Vinden jullie borstvoeding normaal?

24-03-2009 11:32 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn omgeving ben ik de enige vrouw die borstvoeding geef, al 8,5 maand. Ook zit ik voor advies veel op www.borstvoedingsforum.nl Misschien vertekent dit mijn kijk op de werkelijheid. Daarom zou ik van jullie willen weten of jullie het 'normaal' vinden om al voor zo'n tijd borstvoeding te geven. IRL heb ik het idee dat ik een uitzondering ben, maar op het borstvoedingsforum kom ik veel vrouwen tegen die hetzelfde doen als ik. Wat is nou de mening van veel vrouwen in het algemeen op het gebied van langer dan een half jaar je kind borstvoeding geven? Ben ik een rariteit of is het eigenlijk heel gewoon wat ik doe?
quote:ADLmamavanM schreef op 24 maart 2009 @ 13:03:

Hoi Minirenate,

Ik vind borstvoeding geven normaal ja. Je hebt niet voor niets borsten en maakt niet voor niets melk aan voor je kindje. Ik hoop zelf minimaal een jaar te kunnen voeden en wie weet wel wat langer.

Op of aanmerkingen van anderen krijg ik niet vaak, ook al is borstvoeding geven in mijn omgeving niet echt 'gewoon' (helaas). Maar ik trek me daar niks van aan, doe wat ik goed vind voor mijn kindje. Overigens is mijn zoontje nu 6,5 maand.Je borsten hebben ook wel degelijk nog een erotische functie. Na jaren van borstvoeding geven zijn het niet meer dan slappe theezakjes. Maar soit, dat moet je ervoor over hebben.
Sorry, dubbelpost
quote:Eowynn_ schreef op 24 maart 2009 @ 13:16:

Fausto, is dat nou niet een béétje kort door de bocht?

Ik heb 2x borstvoeding gegeven. Dat was op dat moment inderdaad een van de grootste doelen in mijn leven. 1x 9 maanden en 1x 6 maanden. Beide kinderen te klein, beide wekenlang ziekenhuis, beide keren lang kolven. Maar ik vond het ontzéttend belangrijk dat ze gewoon moedermelk kregen.

En ik vond het loodzwaar. En dat forum heeft mij door héél wat moeilijke momenten heen geholpen bij de eerste en ik had toen ook zo'n banner. Ik wílde de 6 maanden halen, gewoon omdat dat het beste voor mijn kind was, en dat was mijn stok achter de deur. Ik vond de gezondheid van mijn kinderen op dat moment het allerbelangrijkste en daarom dus ook borstvoeding geven.

Daarbij is het ook gewoon handig, als je tips krijgt van iemand over BV en je ziet dat diegene net zolang voedt als jij, of langer, dan weet je een beetje in welke fase die persoon zit.

Ik zie het hele punt niet zo.Wat vind je kort door de bocht van mij dan? Ik verbaas me alleen over de manier waarop die vrouwen ermee bezig zijn. Ik snap heel goed dat je moeilijke tijden kunt meemaken met je kinderen en dat je het beste voor ze wilt. En dat bv in principe het beste is en dat je daarvoor gaat. Bepaalde opmerkingen en topics op dat forum komen op mij alleen erg dwangmatig over en ik begrijp dat niet. De vrouwen in mijn omgeving die bv geven zijn daar heel relaxed over en voelen zich niet vreselijk schuldig of een slechte moeder wanneer het niet (meer) lukt en ze overstappen op fv. De moeders op het bv-forum en de manier waarop ze over bv praten zijn voor mij een compleet nieuw.
quote:libertas schreef op 24 maart 2009 @ 13:17:

[...]

Die chemische rommel in zo'n klein lijfje.......

Die chemische rommel heeft mijn dochter letterlijk haar leven gered. Ik ben dolblij met die eh...troep (haha).

(dank je wel voor je lieve trouwens)
quote:Madiken schreef op 24 maart 2009 @ 13:29:

Sorry, dubbelpostDat is niet te bewijzen,hangt [letterlijk en fuguurlijk ] van meerdere oorzaken af.
Tuurlijk, dat forum is vaak wel wat érg overdreven. Maar aan de andere kant: door veel moeders wordt het belang van BV geven ook enorm onderschat. Twee uitersten, beiden niet zo slim.
Ik denk dat ik wel begrijp waar de vraag vandaan komt.

Ik geef zelf nu 7,5 maand bv.

Ik heb ouderschapsverlof gehad tot smurf 6 maanden was. Vond ik heel prettig, want hierdoor heb ik vrij gemakkelijk de 6 maanden bv volgehouden.

Nu kolf ik sinds 1,5 maand op het werk, en ik merk weerstand.

Mensen die voortdurend vragen hoe lang ik nog van plan ben om door te gaan met voeden. Ik werk in een vrouwenwereld, maar echt, wat een bv onvriendelijke plek.

Maar goed. Ik krijg dus regelmatig de vraag hoe lang ik het nog van plan ben vol te houden, en heb ook af en toe het gevoel dat ik een soort rariteit ben. (was tegelijk met 3 andere collega's zwanger, en ben de enige die bv geeft. Ben dus op het werk meer uitzondering dan regel)
quote:Madiken schreef op 24 maart 2009 @ 13:29:

[...]

Je borsten hebben ook wel degelijk nog een erotische functie. Na jaren van borstvoeding geven zijn het niet meer dan slappe theezakjes. Maar soit, dat moet je ervoor over hebben.Het hoeven geen slappe theezakjes te zijn na lang borstvoeden hoor . En die erotische functie houdt het ook wel, maar vind ik persoonlijk op het moment minder belangrijk dan mijn kindje zelf te kunnen voeden. Als mijn man daarna afknapt op mijn evt theezakjes, pech voor hem
quote:gonien schreef op 24 maart 2009 @ 13:38:

Ik denk dat ik wel begrijp waar de vraag vandaan komt.

Ik geef zelf nu 7,5 maand bv.

Ik heb ouderschapsverlof gehad tot smurf 6 maanden was. Vond ik heel prettig, want hierdoor heb ik vrij gemakkelijk de 6 maanden bv volgehouden.

Nu kolf ik sinds 1,5 maand op het werk, en ik merk weerstand.

Mensen die voortdurend vragen hoe lang ik nog van plan ben om door te gaan met voeden. Ik werk in een vrouwenwereld, maar echt, wat een bv onvriendelijke plek.

Maar goed. Ik krijg dus regelmatig de vraag hoe lang ik het nog van plan ben vol te houden, en heb ook af en toe het gevoel dat ik een soort rariteit ben. (was tegelijk met 3 andere collega's zwanger, en ben de enige die bv geeft. Ben dus op het werk meer uitzondering dan regel)Op mijn werk ben ik ook uitzondering wb het borstvoeding geven en kolven, krijg er ook regelmatig vragen over (werk ook in een vrouwenwereld) maar deze vragen komen bij mij over als interesse, en geven mij niet het gevoel dat ik abnormaal ben hier in.
quote: 'Die chemische rommel in zo'n klein lijfje.......'

Kijk door dit soort opmerkingen stuit je mensen tegen de borst en krijg je een discussie waar niemand op zit te wachten (of wel ) Laat een ieder gewoon lekker zelf kiezen wat ze willen voor hun kind. Als dat BV is dat oke, en FV is ook een prima alternatief. Van allebei worden de kindjes groot, en daar gaat het tenslotte om.
...
quote:ADLmamavanM schreef op 24 maart 2009 @ 13:45:

[...]

Op mijn werk ben ik ook uitzondering wb het borstvoeding geven en kolven, krijg er ook regelmatig vragen over (werk ook in een vrouwenwereld) maar deze vragen komen bij mij over als interesse, en geven mij niet het gevoel dat ik abnormaal ben hier in.

Helaas, bij mij komt dit meestal niet voort uit interesse. Men vindt het lastig, want ik heb een ruimte nodig waar ik even kan gaan zitten (2x10 minuten per dag), en sommigen vinden het ook een beetje vies, en laten dat erg goed merken.

Het maakt mij verder niet uit wat andere moeders doen (fv of kv), hoewel ik het wel leuk zou vinden om ervaringen uit te wisselen.

(dat kan natuurlijk ook op het bv forum, maar in het echt zou leuker zijn)
quote:Inad schreef op 24 maart 2009 @ 12:25:

Helemaal eens met Mal in deze discussie/ nagespeelde rel

Heel normaal dus, BV tot 8,5 maand of tot 2,5 jaar. Alles vanaf 3 vind ik wel echt oud worden. Zelf heb ik gevoed tot 2 jaar 3 maanden. Ik wilde ook ophouden als dochter zelf aangaf, maar dat leek ze gewoon helemaal niet/nooit te gaan doen Dan hadden we hier dus Neeletaferelen gehad, met een zesjarige aan de borst, denk ik

Dus zelf gestopt met 2 jr 3 maanden, omdat ik ineens wel zin kreeg om er mee klaar te zijn en weer te kunnen drinken wat ik wilde, haar makkelijker bij oma te kunnen laten logeren enzovoort.

Had je dat idee over leeftijdsgrenzen (3 jaar is te oud) ook al voor je met BV begon, of heb je onderweg je grenzen aangepast? Vooraf had ik bedacht dat ik mijn kind te oud zou vinden als hij zelf mijn shirt in dook om te drinken. Dat bleek hij alleen al bij 7 maanden te doen, en toen heb ik toch mijn standaard maar een beetje aangepast Uiteindelijk wilde hij na bijna een jaar zelf niet meer, en dat vond ik toen ook prima.

Een beetje in lijn van de vraag van TO over gekleurde blikken: volgens mij is het ook heel normaal dat je ideeën veranderen terwijl je BV geeft.
quote:Eowynn_ schreef op 24 maart 2009 @ 13:32:

Tuurlijk, dat forum is vaak wel wat érg overdreven. Maar aan de andere kant: door veel moeders wordt het belang van BV geven ook enorm onderschat. Twee uitersten, beiden niet zo slim.

Volgens mij wordt het juist enorm overschat, in ieder geval op dat borstvoedingsforum. En dan die berichtjes "als het niet lukt hoef je je niet schuldig te voelen hoor". Dat impliceert dat je alleen fv mag geen als bv niet lukt en als je je niet aan deze regel houdt je je dus wel schuldig moet voelen.

Ik heb geen kinderen, wie weet gaat dat nog komen, maar ik zie bv na mijn zwangerschapsverlof in ieder geval niet gebeuren. En een peuter aan een borst ziet er toch wel een beetje vreemd uit.
if we all light up, we can scare away the dark...
Leuk, Smollie, dat je ook op het bv-forum zit. Het is idd soms wat overdreven, maar het geeft de burger moet, om tips te krijgen van vrouwen die er op dezelfde manier tegenover staan.

Ik vind het echt heel bijzonder dat mijn Moppie mij zo nodig heeft om te groeien en kan intens genieten van die momenten samen.

Het boeit me eigenlijk wel, wat een ander ervan vindt, maar ook weer niet zoveel dat ik er anders om ga doen. En het boeit me, omdat ik nieuwsgierig ben naar wat er in een ander z'n hoofd gebeurt. Niet omdat ik zo onzeker ben over iets wat ik zo belangrijk vind
Ik vind het nut van BV ontkennen net zo dom als het enorm overdrijven. Het is gewoon de beste voeding voor je kind, maar geen wondermiddel. Het is dus gewoon goed, beter dan flesvoeding maar ook niet de oplossing voor alle problemen. Zeggen dat flesvoeding net zo goed is of dat het niet uitmaakt wat je kiest is gewoonweg net zo dom als zeggen dat je persé borstvoeding moet geven en dat borstvoeding geven moet tot 6 jarige leeftijd.
Miffy, ik noem dat voortschrijdend inzicht. Ik had echt nooooit bedacht dat ik zou gaan kolven op m'n werk, en m'n vriend had echt nooit gedacht dat hij het normaal zou vinden als ik Moppie in het openbaar zou voeden, en ondertussen is dat onze standaard geworden.
Ik vind dat iedereen het voor zich moet weten, hoewel ik het zelf wel raar vind staan als een peuter zelf bij mama kan gaan zitten en zichzelf kan "bedienen". Kan er niets aan doen, komt ook misschien omdat ik daar niet groot mee ben geworden.

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar ik vrees (niet voor mezelf trouwens) dat ik een FV-moeder word die nooit BV gaat geven.

Je weet het natuurlijk nooit zeker, zeker onder de noemer "hormonen", maar de kans is 99,9% zeker.

Als ik alleen al denk aan het moeten geven van BV word ik al helemaal naar, ondanks dat ik weet dat heel veel mensen vinden dat het de beste voeding is. Waar die vreselijke antipathie tegen BV wegkomt weet ik niet.

Het is zelfs zo erg dat ik geen kinderen zou willen krijgen als ik ze dan BV zou MOETEN geven. Als ik de keuze zou hebben "geen kinderen of wel kinderen maar dan ook BV" dan komen er denk ik nooit kinderen.

Maar dat is puur op mezelf betrokken en dus niet op anderen. Die moeten helemaal zelf weten wat ze doen.....
quote:Eowynn_ schreef op 24 maart 2009 @ 13:57:

Ik vind het nut van BV ontkennen net zo dom als het enorm overdrijven. Het is gewoon de beste voeding voor je kind, maar geen wondermiddel. Het is dus gewoon goed, beter dan flesvoeding maar ook niet de oplossing voor alle problemen. Zeggen dat flesvoeding net zo goed is of dat het niet uitmaakt wat je kiest is gewoonweg net zo dom als zeggen dat je persé borstvoeding moet geven en dat borstvoeding geven moet tot 6 jarige leeftijd.

Ik neem maar zo aan dat je met deze post op mij doelt?

Ik zeg niet dat FV net zo goed is als BV. Maar er zijn ook moeders die geen BV kunnen of willen geven. En dat is prima, dat is hun keuze. Natuurlijk is BV beter, natuurlijker etc. Maar laat elkaar gewoon in elkaars waarde. En dat wilde ik duidelijk maken in mijn post en daar is niks doms aan.
...
Ik vind wel dat er enorm de nadruk wordt gelegd op de positieve eigenschappen van bv. Die zijn er uiteraard, maar er zijn nog zoveel meer factoren van invloed op het welzijn van je baby en daar denken mensen voor het gemak maar even niet aan. Ik had een kennisje dat enorm pro bv was, zij kreeg al jong kinderen en woonde in een vochtig klein appartementje aan een drukke weg in Rotterdam. Altijd super gestressd (want veel werken naast de studie van haar en vriend), geldgebrek, etc. Reken er maar op dat alle positieve invloeden van bv weer ruimschoots teniet gedaan zijn door bovengenoemde factoren.

Borstvoeding is geen zaligmakende verzekerde kans op succes.
quote:demops schreef op 24 maart 2009 @ 13:00:

Wat die banners betreft, ik heb het nooit gedaan maar kan me voorstellen dat je zo'n banner hebt. ik snap ook eigenlijk niet waarom mensen zich irriteren aan zo'n banner, ik bedoel, je hoeft er toch niet naar te kijken ofzo? Iemand mag toch gerust trots zijn????? En idd het krijgen van herkenning en erkenning is gewoon fijn om te krijgen daar!Waarom trots als iets de normaalste zaak van de wereld is (aldus het bv-forum)?
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 11:37:

Borstvoedingsforum vind ik trouwens een heel jammer forum.Heb je nog geen ban daar?
quote:tatlitatli schreef op 24 maart 2009 @ 14:12:

Ik vind wel dat er enorm de nadruk wordt gelegd op de positieve eigenschappen van bv. Die zijn er uiteraard, maar er zijn nog zoveel meer factoren van invloed op het welzijn van je baby en daar denken mensen voor het gemak maar even niet aan. Ik had een kennisje dat enorm pro bv was, zij kreeg al jong kinderen en woonde in een vochtig klein appartementje aan een drukke weg in Rotterdam. Altijd super gestressd (want veel werken naast de studie van haar en vriend), geldgebrek, etc. Reken er maar op dat alle positieve invloeden van bv weer ruimschoots teniet gedaan zijn door bovengenoemde factoren.

Borstvoeding is geen zaligmakende verzekerde kans op succes.

Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Wees blij dat ze haar kinderen in ieder geval wel die borstvoeding mee kon geven als al zo veel andere factoren niet mee zaten.

Ik heb trouwens zeven maanden fulltime gekolfd en achteraf denk ik wel eens dat het gekkenwerk was. Maar toch zou ik het bij een volgende weer doen als die weer zo slecht drinkt.
quote:queenie1 schreef op 24 maart 2009 @ 13:45:

quote: 'Die chemische rommel in zo'n klein lijfje.......'

Kijk door dit soort opmerkingen stuit je mensen tegen de borst en krijg je een discussie waar niemand op zit te wachten (of wel ) Laat een ieder gewoon lekker zelf kiezen wat ze willen voor hun kind. Als dat BV is dat oke, en FV is ook een prima alternatief. Van allebei worden de kindjes groot, en daar gaat het tenslotte om.Maar dat zeg ik ook in dezelfde post-gewoon doen wat je zelf wilt. Ik heb er persoonlijk niks mee te maken wat een ander in zijn baby giet, maar mag er wel iets van vinden . In mijn geval vind ik het echt een naar gezicht om een pasgeboren baby met een flesje te zien.
quote:fleurtje schreef op 24 maart 2009 @ 14:16:

[...]

Waarom trots als iets de normaalste zaak van de wereld is (aldus het bv-forum)?Hear hear!
quote:magica schreef op 24 maart 2009 @ 14:18:

[...]

Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Wees blij dat ze haar kinderen in ieder geval wel die borstvoeding mee kon geven als al zo veel andere factoren niet mee zaten.

Wel als je tegen anderen verkondigd dat ze niet 'het beste voor hun kinderen kiezen'. Dan moet je die andere factoren ook zwaarder laten wegen lijkt me (en sinds de introductie van de pil kan dat in 99.9% van de gevallen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven