Voeding met 4 maanden

12-08-2009 12:42 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

mijn zoontje is nu 4 maanden en krijgt nu 4 x de fles van 240 + 8 schepjes. We zijn gisteren op het bureau geweest en hij is 65,5 cm en 6730 gr. Ik kon als ik wilde met fruithapje beginnen of eerts nog even met rijstepap. Ik ga eerst een pap in de fles doen.

Maar moet ik dat toevoegen of ipv een ander schepje voeding?

Wat krijgen jullie kids te eten met 4 maanden?

groetjes Moeder van Joep
Dat staat wel op de verpakking van de rijstebloem denk ik of niet?

Mijn zoontje van 4,5 maand krijgt alleen nog maar de borst, dus ik heb er verder geen ervaring mee. Hoewel hij volgens mij best wel zou willen, beginnen wij pas met bijvoeden rond 6 maanden ivm risico's op allergieën etc.
..
je moet het extra toevoegen, het is geen vervanging van de poedermelk. Niet teveel in de fles doen, anders krijgt hij het niet uit de fles. Je zou ook een beetje van de fles in een schaaltje kunnen doen met de pap en oefenen met een lepeltje. Kan hij alvast wennen voordat je met fruit en groente gaat beginnen
Hi reizigster *zwaai*!

Mijn zoontje kreeg met 4 maanden nog steeds melk. En maar 5 x 180 en later met vijf maanden 4 x 210. Ik mocht van het cb pas met 6 maanden gaan bijvoeden. Dat staat zelfs in de landelijke folder van het cb. Concluderend uit alles wat ik aan info heb vergaard, heb ik begrepen dat het helemaal niet zo goed is om zo vroeg met bijvoeding te beginnen. En mij cb raadde het dus ook echt af. Vreemd dat daar toch steeds weer zulke verschillen in blijken te zitten, je zou toch denken dat ze met landelijke richtlijnen komen.

Ik ben wel met 5 maanden begonnen met 2 eetlepels rijstebloem toe te voegen aan de laatste fles ivm doorslapen.
De WHO adviseert pas met bijvoeding te beginnen met 6 maanden in verband met de risico's op allergieën. Op deze leeftijd is bijvoeding een zware belasting voor de darmpjes. Rijstebloem valt ook onder bijvoeding.

Echt, die consutatiebureaus leuteren ook maar wat. Het is al jaren bekend dat bijvoeding onder de 6 maanden onnodig en belastend is. Uitzonderingen daargelaten, maar dan zit je al met je kind bij een kinderarts.
De richtlijnen veranderen zo vaak. Heb zelf bijna 9 jaar in de kinderopvang gewerkt en heb nog nooit meegemaakt dat in 1 jaar tijd alles gelijk bleef. De ene keer fruit met 6 maanden, dan weer met 4. Vervolgens weer eerst fruit en dan groente en een half jaar later weer eerst groente en dan fruit. Wel pap, beter geen pap. Wel boter op brood, gewoon droog brood..... pffff in die jaren werd ik er steeds moedeloos van!
quote:renaat29 schreef op 12 augustus 2009 @ 12:59:

De richtlijnen veranderen zo vaak. Heb zelf bijna 9 jaar in de kinderopvang gewerkt en heb nog nooit meegemaakt dat in 1 jaar tijd alles gelijk bleef. De ene keer fruit met 6 maanden, dan weer met 4. Vervolgens weer eerst fruit en dan groente en een half jaar later weer eerst groente en dan fruit. Wel pap, beter geen pap. Wel boter op brood, gewoon droog brood..... pffff in die jaren werd ik er steeds moedeloos van!Dat kan ik me voorstellen. Ik heb ook getwijfeld wat ik moest doen door alle verschillende verhalen, maar heb besloten om toch het advies van de WHO aan te houden. En wel omdat een baby t/m de 6e maand in ieder geval genoeg heeft aan melk. En daarvoor dus geen noodzaak is om bij te voeden.
Mijn oudste van vier kinderen is 9, jongste is 2 en ik heb op ons cb van begin af aan te horen gekregen dat bijvoeden vanaf 6 maanden mag, niet eerder. In verband met allergieën beginnen met groenten, daarna pas fruit. Boter is gezond, pap is niet per se nodig. In al die jaren niets gehoord over richtlijnen die steeds veranderen.
Gewoon nog even wachten joh tot je kind 6 maanden is. Ik vond het ook leuk om wat anders met voeding te gaan doen maar voor je kind is het echt beter om nog even te wachten ivm allergie.
Oh ja en rijstebloem voegt niets toe qua voedingswaarde , alleen calorieën. Ik zou met pap pas met 7 maanden beginnen.
Mijn dochter kreeg met 4 mnd alleen borstvoeding.
quote:Helenita2 schreef op 12 augustus 2009 @ 13:21:

Mijn dochter kreeg met 4 mnd alleen borstvoeding.

De mijne ook.

Verder is het advies om niet eerder dan met 6 maanden bij te voeden al jaren hetzelfde. Ik heb dit in 2002 tijdens mijn opleiding gehad.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oke, dank je wel allemaal. dan ga ik me nog eens bedenken wat ik ga doen! Misschien dan alleen voor de nacht wat rijstebloem erbij, dat zal toch niet zo veel kwaad kunnen!!
Ik zou het zelf niet geven, MoedervanJoep. Het is bijvoeding, hoe je het ook wendt of keert, het is iets anders dan melk en dus iets anders voor de darmpjes om te verwerken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Oke, ik zal het eens met mijn man bespreken! Jullie hebben wel gelijk!
De overstap naar vaste voeding

De overstap naar vaste voeding is voor velen onder ons een heel gedoe met voedingsschema’s. Hoe pas je het in en wanneer mag je wat geven. De zuigelingenvoeding voor baby’s van 0 tot 6 maanden zullen we hier echter niet behandelen. De reden hiervoor is dat dit wettelijk niet mag. Voor alle vragen hierover dien je je te wenden tot het consultatiebureau of huisarts. Wel mogen we praten over de bijvoeding vanaf 6 maanden. Houd in acht dat melk met 6 maanden ook dan nog steeds het belangrijkste is voor je baby in deze periode. De eerste zes maanden heeft je kind voldoende aan borstvoeding (advies World Health Organisation) of volledige zuigelingenvoeding. Bijvoeding is voor het leveren van extra voedingsstoffen niet nodig. Zeker als je kind een verhoogd risico op allergieën of eczeem heeft is het aan te raden om niet vóór de 6 maanden te starten met bijvoeding.

Wanneer ga je beginnen met bijvoeding

Vanaf 6 maanden zal je kindje niet meer voldoende hebben aan alleen borst- of flesvoeding. Je mag dan gaan beginnen met bijvoeding. De bijvoeding gaat een belangrijke rol spelen in de dagelijkse voeding. Buiten het feit dat het eerste hapje leuk is zal je kindje ook smaken leren kennen. Ook eten van een lepeltje moet je baby leren. Een baby geeft dit meestal aan door smakgeluiden en hapbewegingen te maken. Bijvoeding stimuleert dus ook de mondmotoriek en zorgt voor een aanvulling van vitamines en mineralen.

Hoe ga je beginnen met bijvoeding

Meestal begint de bijvoeding met groente of fruit. Waarschijnlijk gebruik je al wat rijstebloem in de melk. Ook dat is bijvoeding en mag in principe ook pas vanaf 6 maanden gebruikt worden. Rijstebloem kan ook toegevoegd worden aan de afgekolfde borstvoeding maar zal dan niet indikken, het behoudt echter wel de voedingswaarden. Bouw het aantal schepjes rustig op i.v.m. de stoelgang van je baby. Als je gaat beginnen met groente of fruit begin dan met één soort tegelijk en geef elke soort 3 dagen achter elkaar i.v.m. eventuele allergie. Je kunt kiezen uit potjes of zelfgemaakte voeding. Potjes zijn handig en net zo gezond als zelf bereiden. Zorg er wel voor dat wanneer je zelf groente of fruit maakt dat het altijd vers is en dat je aan de groente geen zout toevoegt. De reden hiervoor zullen we in een later stadium beschrijven.

Geschikte fruit en groente soorten om mee te beginnen

Fruit:

* appel,

* peer,

* abrikoos,

* meloen,

* mango,

* perzik en

* banaan.

Neem altijd vers fruit wanneer je dit zelf maakt. Fruit uit blik bevat nl. veel suikers.

Groente:

* bloemkool,

* broccoli,

* snijboontjes,

* sperzieboontjes en

* worteltjes.

Neem ook hiervoor altijd verse groente wanneer je dit zelf maakt. Groente uit een pot of blik bevat vaak zout.

Begin eerst alleen met fruit of groente totdat je weet dat je baby geen allergie heeft. Vanaf dat moment kunt je ook groente of fruit bij gaan geven.

Honing

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) geeft het advies geen honing te geven aan kinderen tot 1 jaar. Honing is een natuurproduct dat besmet kan zijn met de sporen van de bacterie die botulisme veroorzaakt. Kinderen onder de 12 maanden kunnen ernstig ziek worden van deze bacterie.

Deze waarschuwing geldt alléén voor honing als zodanig, dus niet voor de producten waarin honing is verwerkt (zoals babykoekjes met daarin honing).
Computer says nooooo
quote:MoedervanJoep schreef op 12 augustus 2009 @ 13:28:

Oke, dank je wel allemaal. dan ga ik me nog eens bedenken wat ik ga doen! Misschien dan alleen voor de nacht wat rijstebloem erbij, dat zal toch niet zo veel kwaad kunnen!!Waarom zou je dat doen? Is het omdat jij dan door kan slapen?
Ja Fleur dat is toch niet zo raar??? Kind tevreden met volle buik en jij blij met je nachtrust.

Ik zou het echter alleen ook pas bij 6 mnd doen, maar niks mis met beetje rijstebloem voor het doorslapen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:Chica34 schreef op 12 augustus 2009 @ 14:17:

Ja Fleur dat is toch niet zo raar??? Kind tevreden met volle buik en jij blij met je nachtrust.

Ik zou het echter alleen ook pas bij 6 mnd doen, maar niks mis met beetje rijstebloem voor het doorslapen.En dat laatste, dat bedoel ik. Een kind van vier maanden dat nog niet doorslaapt, schijnt vrij normaal te zijn. Moet je dan, omdat vader of moeder door wil slapen, bij vier maanden al met dit soort dingen beginnen?!
@chica Zie hierboven.

"Waarschijnlijk gebruik je al wat rijstebloem in de melk. Ook dat is bijvoeding en mag in principe ook pas vanaf 6 maanden gebruikt worden."

klaar duidelijk. Nog 2 maanden wachten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn zoontje is nu 6 maanden en kijkt mijn eten al lang van mijn bord/ lepel. Hij krijgt sinds hij 4 maanden is 1 papfles en 60 ml fruithapje. Eerste twee weken vond hij het maar niks en daarna vond hij het echt geweldig. Alle soorten fruit en vanaf 5 maanden ook groente hebben we gehad. Nu hij 6 maanden is krijgt hij 1 hele maaltijd en 120 ml fruit. Als het weer zolang duurde voordat hij goed zou eten zou ik ongerust zijn want met 6 maanden hebben ze de voedingstoffen nodig.

Uit een zweeds onderzoek is gebleken dat meer kindjes coeliakie krijgen als ze te laat (met 7 maanden) pas granen kregen.

Wat al gezegd werd per CB verschilt het en per regio. En in de loop der tijd ook. Doe wat je goed lijkt, die van mij heeft er niks aan over gehouden. het kan wel goed gaan en mijn CB adviseerde het ook.

Wat je ook gaat doen, succes!
echt onzin, waarom zou je je kindje niet door mogen laten slapen?

die van ij werd om 5 uur wakker en dankzij de rijstebloem pas om 7. moet je het je zelf moeilijker maken dan nodig?

het mag toch van CB, what's the problem?
Nee ik doe het niet voor het doorslapen. Hij slaapt al sinds 4 weken door. Nu krijgt hij de laatste om 9 uur en dan rond half 8 's ochtends! Ik merk gewoon dat hij overdag steeds eerder honger krijgt!!
quote:Floortje_7 schreef op 12 augustus 2009 @ 14:36:

echt onzin, waarom zou je je kindje niet door mogen laten slapen?

die van ij werd om 5 uur wakker en dankzij de rijstebloem pas om 7. moet je het je zelf moeilijker maken dan nodig?

het mag toch van CB, what's the problem?Oww het gaat om het doorslapen! Waarom heb je dan niet gelijk vanaf dag 1 rijstebloem door de fles gedaan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lees eens goed, het geod niet voor het doorslapen, heb ik net geschreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven