Vierde kindje overwegen, maar twijfel

25-05-2023 14:57 274 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,
Wegens herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt. Mijn partner en ik hebben 3 gezonde kinderen in de leeftijd van 1 tot 6 jaar oud. Wij twijfelen over een eventueel kindje.

Op dit moment zijn we heel gelukkig met z'n vijfjes en loopt alles (meestal ;-) ) op rolletjes. We kunnen beiden 4 dagen werken, de opvang van de kinderen is op een prettige en ontspannen manier geregeld met een mix van grootouders en BSO en we hebben het financieel op orde. Naast dit alles besteden we ook 2 dagdelen per maand aan een vorm van pleegzorg. We ervaren het gezinsleven als heel gezellig, genieten van en met de kinderen en hebben er uiteraard ook dagen tussen zitten dat de kids en alle 'moetjes' ons gek maken. Heel herkenbaar denk ik :P We hebben het nu heel fijn samen, hoe zou dit veranderen als er een vierde persoontje bijkomt?

Er is ruimte voor een vierde kindje, in ons hart, in ons huis. We praten hier samen veel over en het is momenteel een redelijk hot topic omdat we het leeftijdsverschil met de andere kids niet te groot zouden willen laten zijn. Ook onze leeftijd speelt hierin een rol. Mijn partner is 38 en ik ben 36. We voelen dus beiden dat we hier binnen nu en afzienbare tijd een beslissing over 'moeten' nemen.

Maar, er is ook twijfel. De twijfel zit op meerdere fronten. Maatschappelijk gezien vragen we ons af of het tegenwoordig nog wel kan, een gezin met 4 kinderen?
Gezondheidstechnisch is het ook een ding, ik heb tijdens alle zwangerschappen gekampt met bekkeninstabiliteit en het herstel na de zwangerschappen heeft ruim de tijd in beslag genomen. Ik voel me nu fit, zit lekker in mijn vel en heb energie voor mezelf, het gezin en mijn werk. Wil ik dit weer een tijdje inleveren?

Praktisch gezien stellen we ons ook de vraag hoe het geregeld zou moeten worden. De grootouders passen nu graag op doordeweeks, en ook extra momenten zijn zelden een probleem. Echter houdt dit natuurlijk een keer op omwille van hun leeftijd en draagkracht. Het opvang plaatje zou er anders uit komen te zien bij een vierde kindje. Is er voldoende support rondom ons om nog een keer een kleintje groot te brengen?
En...hoe gaan we het doen als ze straks groter zijn en naar 100 clubjes gebracht moeten worden?

Daarnaast is er natuurlijk ook onzekerheid over of we iedereen nog voldoende aandacht kunnen geven, er ruimte is voor ieder gezinslid om zich te ontplooien en gezien te voelen en er ruimte overblijft voor onszelf en onze eigen behoeftes.

Wellicht analyseren en overdenken we dit allemaal veel te veel, maar bij het maken van een dergelijke keuze voelt dit wel als een verplichting naar de kinderen toe. Het kan nooit zomaar een puur emotionele keuze zijn.

Naast alle rationele overwegingen blijft de wens wel sterk aanwezig, het zou zo leuk zijn om nog één keer een kindje te krijgen en ons gezin compleet te maken. Ik weet zeker dat we liefde genoeg hebben om samen te delen.

Ik realiseer me uiteraard dat de keuze bij onszelf ligt maar ik zou het heel erg waarderen als er forummers zijn die hier hun licht, wellicht eigen ervaringen, over zouden willen laten schijnen. It goes without saying dat we ons realiseren dat we, met 3 gezonde kindjes, al duizend kilo geluk op de bank hebben zitten en dat het helemaal niet vanzelfsprekend is om überhaupt na te denken over gezinsuitbreiding.

Veel dank aan iedereen die de moeite nam om dit te lezen! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
norajade schreef:
28-05-2023 21:48
Pff jeetje wat overdreven, je kan ook nooit een beetje eerlijk zijn over het hebben van kinderen. Ik zeg toch niet dat ik niet onvoorwaardelijk veel van ze hou. Dat doe ik namelijk wel. Mijn hele leven draait om mijn kinderen maar ik verlang wel naar de dag dat dat wat minder kan. Maar willens en wetens heb ik ze niet gekregen nee. Die woningnood was er nog niet. En ik wist ook niet als a-sportief persoon dat ik kinderen zou krijgen die leven voor een sport dat op hoog niveau zouden gaan doen en dus per kind daar gemiddeld 5 x in de week naartoe gebracht moeten worden. En ik wist ook niet hoeveel jongens die veel sporten in de pubertijd eten. En zo veel wist ik niet.
Inderdaad, het is heel moeilijk om iets te zeggen over de nadelen van het ouderschap want dan krijg je te horen, dat had je toch kunnen weten of je hebt ze zelf gekregen of hou je dan niet van je kinderen.
Van heel veel zaken mag je spijt hebben of de nadelen benoemen maar bij kinderen mag dat niet en als je het wel doet moet je er uiteraard altijd bij zeggen dat je toch heel veel van ze houdt. Een eerlijk gesprek over de nadelen van het ouderschap is nog altijd lastig om te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ysje schreef:
28-05-2023 19:35
TO, volg je het nieuws? Lees je wel eens een krant of zo? Je krijgt elke dag zóveel signalen dat er gewoon veel te veel mensen zijn, hoe kun je dat missen? Heb je wel bedacht wat je je kinderen aandoet door ze op deze wereld te zetten? De jongeren van nu hebben het al niet makkelijk en dat wordt alleen maar erger als men zo door blijft gaan. Zo egocentrisch om maar te blijven werpen. Met je geleuter over 'ruimte in je hart' en 'compleet' willen zijn. Neem een poes, de asielen zitten er vol mee.

Amen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi OP,

Het belang van de maastchappelijke visie over jouw wens om al dan niet voor een vierde kindje te gaan, is ongewijzigd gebleven. Die was, is en blijft volkomen en absoluut irrelevant.
Wil je geen kids, dan doe je dat. Wil je een voetbalploegje, dan doe je dat. Het enige wat van tel is, is of jij (jullie) dat zelf wil(len).
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee. Het enige dat van belang is is of dat kind het zou willen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
TO, kun je dat gevoel ook inzetten om meer pleegzorg te bieden? Langdurige opvang van een pleegkind ipv maar 2 dagdelen per maand?
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
bumblebijtje schreef:
29-05-2023 08:05
Hi OP,

Het belang van de maastchappelijke visie over jouw wens om al dan niet voor een vierde kindje te gaan, is ongewijzigd gebleven. Die was, is en blijft volkomen en absoluut irrelevant.
Wil je geen kids, dan doe je dat. Wil je een voetbalploegje, dan doe je dat. Het enige wat van tel is, is of jij (jullie) dat zelf wil(len).
Fuck de planeet, doe waar je zin in hebt
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
29-05-2023 08:23
Nee. Het enige dat van belang is is of dat kind het zou willen.
Dit kun je nooit weten. Genoeg enig kinderen die ook niet geboren hadden willen worden.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vriendin met 4 kinderen.. beide een goede baan... maar nu de oudste 2 in de puberteit zitten en dus op de middelbare school.. dan beginnen de echte kosten (en zorgen). Dat valt ze heel erg tegen.. nu helemaal met de inflatie en hoge gas en benzineprijzen.. allevier op een sport.. ze hebben amper een eigen leven. Alles draait om de kinderen.

Persoonlijk vind ik het niet meer van deze tijd.. 4 kinderen.. en ga je ongelukkig zijn met 3? Dat geloof ik niet.. vergis je niet dat hormonen etc ook een rol spelen.. maar daar hoef je niet standaard naar te luisteren ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou het kunnn dat als je altijd maar gewend bent om te zorgen, het leven een beetje leeg lijkt als je kinderen wat zelfstandiger worden? Zo'n verse beeb geeft dan een dopamineshot en een tijdelijke invulling.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
29-05-2023 09:15
Ik heb een vriendin met 4 kinderen.. beide een goede baan... maar nu de oudste 2 in de puberteit zitten en dus op de middelbare school.. dan beginnen de echte kosten. Dat valt ze heel erg tegen.. nu helemaal met de inflatie en hoge gas en benzineprijzen..

Persoonlijk vind ik het niet meer van deze tijd.. 4 kinderen.. en ga je ongelukkig zijn met 3? Dat geloof ik niet.. vergis je niet dat hormonen etc ook een rol spelen.. maar daar hoef je niet standaard naar te luisteren ;)
Het maakt enorm veel uit hoe je de opvang geregeld hebt (bij TO is het met oppassende oma’s misschien anders dan bij ons), maar voor ons zijn pubers veel goedkoper dan kinderen die opvang nodig hebben.

Ik ben zelf een van vier kinderen, met tussen de oudste en de jongste ongeveer het leeftijdsverschil dat jullie zouden hebben als je nu zwanger werd, TO. Mijn ouders hebben wel eens gezegd dat ze het vooral lastig vonden om met het gezin dingen te doen die iedereen leuk vond; daar was het leeftijdsverschil toch net te groot voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:08
Fuck de planeet, doe waar je zin in hebt
Nou ja, dat is uiteindelijk natuurlijk wel wat we (bijna) allemaal doen.

Niet alleen met dit hippe 4 kinderengedoe nu, maar ook als een dassenfamilie een trein tegenhoudt. Of een autofabriek vage plannen voor uitbreiding heeft net in een bos met uilen en dassen. Of vogels een ziekte hebben waar ooit een mens ook eens last van zou kunnen hebben. Of die vakantie wel heel leuk is. Of ergens een grondstofje zit wat we toevallig wel net goed konden gebruiken. Of een rupsje jeuk geeft en de vogeltjes die ze eten eigenlijk allemaal al vergiftigd waren. Of als de diepzee vergiftigd is met microplastics, maar ons dat weinig interesseert omdat we er niks van merken. Of de klimaatverandering.

Het voordeel van volgende generaties is wel dat zij niet beter zullen weten. Zij zullen opgroeien en niet beseffen dat het anders had gekund. Zij zullen er aan gewend zijn, hoe het ook zal uitzien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:17
Zou het kunnn dat als je altijd maar gewend bent om te zorgen, het leven een beetje leeg lijkt als je kinderen wat zelfstandiger worden? Zo'n verse beeb geeft dan een dopamineshot en een tijdelijke invulling.
Dit kan heel goed. Er zijn ook vrouwen die het fijn vinden om zwanger te zijn omdat ze dan aandacht krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
29-05-2023 09:20
Nou ja, dat is uiteindelijk natuurlijk wel wat we (bijna) allemaal doen.

Niet alleen met dit hippe 4 kinderengedoe nu, maar ook als een dassenfamilie een trein tegenhoudt. Of een autofabriek vage plannen voor uitbreiding heeft net in een bos met uilen en dassen. Of vogels een ziekte hebben waar ooit een mens ook eens last van zou kunnen hebben. Of die vakantie wel heel leuk is. Of ergens een grondstofje zit wat we toevallig wel net goed konden gebruiken. Of een rupsje jeuk geeft en de vogeltjes die ze eten eigenlijk allemaal al vergiftigd waren. Of als de diepzee vergiftigd is met microplastics, maar ons dat weinig interesseert omdat we er niks van merken. Of de klimaatverandering.

Het voordeel van volgende generaties is wel dat zij niet beter zullen weten. Zij zullen opgroeien en niet beseffen dat het anders had gekund. Zij zullen er aan gewend zijn, hoe het ook zal uitzien.
Dus omdat genoemde praktijken de aarde naar de klote helpen, moer TO vooral doen waar ze zin in heeft.

Er is geen enkel voordeel voor de volgende generaties, we stevenen af op een onleefbare situatie.
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
29-05-2023 09:20
Nou ja, dat is uiteindelijk natuurlijk wel wat we (bijna) allemaal doen.

Niet alleen met dit hippe 4 kinderengedoe nu, maar ook als een dassenfamilie een trein tegenhoudt. Of een autofabriek vage plannen voor uitbreiding heeft net in een bos met uilen en dassen. Of vogels een ziekte hebben waar ooit een mens ook eens last van zou kunnen hebben. Of die vakantie wel heel leuk is. Of ergens een grondstofje zit wat we toevallig wel net goed konden gebruiken. Of een rupsje jeuk geeft en de vogeltjes die ze eten eigenlijk allemaal al vergiftigd waren. Of als de diepzee vergiftigd is met microplastics, maar ons dat weinig interesseert omdat we er niks van merken. Of de klimaatverandering.

Het voordeel van volgende generaties is wel dat zij niet beter zullen weten. Zij zullen opgroeien en niet beseffen dat het anders had gekund. Zij zullen er aan gewend zijn, hoe het ook zal uitzien.
De volgende generatie wordt geconfronteerd met de gevolgen van consumptiegedrag van het westen (klimaatverandering, enorme terugloop natuur en biodiversiteit, voedselschaarste, ongelijke verdeling van inkomen en basisbehoefte en daardoor massaimmigratie etc). Die problemen zijn dan niet meer oplosbaar omdat hun ouders (wij) weigerden verantwoordelijkheid te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:08
Fuck de planeet, doe waar je zin in hebt
:koffie: Hier is een koekje en een koffie, nu tevreden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:23
Dus omdat genoemde praktijken de aarde naar de klote helpen, moer TO vooral doen waar ze zin in heeft.

Er is geen enkel voordeel voor de volgende generaties, we stevenen af op een onleefbare situatie.
Ja, maar als je in nare omstandigheden wordt geboren, dan is dat voor jou de normale situatie. Je ziet pas dat het beter kan als dat ergens in de realiteit bestaat. Als nergens ter wereld meer een vogel fluit, zal iedereen die dat altijd zo heeft ervaren het niet treurig vinden, want dat is dan hoe iedereen het altijd gewend was. Als je nooit een heldere blauwe lucht hebt gezien in je leven, mis je die ook niet. Als je nooit stilte hebt gehoord, weet je niet beter dan dat lawaai normaal is. En als je met 30 mensen in een kamertje woont vanaf geboorte, vind je dat ook niet gek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:09
Dit kun je nooit weten. Genoeg enig kinderen die ook niet geboren hadden willen worden.
Tja, bij twijfel niet inhalen.

Je laadt een grote verantwoordelijkheid op je, want je maakt een keuze voor een ander die later maar één persoon ter verantwoording kan roepen. Nou ja, twee dan.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
29-05-2023 09:47
Als je nooit een heldere blauwe lucht hebt gezien in je leven, mis je die ook niet. Als je nooit stilte hebt gehoord, weet je niet beter dan dat lawaai normaal is. En als je met 30 mensen in een kamertje woont vanaf geboorte, vind je dat ook niet gek.
Ik dacht dat veel mensen voor hun kinderen op een betere toekomst hoopten. Maar zo bekeken idd, weten die kids veel, boeie. En de dieren en de rest van de natuur kunnen niet eens praten!
You're not wrong, you're an asshole
Ysje schreef:
28-05-2023 19:35
TO, volg je het nieuws? Lees je wel eens een krant of zo? Je krijgt elke dag zóveel signalen dat er gewoon veel te veel mensen zijn, hoe kun je dat missen? Heb je wel bedacht wat je je kinderen aandoet door ze op deze wereld te zetten? De jongeren van nu hebben het al niet makkelijk en dat wordt alleen maar erger als men zo door blijft gaan. Zo egocentrisch om maar te blijven werpen. Met je geleuter over 'ruimte in je hart' en 'compleet' willen zijn. Neem een poes, de asielen zitten er vol mee.
Dit. Ik snap er de ballen van dat je in deze tijd nog meer kinderen wil fokken. Omdat je je nog niet compleet voelt?! Dan weet je na 1 kind toch dat je uit je nek zit te wauwelen hiermee? Want als het aan kinderen krijgen ligt, of je je compleet 'voelt' of niet, dan was 1 kind genoeg geweest. En als je het na 1 kind nog niet voelt, en bij de 2e nog niet en bij de 3e (jesus christ!!) Nog Niet dan heb je echt geestelijke hulp nodig. Sorry. Soms ben ik gewoon te kort door de bocht en te bot. Maar het wordt tijd dat je eens echt gaat nadenken waar al je gevoelens vandaan komen in plaats van dan maar weer een kind werpen in de hoop dat dat je incomplete gevoelens doet omtoveren in compleet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:50
Ik dacht dat veel mensen voor hun kinderen op een betere toekomst hoopten. Maar zo bekeken idd, weten die kids veel, boeie. En de dieren en de rest van de natuur kunnen niet eens praten!
Nee, mensen hopen niet op een betere toekomst voor hun kinderen. Daarvoor is er teveel bewijs dat dat er niet meer inzit. Mensen met kinderen struisvogelen vooral.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
29-05-2023 09:57
Nee, mensen hopen niet op een betere toekomst voor hun kinderen. Daarvoor is er teveel bewijs dat dat er niet meer inzit. Mensen met kinderen struisvogelen vooral.
Maar dat loop jij te promoten. Of je posts moeten sarcastisch zijn, dan heb ik dat gemist :)
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
BornSlippy schreef:
29-05-2023 09:52
Dit. Ik snap er de ballen van dat je in deze tijd nog meer kinderen wil fokken. Omdat je je nog niet compleet voelt?! Dan weet je na 1 kind toch dat je uit je nek zit te wauwelen hiermee? Want als het aan kinderen krijgen ligt, of je je compleet 'voelt' of niet, dan was 1 kind genoeg geweest. En als je het na 1 kind nog niet voelt, en bij de 2e nog niet en bij de 3e (jesus christ!!) Nog Niet dan heb je echt geestelijke hulp nodig. Sorry. Soms ben ik gewoon te kort door de bocht en te bot. Maar het wordt tijd dat je eens echt gaat nadenken waar al je gevoelens vandaan komen in plaats van dan maar weer een kind werpen in de hoop dat dat je incomplete gevoelens doet omtoveren in compleet.
Vertel, wat doe jij zelf om de wereld beter te maken? En denk je zelf wel eens echt na over waar je behoefte te kort door de bocht en te bot te zijn vandaan komt?
Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor een heleboel mensen in dit topic die om het hardst schreeuwen hoe vreselijk vier kinderen is. Vier kinderen hebben en een kleinere ecologische voetafdruk hebben dan het gemiddelde gezin met een of twee kinderen kan prima.
De gezinnen met vier kinderen in mijn omgeving zijn bovengemiddeld geitenwollensok: geen auto, vegetariër, op vakantie in de buurt, eten van het seizoen en uit Nederland en een huis vol hergebruikte spullen. Ik denk zomaar dat hun impact op het milieu een stuk kleiner is dan die van veel schreeuwlelijken hier.

Oh, en waarom je na één kind nog niet klaar zou zijn en na meer wel? De dynamiek in een gezin verandert bij een ander aantal kinderen. Het is niet meer van hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Murgatroyd schreef:
29-05-2023 09:58
Maar dat loop jij te promoten. Of je posts moeten sarcastisch zijn, dan heb ik dat gemist :)
Ik zet in tekst om wat ik zie wat anderen doen. Treurige verslaglegging.
In mijn ideale wereld zou er al lang serieus zijn ingezet op verminderen van het aantal kinderen. En minder vlees. En minder vergif spuiten. En minder plezierreizen. Nou ja, op die fiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
29-05-2023 10:08
Ik zet in tekst om wat ik zie wat anderen doen. Treurige verslaglegging.
In mijn ideale wereld zou er al lang serieus zijn ingezet op verminderen van het aantal kinderen. En minder vlees. En minder vergif spuiten. En minder plezierreizen. Nou ja, op die fiets.
En wat vind jij dan van mensen die in deze tijd ervoor kiezen om vier kinderen te krijgen?
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjonge jonge wat een taal gebruik hier, kinderen fokken, kinderen werpen.

Laatst kwam ik een stel tegen dat onlangs een derde kindje had gekregen. We kwamen aan de praat en moeder verontschuldigde zich dat er een derde kindje was gekomen, het was namelijk niet de bedoeling geweest. Dit ivm toestand van de wereld. Ik dacht....het moet niet gekker worden zeg, jezelf verontschuldigen voor het krijgen van een kind ten overstaan van een vreemde. Had gelijk medelijden met moeder en kind.

TO krijg dat vierde kindje maar hoor, jullie als gezin klinken zeer betrokken en hebben veel liefde te geven.

We hebben kinderen nodig, die opgroeien tot verstandige mensen die de problemen die er tegen die tijd zullen het hoofd kunnen bieden.

Dat gemekker over een slechte toekomst is van alle tijden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven