Vragen baby 10 weken. Aandacht en luier.
zondag 20 april 2025 om 12:25
Goedemiddag,
Ik heb 2 vragen omtrent mijn baby van 10 weken. Het is mijn eerste kindje en dit straalt er waarschijnlijk vanaf, maar toch ik vraag het even.
Voor context: Ik heb een erg 'makkelijke', veel slapende en weinig huilende baby. Hij huilt eigenlijk alleen wanneer je al z'n signalen negeert (dit doe je natuurlijk niet), en kon bijvoorbeeld al vanaf 3 weken rustig een half uur in de box liggen zonder morren. Nu is dat eigenlijk 'oneindig' tot hij in slaap valt of wil eten. Ik laat hem er niet langer dan een half uur inliggen want dat voelt niet goed.
- je leest overal dat je veel tegen je baby moet praten/zingen etc. Maar wat is veel? Is er een richtlijn? Hij ligt nu in de box, huilt niet o.i.d. praat ik dan van afstand tegen hem terwijl ik het huishouden doe? En als hij bij mij ligt, ik klets wel met hem.. maar de gespreksstof raakt ook wat op
Dus, hoeveel is veel.
-Hoe doe je dat met luier snachts? Mijn baby slaapt soms 6, soms 8 uur door. Maar verwissel ik dan zijn luier, dus maak ik hem wakker? Of laat ik hem 8 uur in die luier liggen... Als hij tussendoor wakker wordt verschoon ik uiteraard.
Ik heb 2 vragen omtrent mijn baby van 10 weken. Het is mijn eerste kindje en dit straalt er waarschijnlijk vanaf, maar toch ik vraag het even.
Voor context: Ik heb een erg 'makkelijke', veel slapende en weinig huilende baby. Hij huilt eigenlijk alleen wanneer je al z'n signalen negeert (dit doe je natuurlijk niet), en kon bijvoorbeeld al vanaf 3 weken rustig een half uur in de box liggen zonder morren. Nu is dat eigenlijk 'oneindig' tot hij in slaap valt of wil eten. Ik laat hem er niet langer dan een half uur inliggen want dat voelt niet goed.
- je leest overal dat je veel tegen je baby moet praten/zingen etc. Maar wat is veel? Is er een richtlijn? Hij ligt nu in de box, huilt niet o.i.d. praat ik dan van afstand tegen hem terwijl ik het huishouden doe? En als hij bij mij ligt, ik klets wel met hem.. maar de gespreksstof raakt ook wat op

Dus, hoeveel is veel.
-Hoe doe je dat met luier snachts? Mijn baby slaapt soms 6, soms 8 uur door. Maar verwissel ik dan zijn luier, dus maak ik hem wakker? Of laat ik hem 8 uur in die luier liggen... Als hij tussendoor wakker wordt verschoon ik uiteraard.
zondag 20 april 2025 om 12:46
Je doet het gewoon top, want je baby is content 
In nacht niet verschonen tenzij nodig, extra goede luier aan die hem droogt houdt.
En in de box is toch niets mis mee? Hij voelt zich schijnbaar veilig. Dus gewoon je ding doen en ondertussen beetje neuriën bij wijze van. Of muziekje aan.
Het is echt niet nodig om hele dagen naast box of met baby op armen de Dikke van Dale te citeren.

In nacht niet verschonen tenzij nodig, extra goede luier aan die hem droogt houdt.
En in de box is toch niets mis mee? Hij voelt zich schijnbaar veilig. Dus gewoon je ding doen en ondertussen beetje neuriën bij wijze van. Of muziekje aan.
Het is echt niet nodig om hele dagen naast box of met baby op armen de Dikke van Dale te citeren.
zondag 20 april 2025 om 12:50
Praten/zingen vooral als interactie. Hij ontwikkelt taal doordat jij steeds dezelfde dingen benoemt die hij herkent.
Bij aankleden kun je dus alles benoemen dat je hem aantrekt, en waar het komt.
'Zo, kom maar met je voet, dan doen we je sok aan.'
Voordat kinderen kunnen praten weten ze vaak al wel wat een sok of een trui, of een jas is. Die gespreksstof raakt dus nooit op.
Bij aankleden kun je dus alles benoemen dat je hem aantrekt, en waar het komt.
'Zo, kom maar met je voet, dan doen we je sok aan.'
Voordat kinderen kunnen praten weten ze vaak al wel wat een sok of een trui, of een jas is. Die gespreksstof raakt dus nooit op.
zondag 20 april 2025 om 13:29
Wakker maken om te verschonen zou ik echt alleen doen indien je kindje anders doorlekt of wanneer deze uitslag heeft.
Anders gewoon lekker laten slapen.
Dat veel praten en zingen moet je niet te ingewikkeld over denken.
Ik benoemde gewoon wat ik deed en zag. Echt best infantiel eigenlijk...
Maar het gaat erom dat ze in aanraking komen met taal.
Ook las ik regelmatig een boekje voor, steeds op hetzelfde moment, maar dat deed ik meer onder het mom van ritme.
Verder heeft die van mij ook echt uren in de box doorgebracht: die vond het daar prima en het is een veilige omgeving, dus waarom zou je dat niet doen?
Anders gewoon lekker laten slapen.
Dat veel praten en zingen moet je niet te ingewikkeld over denken.
Ik benoemde gewoon wat ik deed en zag. Echt best infantiel eigenlijk...
Maar het gaat erom dat ze in aanraking komen met taal.
Ook las ik regelmatig een boekje voor, steeds op hetzelfde moment, maar dat deed ik meer onder het mom van ritme.
Verder heeft die van mij ook echt uren in de box doorgebracht: die vond het daar prima en het is een veilige omgeving, dus waarom zou je dat niet doen?
zondag 20 april 2025 om 14:11
Ik zou zo met je willen ruilen! 
Een slapende baby zeker niet wakker maken. Heerlijk dat het zo goed gaat.
Wat betreft praten: inderdaad gewoon lekker tegen ze aan kletsen over wat er gebeurt. Is nu natuurlijk nog niet zo ge maar inderdaad bijvoorbeeld dingen als aankleden. Wij hebben ook altijd vrij 'gewoon' tegen de kinderen gepraat, dus moeilijke woorden gewoon gebruiken, als er vragen komen natuurlijk wel uitleggen en als ouders samen een gesprek voeren waar ze bij zijn (niet voortdurend en over geschikte onderweroen natuurlijk). We kregen van het kdv bij beide kinderen terug dat ze konden merken dat er veel gepraat wordt bij ons thuis en dat hun woordenschat zo groot was. Toch leuk om te horen
(ze waren overigens zelf wel weer vrij laat met praten)

Een slapende baby zeker niet wakker maken. Heerlijk dat het zo goed gaat.
Wat betreft praten: inderdaad gewoon lekker tegen ze aan kletsen over wat er gebeurt. Is nu natuurlijk nog niet zo ge maar inderdaad bijvoorbeeld dingen als aankleden. Wij hebben ook altijd vrij 'gewoon' tegen de kinderen gepraat, dus moeilijke woorden gewoon gebruiken, als er vragen komen natuurlijk wel uitleggen en als ouders samen een gesprek voeren waar ze bij zijn (niet voortdurend en over geschikte onderweroen natuurlijk). We kregen van het kdv bij beide kinderen terug dat ze konden merken dat er veel gepraat wordt bij ons thuis en dat hun woordenschat zo groot was. Toch leuk om te horen

zondag 20 april 2025 om 14:25
Laat hem gewoon in de box liggen, waarom voelt dat niet goed?
Als jij een goede dikke boxmat heb kan hij daar prima langer dan een half uur in slapen of liggen rollen.
Zelfde voor de luier, waarom zou je je kind daar voor wakker gaan maken?
Als kind slaapt en geen nare uitslag heeft ( maar dan gaan ze wel huilen als ze plassen of hebben gepoept en het prikt) of je kind stinkt niet heel erg of je ziet geen natte plekken ofzo, laat de baby gewoon slapen.
Als jij een goede dikke boxmat heb kan hij daar prima langer dan een half uur in slapen of liggen rollen.
Zelfde voor de luier, waarom zou je je kind daar voor wakker gaan maken?
Als kind slaapt en geen nare uitslag heeft ( maar dan gaan ze wel huilen als ze plassen of hebben gepoept en het prikt) of je kind stinkt niet heel erg of je ziet geen natte plekken ofzo, laat de baby gewoon slapen.
zondag 20 april 2025 om 14:29
Bedankt voor jullie reacties!
Inderdaad erg fijn om een makkelijke baby te hebben, maar gek genoeg kan ik me daar dus ook druk om maken. Alsof hij het niet aan geeft dat er eigenlijk iets is. Dat is ook de reden waarom ik een half uur box lang genoeg vindt, het voelt alsof ik hem dan te weinig aandacht geef.
Inderdaad erg fijn om een makkelijke baby te hebben, maar gek genoeg kan ik me daar dus ook druk om maken. Alsof hij het niet aan geeft dat er eigenlijk iets is. Dat is ook de reden waarom ik een half uur box lang genoeg vindt, het voelt alsof ik hem dan te weinig aandacht geef.
zondag 20 april 2025 om 14:37
In onze familie zeggen we dan, en niet alleen de boomers, "de koeien moeten gemolken worden". Wat betekent dat kleintje zich soms alleen moet vermaken, even geen aandacht krijgt. Mijn dochter vond haar box een veilig plekje, vanaf 3 mnd. tot een jaar. Zolang er maar een beetje reuring was, mij, muziek, poes.
To, je ziet heel goed wanneer ze aandacht, eten wil. Hou jouw ritme aan, koesteren, kneuteren en zo nu en dan de koeien melken
To, je ziet heel goed wanneer ze aandacht, eten wil. Hou jouw ritme aan, koesteren, kneuteren en zo nu en dan de koeien melken

Alles sal reg kom
zondag 20 april 2025 om 14:42
Praten, gewoon vertellen wat je aan het doen bent. Asjeblieft in normale, volledige zinnen en nee dat hoeft niet de hele dag door. Stilte is ook goed.
Luier: zeker niet wakker voor maken
(tenzij natuurlijk medisch noodzakelijk)
Luier: zeker niet wakker voor maken

En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zondag 20 april 2025 om 14:56
Steeds dezelfde dingen benoemen is juist fijn voor een baby. Benoem ook bijvoorbeeld geluiden.
Ergens in de komende tijd begint hij het ook grappig te vinden als je bij het aankleden grapjes maakt, zoals:
Kijk een sok!
Moet hij op je hoofd? Nee
Moet hij aan je hand? Nee
Hij moet aan je voet! Ja!
Zo is het goed
Steeds dezelfde liedjes zingen bij steeds dezelfde dingen vinden ze ook fijn. Bijvoorbeeld een liedje voor naar buiten gaan.
Ergens in de komende tijd begint hij het ook grappig te vinden als je bij het aankleden grapjes maakt, zoals:
Kijk een sok!
Moet hij op je hoofd? Nee
Moet hij aan je hand? Nee
Hij moet aan je voet! Ja!
Zo is het goed
Steeds dezelfde liedjes zingen bij steeds dezelfde dingen vinden ze ook fijn. Bijvoorbeeld een liedje voor naar buiten gaan.
zondag 20 april 2025 om 15:23
Hier een vergelijkbare baby van 4,5 maand. Ik herken wat jij zegt, dat je onzeker wordt van hoe rustig hij is.
Ik heb het nu om weten te draaien naar: dat hij zo rustig is betekent dat het makkelijk te herkennen is als hij het niet naar zijn zin heeft. Ik probeer het nu zo te bekijken dat een baby heeft maar 2 manieren om iets te laten weten: huilen en niet huilen. Er zit weinig tussenin dus maak ik me geen zorgen als hij veilig is en niet huilt.
Soms kan die van mij een kwartiertje in de box en soms een uur. Meestal iets er tussenin.
Ik maakte me ook steeds zorgen over hoelang op zijn buik etc. (vergelijkbaar met wat jij benoemd met zingen) en ik was bang dat hij dan niet zou ontwikkelen. Maar ook dat heb ik weer om kunnen draaien naar: ontwikkelen doet hij toch wel want er wordt goed voor hem gezorgd. In het ergste geval leert hij wat later omrollen o.i.d. maar dan heeft hij wel zijn spierkracht al dusdanig ontwikkeld dat het hem makkelijker af gaat.
Het is lastig als je alles voor het eerst moet doen. Succes!
Ik heb het nu om weten te draaien naar: dat hij zo rustig is betekent dat het makkelijk te herkennen is als hij het niet naar zijn zin heeft. Ik probeer het nu zo te bekijken dat een baby heeft maar 2 manieren om iets te laten weten: huilen en niet huilen. Er zit weinig tussenin dus maak ik me geen zorgen als hij veilig is en niet huilt.
Soms kan die van mij een kwartiertje in de box en soms een uur. Meestal iets er tussenin.
Ik maakte me ook steeds zorgen over hoelang op zijn buik etc. (vergelijkbaar met wat jij benoemd met zingen) en ik was bang dat hij dan niet zou ontwikkelen. Maar ook dat heb ik weer om kunnen draaien naar: ontwikkelen doet hij toch wel want er wordt goed voor hem gezorgd. In het ergste geval leert hij wat later omrollen o.i.d. maar dan heeft hij wel zijn spierkracht al dusdanig ontwikkeld dat het hem makkelijker af gaat.
Het is lastig als je alles voor het eerst moet doen. Succes!
zondag 20 april 2025 om 16:22
Lekker doen zoals je doet. Ik ben even kwijt vanaf welke leeftijd dat ook alweer moest, maar zou wel voor genoeg tijd op zijn buik zorgen. Maar dat is meer omdat ergotherapeut hier laatst bij oudste zei dat ze kon zien dat hij vroeger weinig op zijn buik had gelegen. (Kind was alleen rustig in de draagzak en lag zeker niet rustig in de box

zondag 20 april 2025 om 18:44
En je hoeft ook niet in de derde persoon over jezelf te praten, dus niet: "mama gaat even de was ophangen", maar gewoon: "ik ga even de was ophangen".
(Sorry, heel ander onderwerp
zondag 20 april 2025 om 18:54
Bij de eerste twee deed ik dat wel, mama's bed, mama's jas etc. Mijn kinderen noemden die dingen toen allemaal zoals ik ze noemde.
Bij onze derde zei ik tegen de oudste twee inmiddels ons bed, mijn jas. De derde ging dat nazeggen. Hij wilde in ons bed, noemde mijn jas, dus ook mijn jas en zijn eigen jas jouw jas. Voor hem was het dus heel verwarrend toen ik dat bewust weer ging veranderen. Hij snapte de woorden 'mijn' en 'jouw' daarna wel beter.
zondag 20 april 2025 om 19:26
Hoe kon ze dat zien dan? Lijkt me onmogelijk eerlijk gezegd.Mangogo schreef: ↑20-04-2025 16:22Lekker doen zoals je doet. Ik ben even kwijt vanaf welke leeftijd dat ook alweer moest, maar zou wel voor genoeg tijd op zijn buik zorgen. Maar dat is meer omdat ergotherapeut hier laatst bij oudste zei dat ze kon zien dat hij vroeger weinig op zijn buik had gelegen. (Kind was alleen rustig in de draagzak en lag zeker niet rustig in de box![]()
zondag 20 april 2025 om 22:17
Ik denk dat jouw diepe gevoel een prima raadgever is. Vind je het niet fijn dat je kindje langer dan een half uur in zijn box ligt, dan haal je hem na een half uurtje eruit en ga je lekker samen zitten.
Je hoeft niet steeds nieuwe dingen te vertellen aan je kindje, 1000 keer zeggen hoe lief en mooi je hem vindt is helemaal prima.
En dat mag best in onvolledige zinnen en in de derde persoon, gelukkig bestaat er niet zoiets als een brabbelpolitie.
Je hoeft niet steeds nieuwe dingen te vertellen aan je kindje, 1000 keer zeggen hoe lief en mooi je hem vindt is helemaal prima.
En dat mag best in onvolledige zinnen en in de derde persoon, gelukkig bestaat er niet zoiets als een brabbelpolitie.
.
zondag 20 april 2025 om 22:44
Ook mijn idee. Mijn tweede woonde ook in de draagzak. Heeft ondertussen ook al aardig wat fysiotherapie gehad voor (fijne) motoriek. Maar nog nooit de opmerking gehad dat kind niet genoeg op de buik heeft gelegen.
maandag 21 april 2025 om 06:46
Ik zou zeggen : bij een baby juist wel. En ik praatte sowieso tegen mijn baby van 4 maanden heel anders dan tegen mijjn collega's op mijn werk. Zolang je het niet meer tegen je 4-jarige zegt: "Mama gaat..doen", lijkt mij er echt geen enkel probleem.
Een baby/dreumes snapt de concepten "ik" en "jij" nog helemaal niet, zover is hun ontwikkeling nog niet. Dan moet je namelijk snappen dat het met perspectief te maken heeft. Dus gewoon jezelf lekker bij naam/mama/whatever noemen en je baby ook bij naam. Als je kind op school zit is dit niet meer nodig
maandag 21 april 2025 om 07:07
TO, heerlijk zo'n baby die zichzelf kan vermaken. Een half uurtje in de box is echt geen enkel probleem. Tussen de voedingen is je baby een paar uur wakker, dus je hebt ook nog het voeden, verschonen en even tijd om samen te spelen. Interactie genoeg dus. Van dat half uurtje in de box zou ik vooral genieten. Even koffie of drinken drinken, wat dingen doen. Heerlijk!
Ik snap je zorgen, maar dat is echt niet nodig.
Ik snap je zorgen, maar dat is echt niet nodig.
maandag 21 april 2025 om 07:15
Van de draagzak krijg je dat niet. Dat geeft hetzelfde effect als buikliggen.
Bij sommige kinderen die altijd op de rug worden gelegd of in een (wip)stoeltje levert de motoriek wel vertraging op. Die leren niet omrollen of zelf tot zit komen. Maar of je dat jaren later met terugwerkende kracht nog kunt constateren…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in