vraag over gastouder
woensdag 10 maart 2010 om 13:09
hoi ik heb een vraagje over gastouderschap.
het is wel een wat algemene vraag dat realiseer ik me maar goed.
als je je kind naar een gastouder brengt...hoe verloop zo'n dag dan? geef je die ouder zeg maar een fiat om je kind overal mee naar toe te nemen? dus mee boodschappen doen, mee op verjaardagsvisite mee naar de kapper enz? kan me toch niet voorstellen dat die meneer/mevrouw de hele dag netjes binnenblijft of in de tuin me een klein wandelingetje evt de hele dag? die moet toch ook bv naar he gemeentehuis om iets te regelen?
of is de afspraak dat ze da niet doen op die dagen?
het is wel een wat algemene vraag dat realiseer ik me maar goed.
als je je kind naar een gastouder brengt...hoe verloop zo'n dag dan? geef je die ouder zeg maar een fiat om je kind overal mee naar toe te nemen? dus mee boodschappen doen, mee op verjaardagsvisite mee naar de kapper enz? kan me toch niet voorstellen dat die meneer/mevrouw de hele dag netjes binnenblijft of in de tuin me een klein wandelingetje evt de hele dag? die moet toch ook bv naar he gemeentehuis om iets te regelen?
of is de afspraak dat ze da niet doen op die dagen?
woensdag 10 maart 2010 om 13:14
Gastouder word je tegenwoordig niet zomaar. Daar gaat heel wat aan vooraf. Er moet ook een pedagogisch beleid aanwezig zijn waaruit onder andere blijkt dat er kwalitatief goede en verantwoorde kinderopvang geboden wordt, en welke uitgangspunten er gehanteerd worden.
De dagindeling/planning zal per gastouder verschillen. Het is dus een echte "job". Geen veredelde oppas. Ik denk dat de gemiddelde gastouder de kindjes dus niet zo snel mee zou nemen op verjaardagsvisite etc. Een gewone oppas misschien wel.
De dagindeling/planning zal per gastouder verschillen. Het is dus een echte "job". Geen veredelde oppas. Ik denk dat de gemiddelde gastouder de kindjes dus niet zo snel mee zou nemen op verjaardagsvisite etc. Een gewone oppas misschien wel.
woensdag 10 maart 2010 om 13:16
Ik breng mijn kind naar een kdv, maar ik zou van een gastouder dezelfde verwachtingen hebben: geen verjaardagsvisites, geen gemeentehuizen en geen kapper. Gastouderschap is een baan, geen gunst, dus persoonlijke zaken regel je in je eigen tijd. Vind ik dan. Maar als je als gastouder andere afspraken met de ouders maakt, is dat natuurlijk prima.
woensdag 10 maart 2010 om 13:19
woensdag 10 maart 2010 om 13:25
Onze gastouder heeft meestal meerdere kinderen en blijft dus meestal gewoon thuis.
Ze doet wel gewoon haar huishouden; wasophangen, koken, e.d. Ook moet ze op bepaalde dagen heen en weer rijden naar de peuterspeelzaal/school om gastkinderen te brengen/halen. (in zo'n 5-10 min. zijn ze weer thuis) Dochter gaat dan meestal mee. (Of haar puberdochter/oudere zoon/man moet dan thuis zijn en dan nemen die 'waar')
Eenkeer is dochter een keer mee geweest op verjaardagsvisite naar de buurvrouw. Dit omdat het niet anders kon en ze toch maar alleen was. Ze heeft dit eerst overlegd en ik vond het prima. Dochter vindt dit alleen maar leuk.
Ik weet toevallig dat ze 1 dg per week op een ochtend een peuter heeft die wel mee gaat te boodschappen doen.
Al met al heeft onze dochter bij haar gastouder echt een tweede thuis gevonden. Ben zo blij/tevreden met haar!
Ze doet wel gewoon haar huishouden; wasophangen, koken, e.d. Ook moet ze op bepaalde dagen heen en weer rijden naar de peuterspeelzaal/school om gastkinderen te brengen/halen. (in zo'n 5-10 min. zijn ze weer thuis) Dochter gaat dan meestal mee. (Of haar puberdochter/oudere zoon/man moet dan thuis zijn en dan nemen die 'waar')
Eenkeer is dochter een keer mee geweest op verjaardagsvisite naar de buurvrouw. Dit omdat het niet anders kon en ze toch maar alleen was. Ze heeft dit eerst overlegd en ik vond het prima. Dochter vindt dit alleen maar leuk.
Ik weet toevallig dat ze 1 dg per week op een ochtend een peuter heeft die wel mee gaat te boodschappen doen.
Al met al heeft onze dochter bij haar gastouder echt een tweede thuis gevonden. Ben zo blij/tevreden met haar!
woensdag 10 maart 2010 om 13:33
Een vriendin van mij is gastouder. Zij heeft in haar huis een apparte kamer die ze ombouwd heeft tot een klein kinderdagverblijf. Ze word gecontroleerd eens in het jaar geloof ik op hygiene of het huis kind vriendelijk is en of ze de kinderen wel goede opvang bied. Hier zijn strenge regels voor en je hebt tegenwoordig ook een diploma nodig om dit te beginnen. Mijn vriendin gaat in principe niet weg als zij kinderen thuis heeft. Wel kom ik op bezoek als zij kinderen thuis heeft.
woensdag 10 maart 2010 om 13:33
Wij hebben een gastouder die eerst een kennis van ons was, en nu dus onze gastouder. Die neemt mijn 2 kinderen van 3 en 1 overal mee naar toe hoor. Dinsdags naar de markt is zelfs vaste prik. Ook zijn ze wel eens mee geweest naar een verjaardag. Ze heeft stoeltjes in d'r auto dus ik heb er helemaal geen problemen mee. Ik heb juist voor dit gezin gekozen omdat hun normen en waarden zo overeen kwamen met die van ons en ik vind het fijn dat mijn kinderen gewoon in het gezin 'meedraaien'. Maar het is waar je voor kiest.
Onze gastouder heeft ook geen andere kindjes om op te passen en dat is ze ook niet van plan.
Onze gastouder heeft ook geen andere kindjes om op te passen en dat is ze ook niet van plan.
woensdag 10 maart 2010 om 13:34
Ik vind gastouder ook een baan, maar ook een 2de huis.
Mee naar kapper vind ik niet, dat kan op je vrije dag. Maar even naar de winkel, een stukje wandelen of naar de buurvrouw, waarom niet?
Het is toch niet de bedoeling dat ze de hele dag alleen maar binnen zitten?
En kinderen vinden die dingen toch juist ook leuk?
Mee naar kapper vind ik niet, dat kan op je vrije dag. Maar even naar de winkel, een stukje wandelen of naar de buurvrouw, waarom niet?
Het is toch niet de bedoeling dat ze de hele dag alleen maar binnen zitten?
En kinderen vinden die dingen toch juist ook leuk?
woensdag 10 maart 2010 om 13:36
Ik zou trouwens alles waar ik zelf met mijn kinderen ook naartoe ga, goed vinden voor mijn gastouder. Dus niet naar de kapper, ik ga mezelf echt niet laten knippen terwijl mijn kids moeten wachten. Maar de supermarkt, bibliotheek, markt, gemeentehuis, waarom niet? Mijn dochter vindt het alleen maar super gezellig en zoontje vindt wandelen heeeerlijk.
woensdag 10 maart 2010 om 13:38
Lijkt mij geen probleem als de gastouder het kind mee neemt naar de markt. Komt je kind nog een keer extra buiten en er is van alles te zien dus best een leuk uitje. Ook op visite gaan lijkt mij geen enkel probleem. Daar wordt je kind alleen maar sociaal van.
Het wordt een ander verhaal als op de verjaardagsvisite het huis vol rook staat en kind stil op de bank moet blijven zitten.
Mee naar de kapper vind ik dan weer wat anders. Gastouder kan dan niet goed op kind letten en kind gaat zich vervelen. Zelfde geld voor dingen die geregeld moeten worden zoals gemeentehuis/ziekenhuis ed met lange wachttijden.
Het wordt een ander verhaal als op de verjaardagsvisite het huis vol rook staat en kind stil op de bank moet blijven zitten.
Mee naar de kapper vind ik dan weer wat anders. Gastouder kan dan niet goed op kind letten en kind gaat zich vervelen. Zelfde geld voor dingen die geregeld moeten worden zoals gemeentehuis/ziekenhuis ed met lange wachttijden.
woensdag 10 maart 2010 om 13:42
Slecht ben je sowieso niet, mamalief. Hoewel, moet ik je avatar of je nick geloven? Maar het ligt er wel aan hoe oud het kindje is dat je meeneemt. Een baby die in een wagen ligt te slapen heeft er geen idee van als je hem ergens mee naartoe neemt, maar mijn dochter van 3 zou bij de kapper heeeeeel vervelend gaan worden omdat ze zich dan verveelt en dat is dan voorál voor mezelf heel irritant!
woensdag 10 maart 2010 om 13:51
quote:Schravelvot schreef op 10 maart 2010 @ 13:47:
Vind dit wel weer typisch. Gastouders worden opgehemelt, fijn dat ze er zijn blabla en het is 'gewoon een baan' etc maar oh wee als je "thuisblijfmoeder" bent..
Wat is het verschil?
Volgens mij werd hier nog niemand opgehemeld... Maar het verschil is dat een gastouder de verantwoordelijkheid heeft over (vaak meerdere) kinderen die niet van haar zijn.
Ik ben een tijdje gastouder aan huis geweest, als bijbaantje, en ik zag het wel als werk. De hele dag in de weer met drie kinderen onder de vier jaar is best pittig, natuurlijk zou een thuisblijfmoeder hetzelfde doen, maar voor mij was het werk.
Wat betreft extra dingen: regelmatig boodschapjes doen en de bieb, vonden de kinderen leuk..
Vind dit wel weer typisch. Gastouders worden opgehemelt, fijn dat ze er zijn blabla en het is 'gewoon een baan' etc maar oh wee als je "thuisblijfmoeder" bent..
Wat is het verschil?
Volgens mij werd hier nog niemand opgehemeld... Maar het verschil is dat een gastouder de verantwoordelijkheid heeft over (vaak meerdere) kinderen die niet van haar zijn.
Ik ben een tijdje gastouder aan huis geweest, als bijbaantje, en ik zag het wel als werk. De hele dag in de weer met drie kinderen onder de vier jaar is best pittig, natuurlijk zou een thuisblijfmoeder hetzelfde doen, maar voor mij was het werk.
Wat betreft extra dingen: regelmatig boodschapjes doen en de bieb, vonden de kinderen leuk..
woensdag 10 maart 2010 om 13:57
lijkt mij alleen maar leuk als je dingetjes doet met de kinderen...zou ik liever hebben dan iemand die de kinderen de hele dag alleen maar binnen houdt....
soms moeten er dingen gebeuren die minder leuk zijn...wordt een kind echt niet slecht van hoor....of dat nu een marktbezoekje is, boodschappen...huishoudelijke klusjes etc.
soms moeten er dingen gebeuren die minder leuk zijn...wordt een kind echt niet slecht van hoor....of dat nu een marktbezoekje is, boodschappen...huishoudelijke klusjes etc.