Voeding- slaapschema baby 6 maanden

24-08-2008 20:49 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje is 6 maanden. Maar ik twijfel een beetje over zijn schema. Kunnen jullie me een beetje sturen?

7.00 uur melkflesje

9.00 uur fruithapje (klein potje)

12.00 uur melkflesje

16.00 uur groentehapje (klein potje)

19.00 uur melkflesje

Hij slaapt van 19.00 uur tot 6.00 de volgende morgen.

Dan gaat hij rond 9.00 nog naar bed tot half 12 ongeveer.

s'middags slaapt hij niet veel. Soms een uurtje, soms ander half uur. Maar s'avonds naar zijn groentehapje is hij echt moe. Dus dan gaan we met hem in bad en rond 19.00 uur zijn laatste flesje maar dan valt hij halverwege in slaap.

Maar voor dat flesje is hij zo moe en jengelt hij alleen maar.

Maar als ik hem s'middags op bed leg wil hij echt niet slapen...

Wat te doen??

Groetjes
Je schema an sich klinkt prima. Mijn zoon hield het gewoon niet vol tot 19 uur. Waarom doe je hem dan pas naar bed? Omdat jij "bedacht" hebt dat dat een mooie tijd is? Wij hebben zoon op een gegeven moment een half uurtje eerder naar bed gedaan, en z'n avondhap dus ook net wat eerder gegeven. Scheelde een hoop gejengel.
Het is hier wel een beetje herkenbaar, dochter van bijna 8 maanden gaat ook al een tijdje niet meer slapen aan het eind van de dag (ze slaapt nu nog maar 1x...). En dan vaak ook moe als we gaan eten. Ik denk dat het tijdelijk is, ze zijn straks gewend aan wat langer wakker blijven.

Wat je wel zou kunnen doen, als hij zo te weinig melk krijgt, na de groentehap een klein flesje geven (als hij dat wil).
Misschien is het een idee om hem rond het middaguur in bad te doen? Na een badje slapen ze over het algemeen goed en dan houdt hij het 's avonds wat langer vol.
Het schema ziet er helemaal goed uit. Ik vind alleen 1x slapen voor een 6mnd oude baby niet zo veel. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan al aan 1x per dag genoeg hebben. Misschien is het een fase?

Ik zou hem wel standaard smiddags op bedje leggen. In bed, ook als ze wakker zijn, rusten ze ook uit en misschien heeft hij dan net even meer energie om 1900 te halen. En als hij er aan went toch op de dat middagtijdstip naar bed te gaan gaat hij zodra de fase voorbij is vast weer wat meer slapen. Die van mij sliep ook meestal in de middag maar een uurtje of iets meer, dat is volgens mij helemaal goed.

Ik zou hem verder wellicht wat roosvicee of diksap tussendoor geven met een soepstengel of rijstwafel (tussen 1600 en 1900). Misschien heeft hij dan minder honger, Ook het groentehapje kan best een half uurtje later.

Mijn dochter heeft ook altijd van ongeveer 1900 tot 0600 geslapen. Gelukkig slaapt ze tegenwoordig tot 0700 Maar ze gaat nog steeds rond die tijd naar bed (daarvoor een badje en dan de fles, net als bij jou). Soms wat later, soms wat vroeger. Dat hangt ook af van wat ze die dag gedaan heeft. Vanuit het kdv is ze altijd gesloopt dus dan gaat ze wat vroeger. Dus een beetje aanpassen aan de omstandigheden kan geen kwaad. Maar mevrouw vind het afdrogen en aankleden gewoon niet leuk en gaat altijd jengelen (liggen op de commode is sowieso niet leuk). Met een speeltje of een beetje extra aandacht of een spelletje kan ik haar wel afleiden. Beetje jengelen is ook helemaal niet erg, als het maar geen echt huilen of schreeuwen wordt.

Heel veel succes maar volgens mij doe je het al helemaal goed.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Bedankt voor jullie reacties.

Helaas is het badje rond middaguur geen optie. Dus dat laten we gewoon in het begin van de avond.

Af en toe heeft het wel zin om hem s'middags op bed te leggen dan is hij een beetje aan het spelen en aan het brabbelen dus dan laat ik hem ook gewoon liggen. Maar soms ligt hij echt te krijsen en dan weet ik gewoon dat hij niet wil en dan laat ik hem ook echt niet huilen...

Ik ga proberen om hem rond 3 uur toch nog even op bed te leggen iedere middag. Misschien dat dat inderdaad wel werkt.

Soms moet ik hem ook in slaap wiegen. Ik weet dat dat niet goed is maar dan heeft hij zijn slaap wel nodig maar lukt het hem niet om zelf in slaap te vallen..
Ik zie je schema..

Bij mij was het rond de zes maanden

5.30 borst

9.30 fles/borst

12.00 fruit

13.30 fles/borst

17.30 groente

18.30 fles/borst

20.30 borst

Hij sliep van 1000-1200 en van 1400-1600 en dan van 1900-2000. Vanaf 2100 tot 5.30.

Nu (7,5 mnd) is de fles/borst van 13.30 en 18.30 1 voeding rond 15.30 geworden en het eten geven we nu rond 18.00uur.

Waarschijnlijk werkt het misschien zo dat wanneer je m na de groentehap (als hij jengelt) gewoon op bed legt. Mogelijk dat hij hij dan nog wel wakker wordt rond 2000 uur. Dan kun je de laatste fles geven en m in bad doen of in bad doen en dan de fles (kijk maar even welke volgorde). Dan slaapt hij wrs. ook wel langer door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven