Voorschoolse opvang

04-05-2021 10:43 90 berichten
Vraagje. Onze oudste is bijna 4. Die gaat dus starten op school binnenkort. Bij mijn huidige werk kan ik het zo indelen dat hij niet naar de vso hoeft. Wel 3 dagen bso per week. Ik heb nu echt een functie gezien waar ik op wil reageren, maar ik zal daar vermoedelijk niet dezelfde flexibiliteit ervaren en meer reistijd bij gaan krijgen (geen idee hoe daar het thuiswerken er in blijft post covid, bij mijn huidge werk iig zoveel mogelijk thuis, werkplekken worden afgeschaald). Ik wil graag solliciteren. Dit wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik word aangenomen maar ik zit toch al een beetje te denken over een wat als scenario. Man moet altijd om 8u op werk zijn (alhoewel ik dit scenario nog wel met hem wil bespreken of er wat mogelijk is). En ik moet waarschijnlijk wel ergens tussen half 9 en 9uur aanwezig zijn, mogelijk ver reizen. Dus dan kom je al gauw uit op voorschoolse opvang. Is dit haalbaar voor een net kleuter, 2 a 3 dagen per week, incl 3 dagen bso? Wat zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Op de school van mijn kinderen gingen kleuters maar drie halve dagen naar school, anders was het zielig. Het verschilt enorm ;-D
Wissewis schreef:
04-05-2021 19:17
Of zijn de schooluren anders.

In NL stoppen de scholen in de lagere school vaak rond 14 à 14u30.

Hier in BE stoppen de scholen meestal rond 15u30 à 16u.
En is het niet abnormaal dat kinderen in de VSO afgezet worden rond 7u30 à 8u.
Of dat ze in de BSO (naschoolse) blijven tot 17 à 18u.

En is het ook niet vreemd dat kinderen de combi maken.
Afgezet door papa om 8u en opgehaald om 17u30 door mama.

(Waarbij 3/4de van de ouders zijn parttime-dag op woensdag heeft.
Omdat de meeste scholen dan stoppen om 12u.)
Zoiets zal het bij ons worden verwacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Titatoverbal schreef:
04-05-2021 19:01
Overigens vindt met het vooral in Nl zielig.
In heel veel andere landen is het veel normaler.
Ik vind het niet zielig, ze komen er wel overheen. Maar het is wel een beetje lullig voor je kind. Dan ben je 4 jaar oud, moet je 3 dagen in de week om half 8 de deur uit en om 6 uur terug en dan de andere 2 dagen hetzelfde verhaal maar dan van 8 tot 3. Op school is alles nieuw, het gebouw, de kinderen, het hebben van een juf of meester.

Als jij een nieuwe baan krijgt waar je 3 volle dagen voor de deur uit bent en 2 driekwartsdagen, ben je ook hartstikke moe. En jij bent volwassen en neemt als het goed is werk waarvoor je al bent opgeleid. Laat die kinderen toch lekker uitrusten en bijkomen. Thuis aan-keuvelen en misschien een keer een speelafspraakje.

Het is niet alsof ze er niet overheen komen, maar ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat het niet uitmaakt. Het maakt wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
04-05-2021 19:17
Of zijn de schooluren anders.

In NL stoppen de scholen in de lagere school vaak rond 14 à 14u30.

Hier in BE stoppen de scholen meestal rond 15u30 à 16u.
En is het niet abnormaal dat kinderen in de VSO afgezet worden rond 7u30 à 8u.
Of dat ze in de BSO (naschoolse) blijven tot 17 à 18u.

En is het ook niet vreemd dat kinderen de combi maken.
Afgezet door papa om 8u en opgehaald om 17u30 door mama.

(Waarbij 3/4de van de ouders zijn parttime-dag op woensdag heeft.
Omdat de meeste scholen dan stoppen om 12u.)
Van mijn Belgische vrienden begreep ik wel dat de kleinsten dan in de middag een dutje doen op een stretcher en dat er dan warm eten is. Én dat ze dan de gehele dag in hetzelfde pand zijn met dezelfde leerkrachten. Dat is veel meer gelijkend op een kinderdagverblijf in NL en ik vermoed dat mijn kinderen dat wel zouden volhouden.
Een zebra is geen paard met strepen
njl
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 05-06-2021 14:14
99.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fiorah schreef:
04-05-2021 20:14
Ik vind het niet zielig, ze komen er wel overheen. Maar het is wel een beetje lullig voor je kind. Dan ben je 4 jaar oud, moet je 3 dagen in de week om half 8 de deur uit en om 6 uur terug en dan de andere 2 dagen hetzelfde verhaal maar dan van 8 tot 3. Op school is alles nieuw, het gebouw, de kinderen, het hebben van een juf of meester.
Daar wennen ze redelijk snel aan hoor.

Mijn kinderen zijn standaard tussen zes en half zeven wakker. En mijn kleuter vindt om kwart over 7 deur uit en nog lekker uurtje met lego spelen voor school helemaal niet erg.

Is maar net wat ze gewend zijn.
Parella schreef:
04-05-2021 20:29
Er zijn zat landen waar het heel gewoon (en noodzakelijk) is dat ouders 5 dagen per week werken en de kids in de opvang zitten rondom school. Zo traumatisch is dat niet.

Alleen is de kwaliteit van de opvang in NL niet zo denderend. Daar zou ik dus wel heel goed op letten. Wij hebben bewust een school gekozen waar de bso in het schoolgebouw zit en waar de bso heel huiselijk en kleinschalig is en vaste gezichten. Mijn oudste is vrij snel overprikkeld en moe maar toch gaat dit heel goed.

Ja dit ook. School met vso/bso/tso in 1 gebouw en vaste gezichten, werkt hier goed.
Tijdje gastouder gedaan en dat was dus wel drama. Zoon moest dan na school weer naar andere opvangplek en dat was teveel. Terwijl juist de gedachtegang van ons was dat gastouder fijner/rustiger/huiselijker zou zijn. Werkte hier totaal niet. Gewoon 1 plek van 0745-1715 gaat wel prima.
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
04-05-2021 20:19
Van mijn Belgische vrienden begreep ik wel dat de kleinsten dan in de middag een dutje doen op een stretcher en dat er dan warm eten is. Én dat ze dan de gehele dag in hetzelfde pand zijn met dezelfde leerkrachten. Dat is veel meer gelijkend op een kinderdagverblijf in NL en ik vermoed dat mijn kinderen dat wel zouden volhouden.
Die stretcher hangt van school tot school af en dat warm eten is ook echt niet overal.

Of je kan er voor inschrijven maar 3/4de van de klas eet gewoon brood.
En je kind zit zo'n beetje alleen aan tafel of in een andere refter.
(En je hebt nog eens 0 controle op wat en hoeveel of beter hoe weinig ze eten.
En op sommige scholen is het ook écht niet gezond. Heel veel friet, puree en gepaneerde rotzooi om kinderen toch maar te laten eten en geen hele borden terug te krijgen.)


Dat warme eten klinkt leuk, maar beneden de 5 jaar zou ik er zelf niet aan beginnen.
(Kleuters gaan hier naar school vanaf hun 2.5 à 3.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Compleet off topic maar ik (en de kids ook) ben juist zeer te spreken over het warme eten op ons huidge kdv en ga dat zeker missen straks.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat vanaf 2.5jaar naar peuterschool elke dag en op 2 dagen bso en 1 dag bso en vso. Maar alles is in 1 gebouw dus dat scheelt veel. Vanaf juni is hij bijna 4 en is het 3 dagen bso en 1 dag vso en bso.

Moet er wel bij zeggen dat ze wel op kantoortje stretcher hebben voor als kindjes willen slapen
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
04-05-2021 22:09
Compleet off topic maar ik (en de kids ook) ben juist zeer te spreken over het warme eten op ons huidge kdv en ga dat zeker missen straks.
Ja dat was ook echt een groot gemis. Scheelt ook zo veel gedoe, er in de avond nog een warme maaltijd in proberen te proppen terwijl ze al helemaal afgedraaid zijn is echt stom voor iedereen....
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ging ivm mijn onregelmatige werk niet vaak naar de vso en BSO. Ook maar goed ook, want hij trok het echt niet. De middagen dat hij vrij was (maa-woe-vrij) lag hij regelmatig ‘s middags te slapen op de bank.
Fiorah schreef:
04-05-2021 20:14
Ik vind het niet zielig, ze komen er wel overheen. Maar het is wel een beetje lullig voor je kind. Dan ben je 4 jaar oud, moet je 3 dagen in de week om half 8 de deur uit en om 6 uur terug en dan de andere 2 dagen hetzelfde verhaal maar dan van 8 tot 3. Op school is alles nieuw, het gebouw, de kinderen, het hebben van een juf of meester.

Als jij een nieuwe baan krijgt waar je 3 volle dagen voor de deur uit bent en 2 driekwartsdagen, ben je ook hartstikke moe. En jij bent volwassen en neemt als het goed is werk waarvoor je al bent opgeleid. Laat die kinderen toch lekker uitrusten en bijkomen. Thuis aan-keuvelen en misschien een keer een speelafspraakje.

Het is niet alsof ze er niet overheen komen, maar ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat het niet uitmaakt. Het maakt wel uit.
En waarom is dat lullig voor een kind?
Omdat hij besluit dat jij dit voor je kind niet wil?
En qua speelafspraakjes.... mijn kind vroeg op mijn vrije dag wel eens of ze niet gewoon ook naar de bso mocht, omdat vriendin a, b en c daar dan ook zaten.....
Niet iedereen is altijd thuis zodat kinderen alle dagen speelafspraakjes kunnen maken....
Heb 't er met man over gehad en die ziet (wat ik niet helemaal had verwacht) best mogelijkheden in later beginnen. Die gunt mij gelukkig ook mijn ontwikkeling. Daarbij zijn we woensdag en vrijdag thuis. Dus hebben ze sowieso altijd een lang weekend om bij te tanken. En die dagen kunnen we dus rustig starten. M'n brief is de deur uit. Nu nog even spannend dus. Misschien mag ik wel helemaal niet op gesprek komen. Dan is 't sowieso allemaal in kannen en kruiken zonder vso en minimaal bso :)
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat klinkt super!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven