PVC vloer goed schoonmaken

21-10-2025 12:07 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi! We hebben een aantal jaar geleden bij een kleine verbouwing een nieuwe vloer laten leggen. Zo'n PVC-vloer die geplakt wordt in een houtlook, lichte kleur (net als de rest van NL 😉). Na het leggen viel ons direct al op dat er best veel lijmresten op de vloer zaten. Die trekken het vuil nogal aan, waardoor ze ook extra zichtbaar worden. In die periode ook contact gezocht met de legger en die adviseerde een doekje met warm water op de vlekken te leggen, dat in te laten werken en daarna zouden de lijmresten er wel af gaan. Het lijkt daarna schoon, dus vuil gaat er op die manier wel af, maar er blijft kennelijk een laagje achter want de plekken blijven nu nog steeds terugkomen.
PVC-vloeren kun je kennelijk niet heel heet of met agressieve schoonmaakmiddelen reinigen, dus het blijft terugkomen en alleen de dweil erover is niet genoeg. Ik moet die plekken echt 1 voor 1 schoonschrobben iedere keer.

Online zie ik allerlei merken met speciale reinigingsmiddelen voor PVC, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen: wat is jullie gouden tip om een PVC-vloer op gemakkelijke wijze echt goed schoon te maken? En dan liefst als er sprake is van hardnekkige vlekken?

Alvast bedankt!
Ik zou gewoon de legger even terugbellen met je verhaal.
Hier maakte de legger na het leggen overigens schoon met zo'n nat schoonmaakdoekje uit een pot.
Ik vind het wel een raar verhaal. Net als de rest van Nederland hebben wij ook een lichte pvc-houtlookplakvloer. Wij hebben dat probleem niet, geen zichtbare lijmresten en met dweilen word het gewoon goed schoon.
Geen HG PVC reiniger, die werkt niet beter dan een scheur allesreiniger.
Die lijmresten kan je er heel makkelijk even afpoetsen met een doek en wat armkracht. En je kan best even een beetje afwasmiddel gebruiken om het wat makkelijker te laten gaan. Die vloer zal niet meteen zijn toplaag verliezen.
Ga op zoek naar onderhoudsmiddelen van James. James.eu
Zij hebben remover voor hardnekkige vlekken, en speciale schoonmaakprodukten. En vooral: het wordt aanbevolen door de pvc fabrikanten.
Wij gebruiken op advies ook ‘James’. Volgens mij gewoon gekocht bij de Hornbach. Ik vind het geen wondermiddel, maar vraag me af of dat überhaupt bestaat.
De legger heeft geen goed werk geleverd hoor. Lijmresten achterlaten is een no-go
Ik haak even aan op dit topic. Wij hebben sinds een aantal jaren een visgraat pvc door heel de woning. Deze is en blijft prachtig, behalve in de keuken. Daar wordt natuurlijk het meest snel en kort heen en weer gelopen, er wordt water gebruikt, gekookt en gerommeld. In het daglicht wordt het wat vlekkerig her en der maar ik durf geen reiniger te gebruiken. Wat wel?
We dweilen altijd gewoon met schoonmaakazijn, werkt perfect, geen vlekken en droogt streeploos op. We hebben een hele matte vloer en die blijft dus ook mooi mat. Lijmresten hoor je echt niet te zien naar het leggen, raar dat je dat zelf dan moet oplossen.
Misschien heb je hier iets aan.

https://hg.eu/nl/advies/woonkamer/doe-h ... GQQAvD_BwE
Ik heb het heel voorzichtig weggehaald met een beetje stickerverwijderaar. Niet wrijven, maar enkel tegen de lijm houden zodat die oplost.

Zal vast niet aanbevolen worden, maar werkt wel.

Bij mij zat er trouwens wat lijm bij de voegen, niet middenop de stukken PVC.
Sorry voor de late reactie, was even druk. Maar bedankt voor alle reacties!

Ik had achteraf bekeken wat meer op m'n strepen moeten staan bij de vloerenlegger, maar inmiddels zijn we 5 jaar verder. (ja, zo lang zitten we er al mee te klooien..) Ze hadden het nooit zo mogen opleveren. Maar het zijn echt lijmresten. Je kunt de strepen van de lijmkam op sommige plekken gewoon zien zitten op de vloer als die vies is. Het was toen echt een haastklus: drukte icm met een keuken die bijna geplaatst ging worden. Vrees dat dit het resultaat ervan is. En voor we echt in de gaten kregen dat de lijmresten niet weg zijn, ook al zie je ze niet meer als het is schoongemaakt, waren we weer heel wat tijd verder.

Stickerverwijderaar vindt ik wel heel spannend, maar ik weet dat dat goed werkt. Door de goede ervaring hier gaat die op het lijstje voor als echt niets anders werkt.

Die HG onderste heb ik nog nooit gevonden en heb toch regelmatig gezocht naar oplossingen, dank!

Azijn, ook een goede voor het dweilen. Het hoeft van mij ook niet zo te glanzen

James, gaat ook op het lijstje.

Helaas, armkracht met doekje en wat afwasmiddel oid haalt de vlek wel weg, maar niet de (onzichtbare) lijmresten waaraan het vuil zich steeds weer hecht. Of ik ben niet sterk genoeg. 😉

Ik heb nu in ieder geval weer wat aanknopingspunten en hoop dat we het zo kunnen oplossen. Bedankt!
Ik zou met wat wasbenzine proberen de lijmresten weg te halen
Vloerenleggers gebruiken dit om lijmresten tijdens het werk te verwijderen
https://www.illbruck.com/nl-nl/producte ... ng-cloths/
En vergeet niet om ergens op een onopvallende plek te testen als je wasbenzine of stickerverwijderaar o.i.d. gaat gebruiken. Paar dagen van te voren ofzo, dan kun je echt goed zien of het kan. Of is er nog een stukje over van het leggen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven