voorbeeldtekst leestoets groep 3
dinsdag 26 mei 2009 om 13:58
Mijn zoontje van zeven heeft moeite met lezen en dan vooral met tempo lezen. Thuis gaat het inmiddels heel aardig, maar zodra hij op school een toets heeft met een stopwatch erbij, gaat het te langzaam en blijft hij dus hangen op avi 0 niveau. Vanochtend met zijn juf een gesprek gehad en zij stelde voor om thuis ook met tijdsdruk te gaan oefenen. Ik vroeg haar om voorbeeld teksten waarop zij zei dat ik die op internet kan vinden, heb inmiddels al op van alles gegoogled maar kan alleen maar uitleg vinden over het waarom van leestoetsen en geen daadwerkelijke voorbeeldteksten. heeft een van jullie misschien een idee hoe ik aan geschikte teksten kom zodat we kunnen oefenen. alvast heel erg bedankt
dinsdag 26 mei 2009 om 14:06
dinsdag 26 mei 2009 om 14:13
@droppertje, bedankt voor je snelle reactie, deze site had ik zelf ook al gevonden. maar ik ben op zoek naar een of twee voorbeeld teksten zodat ik een idee heb hoelang de tekst moet zijn en wat voor soort woorden erin voorkomen. voorzover ik deze link begrijp kun je een heel lespakket bestellen voor 150 euro. ik vind het lezen van mijn zoon heel belangrijk maar dit vind ik toch wat overdreven.
dinsdag 26 mei 2009 om 15:15
Mijn zoon heeft ook moeite met tempo-lezen. Ik zoek voor hem boeken uit de bieb op zijn avi-niveau en dan zoeken we daar een stukje tekst uit. Maakt eigenlijk niet eens zo veel uit hoe lang het is.
Het advies dat ik kreeg was om dezelfde tekst 4 dagen achter elkaar te oefenen. De eerste dag lees je de tekst eerst voor, terwijl je zoon meeleest. Daarna leest hij de tekst voor en dan neem jij de tijd op. Tweede dag hetzelfde. In de hoop dat hij het dan iets sneller doet dan dag 1. De derde dag lees jij niet eerst de tekst voor, maar leest hij hem meteen zelf. Weer met de stopwatch erbij. En de 4e dag nog eens.
Mijn zoon wordt door die stopwatch erbij heel fanatiek, want hij wil graag iedere dag sneller zijn dan de vorige dag.
Meestal kiezen we een halve bladzijde uit een boek dat hij leuk vindt.
Het advies dat ik kreeg was om dezelfde tekst 4 dagen achter elkaar te oefenen. De eerste dag lees je de tekst eerst voor, terwijl je zoon meeleest. Daarna leest hij de tekst voor en dan neem jij de tijd op. Tweede dag hetzelfde. In de hoop dat hij het dan iets sneller doet dan dag 1. De derde dag lees jij niet eerst de tekst voor, maar leest hij hem meteen zelf. Weer met de stopwatch erbij. En de 4e dag nog eens.
Mijn zoon wordt door die stopwatch erbij heel fanatiek, want hij wil graag iedere dag sneller zijn dan de vorige dag.
Meestal kiezen we een halve bladzijde uit een boek dat hij leuk vindt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 26 mei 2009 om 20:29
Djoedjoe, het is zelfs helemaal niet aanbevolen om de leestoetsen te pakken te krijgen, als je dit al zou lukken. Er zullen er niet al te veel van beschikbaar zijn en als je daar al mee oefent geeft je zoon een onterecht positief beeld op de test.
De leestoetsen worden eens in de zoveel tijd afgenomen om te bepalen op welk niveau je zoon leest. Met deze informatie kan worden vastgesteld of je zoon een leesprobleem of zelfs dyslexie heeft.
Dat valt niet vast te stellen als je zoon de woorden al kent en daardoor sneller leest dan hij zou doen wanneer hij ze voor het eerst zag.
Wat Solomio zegt klinkt prima dus.
De leestoetsen worden eens in de zoveel tijd afgenomen om te bepalen op welk niveau je zoon leest. Met deze informatie kan worden vastgesteld of je zoon een leesprobleem of zelfs dyslexie heeft.
Dat valt niet vast te stellen als je zoon de woorden al kent en daardoor sneller leest dan hij zou doen wanneer hij ze voor het eerst zag.
Wat Solomio zegt klinkt prima dus.
dinsdag 26 mei 2009 om 20:34
Dat het tegenwoordig zo prestatie gericht wordt getoest verbaasd me wel een beetje.
Zou het leesplezier hierdoor niet weg gaan?
Nu ik diep in mijn geheugen graaf kan ik me wel herinneren dat ik een paar keer een stukje tekst voor heb moeten lezen (wat overigens elk jaar hetzelfde was want ik zal al meteen op het hoogste niveau en blijkbaar hadden ze maar 1 tekstje). Zou dat net zoiets zijn als die testen van nu?
Zou het leesplezier hierdoor niet weg gaan?
Nu ik diep in mijn geheugen graaf kan ik me wel herinneren dat ik een paar keer een stukje tekst voor heb moeten lezen (wat overigens elk jaar hetzelfde was want ik zal al meteen op het hoogste niveau en blijkbaar hadden ze maar 1 tekstje). Zou dat net zoiets zijn als die testen van nu?
dinsdag 26 mei 2009 om 20:37
Het gaat dus niet om prestatie, het is niet goed of fout -wel leuk als je veeeel woordjes kan scoren maar op deze leeftijd vinden de kinderen alle woordjes die ze hebben gelezen veeeel woordjes-
Het gaat om inschatten van het leesniveau. Of het kind binnen de norm valt, en zo niet, of het kind in aanmerking komt voor remedial teaching of voor een hoger leesniveau.
Niets mis mee dus.
Het gaat om inschatten van het leesniveau. Of het kind binnen de norm valt, en zo niet, of het kind in aanmerking komt voor remedial teaching of voor een hoger leesniveau.
Niets mis mee dus.
dinsdag 26 mei 2009 om 20:47
Het lezen van een stuk tekst is gemakkelijker dan allemaal losse woordjes lezen. Je hebt dan immers geen steun aan het zinsverband. De controletaken worden afgenomen om te kijken of het leesproces al geautomatiseerd is. Deze toetsen zul je waarschijnlijk niet ergens kunnen vinden. Inoefening levert dan een vertekend beeld op. Ik kopieer voor de kids in mijn groep 3 de "Veilig en Vlot" boekjes. Hiermee kan uitstekend geoefend worden. De juf van je zoontje heeft ze ongetwijfeld ook in de kast liggen. Ik zou haar er naar vragen.

dinsdag 26 mei 2009 om 22:49
Voor tempolezen kun je gebruik maken van alle boekjes AVI 0 en zelfs AVI 1 boekjes. Ik zou de toetsteksten niet gebruiken, geeft een vertekend beeld.
Verder zijn er tig manieren. Maar wat Solomio zegt gebruik ik ook vaak. (even googlen op Connect)
En de woordjes van Veilig en Vlot kunnen ook helpen. Als er sprake is van directe woordherkenning, gaat het lezen ook sneller.
En houd er rekening mee dat hij bij jou misschien wel goed leest met een stopwatch, maar bij de juf niet. (faalangst?)
Trouwens voor materiaal van de leesmethode kun je nog wel een keer bij de juf aankloppen.
Succes!
Verder zijn er tig manieren. Maar wat Solomio zegt gebruik ik ook vaak. (even googlen op Connect)
En de woordjes van Veilig en Vlot kunnen ook helpen. Als er sprake is van directe woordherkenning, gaat het lezen ook sneller.
En houd er rekening mee dat hij bij jou misschien wel goed leest met een stopwatch, maar bij de juf niet. (faalangst?)
Trouwens voor materiaal van de leesmethode kun je nog wel een keer bij de juf aankloppen.
Succes!
woensdag 27 mei 2009 om 09:21
iedereen heel erg bedankt voor de reacties. ik geloof dat er een beetje een misverstand is ontstaan, ik wil hem niet "trainen" op een oefentekst. we lezen al het hele jaar samen thuis en dat gaat steeds beter, alleen als het dan op school moet met een stopwatch erbij gaat het dus kennelijk niet goed. nu weet ik dus niet helemaal wat er verwacht wordt tijdens de 2:15min die ze moeten lezen en of hij dus thuis ook eigenlijk nog te langzaam is, vandaar de vraag hoe zo'n oefentekst er dan uit ziet. gisteren meteen met de tips van solomio aan de slag gegaan en hij word inderdaad nerveus van de klok en gaat dan veel slordiger lezen waardoor het langzamer gaat, maar hij vond het wel erg leuk om te doen, dus daar gaan we nu mee verder. heel erg bedankt allemaal.
@ moppetoet die botjes hebben we inderdaad ook al gelezen
@ bieb faalangst is inderdaad waar de juf en ik ook al aan dachten
@ingu zal de juf naar de veilig en vlot teksten vragen, bedankt
@ moppetoet die botjes hebben we inderdaad ook al gelezen
@ bieb faalangst is inderdaad waar de juf en ik ook al aan dachten
@ingu zal de juf naar de veilig en vlot teksten vragen, bedankt