voorkeurshouding

19-04-2010 21:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer....ons zoontje is 8 weken oud en doet het fantastisch !

Hij heeft alleen een behoorlijke voorkeurshouding en 1 kant van zijn hoofdje is een beetje afgeplat. Alles doe ik nu andersom, geven hem de fles op de andere arm enz enz. In de box speeltjes aan de andere kant, naar het licht toe zetten in wippertje, speciaal matrasje zodat hij in de box op zijn andere kant ligt maar dit houdt hij maar 5 minuten vol. Gaat dan huilen enz. Iemand ervaringen? Morgen komt de fysio voor de 3e keer langs. Alvast bedankt....
Luisteren naar het advies van de fysio, hij zal er verstand van hebben...

Een veel gegeven advies is het bezoek aan een ostheopaat, alhoewel de meningen hier over sterk verdeeld zijn.

Volgens mij is het zelfs zo dat iedere Jan l*l zich ostheopaat mag noemen, maar correct me if i'm wrong...
Geen ervaring, gelukkig.

Vraag de fysio eens naar een speciaal kussentje.

Dat zijn kussentjes met een gat erin waardoor de baby alleen recht kan liggen.

Heb ik met mijn dochter in huis gehad alleen nooit hoeven gebruiken.
Jorina, er zijn osteopaten die wel een opleiding hebben gevolgd.

Ik heb een hardnekkig koppig kind, maar ze heeft haar voorkeurshouding zelf opgelost. Met een week of wat (10?)keek ze opeens ook de andere kant op. Ze heeft nog wel een scheef hoofd, maar het wordt al langzaam minder (nu bijna 6 maanden). Nooit fysiotherapie oid gehad.
quote:Whiskers schreef op 19 april 2010 @ 22:08:

Jorina, er zijn osteopaten die wel een opleiding hebben gevolgd.

Maar dat zou nog steeds in kunnen houden dat ik mezelf ook ostheopaat zou kunnen noemen?

Het is volgens mij geen beschermde titel...

Iig een advies aan TO, ga in het geval van een evt. bezoek aan een ostheopaat, op zoek naar 1 die ook daadwerkelijk een opleiding heeft gevolgd.
Wij zijn ook vrij vroeg met fysio begonnen ivm een scheve afplatting van het hoofdje. Inderdaad ervoor zorgen dat de niet voorkeurskant leuker is om naar te kijken dan de andere kant. Bij ons duurde het ook even voor zoon doorhad dat het leuker was om naar zijn niet voorkeurskant te kijken.

Daarnaast hebben wij het op de buik spelen erg gestimuleerd. Dit ging best snel, na een maandje of twee speelde zoon voornamelijk op zijn buik. Ook hebben wij zoon overdag laten slapen in een zijligkussen, maar ik begrijp dat jou zoon hier niet veel aan vindt. Wij hebben dit langzaam opgebouwd, eerst één slaapje per dag, daarna 2, enz.

Toen alles een beetje begon te lopen, dwz zoon meer op zijn buik ging spelen, ontdekte dat zijn niet voorkeurskant leuker ingericht was en in het zijligkussen goed ging slapen, werd de afplatting ook heel snel minder. Hij is nu 14,5 maanden en dit weekend voor 't eerst naar de kapper geweest. Hij is lekker kort geknipt en je ziet bijna niets meer van de afplatting!
Hier ook een kind met een voorkeurshouding, alhoewel dat nu (3 maand) wel langzaam beter wordt. Ik heb gewoon iedere keer haar weer zo neer gelegd dat ze wel naar de niet voorkeurskant moest kijken. En in d'r slaap draaide ik haar hoofdje ook altijd. Kwestie van wie de langste adem heeft..... en mama heeft gewonnen want ze kijkt nu nagenoeg even veel naar beide kanten.
Jorina.

Ik heb een familielid die osteopaat is, vandaar dat ik weet dat het niet allemaal prutsers zijn.

Kijk dan even of die is aangesloten bij het NRO.

Nederlands Register voor Osteopatie.

Of zoiets.
quote:Whiskers schreef op 19 april 2010 @ 22:21:

Jorina.

Ik heb een familielid die osteopaat is, vandaar dat ik weet dat het niet allemaal prutsers zijn.

Kijk dan even of die is aangesloten bij het NRO.

Nederlands Register voor Osteopatie.

Of zoiets.

Dit klinkt ook héél betrouwbaar....

ja ik ga toevallig vrijdag met hem naar een osteopaat dus ben benieuwd. Ik laat het verder aan proffionals over maar vroeg me af of er mensen waren met een gouden tip van huis uit......
Hier was zoon vooral met slapen heel hardnekkig. Hij sliep alleen maar als hij z'n handjes achter z'n hoofdje kon vouwen. Hoofdje opzij draaien werkte niet, binnen 10 seconden lag hij weer in zijn favoriete houding. Zelfs in het zijligkussen wist hij uiteindelijk z'n handjes achter z'n hoofdje te krijgen.

Er zijn natuurlijk wel gradaties van afplatting. Zoon zat op de grens van wel of niet een helmpje. Ik ben dus blij dat we de fysio op tijd hebben ingeschakeld, en heb ook echt veel aan haar tips gehad.
Hier beide kindjes met voorkeurshouding en afplatting. Bij nummer 1 de chiropractor na laten lopen voor blokkades (nekwervel) en de fysio heeft vervolgens mij geholpen met het inmiddels ingesleten gedrag te corrigeren.

Bij nummer 2 enkel de chiropractor.

Echt waar!

Even serieus, er zijn echt mensen die wel serieus met hun vak bezig zijn.

Ik ken ook collega pedicures die ook maar wat aanklooien, je hebt ze overal, helaas.
Oh stom, je bedoelde mijn laatste zin.

Het is al laat.
quote:appeltje78 schreef op 19 april 2010 @ 22:25:

Hier beide kindjes met voorkeurshouding en afplatting. Bij nummer 1 de chiropractor na laten lopen voor blokkades (nekwervel) en de fysio heeft vervolgens mij geholpen met het inmiddels ingesleten gedrag te corrigeren.

Bij nummer 2 enkel de chiropractor.Wat doet een chiropractor wat een osteopaat niet doet, of andersom?
ja hoop dat hij geen helmpje hoeft te hebben.............en hoop dat die osteopaat wat kan doen en wie weet trekt hij helemaal vanzelf bij zou helemaal te gek zijn....
blij te horen dat het weer goed kan komen hoop het hier ook. Heb nu een hydrofiele doek opgerold en onder lakentje van matras gerold maar helpt ook niet echt echt zeg maar. Ik ga hem nu een flesje geven. Bedankt voor de reacties....
Dees, de hoofdjes van baby's zijn nog erg flexibel. Meestal zie je dat ze heel snel weer bijtrekken zodra een kindje meer op zijn buik gaat spelen, gaat zitten enz.

Volgens mijn fysio kan het hoofdje bijtrekken tot de laatste fontanel dicht is, en dit kan wel tot 18 maanden duren. Dit is ook de reden dat wij uiteindelijk niet voor een helmpje hebben gekozen. Zoon had nog een vrij grote fontanel, en je zag het hoofdje in die periode (rond 6 mnd) heel snel weer mooi rond worden.
Onze zoon had een enorm afgeplat hoofdje, zelfs zijn aangezicht was scheef (dus ene oog groter, ene wang groter etc).

Een flinke tijd fysio en twee bezoekjes manueel therapeut (waar zij mee samenwerkt) en het wonder voltrok zich... Zoon keek de andere kant op....
Hier ook een zoontje die een enorme voorkeurshouding heeft gehad. Wij zagen er het 'gevaar' in het begin niet van in, totdat we opmerkten dat zijn hoofdje wel erg plat werd en in een soort punt ging staan (ken je de cocoon heads nog?). Zag er van de achter- en zijkant echt heel gek uit. Het meest vervelende nog was dat hij geen idee had dat hij ook nog een linker kant had, dat daar ook nog een armpje aan zat met vingertjes waar je mee kon spelen.

Wij zijn naar een goede osteopaat gegaan, welke goed werk heeft verricht. Hij werd al snel vrijer in zijn bewegen. Daarnaast hebben wij een redressiehelm aan laten meten, maar die heeft hij weinig op gehad, omdat hij veel ziek is geweest in die tijd. Zijn hoofdje is voor het over grote deel (zelf) gecorrigeerd, maar ik moet zeggen dat de ontwikkeling van zijn linker bovenlijfje nog wel achter blijft (hij is nu 11 maanden). Dat is gewoon een kwestie van oefenen, komt wel goed.
Ook hier had dochter een zeer hardnekkige voorkeurshouding en daardoor een scheef achterhoofdje. Inmiddels is ze 4 maanden en is de voorkeur er zo goed als uit. Ook de scheefheid, al is haar achterhoofdje nu over z'n geheel plat. Hopelijk trekt dat de komende tijd nog bij. We zijn bij 8 weken met fysio begonnen en zij heeft een hoofdmeting gedaan om te bekijken hoe 'ernstig' de afplatting/scheefheid was. Als dochter bijna 6 maanden is gaat ze nogmaals deze meting doen om te bekijken of het verbeterd is en kunnen we evt. nadenken over een helmpje.

Daarnaast ben ik ook (nu 3x) met haar bij een osteopaat geweest. Of het alleen daardoor komt weet ik niet, maar haar voorkeur is nu zo goed als weg. We hebben hier wel heel actief mee geoefend: speeltjes aanbieden aan de 'goede' kant, andersom op het aankleedkussen enz. Eigenlijk ben ik me er constant bewust van en doen we alles om haar te stimuleren de 'juiste' kant op te kijken. Ook is de fysio op het kdv geweest (op eigen initiatief), om daar aan de leidsters uit te leggen welke oefeningen ze het beste kunnen doen met dochter.

Daarnaast leggen we haar sinds 6 weken in een zijslaapkussen, om de druk op haar afgeplatte kant af te nemen. Dit werkt dus heel goed, want de scheefheid is eruit!
Heegajemee,

heb je wel fysiotherapie voor je zoon?

Ik vind het echt niet goed klinken dat zijn linkerkant minder ontwikkeld is dan rechts bij 11 maanden...
@sosofie,

We heben al vanaf een maand of eh...(even denken) 4 geloof ik fysio en nog steeds, maar dat is niet ingezet voor zijn scheefhoofdigheid (zoals ze dat zo mooi noemen). Mijn mini heeft het Down Syndroom en dan wordt fysio al vroeg ingezet. Dit staat volledig los van zijn voorkeurshouding en de ontwikkeling van zijn linker helft. Kinderen hebben vaak ook een voorkeur. Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. De kleine kan alles wat hij met rechts kan ook met links, maar gewoon net even iets minder ver, of minder lang. Het is een kwestie van stimuleren.

Onze kinderarts zit in een team die het effect van redressiehelmpjes onderzoekt en er is veel onduidelijkheid over de werking. Onderzoeken wijzen niet uit dat het positief effect heeft, maar wij wilden er alles aan doen om het wat beter te krijgen. Zoals ik al schreef heeft de kleine hem amper op gehad en is het stukken beter. Hoofdjes hebben de neiging om altijd een bol te vormen naar het schijnt, dus er wordt gesteld dat het voor een groot deel zelf gecorrigeerd kan worden. Ieder zijn keuze.
Aha...

Nu snap ik het. Ik zag een kindje van 11 maanden voor me wat nog steeds 1 kant op keek, 1 arm en hand gebruikte etc.

Gaat het verder goed met je kindje?

Wij hebben ook de keuze gehad om naar het ziekenhuis te gaan voor een helm. Na wat googlen werd ik echter kritischer. Het blijkt dat in de omgeving van de helmpolí's veel meer kinderen een helm krijgen dan daarbuiten. Ik kreeg het idee dat er een markt gecreeerd werd toen ik dat las.

Veel succes met je mini!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven