Voetbalouders

19-05-2018 11:33 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zal wel de zoveelste zijn die een dergelijk topic opent, maargoed.

Vanochtend stond ik weer aan de zijlijn bij het voetbal van mijn zoon (9). Hij voetbalt graag en haalt er echt veel plezier uit. In het team onderling gaat het met de kinderen heel leuk, dus dat is fijn. Zoon mocht meespelen met de selectie, maar omdat daar teveel druk op stond voor hem hebben we besloten dat dat voor nu in ieder geval te vroeg is. Hij heeft het nu wel echt leuk.

Echter voor mij is het wat minder soms, omdat de ouders van zijn team ontzettend kunnen klagen. De spelertjes doen het niet goed genoeg, de tegemstanders zijn te groot, de bal is niet goed, de coach doet het niet goed genoeg, etc. En helaas uiten deze ouders dat op de kinderen. Dan gaan ze naar de kinderen schreeuwen en menen deze ouders het allemaal heel goed te weten (maar roepen stuk voor stuk weer heel andere, tegenstrijdige, dingen). Ook bij de training gebeurt dat. De kinderen zie je dan soms echt ineen kruipen. Ik vind dat moeilijk om te zien.

Herkent iemand dit? En wat doen jullie ermee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gaan ook niet op een teamsport. Geen voetbal, geen hockey. Je móet zoveel bij zo'n sport, niet alleen als kind maar ook als ouder. En daar heb ik een vrij grote hekel aan, aan dingen moeten van andere mensen omdat ze vinden dat het zo hoort, dus wij doen geen teamsport.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2018 11:12
Oh oké, dus wedstrijden zijn niet meteen bij de allerjongsten onderdeel van de club.
Hier bij de hockeyclub vanaf 6 . Jong zat dus.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
22-05-2018 11:51
Mijn kinderen gaan ook niet op een teamsport. Geen voetbal, geen hockey. Je móet zoveel bij zo'n sport, niet alleen als kind maar ook als ouder. En daar heb ik een vrij grote hekel aan, aan dingen moeten van andere mensen omdat ze vinden dat het zo hoort, dus wij doen geen teamsport.
We ook niet om oa dezelfde reden.
Voor degenen die wel langs de lijn staan. Roepen mensen (als dat gebeurt) vooral naar hun eigen kind of wordt er ook "bemoeid" met andermans kinderen? Als die een (makkelijke) bal missen of een andere aparte zet doen of teveel zelf aan de bal zijn etc?
rascalles schreef:
22-05-2018 11:47
Hier ging kind met 3 jaar paardrijden. Die kunnen we met een beetje geluk over een jaar op zaterdagochtend op de manege afdroppen en eind van de middag weer ophalen.
Haha, ik begon er wat later mee, maar zo ging het mij in elk geval ook. Lekker de hele dag meehelpen op stal en daardoor veel mogen rijden!
NYC schreef:
22-05-2018 11:54
Voor degenen die wel langs de lijn staan. Roepen mensen (als dat gebeurt) vooral naar hun eigen kind of wordt er ook "bemoeid" met andermans kinderen? Als die een (makkelijke) bal missen of een andere aparte zet doen of teveel zelf aan de bal zijn etc?
Hier is het de afspraak dat alleen de coach aanwijzingen geeft aan de kinderen. Als iedereen gaat staan roepen weten de kinderen ook niet meer naar wie ze moeten luisteren. Aanmoedigen doen we wel en hard juichen bij een doelpunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bemoei me eigenlijk nooit met andermans kinderen dus ik denk ook niet dat ik dat langs de lijn ga doen. Nu bij alleen de trainingen in ieder geval niet. En die 45 min op zaterdagochtend overleef ik nu nog wel.. Als ze straks haar zwemdiploma's heeft gaan we maar eens kijken wat ze nou echt wil qua sport (en ja, dan zal ik ook echt zo proberen te sturen dat ze iets anders kiest dan voetbal.. Maar als ze dat echt heel heel heel graag wil dan mag ze en dan zien we wel hoe t loopt met andere ouders)
Alle reacties Link kopieren
Ik zag ook enorm op toen mijn kinderen een sport mochten kiezen na zwemdiploma's.
Dochters gingen turnen, zoon op judo, prima
Na een tijdje wilde zoon op rugby, omdat wij daar vaak kwamen en komen vonden wij dat heel leuk.
En daar mag je je niet eens bemoeien met de training. toernooien zijn alleen maar voor de leuk en plezier.
Alle kinderen, klein, groot, dik en dun worden geaccepteerd door elkaar.
Ook de kinderen van speciaal onderwijs of met een handicap.
Wat een ongelooflijke sociale sport.
Discipline en respect is wat de kinderen (en hun ouders) leren.
Een genot om te zien.
Op welke manier zou je dat stimuleren, obelix84? Hier wil mijn vrouw eigenlijk ook dat we pas met een nieuwe sport/hobby beginnen als de zwemdiploma's binnen zijn (iig diploma A) van mij zou het nu al mogen. Aan de andere kant kan hij door te wachten wat meer tijd hebben om daar wat in te groeien in wat hij wel of niet wil. Nadeel van er zelf mee komen (en eens gaan kijken etc) is dat een 'nee lijkt me niks' waarschijnlijk niet over een half jaar ineens een 'ja, leuk' zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een voetballende zoon van 9. (voetbalt sinds zijn 5 jaar). hij traint nu 3 keer in de week en 1 wedstrijd op zaterdag. de laatste training voor de wedstrijd mogen er geen ouders komen kijken in onze club. Idd omdat kids toch steeds wat afgeleid zijn als er iemand langs de zijlijn staat. Wij zetten hem meestal gewoon af en pikken hem nadien weer op. Bij ons moeten ze 10 minuten voor aanvang aanwezig zijn in de kleedkamer, 1,5u training en dan nog douche. ik heb dus makkelijk 2u vrij.
Naar wedstrijden gaan we wel altijd kijken aan supporteren. Hier ook meestal heel rustig aan de zijlijn. de trainer staat om te coachen en het is al moeilijk genoeg om naar hem te luisteren. Alleen als er een zware tackle ofzo is wordt er wel eens iets geroepen van Hééé of rustig aan hoor. Voor de rest is het gewoon gezellig om dan achteraf ook nog even iets samen te drinken enzo.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heb je in de vakantieperiode vaak een 'sportweek'... Ze kunnen dan kennismaken met allerlei sporten.. Denk dat ik daar tzt eens ga kijken met haar. (en hoop haar dus enthousiast te krijgen voor n andere sport)
Ik twijfel nog of ze eerst haar zwemdiploma's moet halen of dat het er meteen al naast kan.. Maar ik vraag me af of ze nu al écht kan kiezen wat ze echt graag wil.
NYC schreef:
22-05-2018 12:06
Op welke manier zou je dat stimuleren, obelix84? Hier wil mijn vrouw eigenlijk ook dat we pas met een nieuwe sport/hobby beginnen als de zwemdiploma's binnen zijn (iig diploma A) van mij zou het nu al mogen. Aan de andere kant kan hij door te wachten wat meer tijd hebben om daar wat in te groeien in wat hij wel of niet wil. Nadeel van er zelf mee komen (en eens gaan kijken etc) is dat een 'nee lijkt me niks' waarschijnlijk niet over een half jaar ineens een 'ja, leuk' zal worden.
Ik raad aan om even na te gaan of er een wachtlijst is bij de vereniging waar je je kind lid van wilt maken. Ik zie hier vaak teleurgestelde kinderen. Ouders beloven dat ze op voetbal mogen als ze hun zwemdiploma hebben gehaald maar ze hebben er geen erg in dat er bij ons een wachtlijst is van soms wel langer dan een jaar.
Alle reacties Link kopieren
De jongste hier is 4 en die doet naast het zwemmen ook nog turnen. eerst heeft ze dansen geprobeerd maar dit was volgens haar saai. In het begin van het seizoen is ze dan ook nog een voetbaltraining (voetbalspeeltuin) gaan doen maar dat vond ze ook maar niks. Ze weet voor haar 4 jaar al goed wat ze wil, en voor nu is dat turnen.
obelix84 schreef:
22-05-2018 12:12
Bij ons heb je in de vakantieperiode vaak een 'sportweek'... Ze kunnen dan kennismaken met allerlei sporten.. Denk dat ik daar tzt eens ga kijken met haar. (en hoop haar dus enthousiast te krijgen voor n andere sport)
Ik twijfel nog of ze eerst haar zwemdiploma's moet halen of dat het er meteen al naast kan.. Maar ik vraag me af of ze nu al écht kan kiezen wat ze echt graag wil.
Leuk, zo'n week! Van mij zou het ook nu al ernaast mogen maar ik denk ook dat zoon nu niet echt oprecht kan kiezen. Hij vraagt zelf nergens om en heeft het ook nog totaal niet over wat hij in de toekomst aan sport zou willen dus wat dat betreft geen punt als we nog even wachten. Ook dingen die hij hoort van klasgenootjes of vriendjes hebben nog niet geleid tot een "ik wil ook..." Van veel ouders weet ik dat ze zelf hebben beslist voor voetbal of de gymnastiekvereniging en hun kind er gewoon mee naartoe hebben genomen, nog voor de kinderen daar zelf om vroegen.

Voor de basisschool zelfs. Ik weet alleen tamelijk zeker dat het voor mijn kind niet zo werkt dat ik hem gewoon ergens naartoe kan brengen en hij dat dan waarschijnlijk ook meteen leuk vindt. Daarom denk ik dat ik voor mijn kind nog even wacht met iets voorstellen/ergens gaan kijken.
obelix84 schreef:
22-05-2018 12:12
Maar ik vraag me af of ze nu al écht kan kiezen wat ze echt graag wil.
Dat hoeft toch ook niet? Koop gewoon 'n 10 rittenkaart en als het bevalt verleng je, als het niet bevalt kiest ze 'n andere sport. En in die proefperiode nog geen dure sportspullen/kleding kopen.
Blondie456 schreef:
22-05-2018 12:16
Ik raad aan om even na te gaan of er een wachtlijst is bij de vereniging waar je je kind lid van wilt maken. Ik zie hier vaak teleurgestelde kinderen. Ouders beloven dat ze op voetbal mogen als ze hun zwemdiploma hebben gehaald maar ze hebben er geen erg in dat er bij ons een wachtlijst is van soms wel langer dan een jaar.
Da's wel een goeie idd. Voor zwemmen hebben we ook een jaar op de wachtlijst gestaan en ik weet van veel ouders in groep 1 hier dat ze hun kind wel al ergens anders op hebben zitten (gymnastiek en voetbal zijn verreweg het populairst) omdat er bij zwemmen nog geen plek is.
Zijn jullie geen paardenmeisjes NYC?
Troeteltje schreef:
19-05-2018 12:49
Zoon? Het is een meid.
Ik heb een meid die he-le-maal niks met meisjesdingen heeft.
Is het een meidenteam of gaat ze bij de jongens?

het is een wereld van verschil aan de lijn, meiden of jongens namelijk. Tenminste hier wel!
Ik dacht dat ik het niet leuk zou vinden, maar ze doet het al 8 jaar en ze voetballen 1e klasse, het is dan echt leuk!
redbulletje schreef:
22-05-2018 12:26
Zijn jullie geen paardenmeisjes NYC?
Nee, allebei niet. Al wonen we er in de perfecte omgeving voor en hebben we een manege vlakbij en veel mensen met een paard in de wei aan huis. De oudste vindt paarden wel leuk om af toen toe wat gras te geven, de jongste rent er altijd voorbij, die vindt er geen bal aan.
NYC schreef:
22-05-2018 12:30
Nee, allebei niet. Al wonen we er in de perfecte omgeving voor en hebben we een manege vlakbij en veel mensen met een paard in de wei aan huis. De oudste vindt paarden wel leuk om af toen toe wat gras te geven, de jongste rent er altijd voorbij, die vindt er geen bal aan.
Misschien gaan ze het nog leuk vinden? Dat zou ideaal zijn als de manege vlak bij huis zit, kunnen ze er snel zelfstandig naartoe. Wij hadden ook 'n stel jongens die er het hele weekend rondhingen, was echt niet alleen 'n meidending.
redbulletje schreef:
22-05-2018 12:32
Misschien gaan ze het nog leuk vinden? Dat zou ideaal zijn als de manege vlak bij huis zit, kunnen ze er snel zelfstandig naartoe. Wij hadden ook 'n stel jongens die er het hele weekend rondhingen, was echt niet alleen 'n meidending.
Het mag van mij. :-) Liever dan voetbal. (Ik hoop vooral op scouting). De proeflessen kleutertennis zijn door zoon al weggewuifd.
NYC schreef:
22-05-2018 11:54
Voor degenen die wel langs de lijn staan. Roepen mensen (als dat gebeurt) vooral naar hun eigen kind of wordt er ook "bemoeid" met andermans kinderen? Als die een (makkelijke) bal missen of een andere aparte zet doen of teveel zelf aan de bal zijn etc?
Ik roep niet, ik moedig al die schatjes gewoon aan.
Maud27 schreef:
22-05-2018 12:47
Ik roep niet, ik moedig al die schatjes gewoon aan.
Ik dacht eraan omdat er vaak zo negatief over wordt gedaan. Dat je dan niet hoort: "Goed gedaan! Mooie goal!" maar vooral een hoop godverdomme, tering, tyfus mongool, had je die bal niet gezien, schele hond!"
NYC schreef:
22-05-2018 12:53
Ik dacht eraan omdat er vaak zo negatief over wordt gedaan. Dat je dan niet hoort: "Goed gedaan! Mooie goal!" maar vooral een hoop godverdomme, tering, tyfus mongool, had je die bal niet gezien, schele hond!"
Kan me voorstellen dat dat je overkomt, vooral in zo'n teamsport waar de zwakste schakel het eindresultaat bepaalt. Ik zou er ook 'n schurftige hekel aan hebben dat door zwakte van een paar, degene die je supportert niet goed uit de verf komt. Vandaar dat individuele sporten ook beter voor mijn eigen gemoedsrust zouden zijn. Daar heb je niemand anders wat te verwijten.
redbulletje schreef:
22-05-2018 12:56
Kan me voorstellen dat dat je overkomt, vooral in zo'n teamsport waar de zwakste schakel het eindresultaat bepaalt. Ik zou er ook 'n schurftige hekel aan hebben dat door zwakte van een paar, degene die je supportert niet goed uit de verf komt. Vandaar dat individuele sporten ook beter voor mijn eigen gemoedsrust zouden zijn. Daar heb je niemand anders wat te verwijten.
Ik zou echt niet fanatiek zijn denk ik en mij ergeren aan schreeuwerds. Tis maar een spelletje. Win jij niet dan wint de ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven