Verticaal of horizontaal?

25-08-2008 08:56 11 berichten
Ik ben me aan het oriënteren op het gebied van kinderopvang. Samen met dochter, 4 maanden, heb ik al een aantal dagverblijven bezocht. Het valt me op dat er eigenlijk alleen maar opvang op verticale groepen beschikbaar is. Wist ik eerst nog niet wat dat betekende, nu weet ik dat horizontaal een opvang met leeftijdsgenootjes is (dus een baby-groep) en verticaal een opvang van kindjes van 0 - tot 4 jaar.

Ik weet dat peuters en kleutertjes babies heel intressant en lief vinden. Bij een bezoek aan een dagverblijf werd mijn dochtertje ook lief ge-aaid, geknuffeld, kreeg een vinger in haar oog en een stuk speelgoed op haar hoofd. Allemaal niet zo heel erg, de kindertjes waren voornamelijk heel lief voor haar.

Maar op de één of andere manier weet ik niet of het goed is om als klein babietje tussen de oudere kindjes te zitten. Wat als ze te ruw met haar omgaan? Speelgoed op haar hoofdje dreunen? Aan armpjes trekken? Haar sarren? Knuffeldoekje afpakken of gewoon niet lief tegen haar zijn?

Kunnen jullie mij een beetje geruststellen? Ik weet niet zo goed wat ik met mijn gevoel aanmoet. Een klein babietje kan zich ook helemaal niet verweren.

Ik heb een broertje van 4, en ook hij is op zijn manier heel lief voor haar. Maar hij laat ook zijn speelgoed slingeren die in haar mond kan verdwijnen, wilt nog weleens heel hard "aaien" of eten geven wat ze nog niet mag. Ik of mijn moeder zijn er dan bij en kunnen hem goed uitleggen dat ze daar te klein voor is. Of ik drink bijvoorbeeld het drinken op wat hij voor haar maakt en dan krijgt zij het via de borst.

Het is vast een angst waar je je even overheen moet zetten en je moet natuurlijk vertrouwen hebben in de leidster op het kinderdagverblijf, maar goed. Ze is en blijft voor mij het belangrijkste in mijn leven.

Waarom kiezen kinderdagverblijven voor een verticale opvang? Weet iemand wat "beter" is voor een kleine baby?
Alle reacties Link kopieren
beide heeft voor en nadelen! Heb op beide gewerkt maar nu ik zelf een kindje krijg ligt mijn voorkeur heel duidelijk op verticaal.

Lekker 4 jaar dezelfde groep. Minder wisselingen, altijd speelgoed dat aansluit op de ontwikkeling, kindje mag eigen tempo hebben valt daar minder op, als de peuters slapen is baby wakker dus meer aandacht dan ipv nog 6 baby's die dan wakker zijn, sneller mee naar buiten (of ze nu 10 kinderen naar buiten moeten dragen of maar 4 scheelt heel veel ) minder huilers om de baby heen, peuters die de kleine vermaken en leidsters letten daar echt wel op.

Verder is zo een lokaal op beide doelgroepen ingericht. Dus willen de peuters met de klei spelen mag dat alllen aan tafel.

En beter ja dat is niets horizentaal heeft ook zo zijn voordelen. Meer leeftijdsgenootjes, groep ingericht op doelgroep, leidsters kunnen zich geheel storten op deze doelgroep, meer speelgoed.

Is vooral je eigen gevoel. En je kindje op dag 1 achterlaten blijft moeilijk ongeacht de groep je twijfelt altijd dan of ze voor je kindje kunnen zorgen.

Gelukkig doen kdv's ook aan intake gesprekken en wendagdelen zodat je zelf ook alvast wat vertrouwen kan krijgen.

succes met je keuze
hallo!

ik werk zelf op een babygroep al een aantal jaar.

daar gaat ook mijn voorkeur naar uit (straks) met mijn eigen kindje.

omdat er meer rust is op de groep.

toch heeft verticaal ook veel voordelen.

want de grotere kindjes kunnen de kleinere kindjes helpen.

ze leren met elkaar om te gaan.

verder is het natuurlijk zo dat (neem ik aan) jou kindje zowiezo nog 2 keer op een dag slaapt?

op het moment dat zij wakker is tussen de middag na de fles, ligt de rest op bed.

en de groteren spelen vaker op een gang of buiten.

toen ik nog vaker inviel op een verticale groep, verdeelden we de taken.

1 leidster voornamelijk met de groten. 1 leidster zorgde voor de baby's.

maar als je er toch niet gerust op bent, kies dan toch voor babygroep!

ze zijn er genoeg nog overal!

liefs
Mijn voorkeur gaat uit naar horizontaal, maar dat heeft niets met de veiligheid te maken. Het leuke van verticaal vind ik dat het een soort groot gezin is. Heel gezellig en de kinderen leren duidelijk van elkaar.

Nadeel vind ik dat als kind wat groter is, er soms maar weinig kindjes zijn om mee te spelen omdat het leeftijdsverschil groot kan zijn. Heb daardoor wat verveling gezien.

Voor een baby vind ik verticaal prima, maar later zou ik liever horizontaal willen voor mijn kind.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb gekozen voor horizontaal. Om o.a. de redenen die je noemt in je OP, oudere kinderen bedoelen het goed met baby's maar kunnen makkelijk te ruw zijn als een leidster even niet oplet. Ik heb ook wel gedacht aan de vergelijking met een gezinssituatie, maar dat vond ik toch niet opgaan. Het is tenslotte geen gezin, maar een situatie waarin kinderen een aantal uur per week samen zijn, samenstelling van de groep wisselt per dag.

Als het gaat zoals Lievemerel zegt, dat één leidster met de grotere kinderen bezig is en de ander met de kleintjes, valt dan het voordeel (dat een verticale groep ook zeker zal hebben) van het leren van oudere kinderen niet weg?

Nou ja, ik denk dat het een hele persoonlijke keus is, waar jij je prettig bij voelt. Ik voel me prettig (hoop me prettig te gaan voelen kind is er nog niet) bij een horizontale groep, een ander voelt zich weer prettiger bij verticaal.
Zwiepje zit van baby af al op een verticale groep. Als baby heeft hij hier alleen maar voordelen van gehad. Hij werd compleet vertroeteld door alle meisjes en jongens, er was een explosie aan poppen die opeens Zwiepje heette en hij vond het fantastisch en trok zich helemaal aan de groten op. Hij heeft al van baby af aan nooit echt iets gehad met leeftijdsgenoten en ging altijd voor de kinderen die ouder waren. Echter, het nadeel is al genoemd, als ze ouder zijn, zeg, vanaf 2.5 heb je minder leeftijdsgenoten om mee te spelen of oudere kindjes. Dit ligt echter aan hoe het KDV er mee omgaat. Zwiepjes oude KDV kon hier niet goed mee omgaan, zeker niet als de oudere toewaren aan wat meer leerwerk zoals tellen, alfabet etc.

Let dus goed op welk kdv je kiest, ook op de lange termijn. Je wil namelijk niet halverwege moeten wisselen (geloof me, dat wil je niet. Been there, done that.) Als ze komen met het verhaal van: we tellen elke dag de bekers dan weet je dus dat, wanneer je kind ouder is en toe is aan meer, deze zich blauw verveelt. Vertellen ze dat ze elke dag even met elk kind gaat zitten om een individueel spelletje of puzzeltje te doen dan is het al stukken beter! Let op hoeveel aandacht de groten krijgen. De babies hebben gewoon veel tijd nodig en dat komt altijd wel goed. Wat vooral heel belangrijk is, waar je ook kijkt: hoe groot zijn de groepen en wat zijn de openingstijden. Heb je groepen van 16 en openingstijden van half acht tot half zeven dan staat dat in mijn ogen garant voor gestresste leidsters die teveel moeten doen in teveel tijd met teveel kinderen. Veel kinderen kunnen niet tegen deze drukte, zeker niet als er 3 of 4 of meer van zulke groepen zijn. Beter een groep van 12.

Verticaal is echt niet erg hoor, ik denk dat het pas echt gaat spelen als ze ouder worden. Als baby worden ze overal wel goed verzorgd. Het speelgoed wordt ook zo aangepast dat er niets kleins rondslingeren kan als de babies er zijn. Maak je daar vooral niet druk om. Succes.
Hihi... ik dacht eerst dat dit een topic op de sexpijler was

Mijn dochter zit op een verticale groep. Heb daar wel mijn bedenkingen over gehad, maar ik had bij meerdere kinderdagverblijven gekeken, en had bij dit verblijf het fijnste gevoel. De oudere kindjes worden ook betrokken bij de verzorging van de kleintjes (op een veilige manier) en er wordt veel aandacht gegeven aan rekening houden met elkaar. De tijd die de 'kleintjes' slapen wordt besteed aan qualitytime met de groten, waarbij het speelgoed met kleine stukjes tevoorschijn komt. Daarbij ook weer wordt er geleerd dat dat 'grotekinderenspeelgoed' is, waarbij je die ukkies ziet stralen omdat ze zo 'groot' zijn. Dochterlief kan erg goed vertellen wat ze gedaan heeft en met wie en wat ze gespeeld heeft, en ze doen het echt altijd zo. Ze hoort sinds een paar weken bij de 'groten' (slaapt dus niet meer), en ze vind het geweldig dat ze mag mozaieken, ministecken etc. Wat dus weer opgeborgen wordt als de 'babies' wakker worden. Ik vind het erg prettig voor haar dat het zo gaat, en zij voelt zich er ook prima bij. Ikzelf vind het voor haar ook prettig dat ze gewoon op dezelfde groep blijft met dezelfde juffen, dezelfde ruimte, niet eerst de oudste van de groep zijn en dan opeens de jongste... het is ook zo leuk als ze trots verteld dat een van de kindjes aan het leren lopen is, ze maakt ook die ontwikkelingen allemaal mee nu! En de leidster kennen haar door en door omdat ze inmiddels al ruim twee jaar op deze groep komt. Ze hebben het leren lopen, het leren praten, haar hele ontwikkeling van het begin af aan meegemaakt, en dat vind ikzelf erg prettig.
Om een kort verhaal lang te maken...
Verticaal, absoluut!!! Wij hebben voor een verticale groep gekozen voor ons meisje, omdat ik vind dat ze ook 1 op 1 aandacht moet kunnen krijgen. En ik zie 2 leidsters op 8 baby's niet de hele dag met zo'n kleine op schoot zitten. In een verticale groep kan dat wel. Ook is het meer een "gezinssituatie". Het zal zelden gebeuren dat je meer dan 2 baby's in 1 gezin hebt, toch?

Ze leren van elkaar, inderdaad vinden de peutertjes het geweldig om te helpen met de baby's en groot te zijn. Klein leert van groot, groot leert van klein. En allemaal kunnen ze, gebaseerd op leeftijd, individuele aandacht krijgen. De kleintjes slapen 2 keer op een dag, dus dan zijn de groten met een klein groepje en worden er "grote" dingen gedaan, zoals verven/kleien/etc.

Inderdaad, laat je goed voorlichten, maar ik zou nooit kiezen voor horizontaal. Al is het alleen maar om het feit, dat ze 3 keer van groep moeten wisselen! Ik heb dat gezien bij de kleinen van mijn zus. Dan hechten ze zich de eerste 1,5 jaar aan een leidster en dan moeten ze wisselen. En met 3 jaar moeten ze weer van groep/leidster wisselen. Weer wennen, weer tranen, misschien zelfs andere locatie. Nee hoor, ik zie geen voordelen van horizontaal.

Succes met kiezen.
Mijn kindjes zitten op een kdv met vertikale groepen, echter deze gaan maar tot 3 jaar (dus kindjes van 0 tot 3). De kindjes van 3 gaan vervolgens naar een aparte groep, waar wat meer aan de 'voorbereiding' voor de kleuterschool gedaan wordt, zoals werkjes doen, alfabeth leren etc. Ook gaan deze kindjes een keertje met z'n allen een dagje weg, soort schoolreisje zeg maar.

Mijn kindjes hebben nooit op een horizontale groep gezeten, maar ik ben erg tevreden met deze vorm, omdat de kindjes van 3 zich dan minder vervelen. Nadeel is wel, dat ze na 3 jaar toch nog van groep moeten wisselen al vinden veel kindjes het wel heel stoer dat ze nu naar de grote kindjes mogen.

Succes met je keuze!
quote:regina75 schreef op 26 augustus 2008 @ 16:09:

Mijn kindjes zitten op een kdv met vertikale groepen, echter deze gaan maar tot 3 jaar (dus kindjes van 0 tot 3). De kindjes van 3 gaan vervolgens naar een aparte groep, waar wat meer aan de 'voorbereiding' voor de kleuterschool gedaan wordt, zoals werkjes doen, alfabeth leren etc. Ook gaan deze kindjes een keertje met z'n allen een dagje weg, soort schoolreisje zeg maar.

Mijn kindjes hebben nooit op een horizontale groep gezeten, maar ik ben erg tevreden met deze vorm, omdat de kindjes van 3 zich dan minder vervelen. Nadeel is wel, dat ze na 3 jaar toch nog van groep moeten wisselen al vinden veel kindjes het wel heel stoer dat ze nu naar de grote kindjes mogen.

Succes met je keuze!Ik vind dit dus heel slim geregeld hoor. Juist die oudsten hebben die extra uitdaging nodig en dat kan je moeilijk doen in een groep met 1-3 jarigen. Deden meer kdv's dit maar! Het alfabet leren was bij Zwieps oude kdv echt teveel gevraagd, ondanks dat hij zó graag wilde.
Op voor sunnel.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven