Voorgezet onderwijs voor kind met Nederlands als tweede taal

15-05-2021 15:53 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 10 jaar en zit in groep 7. Tot zijn 6e jaar hebben we in het buitenland (India en Engeland) gewoond. Hoewel we thuis wel Nederlands spraken, is Engels toch zijn eerste taal. In Nederland heeft hij 1 jaar op een internationale school gezeten, maar sinds groep 5 zit hij op een "gewone" Nederlandse school.

Hij kan goed leren, heeft geen problemen met begrijpend lezen en zijn spelling en avi zijn boven gemiddeld. Wat dat betreft geen problemen. Waar je aan merkt dat Nederlands niet zijn eerste taal is, is dat hij bijvoorbeeld de lidwoorden door elkaar haalt. Dan zegt hij bijvoorbeeld: "Ik ben heel goed in die spel." Of vandaag vertelde hij dat het tijdens het spelen buiten opeens "winderig en wolkerig" werd. Ik snap dan dat hij "windy and cloudy" vertaalt, maar correct Nederlands is het natuurlijk niet.

Op de basisschool lijken ze hier niet zo zwaar aan te tillen, maar ik vraag me af hoe dit op de middelbare school zal zijn. Zijn ze daar strenger? Gaat hij bij een tentamen geschiedenis bijvoorbeeld punten verliezen omdat hij het over "de schip van Columbus" heeft?

Zoals de plannen nu zijn, gaat hij naar tweetalig onderwijs, maar ook daar is een groot deel in het Nederlands natuurlijk.

Benieuwd of er mensen zijn die hun ervaring kunen delen. Misschien als ouder, of als leerkracht?
Alle reacties Link kopieren
nee, hij gaat geen punten verliezen bij een vak (niet Nederlands dan) als hij lidwoorden verkeerd zegt.
Ik denk dat je er te zwaar aan trekt TO, moet vast helemaal goed komen
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 30-06-2021 17:36
99.50% gewijzigd
Sanne_A schreef:
15-05-2021 15:53

Zoals de plannen nu zijn, gaat hij naar tweetalig onderwijs, maar ook daar is een groot deel in het Nederlands natuurlijk.
De tweetalige school hier in de buurt geeft heel veel in het Engels. Alleen Nederlands, Frans en Duits niet.

Verder: als hij advies 2talig vwo heeft, dan zal het wel goedkomen. Bij Nederlands zal er op grammatica en spelling gelet worden en punten aftrek geven.
Er zijn ook genoeg Nederlanders die niet foutloos Nederlands schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Elke school zal lichtjes anders verbeteren en visie hebben hierover.
Ik zou het gesprek met school dus aangaan op 't moment dat je hem inschrijft.

En eventueel kan hij aan zijn (Nederlandstalige) vrienden vragen dat die hem consequent erop wijzen als ze een fout horen.

Bij hem zal sowieso niet de uitdaging van TTO liggen in 't Engels - zoals de meeste van zijn klasgenoten straks - maar in het Nederlands.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een probleem wordt bieden de meeste scholen ook NT2 aan (Nederlands als tweede taal). Als hij zo slim is, kan hij echter ook “trucjes” aanleren. Bijvoorbeeld een verkleinwoord gebruiken als je niet weet of iets ‘de’ of ‘het’ is (het wordt dan altijd ‘het’).
Sanne_A schreef:
15-05-2021 15:53
[...]
Als je wil dat je kind goed Nederlands leert zou ik hem juist niet naar tweetalig onderwijs doen. Daar zijn alle vakken (behalve de talen) de eerste drie, vier jaar in het Engels. In de laatste twee jaar van de bovenbouw gaan alle lessen in het Nederlands zodat de leerlingen dan alle terminologie in het Nederlands leren en goed in het Nederlands leren formuleren, omdat het eindexamen in het Nederlands is. Jouw kind zal dan juist een grotere achterstand in het Nederlands hebben. Aan geheel Nederlandstalig onderwijs heeft hij dan meer. De leerlingen op de tweetalige school waar ik werk die thuis Engels spreken hebben het in de onderbouw wat makkelijker (behalve bij het vak Nederlands, da's echt een struikelblok) maar in de bovenbouw dus een stuk lastiger.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-05-2021 08:34
Reden: Quote verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan
43.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee daar tillen ‘wij’ niet zo zwaar aan. Busladingen vol leerlingen die ‘die boek’ of ‘die meisje’ zeggen. Soms omdat NL inderdaad de tweede (of derde) taal is en sommige leerlingen vinden het wel stoer klinken.
En heel veel leerlingen wiens eerste taal het dialect is, schrijven zaken als ‘wij wouden’ (“Ja mevrouw, ik wou is toch wèl goed?”).

Ik zet wel een kriebeltje onder fouten maar ik trek daar geen punten voor af. Maar goed, ik geef dan ook geen Nederlands :-). De meeste leerlingen hebben er ook vrij weinig last van, bij de talen werken ze brieven of een essay uit op de computer/laptop en daar zit spellingscontrole op. Zeker in de bovenbouw weten ze wat hun verbeterpunten zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de snelle reacties!
Ik denk dat het sowieso goed is dat ik dit aankaart bij de school als we volgend jaar aanmelden. En zoals een paar mensen zeggen: hij is vast niet de enige en er zijn ook Nederlandse kinderen die fouten maken.

@maylina: goed punt om over na te denken! Ik denk er soms ook over om hem de laatste 2 jaar van de middelbare weer helemaal naar de internationale school te doen voor het DP diploma, maar hier heb ik me nog onvoldoende in verdiept. In dat geval zou tto helpend zijn, maar als hij in het Nederlands eindexamen doet juist niet. Uiteraard heeft hij hier zelf ook een zegje in, maar voor hem is nu het belangrijkste dat hij gaat doen wat zijn vriendjes doen :).
Alle reacties Link kopieren
En eens met Maylina.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tto docent. Wij adviseren wij aan leerlingen die Nederlands als 2e taal hebben om juist regulier onderwijs te volgen. Dit omdat het centraal examen in het Nederlands is. Het leren van Engels is dan ook niet de uitdaging voor hem. TTO is meer dan alleen lessen in een vreemde taal (vaak Engels) maar hij zou in mijn ogen meer baat hebben bij regulier onderwijs, juist om deze foutjes er uit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
15-05-2021 15:53
Dan zegt hij bijvoorbeeld: "Ik ben heel goed in die spel."
.
Id "die" tegenwoordig ook een lidwoord ? Ik dacht dat de Nederlandse taal maar 3 lidwoorden kent.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Door werken en wonen in buitenland veel contact met gezinnen met kinderen die nu in Nederland wonen, naar een "gewone" school gaan.

Bij het schooladvies wordt gekeken naar het hele plaatje o.a. begrijpend lezen, Avi enz. Onze Duitssprekende vrienden menen dat het MBO advies voor hun dochter, die ze echt wel een rechtenstudie of TU zien doen, komt door het verhaspelen van (lid)woorden. Nee het meiske heeft het niet in haar mars.
Terwijl 13 jarige jongen uit Syrië, thuis alleen Arabisch, goede cijfers haalt op het gymnasium. Kortom maak je geen zorgen, wat betreft punten bij andere vakken.
In groep 7 is aansluiting bij de groep, ontdekken, belangrijk en uit enthousiasme vergeet je soms "hoe het hoort". Komt goed!
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
15-05-2021 16:43
.
Id "die" tegenwoordig ook een lidwoord ? Ik dacht dat de Nederlandse taal maar 3 lidwoorden kent.
Nee, je hebt gelijk. Het is een aanwijzend voornaamwoord, maar omdat hij de lidwoorden niet goed kent, gebruikt hij ook de verkeerde aanwijzend voornaamwoorden. Tenminste, dat is mijn aanname, maar misschien staat dat ook wel los van elkaar :).
Alle reacties Link kopieren
Een tentamen geschiedenis is pas over 6 jaar, dan heeft je kind heel veel Nederlandse les gehad en heeft heel lang in een Nederlandse omgeving gemanoeuvreerd.

Ik heb heel veel van dit soort leerlingen in de klas en met het eindexamen is niks meer van een vermeende taalachterstand Nederlands te merken. Die voorsprong bij Engels blijft vaak met een beetje onderhoud dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Dank weer voor de reacties. Wat ik met name meeneem is dat ik me niet heel erg druk hoef te maken, en dat ik ook moet gaan nadenken of ik hem uiteindelijk in het Nederlands of Engels examen zie doen.

Zijn vader komt uit / woont in India en daar heeft hij veel contact mee (online). Ook leest hij net zo lief (of niet zo lief, gamen begint steeds belangrijker te worden ;)) in het Engels als in het Nederlands ik ben absoluut niet bang dus dat hij het Engels verleert.

Dank voor de inzichten!
Mijn kind begon na onze remigratie in de brugklas. Nooit nl les gehad, dus zijn spelling was redelijk dramatisch. In de praktijk leverde dit weinig problemen op en was de achterstand snel grotendeels ingehaald.

Puntenaftrek voor spelling was bij mijn zoon op school beperkt tot een aantal punten. Ook met maximale aftrek kon er dan nog een voldoende behaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Sciencerocks schreef:
15-05-2021 16:39
Ik ben tto docent. Wij adviseren wij aan leerlingen die Nederlands als 2e taal hebben om juist regulier onderwijs te volgen. Dit omdat het centraal examen in het Nederlands is. Het leren van Engels is dan ook niet de uitdaging voor hem. TTO is meer dan alleen lessen in een vreemde taal (vaak Engels) maar hij zou in mijn ogen meer baat hebben bij regulier onderwijs, juist om deze foutjes er uit te halen.
Eens! Ik zou hem zeker gewoon. Nederlands onderwijs laten volgen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
15-05-2021 16:59
Een tentamen geschiedenis is pas over 6 jaar, dan heeft je kind heel veel Nederlandse les gehad en heeft heel lang in een Nederlandse omgeving gemanoeuvreerd.

Ik heb heel veel van dit soort leerlingen in de klas en met het eindexamen is niks meer van een vermeende taalachterstand Nederlands te merken. Die voorsprong bij Engels blijft vaak met een beetje onderhoud dan weer wel.
Precies! VWO is 6 jaar om veel te leren en te doen. Mijn kinderen hadden voorsprong bij de lessen Frans, leuk, zegt niets over wiskunde of geschiedenis.
Alles sal reg kom
Taalkundige hier. Ik zou ook adviseren om óf eentalig Nederlands onderwijs te volgen, óf een internationale school. Juist geen tto. Dat is met name bedoeld om eentalige kinderen een extra sprong met Engels te laten maken. En dat gaat ten koste van de aandacht die het Nederlands krijgt. Voor hem dus een nadeel. Ook omdat zijn Engels waarschijnlijk een stuk beter is dan dat van de tto klasgenoten, en misschien ook beter dan dat van de leraren (dat verschilt per school).
Bij de tto scholen die ik ken wordt alleen in de onderbouw tweetalig les gegeven. Daarna volgt een examen (bv Cambridge). De bovenbouw is vaak weer eentalig, omdat de examens ook in het Nederlands zijn. En dan is het lastig als je de wiskundige begrippen alleen in het Engels kent.
Bij ons een buitenlandse arts die in Nederland is afgestudeerd. Hij doet hetzelfde met lidwoorden en zinsvolgorde. Daarnaast ook een arts met dyslexie...ook geen probleem. Alleen in de correspondentie en in de naslag is het zichtbaar. Ik vermoed dat het echt geen probleem zal zijn voor je zoon.
Docent hier! Wij maken ook onderscheid in fouten waar een regel achter zit of fouten waar geen regel voor is, maar wat je moet aanvoellen. De of het, met daarbij natuurlijk die/dat deze/dit wordt bij ons niet zo zwaar opgenomen, vooral voor leerlingen met een niet-Nederlandse taalachtergrond. Het is niet eerlijk om ze af te straffen op iets waarvoor je ze als docent ook geen regel kunt aanleren.

Maar word/wordt, beide/beiden, omdat wij gaan naar huis/omdat wij naar huis gaan etc. dat moet jouw kind op den duur wel goed doen. Aanrader: meld hem aan voor beterspellen.nl. Dat is een kleine moeite en zeer effectief om deze regeltjes aan te leren.
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
15-05-2021 18:23
Docent hier! Wij maken ook onderscheid in fouten waar een regel achter zit of fouten waar geen regel voor is, maar wat je moet aanvoellen. De of het, met daarbij natuurlijk die/dat deze/dit wordt bij ons niet zo zwaar opgenomen, vooral voor leerlingen met een niet-Nederlandse taalachtergrond. Het is niet eerlijk om ze af te straffen op iets waarvoor je ze als docent ook geen regel kunt aanleren.

Maar word/wordt, beide/beiden, omdat wij gaan naar huis/omdat wij naar huis gaan etc. dat moet jouw kind op den duur wel goed doen. Aanrader: meld hem aan voor beterspellen.nl. Dat is een kleine moeite en zeer effectief om deze regeltjes aan te leren.
Goede tip, dank je!
Zijn spelling is op zich wel goed, ook zijn d's en t's kloppen meestal wel, maar goed om een website achter de hand te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
15-05-2021 16:58
Nee, je hebt gelijk. Het is een aanwijzend voornaamwoord, maar omdat hij de lidwoorden niet goed kent, gebruikt hij ook de verkeerde aanwijzend voornaamwoorden. Tenminste, dat is mijn aanname, maar misschien staat dat ook wel los van elkaar :).

Dan zegt hij bijvoorbeeld: "Ik ben heel goed in die spel."

Ik denk dat hij dit net als die zin over de wind ook letterlijk vertaalt, "I am really good in that game."

Als hij net zo lief leest in het Nederlands als Engels en op andere manieren al Engels bijhoudt, communicatie met zijn vader, zou ik hem stimuleren Nederlandse boeken te lezen. Dan leert hij in het Nederlands makkelijk zijn spelling. Het is alleen jammer dat veel 'populaire' boeken vertalingen uit het Engels zijn..
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven