Uit horen van kinderen

16-02-2020 21:16 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is bij een vriendje gaan spelen.
Zoon blijkt uitgehoord te zijn door moeder van het vriendje. Zoon kreeg een directe vraag op een privé situatie. Zoon vond het heel lastig en gaf vaag antwoord. De moeder stelde nog 2 directe vragen om het antwoord duidelijk te krijgen.
Mijn vraag? Wie herkent dit en hoe instrueren jullie je kinderen hierin.

Ik was verbaasd, omdat het in mijn omgeving een ongeschreven regel is om kinderen uit te horen.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
17-02-2020 16:38
Ja we zijn inmiddels 15 jaar getrouwd maar ik weet nog steeds niet waar die vandaan komt
:heart:
Ach joh liefde kent grenzen. En je hoeft natuurlijk ook niet alles te weten.
Alle reacties Link kopieren
RavenclawLady schreef:
17-02-2020 10:03
Ja ik heb wel eens doorgevraagd.


Tweede keer was op scoutingkamp.
Meisje van 7 waar diverse instanties opzitten. Ook erg onverzorgd altijd. Zou volgens ouders slecht eten. At als een bouwvakker! Toen ze zei dat ze thuis altijd vies at hebben we doorgevraagd. Daar kwamen antwoorden uit waar je echt verdrietig van werd (kale pasta, brood met niks, ongekookte aardappels enz). Wij hebben dit toen wel gemeld bij de instanties waarvan wij weten dat zij bij dit gezin over de vloer komen. Meisje en zusje zijn ook de enige kinderen nog daar, drie zusjes uit huis geplaatst. Het meisje komt nog steeds bij ons en elk kamp eet ze ons lachend de oren van het hoofd.

In dit geval zou ik als ik to rustig het gesprek aan gaan. Eerst kijken of ze wel letterlijk heeft gevraagd of jullie gaan scheiden. Zo ja zo ik echt aangeven dat dit niet kan. Zo'n vraag brengt het kind alleen maar overstuur. De vraag van de ruzie snap ik wel, misschien wilde ze graag weten hoe het met kind is nu het thuis niet altijd lekker gaat tussen ouders. Veel kinderen vinden het fijn als ze dat met een vreemde kunnen bespreken. Alleen had ze het beter anders kunnen formuleren. Ze had beter direct met jou kunnen praten als ze wat wilde weten. Iig niet boos het gesprek in gaan, eerst horen hoe het nou gegaan is. Maar ik zou dr zeker aanspreken dat ze het niet over scheiden moet hebben met kind omdat dit niet van toepassing is.

Beetje off topic, maar bedoel je rauwe aardappels?
Die zijn sterk giftig...
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-02-2020 21:31

en daarbij, wat voor waarde heeft dat antwoord? want als je bijvoorbeeld aan mijn kinderen vraagt in wat voor huis we wonen dat krijg je een antwoord waardoor je denkt dat we in een kasteel wonen terwijl dat in het echt reuze meevalt :-D
Nou, dat inderdaad; als je mijn dochter zou vragen wat ik verdiende zou ze waarschijnlij zeggen dat we stinkend rijk zijn want we kunnen elke week een nieuw pak hagelslag kopen - dat genre...

En tegen de tijd dat ze wel weet wat ik verdien hoop ik dat soort vragen verstandig weet te pareren.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
17-02-2020 17:16
Beetje off topic, maar bedoel je rauwe aardappels?
Die zijn sterk giftig...
Ja daar gingen we iig van uit. Ze had het over harde aardappels.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
RavenclawLady schreef:
17-02-2020 21:29
Ja daar gingen we iig van uit. Ze had het over harde aardappels.
Hard kan ook zijn slecht gekookt, dus niet helemaal gaar. Is toch net weer wat minder dramatisch dan echt rauw...
Mijn moeder kon geweldig koken, dus ik kende die gore harde piepers niet tot ik af en toe met een vriendin mee at. Haar moeder kon niet koken en zij at erg veel boterhammen met pindakaas om het avondeten te omzeilen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je die moeder nog aangesproken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven