Vriend wil derde kind, ik niet meer
woensdag 26 augustus 2020 om 15:04
Tja, hoe ga ik hier mee om. Wij hebben twee dochters van inmiddels 6 en 5 jaar oud. We zijn al 15 jaar samen en hebben een stabiele relatie, bijna nooit ruzie en vroeger hadden we samen de wens voor een groot gezin met minimaal vier kinderen. We hebben twee kinderen snel achter elkaar gekregen en ik ben blij met mijn meiden, maar vind het eigenlijk wel goed zo. Maar mijn vriend ziet graag onze oude wens uitkomen, een groot gezin. Wat hem betreft houden we het dan bij een derde kind als compromis. Maar ja, dat compromis... Ik heb helemaal geen zin meer om zwanger te worden, te moeten bevallen, lekkende tieten te hebben, poepluiers te verschonen... Nu mijn dochters ouder zijn, vind ik het moederschap juist veel leuker. Maar mijn vriend is verdrietig als het bij twee kinderen blijft.
Qua verdeling zit het wel goed, mijn vriend doet veel in huis, hij kookt ook veel en we werken beiden net zoveel. Maar hij heeft altijd de wens gehad voor meer kinderen... Ik heb de laatste jaren de boot afgehouden, de eerste vier jaar gezegd dat het later wel weer kwam en daarna gezegd dat ik blij met met de twee die we hebben. Ik vind het veel fijner dat de meiden nu veel zelfstandiger zijn, dat je samen met z'n vieren leuke dingen kunt doen... Als je met een baby zit, wordt dat ook lastiger. Mijn vriend heeft het liefst dat ik deze maand de pil nog in de prullenbak gooi, ik heb alleen gezegd der over na te denken. Maar weer een baby staat me in alles tegen... We hebben een fijne relatie, maar ik ben bang dat dat het voor mijn vriend niet genoeg is... Straks verlaat hij me nog om ergens anders een tweede leg te starten en zou ik niet automatisch van een derde kind ook houden? Ik weet het niet...
Qua verdeling zit het wel goed, mijn vriend doet veel in huis, hij kookt ook veel en we werken beiden net zoveel. Maar hij heeft altijd de wens gehad voor meer kinderen... Ik heb de laatste jaren de boot afgehouden, de eerste vier jaar gezegd dat het later wel weer kwam en daarna gezegd dat ik blij met met de twee die we hebben. Ik vind het veel fijner dat de meiden nu veel zelfstandiger zijn, dat je samen met z'n vieren leuke dingen kunt doen... Als je met een baby zit, wordt dat ook lastiger. Mijn vriend heeft het liefst dat ik deze maand de pil nog in de prullenbak gooi, ik heb alleen gezegd der over na te denken. Maar weer een baby staat me in alles tegen... We hebben een fijne relatie, maar ik ben bang dat dat het voor mijn vriend niet genoeg is... Straks verlaat hij me nog om ergens anders een tweede leg te starten en zou ik niet automatisch van een derde kind ook houden? Ik weet het niet...

woensdag 26 augustus 2020 om 15:28
woensdag 26 augustus 2020 om 15:29
Wees heel duidelijk. Zeker voor de moeder verandert er veel, een zwangerschap, bevalling en de eerste maanden zijn geen kattenpis. Voor de partner is het toch iets anders.
Bespreek dit ook met je partner.
Is pleegzorg bijvoorbeeld geen optie? Of gewoon gelukkig zijn met de meiden die jullie al hebben.
Bespreek dit ook met je partner.
Is pleegzorg bijvoorbeeld geen optie? Of gewoon gelukkig zijn met de meiden die jullie al hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

woensdag 26 augustus 2020 om 15:29
Je zou de eerste niet zijn die speciaal voor een man een kind neemt waarna de man er toch van wegloopt en jou ermee laat zitten. Als je relatie al dreigt stuk te lopen dan kun je beter maar aan 2 kinderen vast zitten dan aan 3.Straks verlaat hij me nog om ergens anders een tweede leg te starten en zou ik niet automatisch van een derde kind ook houden? Ik weet het niet...
woensdag 26 augustus 2020 om 15:39
Lastig zeg, als je niet samen hetzelfde denkt over zo'n belangrijke beslissing. Ik vind persoonlijk dat je nooit aan een kind moet beginnen als je er niet achter staat. In jouw geval dus houden bij jullie 2 kinderen. Je man moet zelf bepalen of hij hier genoegen mee neemt. Je kunt een ander niet dwingen tot het veranderen van een kinderwens, of die nu bestaat uit meer kinderen of laten zoals het is. Enige wat jullie kunnen doen is praten praten praten en elkaars gevoelens serieus nemen. Hopelijk komen jullie er dan samen uit.
Pleegzorg werd ook genoemd. Dat kan een prachtige vorm zijn van je gezin invulling geven, maar kan óók erg pittig zijn. Er zijn vele manieren en vele mogelijkheden, misschien dat dat een optie voor jou is. Dan zou je bijv kunnen gaan voor een leeftijd waarop een kind al uit de luiers is. Maar is natuurlijk heel andere insteek dan een baby die vanuit jullie geboren werd (wat niet wil zeggen dat je er automatisch minder van zult houden)
Wens jullie veel succes met het vinden van een weg om hier samen uit te komen.
Pleegzorg werd ook genoemd. Dat kan een prachtige vorm zijn van je gezin invulling geven, maar kan óók erg pittig zijn. Er zijn vele manieren en vele mogelijkheden, misschien dat dat een optie voor jou is. Dan zou je bijv kunnen gaan voor een leeftijd waarop een kind al uit de luiers is. Maar is natuurlijk heel andere insteek dan een baby die vanuit jullie geboren werd (wat niet wil zeggen dat je er automatisch minder van zult houden)
Wens jullie veel succes met het vinden van een weg om hier samen uit te komen.
woensdag 26 augustus 2020 om 15:46
Bij de beslissing om wel of geen kind te krijgen valt niet echt een compromis te sluiten, er zijn gewoon twee ja's nodig en als die er niet zijn, gaat het over.
Overigens zou ik het persoonlijk erg bizar vinden om je huidige gezin op te breken en bij een andere vrouw meer kinderen te krijgen, nog los van het feit dat het nogal egoïstisch is, neem ik aan dat hij ook daarmee niet het droomplaatje vervult dat hij voor ogen heeft.
Overigens zou ik het persoonlijk erg bizar vinden om je huidige gezin op te breken en bij een andere vrouw meer kinderen te krijgen, nog los van het feit dat het nogal egoïstisch is, neem ik aan dat hij ook daarmee niet het droomplaatje vervult dat hij voor ogen heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 26 augustus 2020 om 15:48
Overigens stond ik in de schoenen van je vriend: ik had ook nog graag een derde kind gewild, maar mijn man vond twee genoeg. Dat vond ik heel jammer, maar het was niet anders. In dit geval woog zijn nee dus ook zwaarder dan mijn ja.
Don't waste your time on jealousy,

woensdag 26 augustus 2020 om 15:51
Oei, ik denk zelf al na over een tweede en ondanks dat mijn wens mijn eigen is verklaar ik mezelf zowat voor gek voor de extra drukte etc. en dan heb jij het over een derde notabene, terwijl je uit de luiers bent... dat jij niet wil is duidelijk. En begrijpelijk.
Waaróm hij wel wil is niet zo duidelijk, waar gaat het precies over? Wil hij meer drukte, wil hij een zoon, is het een status ding. Ik bedoel ik roep maar wat maar wat is de wens achter de wens? Elkaar goed begrijpen kan helpen in de zin van oplossingen zoeken die wel een compromis zijn. Want dat jij nog een keer iets moet doen waar je geen trek in hebt is geen compromis maar kul natuurlijk. Hij heeft wel makkelijk praten. De aanslag op je lichaam is niet iets om licht over te doen.
Waaróm hij wel wil is niet zo duidelijk, waar gaat het precies over? Wil hij meer drukte, wil hij een zoon, is het een status ding. Ik bedoel ik roep maar wat maar wat is de wens achter de wens? Elkaar goed begrijpen kan helpen in de zin van oplossingen zoeken die wel een compromis zijn. Want dat jij nog een keer iets moet doen waar je geen trek in hebt is geen compromis maar kul natuurlijk. Hij heeft wel makkelijk praten. De aanslag op je lichaam is niet iets om licht over te doen.
Lorem Ipsum

woensdag 26 augustus 2020 om 15:54
Dit inderdaad: een nee weegt zwaarder dan een ja. Als jij niet wilt is het nee: je kunt hebben dat 1 ouder teleurgesteld is over dat er geen kind is, dan dat er een kind is met 1 ouder dat teleurgesteld is dat het kind er is. Jammer voor je vriend. Gooi de deur wel definitief dicht voor jezelf: als jij zeker weet dat je geen kind meer wilt, laat je dan steriliseren, zodat je ook geen moeilijke keuzes hoeft te maken als het met de pil of andere AC ooit niet goed gaat.
woensdag 26 augustus 2020 om 15:55
Waarom toch altijd de opmerking van jou dat mensen minder, en liefst geen, kinderen zou moeten krijgen? Alsof een heel gezin er minder van wordt als t uitgebreid wordt. Dat is toch een persoonlijke keuze?redbulletje schreef: ↑26-08-2020 15:48Je kunt ook gewoon je 2 kinderen een zo fijn mogelijke jeugd proberen te bezorgen; less is more. Moet je zien wat voor mogelijkheden er zijn voor je huidige gezin als je geen energie én geld kwijt bent voor een 3e.
apiejapie wijzigde dit bericht op 26-08-2020 16:02
0.50% gewijzigd

woensdag 26 augustus 2020 om 15:59
Het was mijn reactie op de suggestie voor een pleegkind. TO heeft aan 2 genoeg, dus waarom uberhaupt zo'n voorstel?
Als man met 2 kinderen energie/tijd/geld teveel heeft waardoor hij ruimte heeft voor een 3e, zou hij die energie/tijd/geld ook in zijn huidige kinderen kunnen steken waardoor zij meer kwaliteit krijgen.
Ik wilde eerst ook niet, vriend wel meteen na geboorte nr 2 (nr 1 is niet van hem)
Maar ik heb nu toch weer een baby !
De zin erin kwam toch, na lange tijd. Zonder pushen van zijn kant overigens hoor.
Ik zit nu dus weer in de luiers, ja, maar vind het fantastisch, ik had dit absoluut niet willen missen, een cadeautje, echt.
Maar ik begrijp jou ook heel goed, en als je niet wilt dan houdt het op. Een kind 'nemen' voor je partner gaat niet werken natuurlijk.
Maar ik heb nu toch weer een baby !
De zin erin kwam toch, na lange tijd. Zonder pushen van zijn kant overigens hoor.
Ik zit nu dus weer in de luiers, ja, maar vind het fantastisch, ik had dit absoluut niet willen missen, een cadeautje, echt.

Maar ik begrijp jou ook heel goed, en als je niet wilt dan houdt het op. Een kind 'nemen' voor je partner gaat niet werken natuurlijk.
justagirly wijzigde dit bericht op 26-08-2020 16:00
7.05% gewijzigd
Ze heeft wel een punt.
Nederland is al overbevolkt.
Afgezien daarvan To wil geen derde en vriendlief moet zich daarbij neerleggen.
Trouwens, wat als de derde ook een meisje wordt?is hij dan nog enthousiast?
kerst wijzigde dit bericht op 26-08-2020 16:03
18.89% gewijzigd
woensdag 26 augustus 2020 om 16:03
Ja maar ik denk niet dat veel mensen dat meewegen in hun persoonlijke keuze voor kinderen. Wel steeds meer, hoop ik.
Zo vind ik wel dat ik nu geen kinderen meer mag om die reden. Plus dat je ook niet weet hoe de wereld straks is voor die kinderen.

woensdag 26 augustus 2020 om 16:03
Als je echt niet meer wil, dan is er in deze situatie geen compromis. Dan is het heel spijtig voor hem, omdat jullie eerst min of meer afgesproken hadden dat jullie voor vier kinderen zouden gaan, maar hé, je weet nou eenmaal niet helemaal vooraf hoe het loopt. Jullie hebben er nu twee, en voor jou is dat genoeg. Dan houdt het op. Er bestaat geen compromis, er moet twee keer een ja zijn, en dat is er hier niet.

woensdag 26 augustus 2020 om 16:05
Ik lees er met name in dat ze geen zwangerschap en baby meer wil.redbulletje schreef: ↑26-08-2020 15:59Het was mijn reactie op de suggestie voor een pleegkind. TO heeft aan 2 genoeg, dus waarom uberhaupt zo'n voorstel?
Als man met 2 kinderen energie/tijd/geld teveel heeft waardoor hij ruimte heeft voor een 3e, zou hij die energie/tijd/geld ook in zijn huidige kinderen kunnen steken waardoor zij meer kwaliteit krijgen.
woensdag 26 augustus 2020 om 16:06
Wat goed dat je hier ook bewust over nagedacht hebt.!justagirly schreef: ↑26-08-2020 16:03Ja maar ik denk niet dat veel mensen dat meewegen in hun persoonlijke keuze voor kinderen. Wel steeds meer, hoop ik.
Zo vind ik wel dat ik nu geen kinderen meer mag om die reden. Plus dat je ook niet weet hoe de wereld straks is voor die kinderen.