons op bed op een voedingskussen) wordt ze zo onrustig dat ze de hik krijgt. En daar komt ze dan zelfstandig niet uit.

Overdag sliep ze tot nu toe prima, beneden in de box bijv maar ook dat is nauwelijks gelukt vandaag; ze is bijna de hele middag vanaf 12.00 uur wakker geweest. En ik merk dat dit alles een bepaalde paniek bij me losmaakt. De wat-als-gedachten komen weer: wat als ze nu door zo weinig te slapen, oververmoeid is geraakt, wat als onze oudste dochter te druk is, wat als ze toch reflux ontwikkeld, wat als de nacht weer zo slecht is...
Ik ben ongelofelijk bang dat ik toch weer in een pnd tuimel en dat ik door mijn spanning ook baby gespannen maak. Ik kan gewoon bij mijn POP-Poli contactpersoon terecht maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ze me hierbij kan helpen. Ik heb al medicatie en ik weet zelf ook wel dat baby's nou eenmaal huilen, dat de eerste weken zwaar zijn, enz.enz...Iemand ervaring en tips?
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
12-08-2017 20:20
Ik wilde het zo graag zelf kunnen, zonder POPPoli, het leek zo goed te gaan..Maar ik zal maandag bellen.
Wat Reisa ook mooi zegt.

Je hoeft niets te bewijzen. Voor niemand. En de pop bellen is nog steeds zelf kunnen, het is zorgen dat je krijgt wat jullie nodig hebben. Wellicht voel je je met 1 gesprek en een aantal tips al weer een eind op de goede weg.

Ik heb uiteindelijk veel plezier van de pop gehad, vooraf. Ik heb voor de bevalling 2 nachten in het ziekenhuis geslapen om uitgerust aan bevalling te beginnen. Daarna moest dochter nachtje blijven en mocht ik op andere kamer slapen. Dat was een fijne start, volle nacht slapen na bevalling. We hebben wat extra kraamzorg gehad en verlos heeft wat langer vinger aan de pols gehouden. Eerste kraamhulp gaf vooral stress, heeft verlos ook gelijk na eerste dag geregeld dat er een andere kwam.

Vooraf vond ik het niet altijd leuk en moest ik ook over drempels heen. Maar nu achteraf ben ik zo blij met alle zorg die we gehad hebben. Het voelt vooral luxe. Veel betere start dan vorige keer, omdat we duidelijk hebben aangegeven waar ik tegenaan liep.
En op die manier zorg je ook voor je kinderen en het is ook goed om als voorbeeld te dienen dat je hulp mag vragen.

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet ofzo, ik hoop dat ik help dat je jezelf niet afrekent op dat je hulp vraagt en dat je daar op een andere manier naar kunt kijken.

Ik gun je gewoon slaap en dat je vertrouwen krijgt dat je het echt wel gaat redden met je gezin.
Ik heb toen geleerd dat hulp zoeken zorgen voor jezelf en je gezin is. Je doet wat nodig is, dat is veel krachtiger dan afwachten, ook erg moeilijk, uiteindelijk moet je het zelf doen. Maar ik heb er heel veel van geleerd, over mezelf, over de kracht en dicipline die ik heb, over hoe dun het laagje gezondheid is en over anderen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
12-08-2017 19:49
Maar waarom blijven jullie er allebei bij? Dat begrijp ik niet, nu hebben jullie telkens allebei een slechte nacht. Waarom niet één met oordoppen in op de bank/logeerbed/... en de ander boven met baby en dochter? Echt, ga het nou verdelen! Zorg dat je in ieder geval één keer ongestoord een lange nacht kunt maken, dan voel je je alweer zoveel beter. En dan goed blijven afwisselen met elkaar, want het is echt zo zonde om nodeloos allebei slecht te slapen.

En heb je de poppoli al gebeld?
Wij doen sinds een paar nachten, man zit van 7 tot 12 beneden met baby. Ik slaap dan, kan goed vroeg slapen gelukkig. Man legt om 12 uur baby bij mij en gaat zelf slapen. Hij heeft 7 uur slaap, in het weekend langer zelfs. Ik kan sowieso 5 uur slapen zonder storen en de uren in de nacht er nog bij. Zoon kwam om
3 uur dus heb vannacht denk 9 uur kunnen pakken .
Alle reacties Link kopieren
Vannacht een redelijke nacht gehad, hoewel baby niet wilde slapen in haar bedje. Ze lag maar te zuchten en te steunen totdat ze de hik kreeg en ging huilen. Het lijkt wel alsof ze heel geïrriteerd wordt van die Puckababy..Ik heb haar er na een uurtje in het bedje proberen te troosten uit gehaald en bij me op de arm genomen in bed. Geen deken of iets en gezorgd dat ze er niet uit kon vallen. Opeens sliep ze toen van 23.00 tot 2.30 uur, zonder zich te melden voor een voeding. Toch alweer een half uurtje langer dan normaal. Ik heb zelf ook best wel redelijk geslapen in die tijd.
Na de fles van 5.30 uur, die man deed, kwam hij in paniek naar boven omdat hij haar niet stil kreeg. Bij mij op de arm was ze toen meteen weer rustig en ik heb haar toch weer bij me genomen in bed. Zo hebben we nog tot 7.00 uur geslapen.

Het verdelen van de diensten gaat dus niet zo goed....man begint ook steeds vermoeider te raken en ik merk dat hij sneller in paniek is 's nachts dan ik. Ik weet het: we moeten het anders gaan aanpakken maar ik wil hem ook in bescherming nemen; we hebben nog een kind om voor te zorgen en daar heb ik hem ook hard bij nodig.
Dat samen slapen is mij goed bevallen vannacht maar man vind het eng, is bang dat er iets gebeurt en dat we haar op deze manier niet goed laten wennen aan haar bedje. Ik weet het ff niet meer hoor.
M
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 07:52
0.00% gewijzigd
Waarom doe je niks met de tips die gegeven worden? Samen slapen, slaap/waakdiensten doen met je man, PoP poli bellen, er staan zo veel goeie tips tussen en je doet er niks mee volgens mij.
Waarom wil je bijvoorbeeld dat je 2 weken oude baby in haar eigen bed slaapt? Je merkt nu dat ze beter slaapt als ze bij je is. Dat zegt toch al iets? Ze wil bij je zijn dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat jouw man nu de zwakste schakel is. Ik hang nu heel erg aan mijn vriend, die gelukkig rustig en kalm is. Je hoort hem niet tijdens zijn dienst. Andersom ook niet trouwens.

Ik kan trouwens de sfeer bij jullie thuis helemaal voelen. Ik heb precies hetzelfde gevoel, alleen het verschil is dat ik de enige ben die het zo voelt. Ik kan ook zo vreselijk down zijn op een bepaald moment. Moet dan mn tranen inhouden en zie het allemaal niet meer zitten. Later is dat weer over, heel vervelend.
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 10-10-2017 10:15
0.00% gewijzigd
Je bent geen slechte moeder als je om hulp vraagt. Je bent geen slechte moeder als je aangeeft dat het niet meer gaat.

Een slechte moeder zou haar kind gewoon negeren en er niet goed voor willen zorgen. Jij wil juist zó goed voor haar zorgen dat je er zoveel angst en stress van hebt.
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
13-08-2017 10:11

Dat samen slapen is mij goed bevallen vannacht maar man vind het eng, is bang dat er iets gebeurt en dat we haar op deze manier niet goed laten wennen aan haar bedje. Ik weet het ff niet meer hoor.

Euh sorry hoor, maar: lekker belangrijk! Kind is een paar weken oud, dat slapen in dat bedje komt echt wel.

Bespreek dit allemaal goed met de pop-poli, dus óók dat jouw man er allemaal zoveel moeite mee heeft en telkens in paniek naar jou toe komt rennen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Roan,
Ik las even mee. Ik hoor een moeder die supergoed bezig is.
Heel liefdevol, ik vind heel veel nog in het normale tobben na een bevalling passen.
Stom genoeg alleen het niet zoeken naar hulp (bij wie dan ook) van iemand buiten jullie twee vind ik passen bij een pnd beeld bij een tweede.

Je man is blijkbaar op het moment ook tot weinig in staat.
Ik zie het helemaal goed komen, maar bel nou morgen om hulp.
Dan zie je over een jaar weer wel of je daar spijt van hebt gekregen.
Voor wie ga je af, wie zal weten dat je in jouw ogen faalt?

Wat je dus niet doet.

Succes meis
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gegaan vannacht? Wilde je vertellen dat ik op advies van hier de pacco doek heb gekocht gister. Zoon sliep hier ook in puckababy en vind de pacco veel fijner! Heeft rustiger geslapen en het zit een stuk beter! Oh en over samen slapen. De eerste weken heb ik zoon in een babynestje laten slapen naast mij. Misschien is dat wat.
Alle reacties Link kopieren
Als je in de buurt woont heb ik nog wel een babynestje te leen
Alle reacties Link kopieren
Laat je man meegaan naar de POP poli, ook mannen kunnen een pnd krijgen en je man klinkt alsof hij ook wel wat ondersteuning kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het gegaan Roan? Hebben ze je kunnen helpen bij de POP poli?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd. Hier gaat het langzaam iets beter. Vandaag eerste afspraak cb en was zo zenuwachtig. Gelukkig viel het mee.
Alle reacties Link kopieren
Waar was je zenuwachtig voor, stokske?
Alle reacties Link kopieren
Nou dat soort mensen weten altijd de zere plek te vinden en dat je daar weer zit te huilen. Ik heb al hulp via de huisarts en hoef dan niet ook daar nog eens alles te bespreken. Maar het viel alles mee. Aangegeven dat ik het heel pittig vind en hulp heb gevraagd. Met zoon was alles dik in orde 😁
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg bij oudste ook hulp vanuit het consultatiebureau.. 'stevig ouderschap' heette dat geloof ik.
Fijn dat met zoon alles goed gaat!!
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het RoAn?
Alle reacties Link kopieren
Niet zo goed. Baby huilt steeds meer, ze blijkt last te hebben van obstipatie en gilt t regelmatig uit van de pijn. Alle huis-tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd; niks werkt. Nu in overleg met cb overgestapt naar een andere voeding (Omneo) maar die voeding gaat niet erg best in combinatie met onze fles (dr Brown) dus ook maar over op een andere fles (Difrax). Slapen gaat niet zo lekker; ook al probeert man t alleen te doen, ik word wakker van het gekrijs en bovendien is het nu overdag ook bal. Ik kan pas dinsdag bij de Pop terecht. Ik raak op m'n eind.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook bij de huisarts terecht he? De meeste hebben praktijkondersteuners en ik kon vaak dezelfde dag nog een afspraak krijgen.
Slaapt ze overdag wel? Ga dan samen op bed liggen. 4x een uurtje telt ook mee.
Alle reacties Link kopieren
RoAn1981 schreef:
16-08-2017 21:19
Niet zo goed. Baby huilt steeds meer, ze blijkt last te hebben van obstipatie en gilt t regelmatig uit van de pijn. Alle huis-tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd; niks werkt. Nu in overleg met cb overgestapt naar een andere voeding (Omneo) maar die voeding gaat niet erg best in combinatie met onze fles (dr Brown) dus ook maar over op een andere fles (Difrax). Slapen gaat niet zo lekker; ook al probeert man t alleen te doen, ik word wakker van het gekrijs en bovendien is het nu overdag ook bal. Ik kan pas dinsdag bij de Pop terecht. Ik raak op m'n eind.

Ach je meisje. Maar doe oordoppen in als je man haar heeft en jij moet slapen, doe je dat al? En goed dat je naar de pop gebeld hebt en wat hierboven ook al gezegd is: je kunt ook gewoon nog naar de HA/POH hè. Gewoon even je ei kwijt. Doen hoor. En hier natuurlijk :hug: .
Alle reacties Link kopieren
Waar woon je Roan? Ik wil best even n uurtje of 2 gaan wandelen met haar oid.. Mijn oudste was een huilbaby, ook darmkrampen (en hier werkte de dr brownfles icm omneo redelijk) heb je een draagzak bijvoorbeeld? Wil ze daarin? Ik heb nu zelf een 2e van 13wkn en wil je met alle liefde even ontlasten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven