Tweetalig VWO

28-11-2020 13:29 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon zit in groep 8 en moet dus begin volgend jaar een keuze maken voor een middelbare school. Op zijn voorkeursschool wordt regulier VWO en tweetalig (Engels) VWO aangeboden en hij overweegt tweetalig te gaan doen.

Wie heeft er ervaring met tweetalig VWO en dan ook op de wat langere termijn? In de bovenbouw wordt er ook weer veel overgeschakeld op Nederlands heb ik begrepen, omdat de examens wel in het Nederlands zijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
28-11-2020 15:39
Maar maakt het dan zoveel uit? Ik heb geen eindexamen Engels gedaan (dus maar 3 jaar Engels gehad). Daarna ook wel een opleiding, die voor een groot deel in het Engels was. Ik zal echt de laatste zijn om te beweren dat ik vloeiend Engels spreek (ik maak mij totaal geen illusies), maar ik heb niet het idee dat het mij ooit belemmerd heeft en studie en werk.

In mijn werk (internationale omgeving) heb ik verrassend weinig Engels gesproken. Wel veel Duits en een beetje Spaans was ook wel heel handig geweest.
Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je als vervolgopleiding wilt doen (al weet je dat vaak niet als je 12 bent). Maar sommige opleidingen zijn ook in het Engels waardoor je heel veel aan het tweetalige onderwijs kunt hebben. Een vriendin van mij waarmee ik TTO deed, ging daarna een studie doen voor internationale politiek (ik weet niet precies hoe het heet) en woont nu in de UK. Een andere vriendin van mij ging een medische studie in het Engels doen. Het feit dat je vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde dan in het Engels hebt gehad, helpt dan wel mee.

Maar ik heb verder nooit een internationale ambitie gehad, dus ik had me denk ik met de reguliere Engelse lessen ook wel gered. Ik snap dus wat je zegt. Maar toch ervaar ik het als een pre. Het heeft dingen wel makkelijker gemaakt. :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft het gedaan. Gedaan, want kansloos blijven zitten in de tweede.
Het was te hoog gegrepen voor hem. Hij had teveel moeite om het Engels te begrijpen, het gaat ook snel, logisch want het is VWO niveau. Na het eerste jaar al mijn zorg geuit bij mentor, maar het kwartje ging het nieuwe schooljaar echt wel vallen, totaal niet dus. Hij heeft een lastig jaar gehad, want ook veel met zijn zelfvertrouwen heeft gedaan. Er vielen best veel kinderen af na het eerste en tweede jaar. Het is echt VWO plus. In ieder geval ben ik heel anders naar tweetalig onderwijs gaan kijken, sommige lessen waren in het tweede jaar nog steeds in het Nederlands maar de toetsen in het Engels.

Je kind moet het echt wel willen en ook een goed VWO niveau hebben. Daarnaast was het Engels op de basisschool ook minimaal, waardoor de overgang erg pittig was. Wij hadden kind een jaar op Engelse les gedaan, waardoor hij goed Engels sprak en de grammatica beheerste. Hierdoor dacht men op school dat hij het wel moest kunnen. Maar de lesstof in Engels was voor hem te ingewikkeld. Hij doet nu met 2 vingers in zijn neus HAVO... wat ook weer tot zorg leidt want alles is simpel, makkelijk en vooral saai. Als ik dit van tevoren had geweten had ik hem nooit TTO laten doen, maar gewoon VWO, ik denk dat hij daar beter op zijn plek had gezeten. Maar met zijn cijfers en het beleid op school was dat geen optie meer.

Nu werkt hij ondertussen naast school en heeft veel vrije tijd om te sporten en te chillen met zijn vrienden. Engels is voor hem nu appeltje eitje en hij staat er heel goed voor nu wat zijn zelfvertrouwen goed doet. In mijn omgeving zijn velen naar TTO gegaan (verschillende scholen), en maar weinig hebben de 3 jaar volgemaakt.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-11-2020 15:50
Dat is niet mijn ervaring. Ik werk in een internationale omgeving, en Nederlanders doen echt niet onder voor welk land dan ook waar het op communicatie in het Engels aan komt. (Ok, met name de mensen onder de 50, daarboven wisselt het enorm, maar ook dat vind je elders ook)
Ja, ze maken fouten. Dat doen mensen uit andere landen ook. En native speakers trouwens ook. Vloeiend betekent niet hetzelfde als absoluut foutloos.

Mensen die ik er over hoor klagen, hebben vaak een Britse achtergrond, en vinden het Engels daarom niet goed. Maar Engels is meer dan alleen Brits, zowel in grammatica en woordgebruik als cultureel. Vaak is het helemaal niet ‘tenenkrommend’, maar gewoon ‘niet zoals hun klasse in Engeland’.
Hbo/wo werkomgeving en vriendenkring, leeftijden zo tussen de 25 en 50. Ik vind het niveau echt treurig. Geen Britse achtergrond.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft VWO plus niveau, dat is wel een reden om het serieus te overwegen, naast dat hij zelf aangeeft het te willen natuurlijk. Voor dochter heb ik het nooit een optie gevonden, die had ook VWO advies, maar moet voor het reguliere al hard genoeg werken.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Juultje schreef:
28-11-2020 16:30
Zoon heeft VWO plus niveau, dat is wel een reden om het serieus te overwegen, naast dat hij zelf aangeeft het te willen natuurlijk. Voor dochter heb ik het nooit een optie gevonden, die had ook VWO advies, maar moet voor het reguliere al hard genoeg werken.
Ik denk dat het relevant is te kijken naar zijn huidige niveau van Engels. Leest hij boeken in het Engels, spreekt hij vlot, toereikende woordenschat, etc.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 15:57
Dit klopt inderdaad deels, denk ik. Mijn familie is lower middleclass, die van mijn vriend working class. Dus het is niet ‘neerkijken’ ofzo, zoals in de hogere klasses misschien wel gebeurd. Ik mis in het Nederlands - Engels gewoon elke vorm van beleefdheid. En net zoals ik het gek vind als ik van een mij onbekend persoon een mailtje te ontvangen dat start met ‘Hoi,’ zo vind ik het in het Engels ook heel gek als er geen beleefdheidsvorm is. Mijn ervaring is dat veel Nederlanders prima kunnen zeggen wat ze willen, maar dat ze dat niet op een passende, zakelijke manier kunnen doen.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Het gaat niet om taalkennis, het gaat om het gebruik van de taal zoals jij het gewend bent. Maar dat vereist meer dan taalkennis, dat is ook cultuur. En Nederlanders zijn nou eenmaal veel directer dan Engelsen, en zeggen dingen dus ook directer. Amerikanen krijgen dan regelmatig weer een rolberoerte als ze een Engelsman aan een werknemer horen vragen: Are you ok there love? Dat wordt daar weer als acuut intimiderend gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf als kind een Cambridge programma op de middelbare school gevolgd en ben daar nog iedere dag zeer dankbaar voor. Ik ben heel slecht in talen leren en de reguliere uren waren voor mij nooit genoeg geweest om echt goede beheersing te krijgen. Dankzij dat programma lees, luister en schrijf ik vloeiend Engels en als je me 2 weken in een Engelstalige omgeving zet spreek ik ook weer vloeiend. Dat was heel handig op de uni, en inmiddels gewoon noodzakelijk voor mijn werk. Wel vond ik het vooral ook heel nuttig dat de Engelse lessen in dit programma veel dieper gingen dan de normale Engelse les, qua bestuderen van Engelse literatuur, gebruik van metaforen, opbouw van gedichten enz. Het kwam meer overeen met de wijze waarop Nederlands gegeven werd. Mijn lerares was wel een Britse trouwens, dus kwaliteit van het gesproken Engels was hoog. Er hoorden trouwens ook drama lessen bij, die ik echt verschrikkelijk vond in het begin, want dat betekende in toen nog heel slecht Engels voor de hele groep moeten spelen. Die lessen hebben me dan uiteindelijk wel weer geleerd om überhaupt voor groepen te durven staan, nog iets waar ik de rest van mijn schoolleven, op de uni en in mijn werk veel profijt van heb gehad.
Maar mijn advies zou zeker bij een beta kind toch wel zijn om altijd voor een vorm van extra Engels te kiezen. Een alpha pikt de taal waarschijnlijk toch wel redelijk goed op via alle media tegenwoordig, maar als talen leren je niet ligt, dan is het veel lastiger en kan je het liever ook maar zo vroeg mogelijk leren. Ik merk dat ik nu als volwassene nog veel meer moeite heb om de basis van een taal onder de knie te krijgen dan ik als kind had. Behalve als het een programmeer taal is.
Hier doet jongste kind VWO TTO. Hij zit in de brugklas dus recente ervaring. Hij heeft idd VWO plus niveau en engels wordt hier bedroevend gegeven op de basisschool. Afgelopen week gesprek gehad met mentor en het gaat prima.
Kind is met alle vakken boven gemiddeld.
Je kind moet wel graag willen, en huiswerk maken niet stom vinden. Dagelijks zo'n 1 1/2 a 2 uur.
Engels wordt niet door alleen native speakers gegeven, het is hier Cambridge engels dus ze moeten wel een certificaat halen.
Ze krijgen de eerste drie jaar alle vakken (behalve Nederlands) in het engels. Vanaf het 4de jaar gaat dit terug naar het Nederlands ivm de examens. Ze krijgen dan extra engels.
Ze krijgen ook extra cultuur zaken, gaan naar Brussel het Europees parlement, toneelstukken, studiereis naar Engeland. (even kijken hoe dat gaat met de Brexit)

Wij zijner erg blij mee, ook zeer zeker omdat dit hem de extra uitdaging geeft die hij nodig heeft.
rainonyourparade schreef:
28-11-2020 16:11
Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je als vervolgopleiding wilt doen (al weet je dat vaak niet als je 12 bent). Maar sommige opleidingen zijn ook in het Engels waardoor je heel veel aan het tweetalige onderwijs kunt hebben. Een vriendin van mij waarmee ik TTO deed, ging daarna een studie doen voor internationale politiek (ik weet niet precies hoe het heet) en woont nu in de UK. Een andere vriendin van mij ging een medische studie in het Engels doen. Het feit dat je vakken als biologie, natuurkunde en scheikunde dan in het Engels hebt gehad, helpt dan wel mee.

Maar ik heb verder nooit een internationale ambitie gehad, dus ik had me denk ik met de reguliere Engelse lessen ook wel gered. Ik snap dus wat je zegt. Maar toch ervaar ik het als een pre. Het heeft dingen wel makkelijker gemaakt. :)
Wat mijn eigen ervaring is (niet maatgevend hoor) is dat voor vakken in het Engels vooral de vaktermen van belang zijn. Natuurlijk moet je wel basale kennis van grammatica en woordenschat hebben, maar daarna kun je je prima redden (die vaktermen zijn doorgaans heel snel geleerd door de herhaling). In die zin is het Engels dat je voor een opleiding gebruikt makkelijker Engels dan het Engels van alledag, omdat de onderwerpen en woordenschat beperkter zijn (je hebt geen 6 synoniemen nodig om je gemoedsgesteldheid uit te drukken, nuance is iets minder van belang).

Op mijn werk kon ik destijds zelfs wel in het Spaans enigszins met klanten communiceren, omdat ik de vaktermen door mijn werk goed kende. Dat dan aangevuld met wat basale woordenschat en je komt een eind. Maar een gesprek over het nieuws had ik niet kunnen voeren (nooit Spaanse les gehad).

Dat is dus ook de reden dat ik een beetje twijfel aan het nut van TTO, alhoewel ik mij zeker kan voorstellen dat het heel goed bij sommige leerlingen past.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 16:51
0.53% gewijzigd
..
anoniem_63b29ab9da950 wijzigde dit bericht op 24-12-2020 15:28
99.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Let ook even op de kosten. Vaak is TTO een stuk duurder dan regulier i.v.m. allerlei extra reisjes etc. Hier in de regio wordt het op verschillende scholen aangeboden. Wat ik zelf altijd irritant vind is dat het bij één school als een soort elite richting wordt gepresenteerd en dat de leerlingen behandeld worden als een soort genieën. Sommige kinderen worden daar erg onzeker van, als hen wordt 'dat ze het wel moeten kunnen, want ze zijn TTO'.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
..
anoniem_353364 wijzigde dit bericht op 05-07-2021 16:21
99.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-11-2020 16:35
Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Het gaat niet om taalkennis, het gaat om het gebruik van de taal zoals jij het gewend bent. Maar dat vereist meer dan taalkennis, dat is ook cultuur. En Nederlanders zijn nou eenmaal veel directer dan Engelsen, en zeggen dingen dus ook directer. Amerikanen krijgen dan regelmatig weer een rolberoerte als ze een Engelsman aan een werknemer horen vragen: Are you ok there love? Dat wordt daar weer als acuut intimiderend gezien.

Maar ik hanteer diezelfde regel ook in het Nederlandsṣn ook bij andere talen. Als je op een bepaald niveau wil/moet functioneren, dan 'moet' je ook die taal op dat niveau vaardig zijn. Voor mij hoort dat bij een taal op een bepaald niveau spreken, dat je ook die nuances kan maken. Dat je verschillende vormen van beleefd zijn kan hebben en kan gebruiken, dat je weet wanneer iets passend is en wanneer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een internationale school gezeten, dus 6 jaar vrijwel alles in het Engels. Het was (zeker in het begin) enorm hard werken voor me, ook voor m’n ouders trouwens om te helpen met huiswerk (vertalen). Toen ik een Engelstalige studie ging doen zag ik alle reguliere VWO’ers het na een paar maanden net zo goed meekomen qua Engels als ik, dus al dat extra werk op de middelbare school voelde voor mij tamelijk zinloos. Wie een beetje talig en VWO+ is kan in mijn ervaring op een later moment ook prima overschakelen naar Engelstalig onderwijs. Spijt is een groot woord, maar ik had, achteraf gezien, op die leeftijd liever mijn tijd in andere dingen gestoken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de echte goede leerlingen heeft dit absoluut een meerwaarde. Je zult op de TTO afdeling de elite van de school vinden. Dus kinderen die hard werken en meer willen en kunnen dan een regulier vwo. Ze krijgen ook het zelfvertrouwen om de taal dagelijks continu te spreken.

Het neerkijken door een native speaker op anderen is erg slecht. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met iemand die het later moet leren. Maar Nederlanders spreken echt prima Engels. Dat daarin soms te zien is waar ze vandaan komen zie ik echt niet als iets dat verkeerd is. Het is een 2e taal hè. Veel Nederlanders hebben een andere kijk op de extreme beleefdheidsvormen en klassenmaatschappij. En je hoort ook veel Amerikaans Engels. Dat is ook niet minderwaardig of foutief om te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-11-2020 15:50
Dat is niet mijn ervaring. Ik werk in een internationale omgeving, en Nederlanders doen echt niet onder voor welk land dan ook waar het op communicatie in het Engels aan komt. (Ok, met name de mensen onder de 50, daarboven wisselt het enorm, maar ook dat vind je elders ook)
Ja, ze maken fouten. Dat doen mensen uit andere landen ook. En native speakers trouwens ook. Vloeiend betekent niet hetzelfde als absoluut foutloos.

Mensen die ik er over hoor klagen, hebben vaak een Britse achtergrond, en vinden het Engels daarom niet goed. Maar Engels is meer dan alleen Brits, zowel in grammatica en woordgebruik als cultureel. Vaak is het helemaal niet ‘tenenkrommend’, maar gewoon ‘niet zoals hun klasse in Engeland’.
Ik ben het hier echt zo mee eens.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-11-2020 14:02
Misschien een hele domme vraag, maar veel mensen en veel jongeren beheersen niet eens correct Nederlands, vraag hen iets over spelling of grammatica of zinsontleding en ze kijken je blanco aan. Hoe kunnen die dan correct Engels leren als ze hun eigen taal al niet eens beheersen?
Mijn dochter heeft dyslexie en haar spelling is afschuwelijk. Zij doet TTO (havo) en dat gaat echt prima. Ik denk juist omdat ze de hele dag het hoorde ipv rijtjes leren en grammatica stampen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-11-2020 13:55
Goh, wat aardig. Maar hoort dat op het VWO, een toneelklasje? Hadden we destijds ook, maar dan buiten het lesprogramma, om bijvoorbeeld de jaarlijkse musical of toneelvoorstelling in te studeren. Maar dat is toch niet echt serieus een schoolvak tegenwoordig?
Ik had echt nooit verwacht dat jij anti culturele vorming op school zou zijn. Hoe kan je daar nu niet de meerwaarde van in zien?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon gaat ook volgend jaar TTO vwo doen en kijkt er al naar uit. Hij heeft wel 5 jaar op een internationale school gezeten in het MO en spreekt nu dagelijks Engels. Dat is de onderlinge voertaal van mijn twee oudste kinderen. Ze lezen ook heel veel Engelse boeken. Voor mijn oudste zal tto makkelijker zijn dan nu op de basisschool Nederlands. En alhoewel hij voordat hij in groep 6 kwam nog nooit naar een Nederlandse school was gegaan is het met spelling en begrijpend lezen helemaal goed gekomen. Ik heb ze gedurende onze tijd in Duitsland en het MO altijd zelf Nederlandse les gegeven. Neemt niet weg dat ze Nederlands "moeilijk, lelijk en saai" vinden.
Overigens spreken ze ook vloeiend Russischen in mindere mate Duits en Arabisch dus met talen hebben ze niet veel moeite. Ik geloof niet dat mijn zoon een eentalig vwo erg leuk /motiverend zal vinden.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-11-2020 15:57
Dit klopt inderdaad deels, denk ik. Mijn familie is lower middleclass, die van mijn vriend working class. Dus het is niet ‘neerkijken’ ofzo, zoals in de hogere klasses misschien wel gebeurd. Ik mis in het Nederlands - Engels gewoon elke vorm van beleefdheid. En net zoals ik het gek vind als ik van een mij onbekend persoon een mailtje te ontvangen dat start met ‘Hoi,’ zo vind ik het in het Engels ook heel gek als er geen beleefdheidsvorm is. Mijn ervaring is dat veel Nederlanders prima kunnen zeggen wat ze willen, maar dat ze dat niet op een passende, zakelijke manier kunnen doen.
Dat is een cultuur ding, geen taalding. Nederlanders zijn veel informeler dan de meeste andere landen, ook in het zakelijk verkeer. Het is één van de eerste dingen waar ik junioren op mijn werk in train: cultureel bewustzijn en hoe te communiceren in een internationale omgeving.

Heeft niks met niveau van het Engels te maken, maar alles met hoe wij zijn in communicatie, ongeacht de taal waarin we dat doen.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
28-11-2020 20:48
Voor de echte goede leerlingen heeft dit absoluut een meerwaarde. Je zult op de TTO afdeling de elite van de school vinden. Dus kinderen die hard werken en meer willen en kunnen dan een regulier vwo. Ze krijgen ook het zelfvertrouwen om de taal dagelijks continu te spreken.

Het neerkijken door een native speaker op anderen is erg slecht. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met iemand die het later moet leren. Maar Nederlanders spreken echt prima Engels. Dat daarin soms te zien is waar ze vandaan komen zie ik echt niet als iets dat verkeerd is. Het is een 2e taal hè. Veel Nederlanders hebben een andere kijk op de extreme beleefdheidsvormen en klassenmaatschappij. En je hoort ook veel Amerikaans Engels. Dat is ook niet minderwaardig of foutief om te gebruiken.
Nou inderdaad! Dat neerkijken van native speakers of Britten, echt slecht. Die realiseren zich ook niet dat het Engels dat voor zaken of uitwisseling gebruikt wordt geen Brits is, maar international English. Een middel om elkaar te begrijpen (wat steeds beter werkt, omdat steeds meer mensen het spreken). Heel ouderwets om zo op correctheid te zitten vind ik, het moet een mengelmoes zijn van invloeden uit andere talen en de meest ingewikkelde dingen moeten eruit, zodat het echt een taal voor iedereen kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
28-11-2020 16:21
Mijn kind heeft het gedaan. Gedaan, want kansloos blijven zitten in de tweede.
Het was te hoog gegrepen voor hem. Hij had teveel moeite om het Engels te begrijpen, het gaat ook snel, logisch want het is VWO niveau. Na het eerste jaar al mijn zorg geuit bij mentor, maar het kwartje ging het nieuwe schooljaar echt wel vallen, totaal niet dus. Hij heeft een lastig jaar gehad, want ook veel met zijn zelfvertrouwen heeft gedaan. Er vielen best veel kinderen af na het eerste en tweede jaar. Het is echt VWO plus. In ieder geval ben ik heel anders naar tweetalig onderwijs gaan kijken, sommige lessen waren in het tweede jaar nog steeds in het Nederlands maar de toetsen in het Engels.

Je kind moet het echt wel willen en ook een goed VWO niveau hebben. Daarnaast was het Engels op de basisschool ook minimaal, waardoor de overgang erg pittig was. Wij hadden kind een jaar op Engelse les gedaan, waardoor hij goed Engels sprak en de grammatica beheerste. Hierdoor dacht men op school dat hij het wel moest kunnen. Maar de lesstof in Engels was voor hem te ingewikkeld. Hij doet nu met 2 vingers in zijn neus HAVO... wat ook weer tot zorg leidt want alles is simpel, makkelijk en vooral saai. Als ik dit van tevoren had geweten had ik hem nooit TTO laten doen, maar gewoon VWO, ik denk dat hij daar beter op zijn plek had gezeten. Maar met zijn cijfers en het beleid op school was dat geen optie meer.

Nu werkt hij ondertussen naast school en heeft veel vrije tijd om te sporten en te chillen met zijn vrienden. Engels is voor hem nu appeltje eitje en hij staat er heel goed voor nu wat zijn zelfvertrouwen goed doet. In mijn omgeving zijn velen naar TTO gegaan (verschillende scholen), en maar weinig hebben de 3 jaar volgemaakt.
Als ik dat zo lees dan zou tweetalig Havo misschien logischer zijn dan tweetalig vwo?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter zit nu in 3 havo TTO. Begon in een klas van 22, daar zijn er 17 van over, de rest is na het 1e en sommigen na het 2e jaar naar Nederlandstalig vertrokken.

Ze vind het geweldig. Zelfs toen al haar vriendinnen stopten met TTO, wilde zij het toch blijven doen.

In de brugklas gingen ze eerst wat langzamer door de stof om zo de kinderen goed aan het Engels te laten wennen. Daarna werd dat ingehaald.

Naast de lessen in het Engels is er ook veel aandacht voor de Britse cultuur en literatuur en is er elk jaar een internationale reis.

Mijn dochters Engels is heel goed, daar gaat ze haar hele leven plezier van hebben. Niet elke docent is even goed qua Engels, maar dat vind ik niet zo erg. Het merendeel spreekt het wel goed en allemaal moeten ze het Cambridge certificaat halen. Dat de gymjuf en godsdienst leraar dat niet hebben, vond ik niet het einde van de wereld.

Overigens herken ik dat er een ander type kind zit qua hoe serieus school genomen wordt. Ook van de school zelf hoor ik dat de TTO havo klassen over het algemeen serieuzer met school bezig zijn dan de Nederlandstalige havo.

Ik kan het je dus zeker aanraden.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
28-11-2020 21:16
Als ik dat zo lees dan zou tweetalig Havo misschien logischer zijn dan tweetalig vwo?
Waarom? Die kinderhersenen zijn nog als een spons. En het merendeel haalt die drie jaar natuurlijk gewoon wel. Ja, er stappen kinderen eerder over naar Nederlandstalig, maar echt niet de meerderheid. Dan zou de school ook echt iets verkeerd doen, als dat zo zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk vanuit een andere context met pubers maar begeleid er wel veel, ook op het gebied van school. Júist als je het steenkolenniveau wil ontstijgen heeft TTO een meerwaarde. Het niveau Engels van de kinderen is over het algemeen heel hoog, ook wel op het genoemde 'cultuur-gebied' qua beleefdheden ed. Of in ieder geval hoger dan verreweg de meeste volwassenen.

Als je kind op het randje VWOadvies zit zou ik het niet doen omdat het in het begin heftig kan zijn maar anders vind ik het zeker een aanrader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven