Vanaf welke leeftijd empathie kind
zaterdag 6 februari 2021 om 18:04
Hoi allemaal,
Ik heb zelf gelukkig geen kinderen Mijn nicht heeft een dochter van ruim 5 jaar. Ze heeft geen empathie zal een voorbeeld geven.
Haar moeder heeft last van zenuwpijn ( aangezichtspijn), ze lag op de bank zichbaar in extreem veel pijn, met tranen in de ogen. Ik probeerde het kind mee naar buiten te nemen zodat haar moeder kon uitrusten tot haar medicatie ging werken.
Kind wou dat moeder meeging, ze ging zeuren, aan de hand trekken van de moeder om haar mee te krijgen en uiteindelijk heel hard huilen en boos zijn. Ze zei tegen de moeder dat ze stom was, gilde dat de moeder nooit lief was, nooit iets deed met haar, terwijl ze zichzelf dramatisch op de grond liet vallen. Haar moeder had zelfs tranen in de ogen van de pijn maar het kind ging door met schreeuwen, huilen en boos zijn. ( dacht toen echt thank god dat ik geen kinderen heb)
Moet een kind van ruim 5 jaar dan niet juist bezorgd zijn om de moeder. Haar een kus of knuffel geven, of iig normaal doen ipv zich te misdragen?
Haar moeder zegt dat ze vaker zo is. Ook als andere kindjes verdrietig zijn of soortgelijke situaties, het doet haar niks.
Is er iets mis met dit kind of kan dit normaal zijn en dat ze met het ouder worden nog empathie ontwikkeld?
Ik heb zelf gelukkig geen kinderen Mijn nicht heeft een dochter van ruim 5 jaar. Ze heeft geen empathie zal een voorbeeld geven.
Haar moeder heeft last van zenuwpijn ( aangezichtspijn), ze lag op de bank zichbaar in extreem veel pijn, met tranen in de ogen. Ik probeerde het kind mee naar buiten te nemen zodat haar moeder kon uitrusten tot haar medicatie ging werken.
Kind wou dat moeder meeging, ze ging zeuren, aan de hand trekken van de moeder om haar mee te krijgen en uiteindelijk heel hard huilen en boos zijn. Ze zei tegen de moeder dat ze stom was, gilde dat de moeder nooit lief was, nooit iets deed met haar, terwijl ze zichzelf dramatisch op de grond liet vallen. Haar moeder had zelfs tranen in de ogen van de pijn maar het kind ging door met schreeuwen, huilen en boos zijn. ( dacht toen echt thank god dat ik geen kinderen heb)
Moet een kind van ruim 5 jaar dan niet juist bezorgd zijn om de moeder. Haar een kus of knuffel geven, of iig normaal doen ipv zich te misdragen?
Haar moeder zegt dat ze vaker zo is. Ook als andere kindjes verdrietig zijn of soortgelijke situaties, het doet haar niks.
Is er iets mis met dit kind of kan dit normaal zijn en dat ze met het ouder worden nog empathie ontwikkeld?
nwdesie wijzigde dit bericht op 06-02-2021 18:05
Reden: Fout
Reden: Fout
0.08% gewijzigd
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt

zondag 7 februari 2021 om 13:51
mimimouse schreef: ↑06-02-2021 20:00Mijn zoon van 5,5 heeft zeker al empathie maar als ik alleen met pijn lig zal hij 100% zeker niet weg gaan. Die blijft bij mij en zal voor mij zorgen.
Ik weet dit omdat als ik moe uit mijn werk komt hij zegt. Mama heb je een drukke dag gehad ik zie namelijk dat je moe bent. Wil je lekker in bad dan kan je uitrusten.
Of als ik niet lekker ben mama kom lekker bij mij zitten en gaat dan knuffelen enz.
Maar weggaan en mij alleen achter laten als ik huil zal hij echt niet doen.
Tenzij je kind bijvoorbeeld je man imiteert, vind ik dit dus zorgelijker dan wat TO beschrijft.
zondag 7 februari 2021 om 14:00
zondag 7 februari 2021 om 14:02
mimimouse schreef: ↑06-02-2021 20:00Mijn zoon van 5,5 heeft zeker al empathie maar als ik alleen met pijn lig zal hij 100% zeker niet weg gaan. Die blijft bij mij en zal voor mij zorgen.
Ik weet dit omdat als ik moe uit mijn werk komt hij zegt. Mama heb je een drukke dag gehad ik zie namelijk dat je moe bent. Wil je lekker in bad dan kan je uitrusten.
Of als ik niet lekker ben mama kom lekker bij mij zitten en gaat dan knuffelen enz.
Maar weggaan en mij alleen achter laten als ik huil zal hij echt niet doen.

Dit is pas gek.
Het kind in de OP heeft gewoon even geen zin om met tante mee te gaan, niks aan de hand.
Alleen kalmte kan ons redden.
zondag 7 februari 2021 om 16:31
Bedankt voor de reacties! Normaal gedrag dus. Was miss ook wel kortzichtig van me de OP. Heb weinig kinderen in mijn leven en geen verstand van wat hoort bij welke leeftijd. Vind het verder een leuk kind al komt dat vast niet zo over in de OP. Mijn vraag was omdat ik me oprecht zorgen maakte dat er iets was.
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt

zondag 7 februari 2021 om 16:32
Gewoon oprecht nieuwsgierig waarom is dit zorgelijk? Het valt mij namelijk op dat hij het ook bij vriendjes doet, jongetje dat gepest wordt mijn kind gaat erbij staan en zegt dat ze hem niet mogen pesten omdat dat niet leuk is en dat kinderen daar verdrietig door worden.
Hij heeft het ook naar de hond toe, ik zorg voor je want je bent mijn beste vriend.
Het is ons nooit opgevallen dat dit zorgelijk is dus en wij krijgen juist van mensen te horen dat hij het bij hun ook doet en nooit heeft iemand gezegd jeetje dit is niet goed hoor.

zondag 7 februari 2021 om 16:52
Genoeg kinderen van 5 die echt al wel iemand kunnen troosten, dus zo gek is dat nu ook weer niet. Volgens mij is er niks mis met zorgzame, invoelende 5-jarigen. De ene is daar wat vlotter mee dan de ander en het ene mens heeft wat meer empathie in zich dan de ander.

zondag 7 februari 2021 om 18:08
mimimouse schreef: ↑07-02-2021 16:32Gewoon oprecht nieuwsgierig waarom is dit zorgelijk? Het valt mij namelijk op dat hij het ook bij vriendjes doet, jongetje dat gepest wordt mijn kind gaat erbij staan en zegt dat ze hem niet mogen pesten omdat dat niet leuk is en dat kinderen daar verdrietig door worden.
Hij heeft het ook naar de hond toe, ik zorg voor je want je bent mijn beste vriend.
Het is ons nooit opgevallen dat dit zorgelijk is dus en wij krijgen juist van mensen te horen dat hij het bij hun ook doet en nooit heeft iemand gezegd jeetje dit is niet goed hoor.
Het kan hoor, dat je een van nature heel zorgzaam kind hebt of eentje die zich heel vroeg ontwikkeld heeft op het gebied van empathie maar het is met 5,5 niet heel gemiddeld gedrag.
Dit gedrag zie je helaas ook bij kinderen die geparentificeerd raken.
zondag 7 februari 2021 om 18:16
uiteindelijk heel hard huilen en boos zijn. Ze zei tegen de moeder dat ze stom was, gilde dat de moeder nooit lief was, nooit iets deed met haar, terwijl ze zichzelf dramatisch op de grond liet vallen
Misschien klopt dit wel, hoogstwaarschijnlijk zelfs. Anders roept een kind dat niet zomaar.
Dan is het niet gek dat ze geen empathie kent. Ze ziet dan namelijk zelf ook nauwelijks.
Wederkerigheid, autonomie, aandacht. Allemaal dingen die al vroeg aanwezig moeten zijn voor een (mentaal) gezond kind, inclusief empathisch vermogen op leeftijdsniveau. En voor een gezonde ouder/kind relatie.
Misschien klopt dit wel, hoogstwaarschijnlijk zelfs. Anders roept een kind dat niet zomaar.
Dan is het niet gek dat ze geen empathie kent. Ze ziet dan namelijk zelf ook nauwelijks.
Wederkerigheid, autonomie, aandacht. Allemaal dingen die al vroeg aanwezig moeten zijn voor een (mentaal) gezond kind, inclusief empathisch vermogen op leeftijdsniveau. En voor een gezonde ouder/kind relatie.