veertien maanden, niet kruipen en niet staan

24-07-2009 14:54 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van inmiddels veertien maanden kruipt nog steeds niet of nauwelijks (hij schuift af en toe eens op zijn buik achteruit of op zijn billen, ook achteruit). Hij kan staan als je hem stevig aan beide handjes vasthoudt. Verder doet hij eigenlijk niks qua grove motoriek en hij lijkt er ook nog steeds geen enkele belangstelling voor te hebben.

Ik weet dat het ene kind zich sneller ontwikkelt dan het andere, maar zo langzamerhand begin ik me toch af te vragen of dit nog binnen de marges van het normale valt.

Ik heb niet de indruk dat er lichamelijk of geestelijk iets mis is met hem. Op alle andere vlakken ontwikkelt hij zich heel goed en ligt zelfs voor op het schema. Het contrast met de grove motoriek is dan ook wel heel groot.

Bij het CB hebben ze gezegd dat ze er naar gaan kijken als hij met 15 maanden nog geen vorderingen heeft gemaakt. Ik houd hoop, maar ik zie voorlopig echt niks wat wijst op een plotse doorbraak.

Herkent iemand dit? Zo ja, hoe heeft deze situatie zich verder ontwikkeld en heeft je kind de 'achterstand' later ingehaald? Weet iemand wanneer er volgens de criteria sprake is van een ontwikkelingsachterstand? En wat zou het vervolgtraject zijn als er over een maand nog niets is veranderd?

Nog even ter info erbij: we wonen in België, dus waar ik CB schrijf bedoel ik het Vlaamse equivalent. Volgens mij loopt dat redelijk gelijk met het Nederlandse CB.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent, alvast bedankt voor jullie reacties.
mahna mahna tuduuuudududu
Doet hij ook niet aan billenschuiven? Je zou eens een consult bij kinderfysio aan kunnen vragen, gewoon eens kijken wat die ervan zegt. Wellicht bemerkt deze iets aan het bewegen van je kindje. Met 14 maanden nog nauwelijks grove motoriek is wel wat aan de late kant denk ik (MAAR ik ben geen arts, is meer gevoelsmatig)
Een meisje uit het 'zwangerschapsgymgroepje' was heel laat met dingen als kruipen en lopen. Toen alle andere kindjes allang liepen, schoof zij nog maar wat op haal billen vooruit. Zindelijk worden duurde ook heel erg lang en ook met praten was ze 'achter'.

Nu wordt ze volgende maand zes en zit komend schooljaar in groep 3, samen met mijn oudste zoontje.

Ze is helemaal 'bijgetrokken' en een blakende meid.

Ik wil hiermee niet zeggen dat er bij jouw zoontje niets aan de hand zou kunnen zijn, maar ik wilde je toch dit voorbeeld niet onthouden.

xx lisa.
Jongetje dat bij mijn zoontje in de groep zat op de creche deed ook weinig (ging heel laat zelf eens zitten) en ging met ruim anderhalf toch maar naar de dreumesgroep, ondanks dat hij toen nog niet uit zichzelf ging staan, laat staan dat hij liep. Na een week zette hij zijn eerste stapjes, zo ineens....
Hij schuift af en toe eens een beetje op zijn billen. Maar alleen achteruit en dan wordt hij heel boos want dan schuift hij alleen maar verder weg van waar hij naartoe wil. Idem voor het buikschuiven.
Oja, nog een ander voorbeeld. Dochtertje van vrienden ging pas rond haar 2e verjaardag zelf staan en heel voorzichtig een paar passen lopen. Nu is ze bijna 3 en loopt ze prima.
Als je geruststelling zoekt, kun je misschien beter naar een kinderfysio gaan of naar een orthopedagoog.

Ontwikkelt je zoontje wel andere vaardigheden, zoals taal of fijne motoriek. Soms zijn ze met taal heel snel en dan blijft de rest achter.

Ons zoontje was traag met alles, maar daar zat wel een duidelijke oorzaak achter.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja, ik wil eigenlijk nog even een maand wachten want dan moeten we weer naar het CB. Maar ondertussen begin ik er toch wel wat onrustig van te worden.

Hij ontwikkelt zich verder heel goed, zegt al wat woordjes, kan al dingen in een vormenstoof steken.

Ik hoop inderdaad ook dat hij opeens besluit dat het tijd is en dat hij dan de achterstand snel inhaalt. Dank voor de positieve verhalen dus. Ik vind het alleen zo raar dat het hem echt niet lijkt te interesseren, en dat terwijl er hier ook nog een ouder broertje rondholt.

Maak me overigens niet vreselijk zorgen, maar ben er nu toch wel een beetje mee bezig.
Mijne was ook vrij laat met lopen, maar met andere dingen was ze weer snel. Het schijnt dat ze gewoon hun eigen ding eruit pikken waar ze in geinteresseerd zijn, misschien bij jouw zoon ook zo?
1e, met 19 maanden lopen, 20 maanden kruipen want kon zich nergens aan optrekken zonder ernaar toe te kruipen, maar praten als brugman, van slapen gaan tot slapen gaan. Nu nog trouwens

komt allemaal goed
Als de fijne motoriek en spraak goed zijn, of zelfs wat sneller, kan het zijn dat de grove motoriek weer wat later aan de beurt is.

Als je je erg ongerust over maakt kan een kinderfysio je tips geven wat je thuis kunt doen aan leuke oefeningetjes (spelenderwijs) om hem wat te stimuleren.
Stressed is just desserts spelled backwards
Feesie, ik heb makkelijk praten want mijn zoontje is heel snel, maar een dochter van vrienden van ons had precies hetzelfde. Zij was 18 maanden en begon toen pas te proberen te lopen. Dat gebeurde nadat ze begon met naar de creche gaan. Als zijn ontwikkeling goed is op andere vlakken (woordjes zeggen etc wat hij dus al doet) en hij kan wel staan als je hem vasthoudt, dan kan ik me niet voorstellen dat er echt iets is. Maar ik ben ook geen arts en kan me voorstellen dat je er wel over nadenkt. Hoop voor je dat hij je snel zal doen verbazen en opeens 'begint'. Net zoals mijn zusje die geen woord sprak totdat ze 2.5 was en toen kwamen er opeens volzinnen uit. Ze had blijkbaar in haar hoofd zitten oefenen
Ik vind dit soort dingen een beetje onzinnige vragen.

Natuurlijk kan het altijd goed komen. Er zijn genoeg kinderen die wat achter lopen. Die doen twee jaar niets en gaan dan opeens hele gesprekken voeren en marathons lopen.

Er zijn ook kinderen die in het begin heel normaal schijnen en waar dan iets mis mee blijkt te zijn.

Dat kan je echt hier op een forum volgens mij niet uitvogelen..

Als je echt ongerust bent ga dan maandag gewoon naar de huisarts, anders wacht je gewoon nog een maand.
Heb vanochtend de Ouders van Nu gekocht, en daar staat nu een artikel in over snelle Jelle of Trage Truus. Kinderfysio Wies Kerstholt gaat daar in op specifieke situaties.

Mss kun je het artikel lezen om je zo een beetje gerust te stellen.
Dank voor de tip van de Ouders van Nu, zal aan iemand in NL vragen om die voor me te kopen.

En dank voor de andere reacties, goed om te lezen dat er meer kinderen zijn die zo laat zijn.

Neele, ik snap natuurlijk zelf ook wel dat ik hier geen uitsluitsel zal krijgen of er iets mis is of niet. Maar zo gek is het toch niet om te vragen of er anderen zijn die dit herkennen? Ik ken nl zelf geen baby's die zo laat zijn met kruipen en lopen.

Ik vind trouwens op internet niet echt een overzichtje met objectieve criteria voor een ontwikkelingsachterstand. Heeft er iemand meer informatie?
Feesie, hier heb je misschien wat aan:

http://mens-en-samenlevin ... twikkelingsproblemen.html

http://mens-en-gezondheid ... nd-op-welke-leeftijd.html

Ik weet echter niet hoe objectief dit is, maar het geeft je wellicht wat houvast.
Waarom ga je zelf niet even langs een kinderfysio? Die kunnen je hele goede tips geven om je kindje te stimuleren.

Dat komt vanzelf is altijd leuk gezegd, maar als je er middenin zit is het echt een dooddoener. Mijn dochter rolde nog niet met 11 maanden en ik heb toen zelf aangedrongen op fysio. Even wat tips en trucs en toen ging het in een keer erg snel. Niets mis mee. Het cb stuurt je toch naar de huisarts omdat de huisarts het spil is in de zorg voor je kind. Je kunt zelf ook langs de ha en vragen om advies. Het cb bepaalt niet, dat doe jij als moeder zijnde.
Zoon was, overigens door een hartoperatie, ook erg laat met dit soort dingen. Kinderarts zei destijds tegen mij dat de grens voor loslopen op 23 maanden ligt. Mijn zoon liep los met 22 maanden en was dus niet officieel te laat.

Blijven zitten zonder om te vallen deed hij met een maand of 14. Kruipen nog veel later (weet eigenlijk niet meer wanneer) en zelf gaan zitten met een maand of 18 ofzo. Het was wel handig, zo'n kind wat nooit wegliep/kroop. Dochter liep met 12 maanden los en daar werd ik wel eens gek van.

Zoon heeft overigens wel al voor zijn eerste verjaardag fysio gehad om te leren kruipen. Zijn spierspanning was te laag, daardoor lukte het niet. Ik zag weinig verbetering en ben na een sessie of 6 gestopt en heb het laten gaan.

Zoon is nu 5 en heeft sinds anderhalf jaar elke week fysio. Hij liep toch echt wel achter in zijn grove motoriek en werd daar ook geestelijk onzeker van. Fysio helpt nu wel enorm goed, hij is motorisch gezien stukken handiger en dat uit zich ook in een groter zelfvertrouwen in andere dingen.

Wacht nog een maand af en neem anders zelf eens contact op met een fysio.
Hoi, mijn zoon is 20 maanden en loopt nog steeds niet. Staan pas sinds een maand of twee, echt kruipen idem. Zoon is helemaal doorgelicht, niks aan de hand, komt vanzelf. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat met jouw zoon ook niks aan de hand is, maar er zijn in ieder geval meer kindjes aan de late kant. Ik weet niet hoe jullie met je zoon omgaan, maar niet te snel oppakken en veel zelf laten doen hielp hier En vooral: niet pushen. Laat je niet opnaaien door de mensen om je heen. WIj hebben, op advies van CB, onze zoon wel laten checken door fysio en later arts, om uit te sluiten dat het iets medisch is.
Hoi, nogmaals dank voor alle reacties. Tja, ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Aan de ene kant denk ik 'er is niks mis met jou' als ik naar hem kijk. Aan de andere kant denk ik 'objectief gezien is hij toch wel heel laat'.

We wachten nog maar een maandje (inmiddels nog 3 weken) tot het bezoek aan het CB en dan ga ik hoe dan ook zelf erachteraan.
Zoontje van een collega ging pas zitten toen hij rond de 14 maanden was en lopen vlak voor zijn 2e. Vaak zijn jongetjes wat trager dan meisjes. Mijn dochtertje liep toen ze 15-16 maanden was, mijn zoontje is nu 16 maanden en wandeld wel langs de tafel en nu ook achter een loopkar, maar ik dnek dat het zeker nog een maand of 2 duurt voordat hij echt los kan lopen. Heb je met je zoontje het 'staan' weleen geoefend? Is hij sterk in zijn beentjes, zet hij ze dan ook neer op de grond of laat hij zich direct door zijn knieën zakken? Als hij ligt, beweegt hij dan veel met zijn beentjes of helemaal niet. Heeft hij kracht in zijn benen?

Hou het in ieder geval in de gaten en dring erop aan de volgende keer op het cb dat er serieus naar gekeken wordt. Je maakt je zorgen en daar moet naar geluisterd worden. Ook al blijkt er wellicht niets aan de hand te zijn, als je maar gerustgestgeld wordt omdat ze niks bijzonders kunnen vinden, dat scheelt al een hoop.
Hoi,

Even mijn verhaal, mijn dochter die nu 23 maanden is begint pas met voorzichtig aan onze handen te lopen, Sinds een maand of drie trekt ze zich op en kruipt ze rond. Ze is dus echt laat. Praten gaat ontzettend goed, daar loopt ze dus mee voor. We hebben kinderfysio gehad en wij zijn zelfs bij de kinderneuroloog terecht gekomen. Die de verlossende woorden sprak dat er helemaal niks mis was met onze dochter, maar dat zij een variatie op de ontwikkeling laat zien, waardoor zij gewoon later is met de grove motoriek. Hij raadde ons zelfs aan om niet meer wekelijks naar de fysio te gaan maar een keer per maand. Dat was al fijn om te horen, omdat ik toch al het idee had dat de fysiotherapeut niks voor haar kon betekenen en dat zij het toch echt in haar eigen tempo ging doen.

Ik zag wel ontwikkeling bij mijn dochter, telkens kleine sprongetjes.

Dus kindjes kunnen ook gewoon echt laat zijn in hun ontwikkeling en dan hoeft er niks aan de hand te zijn.
Mijn dame liep qua grove motoriek ook wat achter; met 12 maanden achteruit tijgeren en wat billenschuiven.

Ik heb zelf een consult gevraagd bij de kinderfysio; die is thuis komen kijken en constateerde hypermobiele gewrichten. Niet ernstig,maar hierdoor vond ze het enger uit evenwicht te zijn (du niet durven draaien, omkijken, proberen te kruipen / staan enz.) Nu 5 consulten later (consult ongeveer 1x id 2 weken thuis, wat simpele oefeningen die worden voorgedaan die je zelf moet oefenen met je kindje een paar x per dag.

Ze heeft de afgelopen 2 maanden geleerd te draaien, te gaan zitten, zelf te gaan staan en sinds een paar weken sjout ze achter haar loopwagen en op de loopfiets. Onwijs snel is het dus gegaan; ik heb er gee spijt van dat ik de kinderfysio heb gevraagd mee te kijken.
feessie, wat je ook kunt proberen is je kindje neerzetten op handjes en knietjes, en de kruipbeweging maken voor hem, maw jij duwt een handje naar voren en dan een knietje en dat dan met alle vier de ledematen, zet een nieuw speeltje net buiten bereik en ga er zo met hem naar toe.

Dit doe je een paar minuten 2x per dag of zo. Zijn handjes kunnen waarschijnlijk zijn gewicht nog niet dragen, maar als hij er lol in heeft gaat dat vast snel beter. Ik heb zo mijn dochter kruipen geleerd, (was toendertijd in een week bekeken). Mijn tweede dochter schoof al op haar buik door het huis met 6 maanden, en die was ook sneller met lopen. Soms hebben ze gewoon niet door dat er nog meer is dan eten en slapen!
Onze dochter is ook laat qua ontwikkeling in de grove motoriek. Ze is nu 18 maanden en loopt pas sinds een maand of 3 echt langs de tafel en van tafel naar bank. Ze begon pas met zich optrekken en zelf gaan zitten ( vanuit liggende positie) toen ze 13 maanden was. Nu is ze zover dat ze af en toe een paar seconden losstaat ( als ze geen erg heeft in het feit dat de bank of de tafel toch verder weg is dan ze denkt) en probeert ze uit alle macht zelfstandig op te staan maar verder als op handen en voeten staan, komt ze nog niet. Dochter heeft ook een loopauto, maar daar taalt ze (nog) helemaal niet naar. Ze vindt het hilarisch als ik er mee door de kamer ren, maar zelf ho maar.

Een paar weken geleden een consult gehad van het cb ( ze doen hier in de provincie met anderhalf jaar een huisbezoek) en de verpleegkundige zei dat ze niet heel snel was en dat ik ook niet moest denken dat ze binnen nu en een paar weken loopt, maar dat het belangrijk is dat je wel ontwikkelingen blijft zien ( hoe klein ook) en geen stilstand of achteruitgang.

Ik blijf je topic volgen, succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven