Veranderen van basisschool

10-07-2019 17:01 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik lees al een tijdje mee maar nog nooit zelf een topic geopend. Onze oudste dochter van 6 jaar is een rustig, sociaal en vrolijk meisje maar (afgelopen schooljaar in groep 3) zit in een erg onrustige klas. Dagelijks komt ze thuis met verhalen over jongens die de juf voor alles en nog wat uitschelden en die tafels en stoelen omgooien. De juf heeft aangegeven dat ze op school niet laat zien wat ze zou moeten laten zien, ze durft niet (meer) voor te lezen in de klas, klapt dicht tijdens toetsen/klassikale vragen, dat ze niet mee kan komen met de lesstof etc. Bij de Cito lijkt ze de antwoorden te gokken zonder ook maar naar de vraag te luisteren. De juf wil haar dan ook laten doubleren in groep 3.

Meerdere malen hebben wij aan de juf gevraagd of zij/ib’er de Cito één op één kunnen afnemen zodat we weten wat er gebeurt maar daar hebben ze geen gehoor aangegeven. Ook gevraagd of de ib’er wil observeren in de klas, ook niet gebeurd. Zelf hebben wij een kindercoach ingeschakeld en die heeft wel meegekeken in de klas, ze beaamt dat het een enorme drukke klas is en dat de juf vooral de fouten die gemaakt worden benadrukt.

Thuis laat ze een heel ander beeld zien, ze kan juist goed lezen en rekenen vindt ze enorm leuk om te doen.

Nu kregen we afgelopen maandag een mail waarin stond dat er na de zomervakantie 10 leerkrachten (nog veel vacatures open) zullen vertrekken en dat er na een rommelige periode van anderhalf jaar met een interim directeur een nieuwe directeur zal komen. Onze dochter zou in groep 3 een juf krijgen die pas in januari klaar is met haar opleiding. Wij houden ons hart vast en denken na over het wisselen van basisschool. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe vinden kinderen dit?

Alvast enorm bedankt!
Op deze leeftijd, met nog de hele basisschool voor zich, is wisselen naar een voor haar fijnere school een prima plan.
Verdergaan op deze school lijkt mij volkomen zinloos.

Als de helft van de leerkrachten het aftrappen en ze mensen binnenhalen die niet eens afgestudeerd zijn ... dat geeft wel een beeld van de school.


Ik zou alleen bij een aantal ouders - liefst die je een beetje gelijkgezind acht of waar kind geregeld mee speelt - es polsen hoe zij denken over de school.

Er moeten toch meer kinderen last hebben van die "gezellige" (not) klas-sfeer?
Er moeten toch meer ouders aan 't twijfelen zijn?

Eventueel dus een overstap naar een andere school maken met een paar ouders en kinderen tesamen.



Ik zou met deze school, met zo'n sfeer en met wat kind thuis laat zien overigens niet overtuigd zijn van dubbelen.

Eerst maar es een andere school, een rustigere klas en kijken hoe ze 't daar doet.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-07-2019 02:18
Verdergaan op deze school lijkt mij volkomen zinloos.

Als de helft van de leerkrachten het aftrappen en ze mensen binnenhalen die niet eens afgestudeerd zijn ... dat geeft wel een beeld van de school.
Nee hoor, dit geeft een beeld van het lerarentekort.

TO, ik zou ook contact opnemen met een andere school.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als de oude basisschool van mijn kinderen. Ze zijn ook gewisseld, in groep 3 en 5 en ze zijn helemaal opgebloeid. Met name de oudste zat op de oude school in een erg drukke groep met een aantal jongens die continu negatieve aandacht vroegen, de sfeer in de groep voelde niet veilig, geen respect voor de leerkracht en medeleerlingen en op school veel onrust in het algemeen etc. Dus we hebben bij de nieuwe school vooral gekeken naar hoe ze omgaan met pestgedrag, welke mogelijkheden ze bieden als het juist even niet goed gaat qua leren. De overstap ging heel soepel, ik zag er erg tegenop maar dat helemaal niet nodig. Mijn kinderen zeiden eigenlijk gelijk al dat ze het zo fijn rustig op school vinden en wilden niet meer terug.
Alle reacties Link kopieren
Wegwezen.
Hier precies hetzelfde verhaal. Kind echt getraumatiseerd door onderwijzend personeel. Terror klas.
Op nieuwe school volledig opgebloeid met hulp van buitenaf. We zijn erg dankbaar voor deze kans voor hem.
Want de kinderen na hem vd oude school werden nergens meer aangenomen zodra ze hoorden waar ze vandaan kwamen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-07-2019 02:18
Verdergaan op deze school lijkt mij volkomen zinloos.

Als de helft van de leerkrachten het aftrappen en ze mensen binnenhalen die niet eens afgestudeerd zijn ... dat geeft wel een beeld van de school.


Ik zou alleen bij een aantal ouders - liefst die je een beetje gelijkgezind acht of waar kind geregeld mee speelt - es polsen hoe zij denken over de school.

Er moeten toch meer kinderen last hebben van die "gezellige" (not) klas-sfeer?
Er moeten toch meer ouders aan 't twijfelen zijn?

Eventueel dus een overstap naar een andere school maken met een paar ouders en kinderen tesamen.



Ik zou met deze school, met zo'n sfeer en met wat kind thuis laat zien overigens niet overtuigd zijn van dubbelen.

Eerst maar es een andere school, een rustigere klas en kijken hoe ze 't daar doet.
De school staat enorm goed aangeschreven maar inderdaad door het leraren tekort is het er nu enorm rommelig. De vorige directeur heeft het welgeteld 1 jaar uitgehouden en samen met de onderdirecteur zijn ze opgestapt. De interim is echt verschrikkelijk, ze veranderen te pas en te onpas de schooltijden, vanaf groep 3 mag je niet meer meelopen met je kind naar de klas (grote school met meerder in- en uitgangen), de studiedagen verdubbeld en ga zo maar door.

Veel ouders ervaren hetzelfde en hebben dit ook aangegeven aan de juf. Er zijn meerdere ouders die op dit moment aan het kijken zijn bij andere scholen, helaas wonen wij in de randstad dus overal wachtlijsten. Veel ouders hebben ook nog een kind in een hogere groep en die vinden het lastig om nu dan nog die wissel te maken.

De juf heeft in het laatste 10 minuten gesprek gezegd (nav meerdere klachten over deze kinderen) ... we kunnen de veiligheid van de kinderen wel garanderen en mijn hart bloed voor de kinderen die dit hebben/doen. Dit ging erover dat één van die jongens tijdens de Cito de tafels van meerdere kinderen omver gegooid heeft. Dochter kwam met dit verhaal thuis en heb gevraagd bij andere ouders of ze hierover ook iets hadden gehoord want de juf heeft hierover niks gecommuniceerd.
Alle reacties Link kopieren
wegwezen daar....
Maarrrr.... een nieuwe school houdt zich meestal wel aan het advies van de oude school wat betreft doublure. Dussss, kaart eerst die doublure eens goed aan.
Alle reacties Link kopieren
Over die schooltijden en extra studiedagen zou ik de MR aan de tand voelen. Daar zitten ook ouders in en schooltijden is iets waar de oudergeleding van de MR mee heeft ingestemd. Denk je dat school te weinig uren lesgeeft dan kun je dat melden bij de leerplichtambtenaar en/of de onderwijsinspectie.

Aan het lerarentekort en het gerommel daardoor op school kun je niet veel doen. De juf loopt wellicht op het tandvlees en dan valt het negatieve eerder op en telt zwaarder mee. Vraag je coach, ik neem aan dat het een officiële (ortho)pedagoog of (kinder)psycholoog is en niet iemand met een LOI-cursus... naar haar visie over doubleren waarbij ze in een klas komt waar ze niet ondergesneeuwd wordt, wat bijdraagt aan je dochter haar welzijn en resultaten. Neem die bevindingen mee in je besluiten en vraag of de ib'r aanschuift bij een gesprek met de juf over de situatie.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-07-2019 17:16
Over die schooltijden en extra studiedagen zou ik de MR aan de tand voelen. Daar zitten ook ouders in en schooltijden is iets waar de oudergeleding van de MR mee heeft ingestemd. Denk je dat school te weinig uren lesgeeft dan kun je dat melden bij de leerplichtambtenaar en/of de onderwijsinspectie.

Aan het lerarentekort en het gerommel daardoor op school kun je niet veel doen. De juf loopt wellicht op het tandvlees en dan valt het negatieve eerder op en telt zwaarder mee. Vraag je coach, ik neem aan dat het een officiële (ortho)pedagoog of (kinder)psycholoog is en niet iemand met een LOI-cursus... naar haar visie over doubleren waarbij ze in een klas komt waar ze niet ondergesneeuwd wordt, wat bijdraagt aan je dochter haar welzijn en resultaten. Neem die bevindingen mee in je besluiten en vraag of de ib'r aanschuift bij een gesprek met de juf over de situatie.
De schooltijden zijn onder het mom van een proef aangepast en uiteindelijk bleek uit de nieuwsbrief dat de schooltijden volgend schooljaar ook zo zullen blijven. Hoe en wat eraan vooraf is gegaan geen idee. We kregen een mail dat de MR er wel mee zou instemmen en dat ze een enquête zouden houden. Ongeveer 60% van de ouders heeft gestemd en deze hebben allemaal tegen het voorstel gestemd..

De kindercoach heeft in de klas meegekeken en die noemde de klas een tikkende tijdbom. Maar het doubleren is nog niet eens het grootste probleem want als dat goed zou zijn voor onze dochter hebben wij er niks op tegen. We hebben de juf gevraagd of het iets voor onze dochter zou kunnen opleveren maar dat weet ze dus niet, ze geeft constant aan dat ze het gewoon niet weet.

De ib’er kan niet aanschuiven want die zit ziek thuis en de andere ib’er heeft net na de meivakantie ontslag genomen en er is nog geen nieuwe.
Zonder serieus plan zou ik toch écht niet meegaan in dat doubleren.

De juf weet het niet goed en dus gaat ze je kind maar als experiment een jaar van haar leven afnemen.

Te zwak argument en al helemaal geen plan.

Andere school en dan wel ineens groep 4.
En kijken hoe het daar loopt.

Doubleren kan volgend jaar nog altijd.
Met fatsoenlijke argumenten en een fatsoenlijk plan van aanpak voor 't jaar daarop.
In een school die niet holderdebolder loopt en waar juffen weten waar ze mee bezig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven