Vinden jullie borstvoeding normaal?
dinsdag 24 maart 2009 om 11:32
In mijn omgeving ben ik de enige vrouw die borstvoeding geef, al 8,5 maand. Ook zit ik voor advies veel op www.borstvoedingsforum.nl Misschien vertekent dit mijn kijk op de werkelijheid. Daarom zou ik van jullie willen weten of jullie het 'normaal' vinden om al voor zo'n tijd borstvoeding te geven. IRL heb ik het idee dat ik een uitzondering ben, maar op het borstvoedingsforum kom ik veel vrouwen tegen die hetzelfde doen als ik. Wat is nou de mening van veel vrouwen in het algemeen op het gebied van langer dan een half jaar je kind borstvoeding geven? Ben ik een rariteit of is het eigenlijk heel gewoon wat ik doe?
dinsdag 24 maart 2009 om 11:56
Ik herken het wel een beetje, merkte dat in mijn omgeving ook. Ik heb mijn oudste 9 maanden gevoed en de jongste 13 manaden (wel gecombineerd met kunstvoeding toen, maar toch). Ik vind het dus echt de normaalste zaak van de wereld en ik sta er dus ook niet echt van te kijken als een dreumes aan de borst ligt. Mensen hebben daar snel een mening over maar denk dat je echt met je kind meegroeit, je hebt niet ineens een kleuter aan je borst. Zou het zelf denk ik niet snel doen, denk ik, ik vond het an een jaar wel mooi geweest. Merkte wel toen ik middenin de bv-periode zat ik wel wat fanatieker was en soms weinig begrip kon opbrengen voor mensen die niet voor bv kozen. Wat dat betreft denk ik dat je blik wel wat vertekend wordt door dergelijke fora. Maar gewoon lekker kijken op die sites hoor, het hielp mij ook om mijn vargen en onzekerheden daar te delen en heeft ervoor gezorgd dat ik een prachtige bv-tijd heb gehad bij beide kinderen! En trek je van de omgeving niet teveel aan, ben trots op jezelf!
dinsdag 24 maart 2009 om 12:02
Ik heb bijna 2,5 jaar BV gegeven.
Ik merkte wel dat sommige mensen dat lang vonden en kreeg er ook wel opmerkingen over als ik het vertelde (ik voedde de laatste 1,5 jaar nooit meer openbaar overigens) maar daar had ik gewoon schijt aan. Je moet het doen zoals het voor jou goed voelt.
Weet je wat ik zelf abnormaal vindt? Vrouwen die er überhaupt niet aan beginnen 'omdat dat gewoon niks is voor ze (zonder te proberen)' 'de borsten alleen bedoeld zijn voor sex' 'bang zijn om hangtieten te krijgen'
Ik merkte wel dat sommige mensen dat lang vonden en kreeg er ook wel opmerkingen over als ik het vertelde (ik voedde de laatste 1,5 jaar nooit meer openbaar overigens) maar daar had ik gewoon schijt aan. Je moet het doen zoals het voor jou goed voelt.
Weet je wat ik zelf abnormaal vindt? Vrouwen die er überhaupt niet aan beginnen 'omdat dat gewoon niks is voor ze (zonder te proberen)' 'de borsten alleen bedoeld zijn voor sex' 'bang zijn om hangtieten te krijgen'
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 24 maart 2009 om 12:03
quote:elska schreef op 24 maart 2009 @ 12:00:
Okee, en even om te kijken of dit een rel losmaakt: Ik vind bv tot een jaar normaal. Daarna eigenlijk niet meer. De reden? Na een jaar mogen ze gewone melk en met de pot mee-eten. Ik zie het nut van bv dan echt niet meer in.
Maar amai, Elska, hoe kun je dat nu zeggen? Je weet toch dat de WHO borstvoeding tot het tweede jaar adviseert?
(de geeikte tegenreactie. Misschien kunnen we de rel naspelen? )
Okee, en even om te kijken of dit een rel losmaakt: Ik vind bv tot een jaar normaal. Daarna eigenlijk niet meer. De reden? Na een jaar mogen ze gewone melk en met de pot mee-eten. Ik zie het nut van bv dan echt niet meer in.
Maar amai, Elska, hoe kun je dat nu zeggen? Je weet toch dat de WHO borstvoeding tot het tweede jaar adviseert?
dinsdag 24 maart 2009 om 12:05
ons kind, mijn memmen, dus ik voed zo lang als ik wil
mn schoonmoe en schoonzus vinden t ronduit raar dat ik langer dan 4 maanden wil gaan voeden, want daarna kan je kindje met gemak aan de fles vinden ze ...
ons kind mijn memmen, dus in hoeverre denken ze inspraak te hebben
ik voed zolang ik en mini t prettig vinden of dat tot een jaar is of tot twee jaar... die keuze is aan mijzelf, en wat een ander daar van vind .. lekker boeiend !
mn schoonmoe en schoonzus vinden t ronduit raar dat ik langer dan 4 maanden wil gaan voeden, want daarna kan je kindje met gemak aan de fles vinden ze ...
ons kind mijn memmen, dus in hoeverre denken ze inspraak te hebben
ik voed zolang ik en mini t prettig vinden of dat tot een jaar is of tot twee jaar... die keuze is aan mijzelf, en wat een ander daar van vind .. lekker boeiend !

quote:Maleficent schreef op 24 maart 2009 @ 12:02:
Amen.
Ik ben overigens gestopt met lopen. Vind het zonde dat er misschien blauwe plekken komen op mijn mooie benen.
Amen.
Ik ben overigens gestopt met lopen. Vind het zonde dat er misschien blauwe plekken komen op mijn mooie benen.
quote:Parnell schreef op 24 maart 2009 @ 12:03:
[...]
Ja ik weet dat ze dat adviseren. Echter, dat lijkt me een prima plan voor een kind geboren in Afrika. Voor een kind geboren in NL zie ik niet in waarom dat nodig is.
(rel naspelen is altijd leuk! Hoewel ik dit dus wel echt vind)
[...]
Ja ik weet dat ze dat adviseren. Echter, dat lijkt me een prima plan voor een kind geboren in Afrika. Voor een kind geboren in NL zie ik niet in waarom dat nodig is.

dinsdag 24 maart 2009 om 12:06

dinsdag 24 maart 2009 om 12:06
quote:elska schreef op 24 maart 2009 @ 12:05:
[...]
(rel naspelen is altijd leuk! Hoewel ik dit dus wel echt vind)Het lijkt me weleens leuk om de andere kant te spelen.
[...]
(rel naspelen is altijd leuk! Hoewel ik dit dus wel echt vind)Het lijkt me weleens leuk om de andere kant te spelen.
dinsdag 24 maart 2009 om 12:08
Malificent, helemaal met je eens!!! Als mijn zoontje nog had willen drinken nu ie 20 maanden is had ik dat ook gedaan, hij wilde zelf gewoon niet meer. En ben het niet eens met de uitspraak dat het na 1 jaar niet normaal is, biologisch gezien ligt de speenleeftijd geloof ik zelf bij 5 jaar ofzo. Enm het is dan natuurlijk ook niet meer dat je 6x per dag een kind aan je borst hebt liggen, dat wordt alleen maar gemakkelijker
Maar denk dat we vooral iedere in de waarde moeten laten en zeker niet moeten denken dat moeders die om wat voor reden dan ook geen borstvoeding geven, slechte moeders zijn want dat is natuurlijk onzin.
Hmmm ben bang dat er zo weer een bv-fv discussie gaat ontstaan:-(
Maar denk dat we vooral iedere in de waarde moeten laten en zeker niet moeten denken dat moeders die om wat voor reden dan ook geen borstvoeding geven, slechte moeders zijn want dat is natuurlijk onzin.
Hmmm ben bang dat er zo weer een bv-fv discussie gaat ontstaan:-(
dinsdag 24 maart 2009 om 12:09
Als het niet je bedoeling is om een discussie te starten, dan snap ik nog steeds niet wat je precies wilt. Weten of je een rariteit bent, zeg je. Maakt dat echt iets uit? Als het jou goed afgaat, als jij het prettig vindt is dat toch zooo irrelevant.
Heb zelf tot 16 maanden gevoed. Geen idee of dat normaal is (gok zomaar van niet), ook geen idee of ik het zelf normaal vind eigenlijk . Feit is simpelweg dat het zo liep, dat meneer er zelf mee kapte en dat dat het gewoon was.
Heb zelf tot 16 maanden gevoed. Geen idee of dat normaal is (gok zomaar van niet), ook geen idee of ik het zelf normaal vind eigenlijk . Feit is simpelweg dat het zo liep, dat meneer er zelf mee kapte en dat dat het gewoon was.
dinsdag 24 maart 2009 om 12:09
quote:elska schreef op 24 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Okee, we rellen door X-D!
Maar amai, Elska, je weet toch wel dat de WHO dat niet alleen adviseert voor hongerige Afrikaantjes, maar ook voor dikke Westerse baby's? Gij doet uw kind tekort door hem dat laatste jaar uw melk te onthouden! Volg de WHO, te vuur en te zwaard!
(En mijn mening (nogmaals, ik vind het namelijk een verdomd goede mening): het interesseert me werkelijk niet wat anderen aan melk en melkgerelateerd producten in hun kind stoppen.)
[...]
Okee, we rellen door X-D!
Maar amai, Elska, je weet toch wel dat de WHO dat niet alleen adviseert voor hongerige Afrikaantjes, maar ook voor dikke Westerse baby's? Gij doet uw kind tekort door hem dat laatste jaar uw melk te onthouden! Volg de WHO, te vuur en te zwaard!
(En mijn mening (nogmaals, ik vind het namelijk een verdomd goede mening): het interesseert me werkelijk niet wat anderen aan melk en melkgerelateerd producten in hun kind stoppen.)
dinsdag 24 maart 2009 om 12:11
quote:demops schreef op 24 maart 2009 @ 12:08:
Maar denk dat we vooral iedere in de waarde moeten laten en zeker niet moeten denken dat moeders die om wat voor reden dan ook geen borstvoeding geven, slechte moeders zijn want dat is natuurlijk onzin.helemaal mee eens! Zouden de FV moeders die ik IRL tegenkom dus willen kappen met stomme opmerkingen dat BV geven 'dom gelurk aan de titten is'? (echt gehoord, toen ik met een andere BV moeder enthousiast zat te kletsen)
Maar denk dat we vooral iedere in de waarde moeten laten en zeker niet moeten denken dat moeders die om wat voor reden dan ook geen borstvoeding geven, slechte moeders zijn want dat is natuurlijk onzin.helemaal mee eens! Zouden de FV moeders die ik IRL tegenkom dus willen kappen met stomme opmerkingen dat BV geven 'dom gelurk aan de titten is'? (echt gehoord, toen ik met een andere BV moeder enthousiast zat te kletsen)
Stressed is just desserts spelled backwards

dinsdag 24 maart 2009 om 12:12
dinsdag 24 maart 2009 om 12:13
dinsdag 24 maart 2009 om 12:14
Laat je niks aanpraten, mensen hebben altijd wel een mening ergens over, of je nou wel, geen, kort of lang borstvoeding geeft het is nooit goed.
Doe wat jij en je kindje fijn vinden. Als je er tijd en gelegenheid voor hebt, prima! Ik zou zeggen ga door totdat je het allebei zat bent, dat punt ligt ergens tussen nu en als je kindje twee jaar is.Waarschijnlijk eerder, maar je merkt het zelf wel. Er hangt niks vanaf.
Doe wat jij en je kindje fijn vinden. Als je er tijd en gelegenheid voor hebt, prima! Ik zou zeggen ga door totdat je het allebei zat bent, dat punt ligt ergens tussen nu en als je kindje twee jaar is.Waarschijnlijk eerder, maar je merkt het zelf wel. Er hangt niks vanaf.

dinsdag 24 maart 2009 om 12:15