Vernoemen.
woensdag 20 mei 2020 om 23:26
Is jou kind vernoemd. Of heb je een naam die lijk op een andere naam. Laat het weten.
Ik ben nog maar net zwanger. Maar nu al namen stress. Wie moet ik vernoemen.
Mijn vader Eddie (eja)en broer lucus (al)en opa giel(al) (eduardus josephes achilles ludovicus)
Of mijn schoonvader wiljo en zijn pa wim ( willem johan(nes) . En dan zou ik ook nog ome edwin kunnen toevoegen. Voor de extra naam.
Mijn vader en broer zijn al vernoemd. En voor mijn schoonvader die 2 kleindochters heeft zou dit zijn eerste echte kans zijn.
Maar de namen in mijn familie worden al jaren doorgegeven.
Dilemma's. En wat zou je van die namen kunnen maken.
Ik ben nog maar net zwanger. Maar nu al namen stress. Wie moet ik vernoemen.
Mijn vader Eddie (eja)en broer lucus (al)en opa giel(al) (eduardus josephes achilles ludovicus)
Of mijn schoonvader wiljo en zijn pa wim ( willem johan(nes) . En dan zou ik ook nog ome edwin kunnen toevoegen. Voor de extra naam.
Mijn vader en broer zijn al vernoemd. En voor mijn schoonvader die 2 kleindochters heeft zou dit zijn eerste echte kans zijn.
Maar de namen in mijn familie worden al jaren doorgegeven.
Dilemma's. En wat zou je van die namen kunnen maken.
donderdag 21 mei 2020 om 00:24
donderdag 21 mei 2020 om 00:32
Ik ben vernoemd naar een tante in mijn tweede naam, en mijn dochter heeft die ook als tweede naam. Maar ik vind het ook gewoon een mooie naam, zou zelfs als eerste kunnen. Het is een normale naam, niet iets gekunstelds van een mannen-naam waarvan iets voor een meisje is gemaakt omdat het moest. Of iets mega ouderwets omdat oma dat zo belangrijk vond.
donderdag 21 mei 2020 om 00:33

donderdag 21 mei 2020 om 00:46
Ik zou dus echt niet gaan vernoemen om het vernoemen. Als je een 2e naam wilt geven doe dan gewoon een naam die je zelf mooi vind. Het komt een beetje over alsof het bijna verplicht is om een naam door te geven.
Wij hebben gewoon lekker voor 1 naam gekozen. Lekker simpel, had geen behoefte aan meer namen. En al had mn hele familie op zn kop gestaan (doen ze niet, speelt bij ons totaal niet in de familie) dan had het me nog niks kunnen schelen. Mijn kind, mijn naam!
Wij hebben gewoon lekker voor 1 naam gekozen. Lekker simpel, had geen behoefte aan meer namen. En al had mn hele familie op zn kop gestaan (doen ze niet, speelt bij ons totaal niet in de familie) dan had het me nog niks kunnen schelen. Mijn kind, mijn naam!
donderdag 21 mei 2020 om 00:46

donderdag 21 mei 2020 om 01:08
Wij hebben onze kinderen wel vernoemd in de 2de naam. Wij hebben van de lange namen een deel genomen die we mooi vonden, maar niet perse als eerste naam wilde. Wij hebben niet gekeken naar geslacht.
Van Elisabeth, kan je bijvoorbeeld als 2de naam Eli maken.. Zouden wij nooit als eerste naam doen, maar als 2de had het gekund.
Voor een meisje bijvoorbeeld Edie voor een meisje van Eddie. Jo voor een meisje van Wiljo, of Iljo voor een jongen.. Degene die wij wilde vernoemen hadden echter namen waar we makkelijk leuke 2de en namen uit konden halen. Vind deze namen iets lastiger...
Van Elisabeth, kan je bijvoorbeeld als 2de naam Eli maken.. Zouden wij nooit als eerste naam doen, maar als 2de had het gekund.
Voor een meisje bijvoorbeeld Edie voor een meisje van Eddie. Jo voor een meisje van Wiljo, of Iljo voor een jongen.. Degene die wij wilde vernoemen hadden echter namen waar we makkelijk leuke 2de en namen uit konden halen. Vind deze namen iets lastiger...
donderdag 21 mei 2020 om 01:27
Als je echt officieel wil vernoemen dan is van oudsher : de oudste jongen naar de opa van vaders kant, oudste dochter naar moede van moederskant. 2de zoon vader moederskant, 2de dochter moeder van vaderskant.
Maar goed, zo groot zijn de gezinnen van tegenwoordig niet meer.
Het voordeel ervan was dat je altijd wel kon beredeneren wie van de neven de oudste was.
Maar goed, zo groot zijn de gezinnen van tegenwoordig niet meer.
Het voordeel ervan was dat je altijd wel kon beredeneren wie van de neven de oudste was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

donderdag 21 mei 2020 om 01:28
Toen ik zwanger was kreeg ik de wijze raad van mijn oma van 93 om nooit te vernoemen. Dat gaf alleen maar ellende en scheve gezichten volgens haar. Al haar kinderen zijn trouwens wel vernoemd, dus ze sprak uit ervaring.
Wij waren het ook helemaal niet van plan. Onze dochter heeft wel een tweede naam, omdat we dat gewoon mooi vonden.
Wij waren het ook helemaal niet van plan. Onze dochter heeft wel een tweede naam, omdat we dat gewoon mooi vonden.

donderdag 21 mei 2020 om 01:38
Wat je zou kunnen doen is de namen mixen, bijvoorbeeld:
-Lucille (Lucas en Giel) bij een meisje
-Lucie (Eddie en Lucas) bij een jongen of meisje
-William of Willian (Wim, Edwin, en Wiljo) bij een jongen
-Willie (Willem/Wiljo en Eddie) bij een meisje
Je zou je kind natuurlijk ook nog een derde naam erbij kunnen geven, dus één naam vanuit jouw kant en één naam vanuit je man's kant. Omdat je vader en broer al vernoemd zijn zou je je opa er nu in kunnen stoppen, dat je gewoon Giel of Ghislaine kiest.
Als laatste zou je, mits je nog aan een tweede kind denkt, je kind nu naar je schoonvader kunnen vernoemen en het tweedekind naar jouw vader of iets dergelijks.
Je zou je kind natuurlijk ook nog een derde naam erbij kunnen geven, dus één naam vanuit jouw kant en één naam vanuit je man's kant. Omdat je vader en broer al vernoemd zijn zou je je opa er nu in kunnen stoppen, dat je gewoon Giel of Ghislaine kiest.
Als laatste zou je, mits je nog aan een tweede kind denkt, je kind nu naar je schoonvader kunnen vernoemen en het tweedekind naar jouw vader of iets dergelijks.
donderdag 21 mei 2020 om 01:53
Slimme tip!! Bij ons weten alleen de mensen die we vernoemt hebben dat ze vernoemd zijn hahahatara82 schreef: ↑21-05-2020 01:28Toen ik zwanger was kreeg ik de wijze raad van mijn oma van 93 om nooit te vernoemen. Dat gaf alleen maar ellende en scheve gezichten volgens haar. Al haar kinderen zijn trouwens wel vernoemd, dus ze sprak uit ervaring.
donderdag 21 mei 2020 om 04:48
Wij hadden hetzelfde. Het waarschijnlijk enige kind van beide kanten leek al die vernoemingen te moeten dragen. Dat kan natuurlijk niet. Wij hebben het bij het geslacht gehouden en een mooi mengeling gevonden.
Werden wel vier voornamen, maar in mooie volgorde waar de voorletters ook nog iets betekenen.
Geen scheef gezicht gezien.
Doe vooral wat je goeddunkt en waar je je goed bij voelt.
Werden wel vier voornamen, maar in mooie volgorde waar de voorletters ook nog iets betekenen.
Geen scheef gezicht gezien.
Doe vooral wat je goeddunkt en waar je je goed bij voelt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

donderdag 21 mei 2020 om 06:09
Zo gemaakt, vreselijk.happyface97 schreef: ↑21-05-2020 01:38Wat je zou kunnen doen is de namen mixen, bijvoorbeeld:
Ik ken ook wel mensen die hun kind dan bv Nina noemen. N voor Norbert, I voor Ineke, nog een N voor Noortje en de A van Albert.
En zo zou iedereen dan vernoemd zijn.
Zelf weten, maar ik vind het erg vergezocht.

donderdag 21 mei 2020 om 06:18
Pffff wat een gedoe zeg. Ik snap sowieso niet waarom bepaalde namen perse in de familie (als een rode draad) moeten terugkeren. Je krijgt hier natuurlijk alleen maar gezeik mee. Het feit dat je pas net zwanger bent en nu al loopt te stressen zegt genoeg. Ik vind het ook echt niet meer van nu (zijn vaak ultra ouderwetse namen en daar die ga je vervolgens verbasteren). Je kunt nooit iedereen tevreden stellen dus ik zou het simpel houden en jezelf tevreden stellen en niet vernoemen en een naam kiezen die jullie zelf leuk vinden. Ik kan mij voorstellen dat ik sommige situaties als daar een specifieke persoonlijke reden tot vernoemen is dat het iets moois toevoegt. Maar dit automatisch vernoemen, omdat nu Pietje aan de beurt is pfffff.
donderdag 21 mei 2020 om 06:24
Grappig dat je daar zo erg over nadenkt.
Wij wilden alleen een tweede naam als we er een mooie vonden die bij de eerste zou passen, niet gericht op vernoemen.
Uiteindelijk vonden we de eerste naam voldoende.
Wat wel grappig was dat de naam een verbastering was van een doopnaam van iemand in de familie, dit bleek achteraf. Dit was dus niet bewust gedaan, maar ik vond dat dan wel een mooi iets, gezien diegene een tijdje daarvoor overleden was. De nabestaande vond dat heel mooi symbolisch.
Wij wilden alleen een tweede naam als we er een mooie vonden die bij de eerste zou passen, niet gericht op vernoemen.
Uiteindelijk vonden we de eerste naam voldoende.
Wat wel grappig was dat de naam een verbastering was van een doopnaam van iemand in de familie, dit bleek achteraf. Dit was dus niet bewust gedaan, maar ik vond dat dan wel een mooi iets, gezien diegene een tijdje daarvoor overleden was. De nabestaande vond dat heel mooi symbolisch.
donderdag 21 mei 2020 om 06:27
Kies als roepnaam een naam die je leuk vindt. Een roepnaam ligt trouwens nergens officieel vast en kan je altijd makkelijk wijzigen. Gewoon tegen iedereen zeggen dat je anders genoemd wil worden. Ik heb zelf nogal een ingewikkelde roepnaam en heb er toen ik naar de middelbare school en ging studeren serieus over nagedacht of ik mijn naam wilde veranderen... uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb drie geboortenamen/voornamen en gelukkig een mooie combinatie van initialen, die voornamen kom je alleen tegen als je een vliegticket boekt of iets officieels moet invullen.... Met deze namen ben ik vernoemd naar de moeder van mijn moeder, ik vind dat wel erg leuk zelf...
Die samentrekkingen van Wejo Rohi etc. vind ik zo erg.. moet altijd gelijk denken aan een hondentrimsalon of een kledingwinkel met hele foute kleding zoals de zus van Roy Donders....
Ik heb drie geboortenamen/voornamen en gelukkig een mooie combinatie van initialen, die voornamen kom je alleen tegen als je een vliegticket boekt of iets officieels moet invullen.... Met deze namen ben ik vernoemd naar de moeder van mijn moeder, ik vind dat wel erg leuk zelf...
Die samentrekkingen van Wejo Rohi etc. vind ik zo erg.. moet altijd gelijk denken aan een hondentrimsalon of een kledingwinkel met hele foute kleding zoals de zus van Roy Donders....
donderdag 21 mei 2020 om 06:36
Wij vonden het mooi om als 2e namen te vernoemen naar schoonvader en opa van man.
Dit zijn uiteindelijk de versies geworden zoals je die als kerkse doopnaam kan krijgen (kind niet gedoopt, wij gaan nooit naar de kerk, fam ook niet)
Nu zwanger van zoon 2 en bij hem wordt het vernoemen naar mijn vader en opa maar wordt het maar 1 naam omdat hun namen erg op elkaar lijken. Ook nu weer in de vorm zoals je als doopnaam ziet.
Wij vinden dat mooi staan en bijzonder.
Dit zijn uiteindelijk de versies geworden zoals je die als kerkse doopnaam kan krijgen (kind niet gedoopt, wij gaan nooit naar de kerk, fam ook niet)
Nu zwanger van zoon 2 en bij hem wordt het vernoemen naar mijn vader en opa maar wordt het maar 1 naam omdat hun namen erg op elkaar lijken. Ook nu weer in de vorm zoals je als doopnaam ziet.
Wij vinden dat mooi staan en bijzonder.
Tralalalala