voogdij afzeggen

01-03-2010 15:10 18 berichten
Ik heb iets waar ik mee zit en waar ik graag jullie mening over wil horen.

Ruim een jaar geleden hadden mijn vriend en ik gepraat over de voogdij van onze dochter. We zijn niet getrouwd en er is eigenlijk nog niets geregeld voor onze dochter als ons iets overkomt.

Toendertijd hadden we besloten om een vriendin van mij met 2 kindjes als voogd aan te stellen. Ik heb dat tegen haar gezegd en ze vond het een eer. Zij blij, wij blij en we zouden het op den duur gaan regelen.

Maar zo'n half jaar geleden heb ik een oud meningsverschil met mijn zus bijgelegd en ik ( en mijn vriend ook ) denk eigenlijk dat dat een beter oplossing is dat ze naar haar gaat. Dit is het verhaal in een notendop.

Vriendin is nu zwanger van haar derde kind en het zit er nog in dat ze voor een vierde gaat. Om eerlijk te zijn zie ik liever dat mn dochter gaat naar iemand met 2 kinderen. Waarom? Ik vind dat er in een gezin met 4 kinderen absoluut minder aandacht is per individu (even kort door de bocht gezegd). Daarbij moet mn vriendin dan rekening houden met 2 families die ze beide zal 'moeten' bezoeken. Als het naar 1 van de 2 families gaat is dat toch een mindere last. Daarbij zou mijn zus het ook heel graag willen en voelt mijn dochter zich ook enorm thuis bij haar. En bij mijn vriendin heeft dochter wel wat moeite met de andere twee (blijkt bij de laatste 2 bezoeken)

Dus nu zal ik moeten zeggen tegen mijn vriendin dat ik toch liever mijn zus heb als voogd. En daar zie ik enorm tegenop.

Is dat echt heel erg als ik dat doe, of is het begrijpelijk?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt goede argumenten en al had je die niet dan nog ben je vrij om te veranderen. Of je vriendin zich wel of niet gegriefd voelt kunnen we hier toch niet voorspellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lijkt mij niet meer dan logisch.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Helemaal gelijk. Uiteindelijk wil je het beste voor je kinderen en je vriendin (die zelf moeder is) zal dat toch ook begrijpen? Zolang je het maar duidelijk uitlegt (zonder teveel in te gaan op je redenen) en ik zou persoonlijk de nadruk leggen op 'jij zal dan rekening moeten houden met 2 families die je beide zal 'moeten' bezoeken.'
quote:_lente_ schreef op 01 maart 2010 @ 15:10:

IDaarbij zou mijn zus het ook heel graag willen en voelt mijn dochter zich ook enorm thuis bij haar. Dit lijkt mij de belangrijkste overweging!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
misschien vindt ze het zelf ook wel een opluchting, gezien haar eigen wens voor een groot gezin..
Lijkt me niet meer dan logisch en voor je vriendin vast 'n opluchting, want als ze zelf al 4 kinderen neemt dan is 'n extra kind wel 'n enorme belasting.
Misschien is het voor je vriendin ook wel een opluchting?

Ik denk dat je het zeker kunt bespreken, je wilt je kind toch liever bij eigen familie onderbrengen en de belasting voor je vriendin wordt wel erg zwaar met zoveel kinderen.

Ben je er zeker van dat alles met je zus nu ok is, geen gevaar dat jullie toch weer een conflict krijgen? Als er nog iets van oud zeer of irritatie zit zou ik er nog eens goed over nadenken.
mahna mahna tuduuuudududu
Voor ons was het belangrijk om iemand binnen de familie aan te wijzen. Zo hoeft iemand anders er ook geen hele familie ´bij te nemen´ als ze voor ons kind moeten gaan zorgen.
"Bloed is dikker dan water.".

Heel begrijpelijk.

Wat fijn, dat alles met je zus weer in orde is.

Als ik je vriendin zou zijn, zou ik harstikke blij voor je zijn.

Echt waar!!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:Schoolkrijtje schreef op 01 maart 2010 @ 15:14:

en ik zou persoonlijk de nadruk leggen op 'jij zal dan rekening moeten houden met 2 families die je beide zal 'moeten' bezoeken.'

Nee, niet doen. Als je iets wil verdedigen omdat JIJ dat wilt, moet je het nooit verpakken als "dat is goed voor die ander". Dat is niet eerlijk en ook niet handig. Als die ander zegt "oh, maar dat vind ik geen probleem" kom je in een vervelende discussie terecht en dan moet je alsnog uitleggen waarom je van gedachten bent veranderd.

Als je je verzoek aan je vriendin intrekt moet je dat doen omdat jij dat wil, en niet verkopen als "voor jouw eigen bestwil".

Overweeg ook het volgende: omstandigheden kunnen altijd veranderen. In het gezin van je zus, bij andere familieleden, bij vrienden......Je kunt alsnog ruzie krijgen met A of B, je zus kan gaan scheiden en een nieuwe man krijgen die je helemaal niet ziet zitten...... Telkens weer van voogd veranderen is niet handig.

Overweeg om het verzoek aan je vriendin in te trekken, maar niet al te stellig nu je zus aan te wijzen. Bespreek in de familie dat je het bij voorkeur in de familie houdt, maar dat je nu geen definitieve afspraken maakt. Leg in een codicil vast dat je je zus verzoekt de voogdij te nemen of een goed thuis voor de kinderen te kiezen, dat codicil kun je nl elk moment wijzigen.
Een voogd is niet perse iemand bij je kind zal gaan wonen.

Een voogd is een belangenbehartiger. Iemand die alles zal gaan regelen. Als jij met de voogd afspreekt dat je kind bij je zus zal gaan wonen, kan dat dus. Wij hebben mijn moeder als voogd. Niet omdat ik wil dat mijn kinderen bij haar zouden gaan wonen als ons iets overkomt, wel omdat zij ons en onze kinderen het beste kent en veel eravring heeft met pleegzorg. Zij zal dus goed kunnen beslissen waar onze kinderen terecht moeten komen.
Maar wat nou als je weer bonje krijgt met je zus?

Ik snap het niet zo goed hoor. Een jaar geleden moest je er nog niet aan denken om je kind naar je zus te doen en koos je liever voor een vriendin. Ik snap de rest van je overwegingen heus wel, maar zie het somber in als je weer bonje met je zus krijgt. Ergo, in het verleden behaalde resultaten....
Wij hebben het net zo geregeld als Sosofie. Mijn vader wordt aangewezen als voogd en aan hem het verzoek te kijken waar de kinderen het best op hun plek zijn.
Met de slag om de arm die Evidenza benoemt, zou ik het raar vinden als je níet je zus als voogd vroeg (ik kan me niet anders voorstellen).

Denk dat je je vriendin dat ook prima uit moet kunnen leggen en zij alleen maar blij voor je kan zijn. Kun je je vriendin niet als peetmoeder vragen, zodat ze toch betrokken wordt bij de opvoeding (wat een voogd trouwens nie teens perse wordt natuurlijk...)
Ik ben als voogd ingeruild voor mijn andere zus . Kan me er werkelijk niet druk om maken; neefje is veel vaker bij zijn andere tante en voelt zich daar thuis. Ons ziet hij 6 keer per jaar. Als ik zus was, was ik ook 'geswitched. En dan nog, mocht het ooit zover komen dan zal het een 'joined effort' worden van zus en mij om neef zo goed mogelijk op te vangen. Ik heb mijn zussen gevraagd omdat ook voor mijn kinderen zo te doen.
Het was geen ruzie als in de zin van 'wij gaan elkaar nooit meer zien' hoor. Het was wel een flink meningsverschil waarbij ik misschien nog wel meer 'fout' was als zij.

Er zijn nog wel wat meer punten waaruit voor mij blijkt dat het voor mijn gevoel beter zou zijn om mijn zus als voogd aan te wijzen.

Waarom het het voor mij ook zo moeilijk maakt om mijn vriendin af te zeggen is dat ze zo graag een meisje had gewild. Ze is net bevallen van haar derde zoon en dat het een jongen werd was voor haar toch wel even een teleurstelling. (ja ze is er nu echt wel blij mee) Maar dat is dus ook een beetje dé reden waarom ik het moeilijk vind om te zeggen, hoezeer ik er ook achter sta.

Maar blij om te lezen dat de meesten het wel begrijpen en dat het niet 'not done' is om het bij haar af te zeggen.
Lente, ik heb wel eens de uitspraak gehoord "Wees duidelijk over wat belangrijk voor je is". Is het belang van je dochter niet stukken groter dan de gevoelens van je vriendin?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven