-U-
zaterdag 7 april 2012 om 23:12
zaterdag 7 april 2012 om 23:14
Ik was 17 of zo, toen werd ik met u aan gesproken, vond ik wel een hele rare gewaarwording.
Nu kan ik het op prijs stellen als vriendjes van mijn kinderen het tegen mij zeggen, vervolgens zeg ik toch dat je jij of mijn naam mogen zeggen, want op de een of andere manier voel ik ik dan toch weer bejaard.
Nu kan ik het op prijs stellen als vriendjes van mijn kinderen het tegen mij zeggen, vervolgens zeg ik toch dat je jij of mijn naam mogen zeggen, want op de een of andere manier voel ik ik dan toch weer bejaard.
zaterdag 7 april 2012 om 23:16
zaterdag 7 april 2012 om 23:24
Ik hou er over het algemeen niet van als iemand u tegen me zegt. Ik zeg dan altijd zeg maar jij. Vind u zo vreselijk afstandelijk klinken. Die afstandelijke beleefdheid vind ik alleen okee als je 'n zakelijke relatie hebt zoals bijv. verkoper/klant. Maar mensen die je op persoonlijke basis leert kennen moeten geen u tegen elkaar zeggen, dat schept afstand.
zaterdag 7 april 2012 om 23:35
quote:elninjoo schreef op 07 april 2012 @ 23:24:
Ik hou er over het algemeen niet van als iemand u tegen me zegt. Ik zeg dan altijd zeg maar jij. Vind u zo vreselijk afstandelijk klinken. Die afstandelijke beleefdheid vind ik alleen okee als je 'n zakelijke relatie hebt zoals bijv. verkoper/klant. Maar mensen die je op persoonlijke basis leert kennen moeten geen u tegen elkaar zeggen, dat schept afstand.dit
Ik hou er over het algemeen niet van als iemand u tegen me zegt. Ik zeg dan altijd zeg maar jij. Vind u zo vreselijk afstandelijk klinken. Die afstandelijke beleefdheid vind ik alleen okee als je 'n zakelijke relatie hebt zoals bijv. verkoper/klant. Maar mensen die je op persoonlijke basis leert kennen moeten geen u tegen elkaar zeggen, dat schept afstand.dit
zaterdag 7 april 2012 om 23:41
zaterdag 7 april 2012 om 23:41
quote:Whympysinger schreef op 07 april 2012 @ 23:30:
Ik dacht trouwens de kortste topic-titel ooit te hebben. U.
Maar het bleek dat de topic-titel uit tenminste drie karakters moest bestaan.
Vandaar -U-. Het is niet bedoeld als invuloefening
Ik ben het wel eens met zusenzo: vind het van respect getuigen wanneer een kind eerst u tegen je zegt (al zeg ik inderdaad ook meteen dat ze wel je mogen zeggen).
Eerste keer 'u' was toen ik achter de kassa zat als 16-jarige. Vond het wel grappig. Er waren trouwens ook veel oudere dames en heren die me daarbij nog met 'juffrouw' aanspraken. Ook zo schattig
Ik dacht trouwens de kortste topic-titel ooit te hebben. U.
Maar het bleek dat de topic-titel uit tenminste drie karakters moest bestaan.
Vandaar -U-. Het is niet bedoeld als invuloefening
Ik ben het wel eens met zusenzo: vind het van respect getuigen wanneer een kind eerst u tegen je zegt (al zeg ik inderdaad ook meteen dat ze wel je mogen zeggen).
Eerste keer 'u' was toen ik achter de kassa zat als 16-jarige. Vond het wel grappig. Er waren trouwens ook veel oudere dames en heren die me daarbij nog met 'juffrouw' aanspraken. Ook zo schattig
zaterdag 7 april 2012 om 23:45
zaterdag 7 april 2012 om 23:49
Ik ben eigenlijk wel jaloers op landen waar het heel eenvoudig is.
In heel de Engelstalige wereld is het gewoon you.
En in Duitsland gewoon Sie, net zo makkelijk eigenlijk.
En hier in Nederland doen we heel ingewikkeld. Als we mekaar kennen / eerder gezien hebben / vertrouwen is het heel gauw jij en jou, en als je daar eenmaal bent is er ook geen weg terug meer eigenlijk
In heel de Engelstalige wereld is het gewoon you.
En in Duitsland gewoon Sie, net zo makkelijk eigenlijk.
En hier in Nederland doen we heel ingewikkeld. Als we mekaar kennen / eerder gezien hebben / vertrouwen is het heel gauw jij en jou, en als je daar eenmaal bent is er ook geen weg terug meer eigenlijk
zaterdag 7 april 2012 om 23:51
Mijn neefje en nichtje moeten van hun ouders (lees: vader; maar daardoor ook moeder, want die heeft geen eigen mening meer) pertinent u tegen mij zeggen, ondanks dat ik dat zelf niet wil.
U in familiekring vind ik u een
Ik stoor me er niet aan als ik in winkels of horeca met jij aangesproken wordt. Wel als een jong meisje dat bij mijn moeder (60+) doet overigens. Vandaag nog zelf met u aangesproken en dan voel ik me toch wel oud!
U in familiekring vind ik u een
Ik stoor me er niet aan als ik in winkels of horeca met jij aangesproken wordt. Wel als een jong meisje dat bij mijn moeder (60+) doet overigens. Vandaag nog zelf met u aangesproken en dan voel ik me toch wel oud!
zaterdag 7 april 2012 om 23:57
De eerste keer dat ik met u werd aangesproken weet ik niet meer, wel dat ik voor het eerst mevrouw werd genoemd. Dat was bij mijn eerste bijbaantje. Ik moest kinderen schminken en een van de moeders zei tegen haar kind dat hij de mevrouw maar moest vertellen hoe hij geschminkt wilde worden. Heel normaal natuurlijk, maar de rillingen liepen me over mijn rug
zaterdag 7 april 2012 om 23:57
quote:VotesforLeo schreef op 07 april 2012 @ 23:53:
Huh? In het Duits is Sie toch gewoon u en gaat men daarna ook over op Du?
Nope, in DL is nog steeds een behoorlijke hiërarchie, daar ga je echt niet zo gemakkelijk over op Du als er eenmaal met Sie is begonnen.
Absoluut not done!
Huh? In het Duits is Sie toch gewoon u en gaat men daarna ook over op Du?
Nope, in DL is nog steeds een behoorlijke hiërarchie, daar ga je echt niet zo gemakkelijk over op Du als er eenmaal met Sie is begonnen.
Absoluut not done!
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
zaterdag 7 april 2012 om 23:59
zondag 8 april 2012 om 00:00
quote:Whympysinger schreef op 07 april 2012 @ 23:59:
[...]
Nein, in Deutschland bietet man sich irgendwann das Duzen an.
Je mag dus niet zomaar 'Du' zeggen tegen iemand.
Als je dat wel doet, denkt men:
O, een Nederlander.Maar grammaticaal is er wel onderscheid, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Engels.
[...]
Nein, in Deutschland bietet man sich irgendwann das Duzen an.
Je mag dus niet zomaar 'Du' zeggen tegen iemand.
Als je dat wel doet, denkt men:
O, een Nederlander.Maar grammaticaal is er wel onderscheid, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Engels.