Vakantie met kleuter van 5 was geen succes

maandag 27 augustus 2018 om 11:56
Ik kom net terug van mijn eerste vakantie met kleuterzoon van 5 en man en graag zou ik hier eens reacties en ervaringen van andere ouders willen peilen.
Het was onze eerste vakantie samen nadat ik een aantal jaar geleden ben gescheiden. Mijn zoon is uit het vorige huwelijk en mijn huidige man heeft nog geen kinderen.
Ondanks dat ik mijn best heb gedaan om het voor mijn zoon zo leuk mogelijk te maken (groot zwembad, strand op loopafstand, veel kinderen, speeltuin, etc.) is de vakantie heel moeizaam verlopen.
Het zijn vooral de ochtenden geweest die de vakantie voor mijn gevoel grotendeels hebben verpest. Mijn zoon is altijd al erg vroeg wakker geweest (6/7 uur) en ondanks dat hij zich dan bezighoud met zn ipad staat hij toch elk half uur naast ons bed. Vaak zei hij dat hij honger had, maar at vervolgens niks als ik ontbijt voor hem maakte.
Wij waren van hele dagen met hem op pad vaak behoorlijk uitgeput. Een aantal keer ben ik in mn eentje om 9u met hem op pad gegaan maar ik was dan tegen de middag al op (ik ben zwanger).
Mijn man heeft iedere ochtend tegen mijn zoon geschreeuwd en naarmate de vakantie vorderde werd de ergernis (en de vermoeidheid) van het zo vroeg gewekt worden steeds groter en het geschreeuw steeds erger.
Op de laatste dag heeft mijn man zelfs tegen mijn zoon gezegd dat hij nooit meer met hem op vakantie wil en dat hij voortaan wel alleen op vakantie gaat.
En eerlijk gezegd dacht ik op dat moment ook: dit nooit meer.
In het begin heb ik de situatie in de ochtend nog wel proberen te redden door er met zoon op uit te gaan (min of meer weggejaagd althans zo voelde het) of zoon zelf op normale toon te zeggen dat wij nog even wilden rusten maar na dagen van geschreeuw en onrust in de ochtend wist ik het zelf ook niet meer en heb ik met pijn in maag de ochtenden gewoon uigezeten. Ik trok het bovendien niet om van 7u in de ochtend tot 19u in de avond actief bezig te zijn met zoon.
Later op de dag trok iedereen wel bij maar bij mij duurde het vaak nog uren voordat ik het gebrul en de enorme en zoveelste ruzie in de ochtend in mijn hoofd had verwerkt.
Ik vraag me af wat ik nog meer had kunnen doen en hoe andere gezinnen dit doen. Eerlijk gezegd ben ik ook geschrokken van het gedrag van mijn man. Hij is het gezinsleven niet gewend en werkt thuis avonden en nachten. Ik heb mijn zorgen uitgesproken over dat het straks met de baby alleen maar vroeger zal zijn, en dat de nachten gebroken zullen zijn. Volgens hem is dit anders, omdat dit bij het hebben van een baby hoort, maar dat het bij mijn zoon gewoon moedwillig gedrein is en dat dat hetgene is wat hem ergert.
Ik weet niet hoe ik me erover moet voelen en wie welk aandeel heeft in hoe de vakantie is verlopen en vraag me af hoe jullie hier over denken.
Het was onze eerste vakantie samen nadat ik een aantal jaar geleden ben gescheiden. Mijn zoon is uit het vorige huwelijk en mijn huidige man heeft nog geen kinderen.
Ondanks dat ik mijn best heb gedaan om het voor mijn zoon zo leuk mogelijk te maken (groot zwembad, strand op loopafstand, veel kinderen, speeltuin, etc.) is de vakantie heel moeizaam verlopen.
Het zijn vooral de ochtenden geweest die de vakantie voor mijn gevoel grotendeels hebben verpest. Mijn zoon is altijd al erg vroeg wakker geweest (6/7 uur) en ondanks dat hij zich dan bezighoud met zn ipad staat hij toch elk half uur naast ons bed. Vaak zei hij dat hij honger had, maar at vervolgens niks als ik ontbijt voor hem maakte.
Wij waren van hele dagen met hem op pad vaak behoorlijk uitgeput. Een aantal keer ben ik in mn eentje om 9u met hem op pad gegaan maar ik was dan tegen de middag al op (ik ben zwanger).
Mijn man heeft iedere ochtend tegen mijn zoon geschreeuwd en naarmate de vakantie vorderde werd de ergernis (en de vermoeidheid) van het zo vroeg gewekt worden steeds groter en het geschreeuw steeds erger.
Op de laatste dag heeft mijn man zelfs tegen mijn zoon gezegd dat hij nooit meer met hem op vakantie wil en dat hij voortaan wel alleen op vakantie gaat.
En eerlijk gezegd dacht ik op dat moment ook: dit nooit meer.
In het begin heb ik de situatie in de ochtend nog wel proberen te redden door er met zoon op uit te gaan (min of meer weggejaagd althans zo voelde het) of zoon zelf op normale toon te zeggen dat wij nog even wilden rusten maar na dagen van geschreeuw en onrust in de ochtend wist ik het zelf ook niet meer en heb ik met pijn in maag de ochtenden gewoon uigezeten. Ik trok het bovendien niet om van 7u in de ochtend tot 19u in de avond actief bezig te zijn met zoon.
Later op de dag trok iedereen wel bij maar bij mij duurde het vaak nog uren voordat ik het gebrul en de enorme en zoveelste ruzie in de ochtend in mijn hoofd had verwerkt.
Ik vraag me af wat ik nog meer had kunnen doen en hoe andere gezinnen dit doen. Eerlijk gezegd ben ik ook geschrokken van het gedrag van mijn man. Hij is het gezinsleven niet gewend en werkt thuis avonden en nachten. Ik heb mijn zorgen uitgesproken over dat het straks met de baby alleen maar vroeger zal zijn, en dat de nachten gebroken zullen zijn. Volgens hem is dit anders, omdat dit bij het hebben van een baby hoort, maar dat het bij mijn zoon gewoon moedwillig gedrein is en dat dat hetgene is wat hem ergert.
Ik weet niet hoe ik me erover moet voelen en wie welk aandeel heeft in hoe de vakantie is verlopen en vraag me af hoe jullie hier over denken.

maandag 27 augustus 2018 om 13:19
aankleefsjaan schreef: ↑27-08-2018 13:08Ik bedoel het inderdaad niet zo. Vriends dochter heeft namelijk de allerleukste vakanties ever met ons. Zegt ze zelf. Dat IK dat niet zo ervaar is mijn probleem vind ik. Zij merkt daar niks van hoor!
En dat ik me vooral met mijn eigen kindje ga bezig houden bedoelde ik zodat ik me minder zal storen aan vervelend gedrag van vriends dochter. Omdat ik dan afleiding heb en de focus daar niet meer op leg.
Natuurlijk hebben beide kindjes evenveel recht op hun vader. Sorry als ik als de boze stiefmoeder overkom. Dat ik me herken in gevoelens van TO's vriend wil niet zeggen dat ik ook een bitch ben in het echt hoor![]()
Geloof ik direct hoor. Ik denk dat de meeste mensen met kinderen de gevoelens van een niet-uitgeruste en minder relaxte vakantie wel herkennen. En kindergedrein is ook gewoon super vermoeiend, ook al is het heel normaal en hoort het erbij. Het gaat erom hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Ik denk wel dat je naief bent om te denken dat het vervelende gedrag van je stiefdochter veroorzaakt wordt door opvoeding en regels, dat is meestal maar ten dele het geval. Gegarandeerd dat jouw eigen kind op die leeftijd ook vervelend gedrag zal gaan vertonen, ook tijdens vakanties. Alleen dan ben je er in mee gegroeid en weet je dat het niet (altijd) aan jou ligt als opvoeder. Dan is het makkelijker te accepteren dan wanneer je een beet)e machteloos bent en steeds denkt:”grrr.. geef dat kind eens regels/opvoeding, ik zou dit of dat doen”.
maandag 27 augustus 2018 om 13:20
Ik heb geen kinderen, ik wil geen kinderenswirls2012 schreef: ↑27-08-2018 11:56
Omdat ik ze eigenlijk niet zo leuk vind
maar dit, dit vind ik echt schijnend
Als ik een kindje had gehad was dit de eerste en de laatste keer dat ik ooit iets met mijn man had gedaan
Hij had terug naar huis kunnen gaan en zijn spullen kunnen pakken om op te hoepelen en nooit meer terug te komen
Hoe haal je het in je hoofd bij een hummeltje van 5!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

maandag 27 augustus 2018 om 13:22
Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 13:19Geloof ik direct hoor. Ik denk dat de meeste mensen met kinderen de gevoelens van een niet-uitgeruste en minder relaxte vakantie wel herkennen. En kindergedrein is ook gewoon super vermoeiend, ook al is het heel normaal en hoort het erbij. Het gaat erom hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Ik denk wel dat je naief bent om te denken dat het vervelende gedrag van je stiefdochter veroorzaakt wordt door opvoeding en regels, dat is meestal maar ten dele het geval. Gegarandeerd dat jouw eigen kind op die leeftijd ook vervelend gedrag zal gaan vertonen, ook tijdens vakanties. Alleen dan ben je er in mee gegroeid en weet je dat het niet (altijd) aan jou ligt als opvoeder. Dan is het makkelijker te accepteren dan wanneer je een beet)e machteloos bent en steeds denkt:”grrr.. geef dat kind eens regels/opvoeding, ik zou dit of dat doen”.
Dit inderdaad.
Ik vind vakantie sowieso niet mijn ding en sinds ik kinderen heb al helemaal niet. Ik doe dat echt voor hen.
En zal nooit schreeuwen of hen de schuld daarvan geven of zo naar over mijn kinderen praten of het oke vinden dat mijn partner zo tekeer gaat.

maandag 27 augustus 2018 om 13:22
Ik heb hier geen woorden voor, TO, je mag je echt kapot schamen. Hoe je over je kind praat, de achterlijke verwachtingen die jij kennelijk hebt van een 5-jarige en bovenal dat je je vriend/man toestaat om zo tegen je kind te doen. Echt, dat jongetje gaat doodongelukkig worden op deze manier. je denkt alleen maar aan jezelf terwijl je het geluk van je kind voorop zou moeten stellen. Bah!
maandag 27 augustus 2018 om 13:23
Ik denk dat je de verkeerde vakantieplek hebt gekozen.
Een hotelkamer vind ik niet echt een fijne plek voor kleine kinderen. Meestal kun je er je kont niet keren en is er niks te doen.
Volgende keer zou ik kiezen voor een huisje op een bungalowpark of een stacaravan op een camping.
Dan zal hij nog vroeg wakker worden (maar ja, volgend jaar heb je ook een baby dus dan is het uitslapen toch echt voorbij).
We lieten onze dochter van 4 afgelopen vakantie 's middags even rusten. Soms viel ze dan in slaap en anders lag ze wat op haar tablet te kijken. Op die manier kon ze het wat langer volhouden 's avonds en sliep ze 's ochtends tot een uur of 8 - 9.
Meestal was ik als eerste op (ik ben altijd vroeg op). En als ze wel wakker was dan gingen we even samen broodjes halen oid.
Ik denk dat je je verwachtingen mbt uitslapen/lange luie ochtenden op vakantie moet laten varen. En ik zou serieus nadenken of je nog wel naar een hotel wil gaan met een kleuter en baby
Een hotelkamer vind ik niet echt een fijne plek voor kleine kinderen. Meestal kun je er je kont niet keren en is er niks te doen.
Volgende keer zou ik kiezen voor een huisje op een bungalowpark of een stacaravan op een camping.
Dan zal hij nog vroeg wakker worden (maar ja, volgend jaar heb je ook een baby dus dan is het uitslapen toch echt voorbij).
We lieten onze dochter van 4 afgelopen vakantie 's middags even rusten. Soms viel ze dan in slaap en anders lag ze wat op haar tablet te kijken. Op die manier kon ze het wat langer volhouden 's avonds en sliep ze 's ochtends tot een uur of 8 - 9.
Meestal was ik als eerste op (ik ben altijd vroeg op). En als ze wel wakker was dan gingen we even samen broodjes halen oid.
Ik denk dat je je verwachtingen mbt uitslapen/lange luie ochtenden op vakantie moet laten varen. En ik zou serieus nadenken of je nog wel naar een hotel wil gaan met een kleuter en baby

maandag 27 augustus 2018 om 13:25
Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje vanuit ga ja. Want ook later naar bed, hele dag buiten spelen en zwemmen dus ik heb goede hoopWintertime16 schreef: ↑27-08-2018 13:15“Mijn zoon is altijd al erg vroeg wakker geweest (6/7 uur)”
“Ik trok het bovendien niet om van 7u in de ochtend tot 19u in de avond actief bezig te zijn met zoon.”
Maar dit is thuis toch ook zo? Had je verwacht dat hij op vakantie opeens tot 10 uur zou slapen en zichzelf heel de dag zou vermaken?
“Ik vraag me af wat ik nog meer had kunnen doen en hoe andere gezinnen dit doen.”
Andere gezinnen slapen omstebeurten uit. Maar in jouw geval zal het vooral op jou neerkomen, het is tenslotte jouw kind.

Maar als ze toch rond 7.00 uur wakker is gaan we niet schreeuwen hoor.

maandag 27 augustus 2018 om 13:26
Ja dat denk ik eigenlijk ook wel. Ik heb ook mijn ideaalplaatje van het hebben van een (al dan niet samengesteld) gezien flink moeten bijschaven.Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 13:19Geloof ik direct hoor. Ik denk dat de meeste mensen met kinderen de gevoelens van een niet-uitgeruste en minder relaxte vakantie wel herkennen. En kindergedrein is ook gewoon super vermoeiend, ook al is het heel normaal en hoort het erbij. Het gaat erom hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Ik had namelijk een beetje een andere verwachting. En dat is alleen maar mijn eigen fout.
Ik spreek mijn ergernis zelden uit naar vriend, omdat ik weet dat het vooral aan mij ligt. Inmiddels gaat het veel beter hoor, vakantievieren.

maandag 27 augustus 2018 om 13:27
Precies dit dus.Koffiekop1 schreef: ↑27-08-2018 13:19Geloof ik direct hoor. Ik denk dat de meeste mensen met kinderen de gevoelens van een niet-uitgeruste en minder relaxte vakantie wel herkennen. En kindergedrein is ook gewoon super vermoeiend, ook al is het heel normaal en hoort het erbij. Het gaat erom hoe je ermee omgaat natuurlijk.
Niet alles gelezen maar echt is dit serieus waar???
Ik heb een zoontje van 7 die ook niet van het uitslapen is, maar ben al een aantal keer alleen op vakantie geweest met hem en ik ga gewoon op tijd slapen.
Op vakantie ga ik er gewoon om 21 uur in met een boek en val in slaap. Ik kom altijd uitgerust thuis. Beetje aanpassen aan zijn ritme.
een kind van 5 uitschelden omdat hij vroeg wakker is.
Dat gaat nog heel gezellig worden als jullie baby er straks bij komt.
Ik heb een zoontje van 7 die ook niet van het uitslapen is, maar ben al een aantal keer alleen op vakantie geweest met hem en ik ga gewoon op tijd slapen.
Op vakantie ga ik er gewoon om 21 uur in met een boek en val in slaap. Ik kom altijd uitgerust thuis. Beetje aanpassen aan zijn ritme.
een kind van 5 uitschelden omdat hij vroeg wakker is.

Stressed is just desserts spelled backwards

Ik ken maar weinig kinderen die dat 'kunnen'.sneeuwwitje80 schreef: ↑27-08-2018 13:25Ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje vanuit ga ja. Want ook later naar bed, hele dag buiten spelen en zwemmen dus ik heb goede hoop
Maar als ze toch rond 7.00 uur wakker is gaan we niet schreeuwen hoor.

maandag 27 augustus 2018 om 13:28
maandag 27 augustus 2018 om 13:28
Toch hoop ik dat we haar nog wel terug zien. Ik hoop dat ze door de reacties inziet dat haar ideeën over het verloop van de vakantie toch niet stroken met de blik van een heleboel buitenstaanders op de situatie. En dat ze begrijpt dat ze die inzichten kan gebruiken om haar situatie en die van haar zoon eens goed onder de loep te nemen. Tot nu toe heeft TO zichzelf alleen maar verdedigd. Het zou mooi zijn als ze er nu eens rustig over nadenkt om vervolgens te vertellen hoe ze er (hopelijk anders) tegenaan is gaan kijken en wat ze van plan is.Sjaantje37 schreef: ↑27-08-2018 13:14Denk niet dat we TO nog gaan terugzien...terecht ze moet zich doodschamen en dan ook nog een kind nemen van die bullebak.

maandag 27 augustus 2018 om 13:29
Ik vroeg om reacties en die heb ik genoeg gekregenduizel schreef: ↑27-08-2018 13:06Ik vraag me wel af wat al deze berichten met je doen. Ze zijn niet echt meelevend voor je denk ik. Probeer je dan eens in te leven in wat de berichten van je man voor je kind doen. Hou wel even in de gaten dat jij volwassen bent en al deze berichten van onbekenden naast je neer kan leggen. Die luxe heeft je zoontje niet.

Voor de volgende keer is een huisje wellicht een beter idee. Het zal ook schelen als ik weer op mijn normale energieniveau zit na de zwangerschap.
maandag 27 augustus 2018 om 13:30
Ik sluit me voornamelijk aan bij de andere reacties, ik zou me ook erg zorgen maken over de toekomst met zo'n man, maar wil wel reageren op de vraag hoe we als gezin op vakantie zijn.
Nu nemen wij altijd een huisje of sta caravan, geen hotelkamer.
Ik heb ook geen energie om de hele dag te entertainen maar dat hoeft toch ook niet, dat snap ik niet zo goed?
Wij gaan voornamelijk in het ritme van de kinderen mee op vakantie, dus zijn ze wakker, dan staan wee ook op, maar we houden ons lekker rustig, zij spelen, ik zit erbij te lezen, we maken een kopje thee, misschien alvast wat eten, even douchen, misschien wel even een spelletje met ze doen, later een ontbijtje halen....zo rommelen we de hele dag een beetje door, in de avond eten we wat later, en als de kinderen moe zijn brengen we ze naar bed, drinken wij nog een wijntje en dan kruipen wij er ook in.
Heerlijk relaxed, we rusten helemaal uit met zn allen.
Ik wens je veel wijsheid en succes.
Nu nemen wij altijd een huisje of sta caravan, geen hotelkamer.
Ik heb ook geen energie om de hele dag te entertainen maar dat hoeft toch ook niet, dat snap ik niet zo goed?
Wij gaan voornamelijk in het ritme van de kinderen mee op vakantie, dus zijn ze wakker, dan staan wee ook op, maar we houden ons lekker rustig, zij spelen, ik zit erbij te lezen, we maken een kopje thee, misschien alvast wat eten, even douchen, misschien wel even een spelletje met ze doen, later een ontbijtje halen....zo rommelen we de hele dag een beetje door, in de avond eten we wat later, en als de kinderen moe zijn brengen we ze naar bed, drinken wij nog een wijntje en dan kruipen wij er ook in.
Heerlijk relaxed, we rusten helemaal uit met zn allen.
Ik wens je veel wijsheid en succes.
maandag 27 augustus 2018 om 13:32
Het kwam niet in jullie op om 's avonds zelf vroeg naar bed te gaan zodat je beter gewapend was tegen het vroege opstaan? Ik bedoel, ik snap dat het niet leuk is, ik ben zelf ook een avondmens en ik hou van uitslapen, maar als dat er even niet in zit dan zul je toch je ritme enigszins aan moeten passen, zeker als je zo'n kort lontje krijgt als jullie (vooral je man) blijkbaar krijgen van te weinig slaap.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
maandag 27 augustus 2018 om 13:35
Ik ga vanaf dat de jongste 4 is geregeld alleen met hem weg. Ik vind dat juist heerlijk zo samen. Geniet van je kindje. Het gaat allemaal al zo snel. Vroeg wakker worden kunnen ze niks aan doen, pas je gewoon een beetje aan.
Maar goed, die van mij is wel vroeg wakker maar niet energiek dus wij klooien altijd nog wat aan voor we actief gaan doen.
Schreeuwen tegen een kleuter. Dan ben je wel een held hoor.
Maar goed, die van mij is wel vroeg wakker maar niet energiek dus wij klooien altijd nog wat aan voor we actief gaan doen.
Schreeuwen tegen een kleuter. Dan ben je wel een held hoor.
Stressed is just desserts spelled backwards

maandag 27 augustus 2018 om 13:36
Hotelkamers, vakantiehuisjes, pretparken, zwembad, strand - dat weegt allemaal niet op tegen liefde van je (stief)ouders en kunnen vertrouwen op stabiliteit. Jouw man, en jij ook, heeft het vertrouwen van je zoon beschadigd door zo vaak tegen hem te schreeuwen.swirls2012 schreef: ↑27-08-2018 12:30We zaten afwisselend in een huisje en op een (extra grote) hotelkamer.
We hebben hele dagen aan het zwembad en aan het strand gezeten en en ook een paar dagen pretparken bezocht.
We hebben de hele vakantie op mijn zoon aangepast en hij heeft er ook enorm van genoten. Ik denk dat veel kinderen het met minder moeten doen tijdens hun vakantie (ik in ieder geval wel als kind).
Heb je je trouwens wel eens afgevraagd of je zoon van 5 niet overprikkeld was van alles wat hij moest doen? Dagenlang naar pretparken, 9 uur op stap met moeder, wisselende lokaties om te slapen (vakantiehuisje, hotelkamer). Waar is de ruimte om lekker te spelen en van rustige momenten te genieten om alle nieuwe indrukken te verwerken?

maandag 27 augustus 2018 om 13:41
swirls2012 schreef: ↑27-08-2018 13:29Ik vroeg om reacties en die heb ik genoeg gekregen. Ik weet van mezelf hoe ik in het moederschap sta dus daar heb ik verder geen twijfels over.
Voor de volgende keer is een huisje wellicht een beter idee. Het zal ook schelen als ik weer op mijn normale energieniveau zit na de zwangerschap.
Een huisje zal zeker schelen omdat een van jullie zich dan terug kan trekken in een aparte kamer voor wat rust. Maar ook dan worden de kinderen vroeg wakker en vragen ze aandacht. Het wordt ook in een huisje geen relaxte vakantie zoals je man die ooit gekend heeft. Ik hoop echt dat jij en vooral hij je dat gaat realiseren.
En ik zou de afgelopen vakantie nog eens rustig uitpraten met je kind. Als jij er nog zo mee zit dat je een topic opent en erover nadenkt en halve dagen het geschreeuw moest verwerken, dan kan je nagaan dat er in dat kleine koppie ook nog van alles rond gaat. Kinderen kunnen dat goed verbergen maar jullie hebben een stuk onveiligheid in hem geplant deze vakantie. Je moet daar wat mee.
maandag 27 augustus 2018 om 13:44
De vraag is vooral ook hoe je man er in staat. Met betrekking tot de nieuwe baby (die kan ook 2 of (God verhoede) 5 jaar niet doorslapen hè...) en met betrekking tot jouw zoon. Die laatste lijkt er erg bekaaid vanaf te komen...swirls2012 schreef: ↑27-08-2018 13:29Ik vroeg om reacties en die heb ik genoeg gekregen. Ik weet van mezelf hoe ik in het moederschap sta dus daar heb ik verder geen twijfels over.
En je zegt dat jij weet hoe jij er in staat. Al vaker is je de vraag gesteld wat jij deed als je man zo schreeuwde. Waarom heeft dit de hele vakantie elke ochtend kunnen gebeuren...?
maandag 27 augustus 2018 om 13:45
Dit! Mijn mond valt echt open... hoe anderen dat doen? Onze dochter is 1,5 maar mijn neefje van nu 8 gaat al jaren soms mee op vakantie. Dat betekent op tijd naar bed en op tijd er uit. We gaan dan morgens wat doen en parkeren hem niet voor de iPad of tv. Als je zwanger bent en je hebt veel kwaaltjes zou ik het logisch vinden dat je tussendoor wat vaker rust en je vriend meer oppakt. Of op een stretcher gaan zitten terwijl kind zich vermaakt in zwembad/speeltuin.
maandag 27 augustus 2018 om 13:46
Ik vraag me echt af wat je verwacht had van het ritme van je kleuter. Ik vind het ontzettend zielig voor je zoontje hoe het verlopen is. Wat moet hem dat een onveilig gevoel hebben gegeven. Iedere dag door een volwassene beschreeuwd worden om normaal kleutergedrag/ritme.
Wij gaan al sinds zoon 2.5 jaar is naar hotels en soms zaten daar zelfs kleine kamers bij maar wij hebben nooit problemen ondervonden met het ritme. Je wéét toch dat kinderen vroeg wakker zijn. Wij gingen gewoon zelf veel eerder slapen en hadden altijd een draagbare dvd-speler mee en veel speelgoed. En we hebben alle variaties gehad: om-en-om uitslapen, 1 ouder bij kind in het grote bed, volgende dag andersom, kind tussen ons in in bed en dan een filmpje kijken (natuurlijk geen uren). De 1 gaat alvast lezen/spelen met het kind of even wandelen zodat de ander kan uitslapen, of gezellig vroeg op pad met zijn allen en dan aan het einde van de dag een rustmoment in de hotelkamer voor ons allemaal voordat we gingen eten.
Ik denk dat het probleem niet zit in wat voor onderkomen je hebt, maar de verwachtingen die je van je vakantie met een kleuter hebt. Wij zijn 's avonds ook nooit van de hotelkamer geweest met een babyfoon, al was het terras/bar van de hotel 5 meter verderop. Wij zaten 's avonds gewoon op het balkon te lezen of een spelletje te doen en gingen vroeg naar bed.
En ik hoop echt voor je zoontje dat jij als moeder voor hem opkomt en hem beschermt, want dit is zo oneerlijk. En dat je hoopt dat je op je normale energielevel zit na de zwangerschap lost het probleem van je schreeuwende man natuurlijk niet op. Nu schreeuwt hij omdat je zoon vroeg wakker is, de volgende keer schreeuwt hij om wat anders.
Wij gaan al sinds zoon 2.5 jaar is naar hotels en soms zaten daar zelfs kleine kamers bij maar wij hebben nooit problemen ondervonden met het ritme. Je wéét toch dat kinderen vroeg wakker zijn. Wij gingen gewoon zelf veel eerder slapen en hadden altijd een draagbare dvd-speler mee en veel speelgoed. En we hebben alle variaties gehad: om-en-om uitslapen, 1 ouder bij kind in het grote bed, volgende dag andersom, kind tussen ons in in bed en dan een filmpje kijken (natuurlijk geen uren). De 1 gaat alvast lezen/spelen met het kind of even wandelen zodat de ander kan uitslapen, of gezellig vroeg op pad met zijn allen en dan aan het einde van de dag een rustmoment in de hotelkamer voor ons allemaal voordat we gingen eten.
Ik denk dat het probleem niet zit in wat voor onderkomen je hebt, maar de verwachtingen die je van je vakantie met een kleuter hebt. Wij zijn 's avonds ook nooit van de hotelkamer geweest met een babyfoon, al was het terras/bar van de hotel 5 meter verderop. Wij zaten 's avonds gewoon op het balkon te lezen of een spelletje te doen en gingen vroeg naar bed.
En ik hoop echt voor je zoontje dat jij als moeder voor hem opkomt en hem beschermt, want dit is zo oneerlijk. En dat je hoopt dat je op je normale energielevel zit na de zwangerschap lost het probleem van je schreeuwende man natuurlijk niet op. Nu schreeuwt hij omdat je zoon vroeg wakker is, de volgende keer schreeuwt hij om wat anders.