verschil pre eclampsie / hellp syndroom

21-05-2011 20:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

kan iemand mij het verschil uitleggen tussen pre-eclampsie en het hellp syndroom. ik dacht dat het hellp syndroom het gevolg is van een pre-eclampsie, maar lees nu op het forum dat er vrouwen zijn geweest met beide.

groetjes marian
Pre-eclampsie (zwangerschaps vergiftiging/Toxicose)

Het juiste medische woord voor zwangerschapsvergiftiging is pre-eclampsie. Een ander woord, waarmee meestal ook pre-eclampsie wordt bedoeld is toxicose. Er is sprake van pre-eclampsie wanneer er naast (zwangerschaps) hoge bloeddruk, ook meer dan 300 milligram eiwit per 24 uur in de urine wordt uitgescheiden. Om dit laatste vast te stellen is dus onderzoek van de urine nodig.

Pre-eclampsie gaat vaak gepaard met klachten (vochtophoping (oedeem) in bijvoorbeeld enkels, handen en gezicht, hoofdpijn, tintelingen in de vingers, misselijkheid en wazig of vlekjes zien) en kan een verminderde werking van de moederkoek tot gevolg hebben.

Hierdoor dreigt dan weer een tekort aan voedingsstoffen voor de baby wat leidt tot groeiachterstand. Tenslotte kan er een zuurstof tekort bij de baby ontstaan. met als mogelijk gevolg hersen beschadiging of overlijden.

Pre-eclampsie lijdt ook tot verminderde werking van moederlijke organen zoals nieren, lever en bloedvaten.

De gevolgen van pre-eclampsie zijn veelal ernstiger dan bij zwangerschaps hoge bloeddruk, maar vaak minder dan bij het HELLP syndroom. Pre-eclampsie begint, net als het HELLP syndroom, meestal pas na de 22-24ste week van de zwangerschap of later.

HELLP syndroom

De naam HELLP syndroom is afgeleid van een (engelstalige) afkorting: Hemolyse (bloedafbraak) Elevated Liver enzymes (leverfunctiestoornissen) Low Platelets (afbraak van bloedplaatjes). Daarnaast komt hierbij ook vaak hoge bloeddruk, oedeem en eiwitverlies voor.

Deze aandoening wordt dus vastgesteld door bloedonderzoek te doen. Het is een aandoeningen die voor moeder en kind veel problemen oplevert, zoals: hoofdpijn, misselijkheid, pijn boven in de buik, bandgevoel, groeiachterstand en andere complicaties. Bij HELLP syndroom zijn de gevolgen vaak ernstiger dan bij de eerder genoemde ziektes. Zo komt het overlijden van de baby bij HELLP vaker voor dan bij pre-eclampsie en zwangerschaps hoge bloeddruk. Bij heel ernstige vormen van het HELLP syndroom kan ook het leven van de moeder bedreigd worden.

Het HELLP syndroom werd in het begin van de jaren 80 voor het eerst beschreven in de wetenschappelijke vakliteratuur. Het is een ziekte die dus nog niet zo heel lang bekend is. Daardoor is niet iedereen op de hoogte van het bestaan.

(bron: http://www.fdg.unimaas.nl/hellp/inleiding.html)
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker), kun je beter pre-eclampsie hebben dan HELLP. Heb je het zelf gehad?
Simpelgezegd is HELLP is eigenlijk een ernstige vorm van pre-eclampsie.
Simpelgezegd is HELLP is eigenlijk een ernstige vorm van pre-eclampsie.
Dacht dat ik vandaag goed was doorgekomen, dit topic haalt alles weer naar boven . . . . (Davy # 21-05-1988)

Maar goed: hart onder de riem voor iedereen die nu last heeft van pre-eclampsie of HELLP. De kennis is nu veel beter dan eind jaren 80, toen ik ermee te maken had.
dank voor de snelle en duidelijke reactie.

dat is nogal een vaag verhaal. maar om dat vage verhaal samen te vatten:

op het moment van ziekenhuisopname nog niet, 12 uur na ziekenhuisopname ook nog niet, maar in de ontslagpapieren na een ks stond dat de reden voor de ks pre eclamsie was.

na 6 weken controle bij de gynaecoloog (een andere dan 'mijn' gynaecoloog) en die kon mij niet vertellen wat er nou eigenlijk aan de hand was. Er waren geen waarden opgeslagen van voor de bevalling alleen van erna. ik weet hoe ik me een hele lange tijd gevoeld heb tijdens de zwangerschap en na de bevalling en goed was het niet. maar waarom?

waarschijnlijk pre-eclamsie maar dat heeft geen enkele gyn/verlosk/verplegende ooit tegen mij gezegd. dus ik ben een beetje zoekende naar antwoorden en ook lotgenoten want ik merk dat veel mensen (waaronder vroeger ikzelf) geen idee hebben wat het is om pre eclamsie te hebben.
jeetje carenza wat erg dat je dat heb mee moeten maken.

Ik mag van geluk spreken dat ik idd nu last heb gehad van pre-eclamsie en dat mn zoontje er niets aan over heeft gehouden.

sterkte.
Rampie, pre-eclampsie wordt gevonden na het vinden van eiwitten in de urine in combinatie met een hoge bloeddruk. Daarbij zul je bepaalde klachten ondervinden. Die staan in bovenstaande tekst.

Is er urine onderzoek gedaan bij de verloskundige of het ziekenhuis?

HELPP wordt gezien in het bloedbeeld. Heb je bloedonderzoek gehad? Die uitslagen moeten nog te vinden zijn lijkt mij..
Volgens mij heb je pre-eclapsie als je bloeddruk te hoog is en er ook eiwit in de urine zit. Zodra je leverenzymen verhoogd zijn en je trombo's gaan dalen heb je HELPP syndroom.
Ik heb HELLP gehad. Er werd dagelijks bloed afgenomen om het te checken hoe hett er voor stond. Als jij dit gehad zou hebben, zou dit bekend moeten zijn bij de artsen.
quote:rampie schreef op 21 mei 2011 @ 21:39:

dank voor de snelle en duidelijke reactie.

dat is nogal een vaag verhaal. maar om dat vage verhaal samen te vatten:

op het moment van ziekenhuisopname nog niet, 12 uur na ziekenhuisopname ook nog niet, maar in de ontslagpapieren na een ks stond dat de reden voor de ks pre eclamsie was.

na 6 weken controle bij de gynaecoloog (een andere dan 'mijn' gynaecoloog) en die kon mij niet vertellen wat er nou eigenlijk aan de hand was. Er waren geen waarden opgeslagen van voor de bevalling alleen van erna. ik weet hoe ik me een hele lange tijd gevoeld heb tijdens de zwangerschap en na de bevalling en goed was het niet. maar waarom?

waarschijnlijk pre-eclamsie maar dat heeft geen enkele gyn/verlosk/verplegende ooit tegen mij gezegd. dus ik ben een beetje zoekende naar antwoorden en ook lotgenoten want ik merk dat veel mensen (waaronder vroeger ikzelf) geen idee hebben wat het is om pre eclamsie te hebben.Gewoon nog eens een afspraak maken bij je "eigen" gyn waar je toen liep en om uitleg vragen. Je mag toch minstens verwachten dat je duidelijk gemaakt wordt waarom je een keizersnede hebt gehad? Zelf uit gaan zoeken wat je gehad hebt, daar kom je toch niet echt 100% achter. Je eigen gyn weet de details in het dossier waarschijnlijk wel in te vullen en te zeggen wat er nu eigenlijk aan de hand was.
Rampie, je schrijft dat je je lange tijd tijdens de zwangerschap niet goed hebt gevoeld. Over hoe lange periode heb je het dan?
ik werd met 37+4 opgenomen in het ziekenhuis. mijn onderdruk was 100 toen ik opgenomen werd in het ziekenhuis, er zaten idd eiwitten in mn urine en mijn bloedwaarden waren niet goed. dit is wat ik donderdag te horen kreeg. ik was zo beduusd en moe (moe en misselijk/overgeven de hele zwangerschap) dat ik op dat moment niet doorgevraagd heb naar dingen. vrijdagochten werden idd mn bloed en urine weer onderzocht, de gyn kwam om mij te vertellen dat ik maandag ingeleid zou worden. een vriendin die op bezoek was vroeg of ik zwangerschapsvergiftiging had, de gyn zei: nu nog niet. Ik klaagde over pijn in mn rug tussen de schouderbladen (heb gelezen op internet dat dat ook een symptoom is). De gyn zei dat dat misschien een spiertje was, ze zou een paracetamol laten brengen.

een half uur later komt de gyn terug om te vertellen dat mn toestand toch te snel achteruit ging en dat ze me per direct zouden inleiden. Niet meer niet minder.

mijn dossier was niet volledig en ik ben nu 8 maanden verder, ik heb zelf niet heel adequaat geregeerd door me neer te leggen bij wat de gyn me vertelde bij de controle. nu besef ik pas dat het toch wel handig was geweest om alles te weten. maar ja toen was ik niet in staat daar op te staan. en voor de gyn is de kous af want in de ontslagpapieren staat toch gewoon de reden?

en voor iedereen die op deze topic reageert en t hellp syndroom heb gehad: wat moeten jullie je beroerd hebben gevoeld, gewoon alleen al lichamelijk.

Ik begin nu pas te beseffen wat pe met mn zoontje zou kunnen doen, maar ik weet heel goed hoe ik me lichamelijk gevoeld heb en dat dat nog erger kan is voor mij ongelofelijk.
ik weet niet of het wat met het hellp syndroom te maken had maar mn lever werkte niet goed, na de bevalling had ik een ijzergehalte in mn bloed van 5,3. zijn dat de waarden waar jullie het over hebben?

ik heb me de hele zwangerschap niet goed gevoeld. ± 3 maanden misselijk en spugen (dat was natuurlijk normaal)

± 3 maanden (misselijk en zo ontzettend moe).

de laatste maanden weer spugen en heel erg moe. ik had de mogelijkheid om tussen mn werk door te rusten in bed en dat heb ik ook echt moeten doen. ik kon thuis niks meer doen zo moe en beroerd was ik.

ik kon de laatste maanden niet eens meer normaal een wandeling van 5 minuten maken zonder halverwege te rusten. Dat hoorde erbij...
Ik weet niet of je nog een 2e wilt, maar dan zou ik zeker nog een gesprek aan gaan. Ik ben door de HELLP bevallen met 28 wkn en nu zwanger van nummer 2. Ik heb onderzoeken gehad en heb 27 procent kans op herhaling. Laat je dus goed voorlichten!
Nee het heeft niet met je ijzergehalte te maken. Je ijzer kan ook laag zijn geweest omdat je door het braken te weinig ijzer hebt binnengekregen met je voeding of veel bloed hebt verloren bij de keizersnede.

Als je 9 maanden ziek bent geweest en veel hebt moeten braken dan kun je ook HG gehad hebben. Hyperemesis Gravidarum. Dat betekent niet meer dan extreem misselijk tijdens je zwangerschap. Ik heb er helaas zelf ook 5 maanden last van gehad. ( Ben nu 38 weken zwanger)

Jou vermoeidheidsklachten komen mij ook bekend voor en langer dan 5 minuten lopen lukt mij ook niet meer. Dat kan er idd gewoon bijhoren.

Mijn bloeddruk is wel gewoon goed en mijn urine wordt elke week gecontroleerd.

Wellicht ben je opgenomen voor PE en is, omdat je leverwaardes ook niet goed waren, eerder ingegrepen.
Dat je je de hele zwangerschap niet lekker voelde heeft in mijn ogen niets te maken met HELLP. Sommigen doorlopen het gewoon fluitend en anderen niet. Pre ecl en HELLP treden vaak acuut op en dan moet er meteen gehandeld worden. Ikzelf stond bij de 1ste zw al sinds wk 12 onder controle omdat ik van mij zelf al een hoge bloeddruk heb. En nu moet ik vanaf het begin al om de 1 of 2 wkn naar de gyn.
Meid, ga gewoon nog een gesprek aan met de gyn. Je hoort gewoon goed op de hoogte te zijn gebracht over wat er met jou aan de hand is geweest en mag daar best 8 maanden later op terugkomen. Je hebt gewoon vragen over de periode rond je bevalling: stel ze dan aan je gyn! Dat is de enige die hierop kan antwoorden, niet een forum. Bovendien: wel zo handig, weet je ook waar je met een eventuele volgende zwangerschap waar je aan toe bent
Met een hoge bloeddruk, eiwitten in je urine en afwijkende leverwaarden heb je in ieder geval PE gehad. Ik denk dat die gyn van de vrijdagochtend met 'nog niet' bedoelde dat er nog geen sprake was van HELLP (wat inderdaad eigenlijk een ernstige vorm van PE is). Je lage Hb (ijzergehalte) van na de bevalling heeft hier niet direct iets mee te maken, zal er wel aan bijgedragen hebben dat je een langere herstelperiode nodig had.

Blijkbaar vonden ze je bloedwaarden van die vrijdagochtend eerst geen reden om in te grijpen, maar later, bv. na onderling overleg, toch wel. Waarom ze van mening veranderd zijn, en welke waarden daarbij een rol speelden, kan inderdaad alleen de gyn van die ochtend je vertellen. Mijn advies zou toch zijn om je vragen op te schrijven en nog eens een afspraak te maken. Je bent echt niet de enige die overdonderd is door alle gebeurtenissen rondom haar bevalling en die een half jaar of langer daarna nog met allerlei vragen loopt!
Hier ook iemand die HELAAS afgelopen nov 2010 het HELLP syndroom heeft meegemaakt, ik dacht echt dat ik dood ging....

Ik heb trouwens nooit misselijkheid gehad hoor... dus dat hoeft helemaal niet samen te hangen met HELLP.

Wel had ik (maar dat hoeft niet altijd hoor) placenta bloedingen gehad in het begin van mijn zwangerschap.

Vanaf week 30 werd ik zieker en zieker.

hele erge leverpijnen en pijn tussen de schouderbladen... en ik zakte steeds verder weg...

mijn bloedstolling ging heel snel achteruit evenals mijn leverwaarden... mijn bloedstolling was zo laag dat ik niet geopereerd mocht worden, maar ook niet mocht bevallen ivm bloedingsgevaar.. dus rommelde ze maar wat aan.. en zakte ik steeds dieper in een dal/

TOTdat 1 arts zei: we moeten ingrijpen, toen is die kleine gekomen dmv keizersnede...

nu 6 mnd later nog steeds veel restverschijnselen...

dit gun je niemand..
Oh zonnetje, ik heb een jaar nodig gehad. Neem je tijd! Ook ik dacht dat ik doodging. Zoveel pijn, wat een hel. En dan die verrekte magnesium... Ik weet vrijwel niets van die 2 wkn zh, zat onder de medicijnen en heb 2 dgn buiten westen op de IC gelegen nadat zoon gehaald werd. Maar, vol goede moed zit ik nu midden in zwangerschap nummer 2!
pff wat heftig Toffifee, ik hoop dat die ellende je nu bespaard zal worden.
Dank je! Ik hoop het ook!
ik ben al heel erg geholpen met de antwoorden hier. voor mij is duidelijk dat t pe is geweest en dat ik graag voor de volgende zwangerschap een gesprek wil. of ik een gesprek met de gyn aan ga over de vorige bevalling weet ik niet, maar dat zal iig te sprake komen bij het 'voorlichtingsgesprek'

toffifee en zonnetje, wanneer ik jullie ellende lees is mij heel duidelijk dat het veel erger kan, helaas.

toffifee idd hopen dat t je nu bespaard blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven