Vanaf 1 jaar: gewone melk en groeimelk?

28-12-2010 20:02 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien ik het nergens echt kan terug vinden een vraag aan medemoeders.



Mijn dochter wordt over 3 weken 1 jaar. Ze drinkt nu nog 3 'flessen', totaal circa 450 cc per dag. Meestal drinkt ze 2 flessen uit een beker, savonds nog uit de fles.

Nu zegt het CB (en die zeggen nogal eens overal wat anders zoals we weten) dat ze als ze 1 is gewone melk mag. Aangezien mijn dochter haar avondeten vaak niet op eet (dus niet altijd de vitaminen uit groente, aardappelen, vlees/vis binnenkrijgt) gaf ze als tip om beertjesvitamine druppels bij te geven, zodat ze het in ieder geval binnen krijgt. Ook ivm de vitamine D die ze toch moet krijgen.

Maar nu vraag ik me af... als we nou na het avondeten een fles blijven geven voorlopig (en overdag 2x een bekertje gewone melk), en dan groeimelk geven, zitten daar genoeg vitamine D en andere vitamine in die ze nodig heeft in? En kunnen de beertjes druppels dan achterwege blijven?
Alle reacties Link kopieren
bij mij was het advies ook gewoon vanaf 1 jaar. Wanneer ze wel gewoon haar boterham eet en haar fruit, dan krijgt ze echt wel genoeg binnen. Ik heb na zoon zijn eerste verjaardag de pot voeding opgemaakt en ben "cold turkey" overgestapt op melk. De eerste paar dagen moest hij wat wennen. Heb ik wat meer sap gegeven, maar nu is het geen enkel probleem.



Ik zou dus gewoon overstappen op gewone melk en de aanvullende vitaminen laten voor wat ze zijn. Zo heel snel krijgen ze geen vitaminetekort. (ook volgens cb)
Alle reacties Link kopieren
Tja, ieder Cb zegt idd wat anders. Ik heb beide kids rondom een jaar gewoon helemaal op 'gewone' melk gezet. Ze kregen bij mij idd een berenvitamientje ivm slecht eten zodat ik zeker wist dat ze de vitaminen binnen kregen. Maar of dat nou echt zo noodzakelijk is?

Die groeimelk zal vast ook kunnen, maar dat leek me altijd zo'n geldklopperij.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof trouwens idd dat kids over het algemeen de benodigde vitaminen best binnen krijgen hoor.

In gevallen van extreem slecht eten krijgen ze hier een vitaminebeertje, maar niet 'standaard'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is tien maanden en van de week zei de mevrouw van het CB dat hij helemaal geen opvolgmelk meer mag, alleen 1 x pap, in de ochtend, uit een schaaltje... vond het zo raar.. Ze had het ook over gewone melk, maar toen zei ik 'dat is toch pas vanaf een jaar, hij is 10 maanden' en toen was zij weer in de war.



Dus ik kan je eigenlijk niet helpen, maar snap wel dat je verward bent door het CB, dat ben ik ook, dus dat heb ik weer met je gemeen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me idd vooral af omdat ze echt dagen heeft dat ik er geen avondeten in krijg. Ze eet/drinkt op zo'n dag dan alleen melk, brood met beleg, fruit en yoghurt (en een koekje tussendoor). Mist ze dan geen essentiele dingen vraag ik me dan af.



Maakten jullie bij de overstap de gewone melk wel nog warm? Dochter drinkt ook haar sap (minibeetje appelsap met water), dat beetje wat ze drink, lauw/warm.



Overigens vind ik die avondfles skippen ook best een stap.. Het is zo heerlijk nog voor het slapen gaan...
Mijn oudste is 2 en krijgt nog groeimelk. Het is een slechte eter en zo heb ik het idee dat ie iig de belangrijke stoffen binnenkrijgt. En hij gaat met een vol buikje slapen.



Het zal ongetwijfeld niet noodzakelijk zijn en geldklopperij.....maar iemand moet toch in hun reclames trappen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook overgestapt op gewone melk hoor. Scheelt een godsvermogen

Ik denk ook niet dat ze zo snel een vitamine tekort oplopen. Lekker fruit geven en anders wat vlees op brood. Hier ook periodes gehad dat hij in de avond amper at. Is nog steeds een grote en gezonde jongen!
Slapen is goud
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook overstappen op gewone melk. En dan wel vitaminen bijgeven. Niet alle vitaminen zitten in het eten. Daarbij zou ik proberen de laatste fles af te leren, zodat ze wat meer gaat eten. Ik bedoel: ze is gewend dat als ze haar eten niet opeet, ze nog een fles krijgt. Die zou ik dus afbouwen.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Alle reacties Link kopieren
Overdag krijgt mijn zoon gewone melk, maar 's ochtends is hij vaak vroeg (6 uur ) en dan heb ik geen zin om beneden pap te gaan maken en al helemaal niet met een lepeltje uit een bord. Ik neem dus altijd een bakje poedermelk en pap mee naar boven zodat ik snel een fles kan maken. Hij drinkt 's nachts ook vaak nog een fles als hij ziek is en dat is hij nogal eens. Er gaat hier dus nog veel poedermelk doorheen (inmiddels wel van AH of Kruidvat). Hij drinkt daar zo veel van dat ik geen aanvullende vitamine D geef, groenten en fruit eet hij verder goed.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewone melk geven en dan wel vitamine D erbij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben super vergeetachtig, dus ik geef s 'ochtends peutergroeimelk, en tussen de middag gewone melk of karnemelk.

'S avonds krijgt hij vaak nog een papfles voor het slapen gaan, beetje pap met groeimelk. Gewon omdat hij het zo lekker vind en het eigenlijk ook nog wel nodig heeft.

Hij is trouwens 15 maand.
Alle reacties Link kopieren
mijn zoon is ruim 13 maanden. Ik maak de (gewone) melk wel altijd warm. Hij krijgt trouwens voor het naar bed gaan nog een flesje gewone melk. Moet wel zeggen dat ik een hele goede eter heb. Hij eet gewoon met de pot mee en lust qua warm eten alles tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is 12 maanden en krijgt overdag volle melk te drinken en 's avonds en 's nachts krijgt ze pyjamapapje. Ook zij eet erg slecht avondeten. Vaak gewoon niets of maar een paar hapjes.
Mijn zoon van 17 maanden krijgt voor het naar bed gaan nog een flesje met 3 schepjes poedermelk, gewoon voor de lekker eigenlijk. Overdag karnemelk, want hij lust echt geen gewone melk. Hij is tenger, dus ik vind het wel even prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al dat het heel wisselend is hoe iedereen het doet met haar kindje. Bedankt voor het delen van jullie mening en ervaring.



Gaven/ geven jullie de gewone melk warm?
quote:tandpasta schreef op 28 december 2010 @ 20:45:

Onze dochter is 12 maanden en krijgt overdag volle melk te drinken en 's avonds en 's nachts krijgt ze pyjamapapje. Ook zij eet erg slecht avondeten. Vaak gewoon niets of maar een paar hapjes.

Weet je wel dat pyamapapje ongeveer alleen maar suiker is?



Hier ga ik na 1 jaar nog wel even door met de HA-melk, dochter heeft een kma gehad en ze is er net overheen, geen zin in straks weer gelazer.
Alle reacties Link kopieren
lauw. Toen hij alleen nog maar uit een beker dronk werd het koud. Flessen lauw.
Slapen is goud
Alle reacties Link kopieren
Ik zal vooral blij zijn wanneer ik poedermelk mag skippen en gewone melk mag geven.

Zo veel makkelijker dan
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Hier halfvolle melk, en dat gaat dan 's ochtends in de pap (160-200 ml, afhankelijk van de papsoort) en 's middags een bekertje bij de boterham. 's Avonds nog een toetje yoghurt of soya alpro. Met de opvolgmelk ben ik rond zijn eerste verjaardag gestopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 28 december 2010 @ 20:58:

[...]



Weet je wel dat pyamapapje ongeveer alleen maar suiker is?



Hier ga ik na 1 jaar nog wel even door met de HA-melk, dochter heeft een kma gehad en ze is er net overheen, geen zin in straks weer gelazer.



Verschilt dan per soort denk ik, die wij hebben is gewoon opvolgmelk met granen, en een paar procent suiker uit vruchtenconcentraat.



Hier alleen nog gewone melk, koud. Hij moet er nog wel aan wennen, dus ik meng nu nog met een deel water, en bouw zo langzaam op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 12,5 maand krijgt nog 3x fles 180 ml friso 3 en waarvan 2x met 4 scheppen bambix. Maar blijkbaar moeten die flessen eruit. (heb niet opgelet bij cb denk ik...)

Hoe hebben jullie dat gedaan? en wat eten jullie kindjes op een dag ongeveer?



Groet Socks
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter krijgt 2x fles nutrilon 3, en tussen de middag krijgt ze halfvolle melk. Ze eet als een bootwerker, dus maak me geen zorgen dat ze te weinig binnen krijgt.



Bij CB hier zeiden ze trouwens dat ik ab-so-luut niet voor haar 1e verjaardag met normale melk mocht beginnen.



Mijn dochter is nu 13 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:sockmonkey schreef op 28 december 2010 @ 22:12:

Mijn zoontje van 12,5 maand krijgt nog 3x fles 180 ml friso 3 en waarvan 2x met 4 scheppen bambix. Maar blijkbaar moeten die flessen eruit. (heb niet opgelet bij cb denk ik...)

Hoe hebben jullie dat gedaan? en wat eten jullie kindjes op een dag ongeveer?



Groet Socks



Niks moet, maar het is niet meer nodig.



Mijn zoon is 12,5 mnd, en eet;



Ochtend; 1-2 boterhammen en melk

Tussendoor; Fruit en sap

Lunch; 1-2 boterhammen en melk

Tussendoor; Koekjes oid en sap

Avond; Avondeten en water



Overdag heeft hij altijd water tot zijn beschikking.
Alle reacties Link kopieren
quote:tandpasta schreef op 28 december 2010 @ 20:45:

Onze dochter is 12 maanden en krijgt overdag volle melk te drinken en 's avonds en 's nachts krijgt ze pyjamapapje. Ook zij eet erg slecht avondeten. Vaak gewoon niets of maar een paar hapjes.



1. pyjamapapje zit stikvol slechte suikers.

2. misschien is dat wel de reden dat ze 's nachts nog komt.... Suiker maakt actief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven