Uitgenodigd voor kraamfeest

16-04-2011 12:51 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een geboortekaartje van de week zat een uitnodiging voor een kraamfeest. Mijn eerste gedachte was: oh nee, moet ik met al die mensen tegelijk op kraamvisite??? Het is een oud-collegaatje dus ik ken haar familie en nieuwe collega's nauwelijks.

Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat ze een kraamfeest geven, om te voorkomen dat al die ooms, tantes, neven, nichten, (oud)collegaatjes allemaal bij hen over de vloer komen. En dan zou ik ook geen zin hebben in mensen die zich toch maar afmelden voor het kraamfeest en liever een keertje 'gewoon langs komen'. Zoals ik dus eigenlijk van plan was.

Dus ik ga denk ik wel gewoon even langs, man op sleeptouw en het wordt vast wel leuk. En anders zijn we na de verplichte tijd weer weg. Het is een goede locatie dus er is vast wat lekkers te eten en te drinken, dat maakt altijd een hoop goed

Wat is jullie mening over of ervaring met kraamfeesten? Het is mijn eerste keer, wat kan ik verwachten? Gewoon een receptie waar de baby, ouders en grootouders aanwezig zijn om te feliciteren en een heleboel blauwe cadeau's?
Een kennis van mij heeft 15 jaar geleden al een kraamfeest gegeven. Hadden ze alle drukte in 1x, kind kon bewonderd worden en er waren hapjes en drankjes en natuurlijk beschuiten met muisjes

Ik vond het prima, op kraamvisite blijf ik sowieso nooit lang.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ach je moet het maar zien als een verjaardag. Zelfde principe, alleen nu beschuit met muisjes ipv taart.
Ik heb nog nooit een kraamfeest meegemaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:vlinder72 schreef op 16 april 2011 @ 13:08:

Ach je moet het maar zien als een verjaardag. Zelfde principe, alleen nu beschuit met muisjes ipv taart.Dit dus. Paar keer geweest. Kind sliep zelfs boven in zijn/haar kamertje. Bezoek keek alleen even om het hoekje...
Ik heb wel een keer een kraamfeest meegemaakt en het was precies zoals TO in haar laatste alinea beschrijft
je levert je kadootje in bewonderd het kindje,zegt dat het sprekend

op haar moeder lijkt.

je maakt een praatje,je neemt een hapje en drankje en dan kan je weer naar huis,vind je man vast geen probleem .

mischien zijn onbekende mensen wel gezelliger dan bekenden,veel plezier
Ik heb het nog nooit meegemaakt maar het lijkt mij gewoon een soort verjaardag. Hapjes, drankje, cadeautje.

Op zich wel een goed idee, ben je meteen van alle drukte af!
Dit kraamfeest is op een locatie die ze gehuurd hebben. Lees nu dat je ook kraamfeesten thuis hebt. Lijkt me dit al wat prettiger, dan zit je niet met zijn allen in een 'verjaardagskringetje' maar op zulke locaties is het meestal wat meer rond lopen
Ik heb zelf een kraamfeest gegeven bij de tweede.

Wij deden het omdat de oudste niet echt gesteld is op bezoek (lees: dreinerig aan je been plakt) en we geen zin hadden om vier tot vijf maanden elk weekend ellende voor haar en dus voor ons te hebben. En we vinden kraambezoek retezwaar!

Reken op het volgende:

Wij hebben 2 uur lang een leuke locatie afgehuurd, hapje en drankje (borrel) geregeld. Kleine lag in de kinderwagen te tukken (ik zat er als een soort havik naast Want ik hou er niet van als mijn baby van hand tot hand gaat!)

Iedereen kon kind even zien en vervolgens gezellig met elkaar bijkletsen. In 1 keer alle kraambezoek gehad en als er daarna nog iemand langs wilde komen was het gewoon even gezellig en zag ik het niet als last!
Mocht we weer een kindje krijgen, dan ga ik zeker voor de kraamborrel. Met ons eerste kindje ben ik zo druk bezig geweest om alle visite te ontvangen en te verzorgen, dat ik eigenlijk nauwelijks tijd had om van mijn dochter te genieten. Dus ik zeg ja tegen de kraamborrel!
Ik vind kraamfeesten horror. Zo immens truttig als vader en moeder daar hun baby staan te showen in een kroeg. Je hebt geen tijd om de ouders te spreken en vaak zijn de onderwerpen die met andere mensen besproken worden erg saai. Ik vind kinderen fantastisch, maar zo'n babygebeuren van andere mensen sla ik graag over.
@Catharina: Klinkt toch wel goed inderdaad. Heb jij het ook een maandje na de geboorte gepland? Ik vond het eerst zo lang duren voordat je het kind dan een keer zag maar je de ouders moeten er natuurlijk ook wel aan toe zijn en de intimi zijn natuurlijk vast al wel langs geweest. Ik hoor natuurlijk voor hen bij de klub die later wel een keertje aan de beurt komt, net als ooms en tantes enzo
Het lijkt mij ook verschrikkelijk; zowel om te bezoeken als te geven. Saai, tuttig en opgedirkte gezelligheid. Het enige waar ik zin in heb in het kraambed, is rust (3 x). Heb heel eerlijk tegen familie en vrienden gezegd dat ze vooral geen moeite moesten doen; bellen is ook helemaal prima. En veel oppervlakkige visite buiten de deur gehouden (gelukkig woonden we toen heel afgelegen en meldden zich toch al weinig belangstellenden).

En zelf op kraamvisitie vind ik ook supersaai. Laten we wel wezen; alle baby's lijken toch op elkaar? Je kunt geen zinnig gesprek voeren; niet ouderwetsch lekker aan de drank gaan zoals vroeger, en na een uurtje kun je alweer vertrekken en weer 1,5 uur in de trein gaan zitten als je pech hebt.

Maar goed, je hebt waarschijnlijk niets aan mijn antwoord; wilde het alleen even kwijt. Ik heb een hekel aan die sociale verplichtingen en helemaal als het hier om gaat.
@Aureel, nee tuurlijk ben ik blij dat je reageert. Het lijkt mij om dezelfde redenen ook niets. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je niet al die visite wilt. En zij hebben een grote familie en ook nog een klantenkring van de winkel enzo...
@Wizziwik: Vind je het nou wel wat of niets? Ik ben je een beetje kwijt....

Om antwoord te geven op je vraag, we hebben het zes weken na de uitgerekende datum gepland. En opa's, oma's, tantes en ooms en beste vrienden zijn langs geweest. De rest niet, en als er iemand belde was het antwoord: nee doe maar op de kraamborrel. Een baby van een maand is echt nog ieniemienie, dus voor de niet-intimi maakt het echt niet uit of een baby een week of een maand is.

En wat ik met Aureel eens ben, mijn baby is voor mij en intimi interessant, voor de rest van de wereld een stuk minder. Die voelen zich verplicht om op kraambezoek te komen en vragen te stellen over oa een bevalling etc. Op een kraamborrel kunnen ze een blik in de kinderwagen werpen en daarna gewoon een borrel drinken, bitterbal erbij en bijpraten met de rest! En niks tuttig, maar dat komt wellicht ook omdat onze vrienden elkaar inmiddels ook allemaal redelijk tot goed kennen en er dus gewoon een gezellige middag van hebben gemaakt met elkaar.

@ Annelize: Dat was precies mijn idee en het is dus echt megarelaxed en het was echt erg gezellig!
@catharina: het lijkt me nog steeds niets maar ga er wel heen en probeer er het beste van te maken. Heb nu ook een beetje een beeld grkregen van hoe zo iets gaat. Hoef dus idd niet een uurtje bijpraten met mijn ex-collega te verwachten

Maar voor hetzelfde wordt het hartstikke leuk. Het is gewoon nieuw voor mij, en die maand wachten dus ook. Had er zelfs nog nauwelijks eerder van gehoord. Maar het is vast een soort receptie.
Ik vind het helemaal niets. Je hebt vrijwel geen tijd om met de ouders te praten, je cadeautje belandt op een cadeautafel en wordt niet eens uitgepakt, je krijgt de (slapende) baby hooguit van een afstandje te zien. Alleen als je verder nog mensen kent die er ook zijn, kun je een beetje bijpraten en is het nog enigszins draaglijk.
Wij hebben bij de eerste een kraamfeest gegeven, en gaan het straks bij de tweede weer doen. Bij de eerste was het meer omdat hij zo lang in het zh heeft gelegen, dat ik niet ook nog maanden in de visite wilde zitten en meteen wilde gaan genieten van kind thuis.

Nu vind ik het vooral makkelijk. Het gaat meer om de mensen die het als verplichting zien (niet vanuit ons) om te komen. Dus de ooms en tantes, nichten/neven die je zo nu en dan nog treft op verjaardagen, buren van vroeger, de collega's, en andere mensen die je toch een kaartje stuurt om ze op de hoogte te stellen en die vaak dan ook even willen kijken. Ik vind het echt ideaal. Wat ik dus horror vindt is wekenlang in de visite zitten. Geen weekend meer echt vrij zijn om zelf in te plannen omdat de visite ook nog ingedeeld moet worden. Nee, dank u. Dit was echt ideaal. Overigens hebben wij ieder kadootje uitgepakt en met iedereen gesproken. Wij hebben het toendertijd in twee keer gedaan en mijn (schoon)ouders hielpen ook mee 'in de bediening'.
Wij hebben ook een kraamfeest gehouden en zullen dat bij een volgende weer doen.

Het duurde 4 uur, Purple lag lekker te slapen in zijn wiegelwieg waar iedereen hem kon zien zonder dat hij van hand tot hand ging. Paar statafels, hapjes, drankjes en veel gezelligheid. Ik heb alleen maar vrolijke mensen gezien die het erg naar hun zin hadden.

De mensen die het dichtste bij ons staan waren al geweest en van de leuke mensen in onze omgeving vonden wij het alleen maar leuk als ze nog een keer wilden komen om met Purple te knuffelen. En de mensen die alleen maar komen uit plichtsgevoel heb je niet 2 uur op de koffie thuis terwijl je je na een half uur al afvraagt waar je het in godsnaam nog over moet hebben.

Ja je hebt minder tijd om met iedereen te kletsen, maar zoals al gezegd de leuke mensen spreek je toch nog wel een andere keer. En inderdaad niet iedereen heeft de baby vastgehad, maar kom je alleen daarvoor of kom je om de ouders te feliciteren?
Nou een beetje zoals Toffifee dus, die post had ik net nog niet gelezen.

Wij hebben het ook in twee keer gedaan. Een middag voor de collega's en een middag voor familie en vrienden. Dochter van kennissen hielp in de "bediening" dat was wel heel fijn.
Ik vind zelf borrels niet zo leuk, dus voor ons ook geen kraamfeest. Wij hebben heel strak de agenda beheerst: als we geen zin hadden zeiden we nee, collega's mochten met een delegatie komen, alleen aangekondigd bezoek en als één van ons drieën moe werd werden de gasten vriendelijk verzocht naar huis te gaan. Werkte prima. Ook hebben we een termijn gesteld: tot 1 mei (vanaf half februari) is het kraamvisite . Dan ga ik weer aan het werk en ontvangen we geen kraamvisite meer. Als mensen dan langs willen komen dan mag dat best, maar worden ze niet meer als kraamvisite behandeld en behouden wij ons dus het recht voor om er geen tijd of zin voor te hebben. Dat werkt voor ons dan weer goed.
Wat is dan na 1 mei het verschil madieken? Ook met kraamvisite heb je toch het recht om nee te zeggen.

Overigens weet ik nu al dat ik nooit naar dergelijk feest zal gaan. De gedachte erachter is overwegend dus de volgende: poeh ff een puur uur knallen dan ben ik weer van al die vage gasten af en kan ik me weer op belangrijke mensen richten. Weet niet daar voel ik me niet toe geroepen
@ikbenikenikbenertrotsop: Het verschil is vooral dat wij het geen kraamvisite meer vinden, en dus geen enkele verplichting meer voelen Dus vage ooms, tantes of ex-collega's die voor 1 mei komen worden ingepland voor een bezoekje, als ze na 1 mei nog bellen worden afgescheept met: 'het komt deze week/maand niet zo goed uit (want net weer aan het werk), we houden contact', waarna we waarschijnlijk niks meer van ze horen. Zo'n kraamfeest is ook een manier om niet maanden lang in het bezoek om te komen. Maar wij doen het dus zo: tot 1 mei is iedereen welkom (mits vooraf gebeld en ingepland), na 1 mei ontvangen we gewoon weer alleen mensen die we ook graag willen zien. Dat klinkt misschien best kil, maar dat werkt dus voor ons.
liet de muis vallen terwijl ik klikte... 1x is genoeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven