Van potje naar normaal eten

16-09-2019 15:45 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Even een vraagje. Onze dochter is bijna 15 maanden en eet nog steeds potjes. Ik ben hier met 6 maanden mee begonnen en dit gaat altijd perfect. NU heb ik een aantal weken geleden haar proberen mee te laten eten met ons, gewoon stukjes en vervolgens geprakt. Als gevolg dat ze na drie avonden geproefd te hebben, een week lang niks meer wilde eten qua avondeten, dus ook geen potjes... Nouja uiteindelijk dus toch maar weer aan de potjes gegaan.

Wie kan me helpen hoe we nu het beste toch over kunnen gaan naar normaal eten zonder dat ze weer het avondeten gaat weigeren?

(ik hoef overigens geen commentaar dat ik niet aan potjes had moeten beginnen en blablabla :)).
nadiar wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:21
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen met de potjes en gewoon mee laten eten. Gezellig aan tafel met zijn allen, niet te veel focus op het eten, lekker zelf laten eten en af en toe een hapje geven. Eet ze goed, dan lekker enthousiast reageren. Eet ze niet, dan niet. Direct na het eten klein toetje zoals yoghurt of kwark. Verder in de avond geen ander eten of melk meer. Dit werkt bij ons het best.
Geef je de potjes uit het potje of uit een bordje? Dan kun je evt beginnen als zij het ziet de inhoud in een bordje te scheppen een paar keer. Dan een keertje als ze niet kijkt iets nieuws erdoor prakken. Daarna een keer een bordje zonder dat ze het opscheppen ziet, voorzetten. Mogelijk associeert ze zo'n potje alleen maar met dat letterlijke 'potje' en niet met eten op een bord? Wilde gok, hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mijn zoon van 1 jaar (en 1 maand) helpt, is om hem een lepel in zijn handen te geven. Dan krijg ik hem makkelijker gevoerd (bij de dingen die een enorme knoeiboel veroorzaken). Anders weigert hij geregeld om zijn mond open te doen. En verder zoveel mogelijk zelf laten eten. Hij krijgt alles kleingesneden. De ene dag eet hij veel en de andere dag wat minder. Net wat hij nodig heeft.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-09-2019 19:07
Jee, sorry hoor maar ik verbaas me er echt enorm over dat je je kind al 9 maanden lang fabrieksvoeding geeft. Zoveel moeders hoor ik hierover.
Dat kind kent dus geen echt voedsel..
Betekent dit dan ook dat ze het eerste halfjaar grootgebracht is met kunstmatige flesvoeding i.p.v. je eigen moedermelk? Hoop dat je het snel weet om te keren.
Echt deze reactie! Ja ik geef mijn dochter al 9 maanden potjes en vanaf dag 1 flesvoeding. Dit ook zo bij mijn zoon gedaan en het is me perfect bevallen.. Ga aub ergens anders commentaar geven i.p.v. achter je pc.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames. Ik ga proberen om wat vers te mengen met het potje en het zo opbouwen. Ook geef ik al altijd als wij eten mijn dochter wat stukjes groente, aardappel en vlees. Dit eet ze bijna nooit, maar zoals jullie zeggen misschien over een tijdje wel.
Alle reacties Link kopieren
Soms kan het ook helpen om tussen de middag warm aan te bieden en in de avond een boterham. Misschien kan je die ook eens proberen als de rest niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook heel lang potjes gegeten, iets anders kregen we er niet in. Volgens mij ben ik het ook gaan mengen met eigen eten en is ze zo langzaam van de potjes af gegaan. Het is al even geleden, ze is inmiddels 13 jaar ;-) Nog steeds niet de makkelijkste eter trouwens, maar dat was ik zelf ook niet vroeger.

En inderdaad gewoon blijven aanbieden wat jullie zelf eten, dochter at hier dan soms wel eens wat van en zo kun je het een beetje opbouwen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zo blijven proberen inderdaad.

Wat misschien een beetje gemeen is, maar wat bij ons bij de oudste hielp toen hij ging vissen met een steeds meer complete maaltijd, is eerst even een paar keer de groenten los bereiden dan die eerst zelf beginnen te eten met een “Wat is dit ontzettend lekker”-vibe en dan wilde hij óók. Als we het zo voor hem neerzetten, dan pakte hij het niet. Hij vond het leuk genoeg om mee te doen en te pakken & te kauwen, ook al vond hij het niet per se lekker.

Bij de middelste ook geprobeerd, maar dan zaten we voor gek want die heeft er mooi maling aan.
Alle reacties Link kopieren
Sigilind schreef:
17-09-2019 06:29
Hij vond het leuk genoeg om mee te doen en te pakken & te kauwen, ook al vond hij het niet per se lekker.
Mijn dochter 'hielp' inderdaad met koken en dan stopte ze 'stiekem' iers in haar mond en deed ik net of dat ondeugend was, lachen, gieren, brullen ;)

Dat helpen was dan bijvoorbeeld dingen 'wassen' in een vergiet (paar gekookte sperziebonen ofzo)
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-09-2019 19:07
Jee, sorry hoor maar ik verbaas me er echt enorm over dat je je kind al 9 maanden lang fabrieksvoeding geeft. Zoveel moeders hoor ik hierover.
Dat kind kent dus geen echt voedsel..
Betekent dit dan ook dat ze het eerste halfjaar grootgebracht is met kunstmatige flesvoeding i.p.v. je eigen moedermelk? Hoop dat je het snel weet om te keren.
zo,zo,zo jij hebt wel een ballon verdiend hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven