uithuisplaatsing
zondag 6 maart 2011 om 17:22
Hallo allemaal,
Een vriendin van mij zit in een moeilijke situatie met haar man. Ze zijn nu tijdelijk uit elkaar om de zaken even op een rijtje te krijgen. Nu is het zo dat op een gegeven moment de zaken zo uit de hand liepen (duwen en trekken en het ingooien van een raam) dat de politie erbij is geweest. Die heeft een melding gemaakt naar jeugdzorg ( ze hebben 2 kinderen, die er overigens niet bij waren toen het zo uit de hand is gelopen), nu is mijn vriendin vreselijk bang dat haar kinderen bij haar weggehaald worden. Even voor de duidelijkheid, de situatie nu is rustig, er is met mate contact voor de kinderen en verder niet.
Misschien kan iemand hier enige helderheid geven over wat jeugdzorg doet in zo'n situatie.
Alvast bedankt.
Een vriendin van mij zit in een moeilijke situatie met haar man. Ze zijn nu tijdelijk uit elkaar om de zaken even op een rijtje te krijgen. Nu is het zo dat op een gegeven moment de zaken zo uit de hand liepen (duwen en trekken en het ingooien van een raam) dat de politie erbij is geweest. Die heeft een melding gemaakt naar jeugdzorg ( ze hebben 2 kinderen, die er overigens niet bij waren toen het zo uit de hand is gelopen), nu is mijn vriendin vreselijk bang dat haar kinderen bij haar weggehaald worden. Even voor de duidelijkheid, de situatie nu is rustig, er is met mate contact voor de kinderen en verder niet.
Misschien kan iemand hier enige helderheid geven over wat jeugdzorg doet in zo'n situatie.
Alvast bedankt.
zondag 6 maart 2011 om 17:46
Haar ex heeft inderdaad het raam ingegooid, maar zij is ook niet vrij van schuld, het betere duw en trekwerk komt van haar kant. De kinderen waren op dat moment dat ze ruzie hadden niet fysiek aanwezig in de kamer, maar allebei in bed. Zolang ex uit huis blijft zal het ook allemaal wel gaan, ik vrees echter het moment dat ze weer bij elkaar komen. Er is wel meer aan de hand geweest, er is alleen nog nooit melding gemaakt bij jeugdzorg. Ik wist ook van niets totdat vorige week alles ineens eruit kwam. Buiten een heleboel emotionele shit is er dus ook nog een financiële kwestie waardoor ze er niet zomaar een punt achter kan zetten( volgens haar dan hé, dit is niet mijn mening, ik had er allang een punt achter gezet.)
zondag 6 maart 2011 om 17:47
Er is een melding gemaakt bij het AMK denk ik? Wanneer men het nodig acht zal er een onderzoek plaatsvinden naar de situatie door de Raad voor de Kinderbescherming. Uit dit onderzoek komt een advies. Eventueel wordt Bureau Jeugdzorg ingeschakeld, dit betekent niet meteen een uit huis plaatsing!! Alleen de kinderrechter bepaalt wanneer kinderen uit huis worden geplaatst en dit gaat zeker niet zomaar aan de hand van 1 incident. Of het moet heel goed mis zijn daar, maar dat ontdekt de Raad dan wel tijdens het onderzoek. En dan nog bepaalt altijd de kinderrechter.
zondag 6 maart 2011 om 17:49
nav datgene wat ik nu lees (maar dat is dus een globale inschatting), zal er niet direct een UHP komen .. wel is er een goede kans dat het AMK of dé Raad voor de Kinderbescherming een onderzoek zal gaan doen.
Dan kan er nog van alles gebeuren: - doorverwijzen vrijwillige hulpverlening, - zaak laten rusten - OTS verzoek bij de Kinderrechter of in het ergste geval een OTS + UHP .. maar zo'n vaart zal het niet lopen!
(Overigens kan het ook dat alleen bureau Jeugdzorg erbij betrokken zal worden .. dan zal er in het vrijwillige kader een en ander worden uitgezet. Wel belangrijk is dat je vriendin open staat voor vrijwil. hulpverl. anders zullen ze wel sneller doorverwijzen naar AMK of RvdK.)
Dan kan er nog van alles gebeuren: - doorverwijzen vrijwillige hulpverlening, - zaak laten rusten - OTS verzoek bij de Kinderrechter of in het ergste geval een OTS + UHP .. maar zo'n vaart zal het niet lopen!
(Overigens kan het ook dat alleen bureau Jeugdzorg erbij betrokken zal worden .. dan zal er in het vrijwillige kader een en ander worden uitgezet. Wel belangrijk is dat je vriendin open staat voor vrijwil. hulpverl. anders zullen ze wel sneller doorverwijzen naar AMK of RvdK.)
zondag 6 maart 2011 om 17:51
quote:dora3 schreef op 06 maart 2011 @ 17:46:
De kinderen waren op dat moment dat ze ruzie hadden niet fysiek aanwezig in de kamer, maar allebei in bed. Dat is natuurlijk beter dan er wél fysiek bij zijn. Je hebt het echter ook over duwen, trekken, ramen in gooien, dat gaat vast niet samen met gefluister. Zo'n heftige ruzie horen kinderen ook wanneer ze in bed liggen. Ik hoop dat je vriendin en haar ex dat niet onderschatten en er vanuit gaan dat ze helemaal niets hebben mee gekregen.
De kinderen waren op dat moment dat ze ruzie hadden niet fysiek aanwezig in de kamer, maar allebei in bed. Dat is natuurlijk beter dan er wél fysiek bij zijn. Je hebt het echter ook over duwen, trekken, ramen in gooien, dat gaat vast niet samen met gefluister. Zo'n heftige ruzie horen kinderen ook wanneer ze in bed liggen. Ik hoop dat je vriendin en haar ex dat niet onderschatten en er vanuit gaan dat ze helemaal niets hebben mee gekregen.
zondag 6 maart 2011 om 18:21
Nee hoor, de hele kwestie wordt door mijn vriendin zeker niet onderschat, haar man weet ik niet, heb ik al tijden niet meer gesproken. Ben heel blij met jullie reacties, ik weet dat het zo'n vaart ook niet zal lopen, maar kan nu mijn vriendin wat geruststellen. Ik hoop dat ze hulp krijgen om de hele situatie op te lossen, want alleen kunnen ze het niet meer, misschien is bureau jeugdzorg een stap in de goede richting. Ze heeft een oproep gekregen voor een gesprek binnenkort.