Voetbalouders

19-05-2018 11:33 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zal wel de zoveelste zijn die een dergelijk topic opent, maargoed.

Vanochtend stond ik weer aan de zijlijn bij het voetbal van mijn zoon (9). Hij voetbalt graag en haalt er echt veel plezier uit. In het team onderling gaat het met de kinderen heel leuk, dus dat is fijn. Zoon mocht meespelen met de selectie, maar omdat daar teveel druk op stond voor hem hebben we besloten dat dat voor nu in ieder geval te vroeg is. Hij heeft het nu wel echt leuk.

Echter voor mij is het wat minder soms, omdat de ouders van zijn team ontzettend kunnen klagen. De spelertjes doen het niet goed genoeg, de tegemstanders zijn te groot, de bal is niet goed, de coach doet het niet goed genoeg, etc. En helaas uiten deze ouders dat op de kinderen. Dan gaan ze naar de kinderen schreeuwen en menen deze ouders het allemaal heel goed te weten (maar roepen stuk voor stuk weer heel andere, tegenstrijdige, dingen). Ook bij de training gebeurt dat. De kinderen zie je dan soms echt ineen kruipen. Ik vind dat moeilijk om te zien.

Herkent iemand dit? En wat doen jullie ermee?
NYC schreef:
22-05-2018 10:53
Zijn die wedstrijden eigenlijk verplicht?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je om de haverklap af meld. Het team moet wel op je kunnen rekenen. Het is voor een leider erg vervelend om steeds kinderen van een ander team te zoeken omdat kinderen in je eigen team zich om elk wissewasje af melden.
Blondie456 schreef:
22-05-2018 10:58
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je om de haverklap af meld. Het team moet wel op je kunnen rekenen. Het is voor een leider erg vervelend om steeds kinderen van een ander team te zoeken omdat kinderen in je eigen team zich om elk wissewasje af melden.

Dat snap ik. Maar doet elke voetbalvereniging per se aan wedstrijden? Niet gewoon als gezellig potje balletje trappen in groepsverband?
Extra nadeel van teamsport, die verplichte wedstrijden. Individueel hoef je niet persé elk weekend aan de bak.
NYC schreef:
22-05-2018 11:00
Dat snap ik. Maar doet elke voetbalvereniging per se aan wedstrijden? Niet gewoon als gezellig potje balletje trappen in groepsverband?
Volgens mij doet elke vereniging wel aan wedstrijden die vastgelegd zijn door de KNVB.
Blondie456 schreef:
22-05-2018 11:02
Volgens mij doet elke vereniging wel aan wedstrijden die vastgelegd zijn door de KNVB.
Bleh. Dat neemt toch alle ontspanning weg? Ik kan me best voorstellen dat sommige kinderen het als ontspanning op de zaterdagochtend of woensdagmiddag in groepverband willen doen maar zo'n verplichte wedstrijd waar je dan 40km voor moet gaan rijden met een kleuter... nee, ik ga het woord hier niet laten vallen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2018 11:00
Dat snap ik. Maar doet elke voetbalvereniging per se aan wedstrijden? Niet gewoon als gezellig potje balletje trappen in groepsverband?
Mijn dochter zit bij het minivoetbal (van 4 tot 6jr) en daar trainen ze alleen op de zaterdag.. Zo leren ze spelenderwijs de spelregels en het spelletje zelf kennen. Maar na de 6 zijn er geloof ik wel altijd wedstrijden aan verbonden ja.. (helaas ;-)
Oh oké, dus wedstrijden zijn niet meteen bij de allerjongsten onderdeel van de club.
NYC schreef:
22-05-2018 11:08
Bleh. Dat neemt toch alle ontspanning weg? Ik kan me best voorstellen dat sommige kinderen het als ontspanning op de zaterdagochtend of woensdagmiddag in groepverband willen doen maar zo'n verplichte wedstrijd waar je dan 40km voor moet gaan rijden met een kleuter... nee, ik ga het woord hier niet laten vallen. ;-)
Dat is toch het competitiegebeuren erg leuk vinden. Het willen winnen want het gaat ergens om. Maar ja iemand die een wedstrijd aan het tennissen is wil ook graag winnen. 40 km hoeven we trouwens nooit te rijden hoor. Het is hier allemaal wel in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-05-2018 11:08
Bleh. Dat neemt toch alle ontspanning weg? Ik kan me best voorstellen dat sommige kinderen het als ontspanning op de zaterdagochtend of woensdagmiddag in groepverband willen doen maar zo'n verplichte wedstrijd waar je dan 40km voor moet gaan rijden met een kleuter... nee, ik ga het woord hier niet laten vallen. ;-)
De wedstrijd vinden de kinderen juist het allerleukste. Zij zien het zeker niet als verplichting. En 40km rijden? Zeker bij de hele jonge teams (even afhankelijk van je woonplaats) hoef je echt niet ver weg. Wij zijn dit seizoen niet onze woonplaats uit gekomen voor uitwedstrijden.

Volgens mij is het zo'n klok/klepel-verhaal, ik lees hier vooral heel veel aannames.
NYC schreef:
22-05-2018 11:12
Oh oké, dus wedstrijden zijn niet meteen bij de allerjongsten onderdeel van de club.
Bij onze vereniging hebben de allerjongsten ook elke zaterdag een wedstrijd. De meeste ouders vinden dat ook fijn want dan krijg je waar voor je geld.
Alle reacties Link kopieren
En nee, ik heb ook niks met voetbal. Maar ook niet met andere sporten. ;-) Maar het gaat ook niet om mij, dochter vindt het superleuk en dan pas ik me aan.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
22-05-2018 11:15
Bij onze vereniging hebben de allerjongsten ook elke zaterdag een wedstrijd. De meeste ouders vinden dat ook fijn want dan krijg je waar voor je geld.
Bij ons ook, dat heet het 'kaboutervoetbal' en daar hebben ze een soort mini-competitie op zaterdag. Heel erg leuk was dat.

Zonder schreeuwende ouders. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Kent iemand het programma Heibel langs de lijn ? Ik zit soms vol verbazing te kijken naar de reacties van ouders.
geneet van 't laeve
promesso schreef:
22-05-2018 11:16
Bij ons ook, dat heet het 'kaboutervoetbal' en daar hebben ze een soort mini-competitie op zaterdag. Heel erg leuk was dat.

Zonder schreeuwende ouders. :mrgreen:
Ja bij ons zijn dat ook de kabouters. Zo'n grappig gezicht die kleine kindjes met vaak een wat te grote kleding aan.
Bij professioneel voetballen wordt ook veel naar de spelers geschreeuwd. Misschien denken die ouders wel dat ze hun kind een dienst verlenen door ze daar alvast mee om te leren gaan. Ik vind het zelf nogal bizar eerlijk gezegd. Maar het gebeurt natuurlijk niet alleen bij voetbal. Als je kijkt naar die programma's over ballroom dansen voor kinderen of die schoonheidswedstrijden (pegants of hoe je het ook maar schrijft) zie je ook vaak van die over-fanatieke ouders. Ik heb dan vaak het idee dat die ouders zelf wat tekort zijn gekomen in hun jeugd en dat nu dan alsnog willen herbeleven over de rug van hun kinderen.
Oh en ik nog denken dat ik met 40km het nog redelijk dichtbij inschatte. ;-) Ach, we zullen zien. Zolang er niet om gevraagd wordt stel ik niks voor en anders zien we dan wel.
Zorg dat je kinderen al voor die tijd verkocht zijn aan andere individuele sporten.
promesso schreef:
22-05-2018 11:13
De wedstrijd vinden de kinderen juist het allerleukste. Zij zien het zeker niet als verplichting. En 40km rijden? Zeker bij de hele jonge teams (even afhankelijk van je woonplaats) hoef je echt niet ver weg. Wij zijn dit seizoen niet onze woonplaats uit gekomen voor uitwedstrijden.

Volgens mij is het zo'n klok/klepel-verhaal, ik lees hier vooral heel veel aannames.
Toen mijn kind nog voetbalde moesten we met de 7-jarigen en ouder wel degelijk steeds ver rijden (ruim 40 kilometer).
De jongere kinderen hoefden inderdaad niet ver.

Ik ben heel blij dat hij geen interesse meer in voetbal heeft.
Komt ook doordat onze club niet genoeg handhaafde op het gedrag van zowel ouders als kinderen, qua sportiviteit en mee-coachen vanaf de lijn.
Mijn zoon zit al vanaf z'n 7e in de selectie maar wij hebben zelden dit soort reacties van ouders. Hooguit van de tegenpartij, dat de coach commentaar heeft op de scheids (vrijwilliger van 14 jaar...). Dan loopt onze trainer/coach met een fluit naar hem toe en vraagt hem die wedstrijd te scheidsen. Dan binden ze vanzelf wel in.

Ik sta met plezier langs de lijn, mijn man is grensrechter en we juichen met vele ouders (en ik stibd tot 10 jaar ook met plezier tijdens de training te kijken, ook met wat ouders). Wat iedereen daarvan vindt: boeien. Mijn man, zoon en ik genieten.

Het is bij ons echt een dorpsvereniging.
NYC schreef:
22-05-2018 11:23
Oh en ik nog denken dat ik met 40km het nog redelijk dichtbij inschatte. ;-) Ach, we zullen zien. Zolang er niet om gevraagd wordt stel ik niks voor en anders zien we dan wel.
Wie weet, misschien vind je het straks wel leuk. Ik heb ook niks met voetbal op zich ( met geen enkele sport) maar het verenigingsleven vind ik erg gezellig. Wij hebben er ook vriendschappen aan over gehouden. In de kantine bij ons is het heel gezellig en er zijn ook vaak feestjes die niks met voetbal te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
19-05-2018 12:32
Heel eerlijk?

Kind wil op voetbal. Vind dit verschrikkelijk!!!

Hoor er zo veel nare dingen over.

Herries, afgunst, enorme intensiviteit van de sport (3 keer per week, klopt dat??), kabaal en geschreeuw aan de zijlijn, etc.

Echt, ik vind het totaal niets leuks en zie mezelf ook echt echt echt niet aan het veld staan.
Voel me hierin ook eerlijk gezegd behoorlijk alleen staan. Partner vind het uiteraard geweldig.
Nee hoor , ik denk er net zo over. En om ons heen meer ouders. Er gaat hier dus zeker niet gevoetbald worden. Tokkiesport incl tokkievolk. En 3 x in de week vind ik ook absurd. Zie je ook bij andere sporten . Al vanaf 6 jaar 2 x pw trainen en dan nog een keer een wedstrijd. Echt te gek.
Volgens mij vooral bij teamsporten. Bij alles wat je individueel doet hoef je niet persé naar wedstrijden en kun je ook makkelijker een weekend skippen als je iets leukers te doen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik vind mezelf geen tokkie hoor.. Toch wil mn dochter op voetbal..
(wanneer ben je een tokkie eigenlijk?)
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
22-05-2018 11:40
Nee hoor , ik denk er net zo over. En om ons heen meer ouders. Er gaat hier dus zeker niet gevoetbald worden. Tokkiesport incl tokkievolk. En 3 x in de week vind ik ook absurd. Zie je ook bij andere sporten . Al vanaf 6 jaar 2 x pw trainen en dan nog een keer een wedstrijd. Echt te gek.
:nut:

En verder: lees jij wel?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2018 11:25
Zorg dat je kinderen al voor die tijd verkocht zijn aan andere individuele sporten.
Hier ging kind met 3 jaar paardrijden. Die kunnen we met een beetje geluk over een jaar op zaterdagochtend op de manege afdroppen en eind van de middag weer ophalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven