Vragen waaraan kind is overleden gepast of niet?
woensdag 30 oktober 2019 om 10:19
Mijn zoontje van 7 heeft oa een syndroom en een aangeboren hartafwijking die bestaat uit 3 'bouwfouten'. De combinatie van die 3 bouwfouten is behoorlijk zeldzaam. Ongeveer 1 kindje per jaar dat ermee geboren wordt.
Ik ben in die jaren maar een paar mensen tegengekomen die een kind hebben met dezelfde combinatie van bouwfouten. Toevallig ken ik vanuit onze ziekenhuisperiode 1 gezin met een meisje dat een jaar jonger was dan mijn zoontje. Ik kwam ze ook weleens op evenementen tegen en het meisje bleek ook bij mijn zoontje op school te zitten (SO) in de klas naast hem.
Een half jaar geleden is het meisje plotseling overleden in haar slaap. Ik las het via de facebook van haar vader en hoorde het ook op school. Ik heb toen wel even kort contact met vader gehad om hem te condoleren.
Eigenlijk zou ik wel willen weten waaraan ze is overleden. Of dat een complicatie is waar we ook rekening mee moeten houden voor onze kleine man. Maar ik vraag me af of het gepast is om dat te vragen. Dat zou dan via facebook messenger moeten. Heb verder geen contactgegevens van het gezin.
Vinden jullie dat het gepast is om dat zo te vragen?
Ik ben in die jaren maar een paar mensen tegengekomen die een kind hebben met dezelfde combinatie van bouwfouten. Toevallig ken ik vanuit onze ziekenhuisperiode 1 gezin met een meisje dat een jaar jonger was dan mijn zoontje. Ik kwam ze ook weleens op evenementen tegen en het meisje bleek ook bij mijn zoontje op school te zitten (SO) in de klas naast hem.
Een half jaar geleden is het meisje plotseling overleden in haar slaap. Ik las het via de facebook van haar vader en hoorde het ook op school. Ik heb toen wel even kort contact met vader gehad om hem te condoleren.
Eigenlijk zou ik wel willen weten waaraan ze is overleden. Of dat een complicatie is waar we ook rekening mee moeten houden voor onze kleine man. Maar ik vraag me af of het gepast is om dat te vragen. Dat zou dan via facebook messenger moeten. Heb verder geen contactgegevens van het gezin.
Vinden jullie dat het gepast is om dat zo te vragen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:09
Op die manier kan ze het dus nooit goed doen, want een aantal mensen hier vindt het ook ongepast om het aan de ouders te vragen. Ik vind het helemaal niet sneaky om het aan de arts te vragen, volgens mij kan hij ze prima geruststellen zonder details over dat meisje vrij te geven. Sowieso neem ik aan dat een cardioloog wel op de hoogte is van alle mogelijke complicaties die kunnen optreden en die wel of niet van toepassing zouden kunnen zijn op TO's zoon, dus dat ze zelfs informatie zouden kunnen krijgen van een cardioloog die dit meisje helemaal niet kent.Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 10:55
Je kan het niet vergelijken. Ik zou als je echt wat wilt weten het echt aan de ouders vragen maar zeker niet sneaky bij een arts ofzo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:09
En als ze zich wel zorgen moet maken? Dan kan de arts nog niets zeggen en zit TO met nog veel meer zorgen.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑30-10-2019 10:32Ik zat ook te denken om het via de arts te vragen. Uiteraard mag hij niets zeggen over haar situatie, maar als jij uitlegt dat je, vanwege haar overlijden, angst hebt voor je eigen kind, zou de arts misschien wel iets kunnen zeggen als "u hoeft zich geen zorgen te maken, de situatie van uw zoon is anders." Of zoiets....
woensdag 30 oktober 2019 om 11:11
Wat versta je onder een tijd? Het is nu iets meer dan een half jaar geleden dat ze overleed.Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:08Waarom laat je die ouders niet eerst een tijd rouwen? Ik weet niet hoelang het geleden is maar laat ze gewoon. Je kan altijd over een paar maanden nog eens contact op proberen te nemen maar ik zou ze echt rust geven.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:12
Ik denk dat ze bedoelt dat je echt niet weet hoe je in een bepaalde situatie reageert, tot je hem meemaakt. En dat ze met ‘je’ niet zozeer jou persoonlijk bedoelt, maar mensen in het algemeen. En ik ben het daarmee eens.
Een cardioloog kan alleen informatie geven die totaal niet aan dat meisje gerelateerd is maar alleen wat er algemeen bekend is over de ziekte gerelateerd aan het kind van TO zelf.
Stel dat het kind overleden is na een val van een trap dus het heeft dan niks met de aandoening te maken, dan mag die cardioloog echt niet zeggen mevrouw maakt u zich geen zorgen, het had bij dit meisje niks met de aandoening te maken. Nee dat ag hij niet zeggen.
Sowieso zeggen dat iemand zich geen zorgen hoeft te maken zal een arts niet zo snel doen. Wat als het kind van TO de volgende dag toch iets krijgt? En de arts heeft gezegd dat ze zich geen zorgen hoeft te maken? Een arts kijkt wel uit met dat soort uitspraken.
Stel dat het kind overleden is na een val van een trap dus het heeft dan niks met de aandoening te maken, dan mag die cardioloog echt niet zeggen mevrouw maakt u zich geen zorgen, het had bij dit meisje niks met de aandoening te maken. Nee dat ag hij niet zeggen.
Sowieso zeggen dat iemand zich geen zorgen hoeft te maken zal een arts niet zo snel doen. Wat als het kind van TO de volgende dag toch iets krijgt? En de arts heeft gezegd dat ze zich geen zorgen hoeft te maken? Een arts kijkt wel uit met dat soort uitspraken.
Of die ouders dat ook vinden, ontdek je pas als je een eerste stap zet.
Uiteraard stuur je geen bot berichtje met 'Yo Sis, watskeburt met je dochter?' maar informeer je eerst hoe het gaat en vertel je dat je vanwege de aandoening van je zoon wat vragen aan ze wil stellen - en of je ze daarvoor een keer kan bellen/uitnodigen/whatever. Wie weet hebben ze juist geen zin in een gesprek en beantwoorden ze liever schriftelijke vragen. Dat is aan hun.

woensdag 30 oktober 2019 om 11:15
Je kunt het verhaal inderdaad voorleggen in jullie kinderarts. Hij kent het geval misschien wel en kan jullie vertellen hoe dat geval zich verhoudt tot jullie kind.
Je kunt ook je kaartje afgeven bij school en vragen of zij het door willen geven aan die mensen. Zet je daar je gegevens in en dan laat je het initiatief bij de andere ouders.
Je kunt ook je kaartje afgeven bij school en vragen of zij het door willen geven aan die mensen. Zet je daar je gegevens in en dan laat je het initiatief bij de andere ouders.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:16
Exact.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 30 oktober 2019 om 11:18
Je kan een arts best vragen dat je je, naar aanleiding van het overlijden van dit meisje, afvraagt of er risico's voor jou kind zijn waar je niets van weet. Vervolgens kan een arts jou over je eigen kind vertellen.Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:12Een cardioloog kan alleen informatie geven die totaal niet aan dat meisje gerelateerd is maar alleen wat er algemeen bekend is over de ziekte gerelateerd aan het kind van TO zelf.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:18
Als dat zo is dan hoort ze dat vanzelf wel. Dat lijkt me voor TO geen reden om het niet tenminste te proberen.Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:17Ninanoname: dat doet die arts niet want dan kan hij een proces aan zijn broek krijgen. Hij kan hooguit algemene informatie gerelateerd aan het kind van TO geven.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:19
Het is eigenlijk niet gepast. zeker wanneer het nog vrij recent is.
Jij moet ook weten dat ieder kind uniek is, en ieder zo zijn eigen problemen heeft. Wat bij jouw zoon meer tot uiting komt, hoeft dit bij dat meisje niet zo te zijn.
Ik begrijp heel goed jouw behoefte om meer te weten, maar niet ieder ouder heeft behoefte om dit te delen met een relatief vreemde. Zeker wanneer jullie verder nooit echt contact gehad hebben om ervaringen te delen met dit syndroom.
Jij moet ook weten dat ieder kind uniek is, en ieder zo zijn eigen problemen heeft. Wat bij jouw zoon meer tot uiting komt, hoeft dit bij dat meisje niet zo te zijn.
Ik begrijp heel goed jouw behoefte om meer te weten, maar niet ieder ouder heeft behoefte om dit te delen met een relatief vreemde. Zeker wanneer jullie verder nooit echt contact gehad hebben om ervaringen te delen met dit syndroom.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 30 oktober 2019 om 11:19
Nou, jouw veroordelende reactie bijvoorbeeld dat het wel leek alsof ze alleen maar contact op wilde nemen omdat ze zich zo’n zorgen maakte om haar eigen kind. En andere veroordelende reacties, hoe ze het in haar hoofd haalt om die mensen te willen benaderen.Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:16Wat voor veroordelende reacties dan? Niemand ontkent dat TO angst kan/mag hebben om haar kind. Maar dat staat los van informatie van een andere patient. Een arts heeft nou eenmaal geheimhoudingsplicht en dat is maar goed ook anders zouden er echt rare situaties kunnen ontstaan.

woensdag 30 oktober 2019 om 11:20
Dat lijkt me sowieso de beste optie voor TO, anders maken dingen die die andere ouders vertellen haar wellicht onnodig bang.
Ik snap je zorg en angst. En ik denk dat ik gewoon een berichtje zou sturen dat je aan ze en hun dochter denkt en afhankelijk van een eventuele reactie vraagt of je eens langs kan komen. Baby en Infant loss awareness month is net voorbij anders had je dat als aanleiding kunnen gebruiken om aan te geven dat je aan ze denkt.
Maar een berichtje out of the blue kan ook denk ik... Misschien vinden ze het prettig dat hun dochter door anderen niet vergeten wordt, misschien willen ze zelf rouwen. Dat valt niet te voorspellen. Het kan zijn dat een eventueel bezoek niet op prijs gesteld wordt en dan staat de weg naar de arts open (in feite staat die altijd open en ik vond dit een prachtige suggestie van Aliana). Als ze een bezoek op prijs stellen kun je het -heel voorzichtig- ter sprake brengen. Maar de wijze waarop je dit vorm geeft is wel belangrijk, maar dat zal een ieder begrijpen. En ik persoonlijk zou ook nadat je eventueel antwoord hebt ook ieder jaar proberen stil te staan bij het overlijden van hun dochter door een klein berichtje op haar sterf- of geboortedag. Maar goed, dat is een ander verhaal...
Maar een berichtje out of the blue kan ook denk ik... Misschien vinden ze het prettig dat hun dochter door anderen niet vergeten wordt, misschien willen ze zelf rouwen. Dat valt niet te voorspellen. Het kan zijn dat een eventueel bezoek niet op prijs gesteld wordt en dan staat de weg naar de arts open (in feite staat die altijd open en ik vond dit een prachtige suggestie van Aliana). Als ze een bezoek op prijs stellen kun je het -heel voorzichtig- ter sprake brengen. Maar de wijze waarop je dit vorm geeft is wel belangrijk, maar dat zal een ieder begrijpen. En ik persoonlijk zou ook nadat je eventueel antwoord hebt ook ieder jaar proberen stil te staan bij het overlijden van hun dochter door een klein berichtje op haar sterf- of geboortedag. Maar goed, dat is een ander verhaal...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Inderdaad. En dat het zogenaamd sneaky zou zijn om het aan de arts te vragen.
susan wijzigde dit bericht op 30-10-2019 11:21
2.18% gewijzigd
woensdag 30 oktober 2019 om 11:21
woensdag 30 oktober 2019 om 11:22
Nou, dan hoort ze dat vanzelf wel als ze contact opneemt met haar cardioloog, nietwaar?Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:21De cardioloog kan alleen dingen vertellen die niks met dit meisje te maken hebben. Hij kan dingen vertellen die hij weet uit bv onderzoeken of dingen die hij weet uit ervaring met de situatie met de zoon maar NIKS gerelateerd aan het meisje. Echt NIKS.
woensdag 30 oktober 2019 om 11:22
woensdag 30 oktober 2019 om 11:25
Sneaky?! Serieus..? TO maakt zich, wellicht geheel ten onrechte, zorgen over haar eigen kind. Een arts is er soms ook om een patient, indien van toepassing, gerust te stellen. En neen, daarbij heeft hij een geheimhoudingsplicht. Maar om iets sneaky te noemen gelet op de omstandigheden waarin TO zit..?Rivermoana schreef: ↑30-10-2019 11:22Sneaky in de zin om via een derde persoon iets te weten te komen over dit meisje.
Natuurlijk kan iemand naar de dokter stappen met zorgen om een kind maar dan mag je niet vragen naar gegevens van een andere pt, dat zou je zelf ook niet leuk vinden.

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.